recenze

Red Dragon 2: Rozhovor s adminem

Red Dragon 2: Rozhovor s adminem

Druhá část našeho článku o Red Dragonu 2 přináší obsáhlý rozhovor s jeho adminem a programátorem Frostem. Rozebírali jsme změny majitelů a platebních systémů, povídali jsme o ekonomické stránce věci a jako vždy jsme prohodili pár slov i o samotné práci, tedy co všechno má muž číslo 1 na Rudém Draku za povinnosti, jak to vypadá s vývojem a nač se můžeme těšit v brzké budoucnosti.

|| První část článku
|| Druhá část článku
|| Třetí část článku





Nebudu vás nijak napínat, první část článku jste snad četli, takže byste měli být dostatečně v obraze a my přikročíme již k samotným otázkám a odpovědím, v nichž se dozvíte vše potřebné. :-)




Jak už bývá zvykem, poprosil bych tě nejprve o krátké představení se našim čtenářům

Jmenuju se Jan Žák, avšak na netu mě hráči většinou znají jen pod přezdívkou Frost (případně Erwin z prostředí fantasy). Jsem z Brna a je mně 27 let, mám za sebou dvě hotový vejšky (práva a ekonomku) a momentálně jsem doktorand na ekonomce. Kromě onlinovek dělám už hodně roků i do fantasy světů naživo (jsem hlavní org Florie a dělal jsem i nějaký další akce).


K RD - hrál jsem ho jako hráč od konce roku 2001. Poslední tři roky jsem byl pod Cenegou admin téhle hry. Od konce minulýho roku vedu pro JRC projekt JRC RedDragon.












Red Dragon měl opravdu velice pohnutou historii (několik přepracování, výměny adminů i programátorů, placené období...) - mohl bys nám to vše trochu přiblížit? Co všechno se s RD za dobu jeho existence událo?

Já znám po pravdě akorát historii RD2. Ta se počítá od roku 2000. Před tím ještě běželo testovací RD a RD1. Původní autoři byli dva studenti Marst a RD6 (ale o nich vím jen z vykládání starších hráčů, já oba dva už ve hře nezažil). Od nich pak koupila licenci Cenega a RD pro ni předělal a nějakou dobu adminoval Palidi.


V rámci online her má u nás RD solidně dlouhou historii - jen v RD2 proběhlo už 15 herních věků (jeden v průměru 125 dnů). V roce 2003 Cenega rozhodla, že RD bude placenou hrou. Což samozřejmě snížilo počet hráčů, ale hra běžela v pohodě dál. Na konci roku 2005 pak Cenegu převzala 1C company a novej vlastník rozhodl, že ten projekt ukončí. Nakonec od Cenegy odkoupila licenci na hru společnost JRC, udělala z RD zase zpátky neplacenou hru s možností pořizovat si kredity a za ně upgrady do hry.


To první placení přišlo na poměry netu v ČR velice brzo. V první verzi to bylo rok tak, že po 20 denní zkušební době bylo potřeba zaplatit, aby šlo hrát dál. I přes tohle omezení pořád hrály hru tisíce lidí, takže to byl na tehdejší poměry solidní úspěch. Ale omezovalo to příliv nováčků.
V tom roce jsem se přidal k adminování a povedlo se mně pozměnit ten způsob placení, místo limitu 20 dnů byl limit rozlohy, přes kterou se nešlo dostat s neplaceným herním gubernátem. To umožňovalo učit se základy a byl to posun vpřed.


Původní placení mělo dvě podoby - na jeden herní věk za 100 Kč anebo tzv. "napořád" za 300 Kč (přičemž tam byla garance od Cenegy, že hra poběží nejmíň dva roky. Nakonec to byly 3 roky.)


Když sem se zpětně později vyptával, proč se zavedl tak zvláštní způsob placení, tak jsem se dozvěděl, že v tom roce 2003 prostě lidi ještě nebyli zvyklí za něco na netu platit a hlavně nechtěli každý 4 měsíce řešit nějaký bankovní převody. Je jasný, že tenhle způsob placení znamenal velkej příliv peněz v prvním roce, ale pokles později. I proto se to asi pak ti rusové rozhodli zastavit.


