recenze

Webgame

Webgame

Druhý díl našeho seriálu je tu a s ním také představení unikátní české online hry Webgame, která změnila životy desetitisíců hráčů. Jádrem článku jsou samozřejmě opět rozhovory, tentokrát s hlavním adminem Spiderem a jedním ze zkušenějších hráčů jménem Scalpelexis. Ať už patříte mezi pravidelné webgamery nebo se o webovky zajímáte obecně, rozhodně se dejte do čtení, čeká vás nemalá dávka zajímavých informací!


Dnes tu máme pod drobnohledem skvělou českou onlinovku Webgame (zkráceně WG). Ta již v době svého vzniku před několika lety uchvátila mnoho pařanů svou propracovaností a hlavně komplexním ekonomickým a válečným systémem. Není tedy až tak překvapivé, že se brzy stala nejhranější českou webovkou s počtem aktivních hráčů sahajících do desetitisíců. Neoplývá sice zrovna nejlepším grafickým zpracováním, ale bohatě vše vynahrazuje kvalitou systému a svou návykovostí.




Vše se děje na kola, každá činnost (stavění, objevování území, válčení) trvá určitý počet tahů, během nichž zároveň probíhá i výroba vojenských jednotek a surovin (peníze, jídlo, energie, technologie). I přes turn-based princip Webgame dosti hráničí s real-time pojetím, kola totiž přibývají poměrně svižně a denně si jich užijete kolem stovky. Za zmínku stojí také různé vymakané "kompenzace" - narozdíl od spousty jiných her nemusíte při prohře v obraně či v jiné krizové situaci hned propadat panice a ztrácet naděje na dobré umístění. Neúspěchy jsou vám totiž mimo jiné vynahrazeny například ziskem zkušeností pro armádu nebo zkrátka určitou podporou slabších zemí (statut rozvojových zemí, ceny pokroků odvíjející se od vaší prestiže atp.), takže můžete rychle obnovit své síly. Hra je rozděleno do ucelených částí zvaných "věky", přičemž každý trvá 6 týdnů a mezi jednotlivými hlavními následují různý mezihry. Po konci každého věku nastává smazání všech zemí, vyhodnocení high-score tabulek a nový začátek na zelené louce.




Nyní již nebudu zdržovat a vrhneme se na náš první rozhovor o Webgame s jeho hlavním adminem Spiderem.



Spider - hlavní admin a majitel Webgame



Mohl by ses prosím pro začátek představit našim čtenářům?




Jmenuji se Pavel Šubík a narodil jsem se v České Lípě před více jak 33 lety. Chodil jsem na průmyslovku v Rožnově pod Radhoštěm, obor mikroelektro. Po ukončení studia a úspěšné sametové revoluci jsem pracoval jako správce mzdových a personálních informací na generálním ředitelství státního podniku DIAMO (uranové doly). V současné době podnikám.





Jakou funkci zastáváš u WG a jak ses k němu vlastně dostal?



K WG mě přivedl můj "spolubojovník" Mnich, se kterým jsem v té době hrál 3D akci Vietcong za jeden z nejstarších českých klanů CAC - Czech Amateur Clan, se kterým jsem se probojoval i na Mistrovství ČR v el. hrách, kde jsme skončili na pěkném 4. místě. WG jsem dne 5.5.2005 zakoupil i se všemi právy od geniálního tvůrce hráče Alpaky. Od té doby jsem hlavním adminem hry a majitelem domény www.webgame.cz



Co vedlo Alpaku k prodeji WG a jak jde dnes vývoj kupředu? Kdo se stará o programování a přidávání nových částí hry?



Co vedlo Alpaku k prodeji nebudu zveřejňovat, je to předmětem kupní smlouvy. Co se týče vývoje, pak jsme urazili už pěkný kus cesty. Jednalo se především o nepopulární změny, o kterých mnozí hráči ani neví. Prioritou se stala bezpečnost celé hry. Hra sama osobě je už velmi složitá a často odrazuje nové začínající hráče. Z tohoto důvodu byla zavedena WG-Škola jako prostředek výuky nováčků. O programování se v současné době starám já s viceadminem hráčem Kage a vývojářem hráčem F.Augusztinem. FAugusztin je ze Slovenska, a tak se vlastně o vývoj WG stará mezinárodní tým. :)



Přidávání nových částí je záležitostí další neméně důležité části WG, a to admin týmu, který byl nedávno podpořen týmem poradců s názvem - veteráni wg.