Na konci roku 2005 nastartovalo RD pod JRC a použil se novej způsob získání peněz na provoz serveru - kreditovej systém, který jsem navrhl já. Hra se dá hrát zcela zadarmo a bez omezení doby či rozlohy herního gubernátu. Hráči si můžou dobrovolně pořídit za peníze kredity do hry a kupovat si za ně různá herní vylepšení, která ale nenarušují rovnováhu hry. Zatím ten systém běží dobře.





Kdo stál za zavedením onoho placeného systému? Píšeš Cenega, ale je dost těžké si pod tím něco představit - navrhl to tehdejší admin nebo se tím zabývalo přímo nějaké marketingové oddělení...?

Tuším tehdejší šéf jednoho z oddělení Cenegy společně s Palidim, kterej byl oficiálně vedoucí toho projektu. V době zavádění toho placení jsem byl ještě řadovej hráč - byť aktivní co se týče diskuze kolem změn. Cenega tehdy už dva roky sponzorovala provoz RD, který silně narůstal a prostě se rozhodli, že by se hra měla začít sama platit. Takže hlavně to byla práce admina a asi mu s tím pomohli někteří lidé v Ceneze, pro kterou pracoval (jinak Palidi je v podstatě taky autor - hodně ho předělal a upravil, Cenega tehdy po koupení licence nechala udělat i celou novou grafiku.)





Zpoplatnění bylo opravdu velmi radikálním krokem a troufám si říci, že ve své době způsobilo jakousi obdobu stěhování národů mezi tisíci online hráči, o čemž svědčí jednak mnohé "dobové" záznamy z tehdejších diskuzních fór a zejména obrovský nárust hranosti konkurenčních webovek... Myslíš, že se to zpětně vzato Ceneze vyplatilo? Počítalo se původně s až takovým poklesem počtu hráčů? Jaký na to celé máš ty sám názor? Kolik vlastně mělo hráčů RD2 původně před zpoplatněním, kolik během placené éry a jaký je počet dnes?

To je těžký říct - jelikož tu hru dva roky sponzorovali, tak peněžně jim ten přechod určitě pomohl. První dva roky byly příjmy slušný, byť většinu těch peněz spotřeboval provoz hry a administrace. Z pohledu zpětně je jasný, že dneska by se dal udělat ten způsob placení líp. Ale oni dost předběhli dobu, tak nemá cenu to hodnotit zpětně.


Velká část hráčů tam zůstala. Přes všechny ty diskuze. To, že postupně ubývalo lidí, bylo hlavně způsobený onou omezenou přístupností pro nováčky. Co vím, tak tehdy na vrcholu před placením hrávalo běžně 500-1000 lidí online a desetitísíce herních gubernátů. Po zavedení placení se to snížilo tak na polovinu a pak postupně ještě o něco dolů.


Dnes, když je RD zase neplacené (od prosince 2005 a kreditového systému), hráčů výrazně přibývá. Online běžně 350-500, aktivních gubernátů kolem 12-15 tisíc (tady je nutný připomenout, že v RD se gubernáty na konci věku mažou, takže se tu nenabaluje balast z minula). Dost starých se znova vrací. Ono s RD se skončit dá, ale většinou tak na půl roku, a pak se ty lidi často zase vrátí .-)




Jak ses ty sám původně dostal k RD2 a jaké hrátky osudu tě dovedly na místo jeho svrchovaného admina?

Na ekonomce byly dvě místnosti s komplama a netem. Samozřejmě furt plno, protože málokdo měl tehdy (2002) net doma a kdyžtak leda přes dial-up. No a pár lidí tam sedávalo poměrně dlouho, ale ne u nějakých kravin a chatů, ale u červený obrazovky. Spolužák to zkusil, tak jsem se přidal taky. Narazil jsem tam na lidi, co jsem znal naživo z fantasy akcí, tak jsem se k nim přidal a jelikož mě hry baví a když už něco hraju, tak se snažím hrát pořádně, a docela rychle jsem se tehdy zlepšoval. Časem jsem se dostal do aliancí v tzv. TOP - mezi špičku RD, přiučil se věci od starších a zkušenějších a věnoval tomu šíleně času.


A jelikož hodně pracuju s hrama a systémama pravidel (dělám simulační manažerský hry ve škole a na MBA studiu, dělal sem pravidla RPG, deskovek, fantasy světy naživo atd.), tak jsem se zapojil i v RD do diskuzí kolem úprav pravidel. A přes to dělání změn jsem se postupně dostal až k pomáhání s administrací. Palidi na to tehdy neměl čas (v Ceneze mu zadávali jinou práci), tak jsem se nabídl, že to budu administrovat místo něj, a taky to tak skončilo. Takže jsem vedle admina pro komunikaci s hráči (Podpory) skončil jako admin pro změny pravidel a úpravy hry.


Celá tahle anabáze trvala přibližně 2 roky. První rok jsem se vše učil a stoupal v herních žebříčku. A druhej, kdy jsem se zapojil do změn a postupně se dostal až k adminování.


Ty sám změny a úpravy také programuješ nebo na to "máš lidi"?

Programuju je sám - poslední skoro tři roky. Postupně se k tomu přidávala čím dál větší část administrace.






Pomáhá ti někdo s prací admina - jsou třeba v rámci RD2 nějaké další posty, jak to známe např. z WebGame, kde čítá admin tým přes desítku lidí, každý s různými pravomocemi, nebo zvládáš všechno sám?

S administrací pomáhá tým hráčů. Čističi herních fór, lidi, co řeší dotazy hráčů na pravidla (včetně admina pro poláky), dále ti, co pomáhají vést učící alianci jménem Škola, a skupinka, která mi pomáhá vymýšlet a navrhovat změny pravidel...




Ty sám se tedy věnuješ RD2 na plný úvazek? Kolik času taková práce (=takřka neomezený vládce v RD - admin&programátor) zabere a z čeho všeho sestává? Dovedl sis předem jako hráč něco takovéhoto představit a odhadnout, jak to dá zabrat?


To si fakt nepamatuju, co sem před třema rokama čekal .-) Je pravda, že dost jsem si toho užil při lítých diskuzích kolem změn pravidel. A předtím jako hráč, když sem vedl TOPkovou ali a později stavěl PPS a vyhrál s aliancí Crucifeři jeden věk, tak to zabíralo spousty hodin denně.
Takže jsem trochu tušil, o co jde (sem tam je to dokonce o dost mírnější než velení TOPkové aliance :-). Ta administrace se přidávala k tomu programování postupně, jak se jí čím dál míň věnoval ten druhej admin Podpora. (ano, opravdu měl nick Podpora :-))


Zabere to celkem hodně času - v průběhu věku, pokud neprogramuju nějaký změny a doplňky, to vyjde tak na 2-3 hodiny denně. Ale třeba kolem startu věku to bylo po několik týdnů spoustu hodin téměř každej den.


Dnes se RD věnuju spíš na takovej hodně plnej vedlejšák .-) Vedle té školy, kde jsem interní doktorand a mám tam navíc nějakej částečnej úvazek.





Nyní trošičku choulostivá otázka – finance, které se ostatně nemalou měrou na historii RD podepsaly. Kolik činí takový provozní kapitál RD2 - kolik se tak běžně vydělá a za co je naopak nutno zaplatit (server, platy)?


Provoz za jeden herní věk je v řádu desetitisíců - v nové verzi s herními kredity se díky nim provoz zaplatí. Kreditovej systém je určitě lepší, než ten předchozí. Za prvé je to dobrovolné, kdo nechce nemusí. Každej si pořídí to, co si sám vybere. Neomezuje to příliv nováčků a příjmy ze hry jsou dobrý. Majitel licence společnost JRC hlavně chce, aby se primárně sama uživila. Když to dokáže (což se zatím tento věk daří), tak do hry a jejího rozvoje nijak nebude zasahovat.


Co všechno se v současné době dá za kredity nakoupit? Mají tato vylepšení i přímý vliv na umístění hráče? Jak vlastně nakupování samotných kreditů funguje?


Za kredity se dají koupit především trvalý výhody většinou zrychlující a usnadňující hru (analyzátor herních novinek, rychlejší přístup na herní tržiště), pak různé zajímavé bonusy pro hru (možnost měnit rasu, jména gubernátu apod.) a také některé herní věci (generálové apod.), které jdou získat i neplacenou formou ale většinou to trvá déle díky náhodným prvkům.
Takže část jsou čistě uživatelské vylepšení a jiné vedou i k přímému vylepšení herního gubernátu ale vesměs je to v řádech % a vyrovnanost hry proti neplatícím hráčům to neovlivní.


Samotný kredity se dají získat buď přes kartičky (v podstatě totéž co kredity do mobilu), ty jdou kupovat v prodejnách JRC (vlastník RD a současně distributor her v ČR) anebo převodem přes bankovní účty.




Zvažujete také možnost nákupu přes SMSky? Myslím, že v dnešní době je to velmi populární způsob plateb a dost hráčů by to jistě i navzdory větší přirážce (provize operátora) uvítala...?

Rád bych to časem zavedl, zatím to blokují dost nepřiměřený provize operátorů - hodnotím podle těch nabídek, co jsem dosud viděl.



Je nějak omezeno využívání velkých sum kreditů? Myslím tím, zda se někdo může prostě sebrat a udělat si za řekněme pár tisíc KČ megagubernát... Je nějak omezen počet vylepšení na den, věk?

Taková možnost ve hře není - všechny jednorázové výhody přímo pro herní gubernát jsou omezené četností denně či nějakým jiným maximem. Takže přes peníze se nějak výrazněji nad normální stav, co mívají kvalitní hráči a aliance, dostat nedá. Hra je primárně o pozemcích, o které se bojuje, a koupit si postavení v TOP se prostě nedá, tam se člověk musí dostat pomocí svých zkušeností s schopností.












Jak komentují kreditový systém běžní hráči nebo veteráni RD? Byl přijat spíše kladně nebo jsou k němu výhrady?

Nakonec byl vesměs přijat velice kladně. Kreditový systém tak, jak je v RD nastaven, dává hráčům volnost v rozhodování, zda chtějí platit a co si chtějí zaplatit. Bylo akorát hodně těžký lidem, co měli zaplacený účet tzv. napořád pod Cenegou, vysvětlit, že na nového majitele (JRC) přešla akorát licence na hru a žádný peníze ani závazky, protože Cenega svoje RD ukončila na podzim 2005 – a u toho placení „napořád“ tu hru dokonce provozovala o rok déle, než původně hráčům za ty peníze zaručovala.


Paradoxně bylo často jednodušší vysvětlit ten přechod veteránům než běžným hráčům. Veteráni mají k RD silnej vztah a chápali, že hra potřebuje získávat průběžně peníze na svůj provoz a ne nárazově jako v tom starým systému. A mnozí z nich zainvestovali víc kreditů než potřebovali a kupovali si i různé nepodstatné věci, aby tak přispěli na hru.



Jasně, že před zavedením, když se dodělávala konkrétní podoba, byly mohutný diskuze na fórech a od některých hráčů proklamace o konci hry, odchodu všech lidí ze serveru atd. - byla to ta hlasitá menšina, která, jak se ukázalo, neměla pravdu... stal se opak.



RD2 prošel celkem zásadním vývojem i co se herní stránky týče - jaké nové prvky spolu s kreditovým systémem nová éra přinesla?

Současně s kredity se zavedlo poměrně dost nových herních prvků, které dál rozšířily taktické a strategické možnosti hry (oborové speciální budovy, které se navzájem vylučují při budování, rozdílné sekundární bonusy herních ras do vojenských útoků atd.). Výrazně se také zrychlil start nového věku.









Co chystáte do budoucna - na čem pracujete v současné době a jaké máte dlouhodobé plány co se vývoje týče?

Do budoucna se plánuje souběžně dál vylepšovat hra po stránce uživatelské (různé pomůcky a usnadnění pro hráče) i herní (postupně by se měly přidat další nové rasy). Není přesný plán, bude se to postupně posunovat dál.


RD má velice dobře vyváženej bojovej prvek - běží to hodně let, zkušenosti starších hráčů rostou a přesto ani oni neznají ve válečných strategiích žádné optimum, tedy nějakou jednu stejnou zaručenou taktiku vedoucí k úspěchu. Takže není cílem změn toto vybalancování nějak rozhodit.


Z velkých změn poslední doby bych vzpomněl na Poloviční aliance. Mají maximum 8 členů oproti současnému standardu 16 a jsou velice často využívány staršími hráči, kteří nemají tolik času kvalitně řídit velkou alianci a baví se hraním v menším počtu. Takže je to jakoby druhá hladina hry a bojů vedle těch velkých a občas tam lze vidět špičkové výkony ve válkách .

To zní zajímavě - mohl bys být konkrétnější? Třeba ty nové rasy zní opravdu pikantně... :-)

Teď se přidala jedna rasa - Gnóm (početná a univerzální rasa, jakási kombinace nejuniverzálnější rasy člověk a nejpočetnější rasy brouk). Příští věk se plánují přidat Enti jakožto rasa s malým počtem populace a míň tahama než mají ostatní rasy. Pak se ještě uvažuje do budoucna třetí, která nemá ještě přesnou podobu.





Na jakém železe vůbec celý RD2 dnes běží a jak jste s ním spokojeni?

Server je poměrně starej, ale drží a běží v pohodě. 2GB RAM, Athlon tuším kolem 1,5 GHz, jako operační systém nějakej linux. To celé připojené na 1Gbit v Praze v Casablance (já ho ani nikdy reálně neviděl, nainstalovali ho před třema rokama lidi od Cenegy a od té doby fachá), vydržet by měl asi tak 1000 lidí online v současným způsobu jak RD běží. Několikrát denně zálohujeme herní databázi.





Ty sám jsi nejednou zmínil, že se věnuješ hrám trochu obšírněji, konkrétně mne zaujalo zejména ono pořádání fantasy akcí na živo (larpů) - mohl bys o tom našim čtenářů něco málo povědět? Obecně má myslím jejich organizace s administrací RD2 (zkrátka online her) mnoho společného - usměrňování hráčů a naslouchání jejich přáním, vytváření pravidel herního světa... Jak to ty sám vidíš ze své zkušenosti - čím je onen online svět unikátní? Jak se třeba odlišuje metodika vymýšlení a testování nových pravidel pro Florii od tvorby pravidel RD2?

Pravidla pro online hru jsou dost o matematice - jak chytrýma vzorečkama schovanýma za slovníma pravidlama nabídnout hráčům další herní možnosti pro tvorbu strategií a samozřejmě také o diplomacii, jak jim vše vysvětlit.


Pravidla pro fantasy světy naživo jsou spíš o tom, jak udělat pravidla co nejvíc neviditelná a jednoduchá, jak nastavit systém herního světa, aby si v něm hráči sami přirozeně hráli a ten svět vytvářeli.


Fantasy světy naživo, které dělám, jsou o tom, že spousta lidí hraje role významných lidí, ale i řemeslníků, mágů a mnoha dalších profesí v bohatém středověkém městě, kde hlavní náplní hry je pro některé bavit se, pro jiné politikařit a bojovat o vliv a moc mezi šlechtickými rody i církevními skupinami. Mnou pořádaná Florie je pak svět jednoho velkého a bohatého obchodnické města a jeho okolí, kde pořádek hlídá mocná Garda a kde se život města řídí starými zákony s dlouhou tradicí.












Jaké máš kromě RD2 a larpů (a obecně fantasy) koníčky?

Hry :-) Deskovky, RPG, ale třeba i figurkový věci jako Mordheim či Bloodbowl.




Máš přehled o české, případně světové online herní scéně? Hraješ kromě RD2 i jiné webovky?

Nemám - kamarádi z RD, co zkoušeli různý hry (mnohý inspirovaný RD) mně nakonec žádnou na vyzkoušení nedoporučili. A asi bych neměl čas na něco takovýho (a naštěstí třeba MMORPG jako WoW mě už vůbec nelákají).












Vzkázal bys na závěr něco našim čtenářům - ať již laikům, zarytým online-pařanům, bývalým či současným hráčům RD2 nebo dokonce adminům "konkurenčních" webovek?

Pro ty, kdo RD ještě nehráli, můžu vzkázat jedno - neváhejte a vyzkoušejte, zda se dokážete zařadit mezi elitní vojevůdce :-). Pro ty, co už RD hráli, můžu jen říct, že po spoustě uživatelských vylepšeních za poslední roky už RD není o času, ale hlavně o kvalitě strategií. Viděl jsem tento věk návrat spousty starých pařanů, kteří znova ukazují, co umí :-)



První část článku || Druhá část článku || Třetí část článku




diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 2 + 1 =


galerie

Red Dragon 2: Rozhovor s adminem Red Dragon 2: Rozhovor s adminem Red Dragon 2: Rozhovor s adminem Red Dragon 2: Rozhovor s adminem Red Dragon 2: Rozhovor s adminem