Jak bys stručně charakterizoval WG? V čem myslíš, že je třeba lepší a pro hráče přitažlivější než ostatní české online hry?



Opravdu stručně? WG je nebezpečná hra. WG je schopna rozvrátit fungující rodinu, zhoršit prospěch ve škole i zvednout hladinu adrenalinu nad únosnou mez. Na druhou stranu dokáže vytvořit různá "bratrství" na život a na smrt, propletence mezilidských vztahů a přátele i kamarády na celý život, což dokazuje pořádaný výroční sraz konaný 26.11.2005 v Praze. Jednalo se o oslavu 4. výročí a už teď vím, že na nás mnoho dalších ještě čeká.




Na WG je přitažlivá právě geniální myšlenka doby, v jaké se hra odehrává, i způsob interakce mezi hráči, který lze považovat na české online scéně za unikát. V poslední době vznikají různé napodobeniny a klony, které se snaží o podobný úspěch, jaký má tato hra . K tomu nezbývá než dodat, že originál bude vždy originál, a popřát ostatním tvůrcům mnoho úspěchu v tomto snažení.




Několikrát jsi zmínil slovo originál, přitom samotný WebGame se celkem inspiroval například z dříve neplaceného Red Dragona. V čem konkrétně je dle tebe tolik originální, tak novátorský?




Jak jsem už uvedl, originál spatřuji v "době" do které je hra zasazena i ve způsobu, jakým je vyřešeno odehrávání a vlastní "postup" ve hře. Největší zajímavostí je asi fakt, že si každý hráč může zvolit svůj cíl, a tak i způsob, jakým bude hrát. Navíc hráči nikdo nebere možnost stanovit si v dalším "věku" cíl jiný. Vytváří si k ní tak určitý vztah, mnohdy hraničící se závislostí.




Jak je na tom WG s počtem hráčů? Je z vaší strany touha získávat stále nové a nové hráče nebo byste raději jejich řady ustálili, například kvůli zátěži serveru, která občas bývá dost značná?





Hra byla tvořena pro zhruba 200 hráčů. Tomu samozřejmě odpovídá styl, který se teď stává problémem č.1. Bohužel je nemožné hru odstavit a celou přeprogramovat tak, aby uspokojila neustále se zvyšující počet hráčů. V současné má WG 178 738 registrovaných a zhruba 30 000 aktivních hráčů (kolik hráčů WG hraje každý den se dá přibližně určit i podle statistik návštěvnosti na www.toplist.cz, kde se WG pravidelně umisťuje do 30 místa v ČR). Zájem o další hráče je samozřejmostí, a tak když teď hra naráží na technické limity, je naší snahou ji přizpůsobit tak, abychom nápor nových hráčů zvládli. Zatím hra běží na dvou velice dobře vybavených strojích a kvalitním hostingu zajištěném jedním z předních poskytovatelů. O nákupu dalšího stroje se již uvažuje.









Jak je to s ekonomickou soběstačností - měl v minulosti a má dnes WG nějaké finanční problémy nebo reklama spolu s příspěvky hráčů zajistí dost peněz na provoz serverů? Zvažovali jste někdy placené registrace hráčů nebo podobnou alternativu financování hry?





Finanční problémy WG nemá. Případný nedostatek peněz se zatím snažím krýt z vlastních zdrojů (moje žena by o tom mohla sáhodlouze vyprávět). Co se týče placené registrace, tak ta WG opravdu nehrozí. Chystám určité placené možnosti (záměrně říkám "možnosti" a ne nutnosti), které ale nebudou mít vliv na dosažené umístění ve hře, ale to bych opravdu moc předbíhal. Zásadou zůstane jedna registrace a jedna zem zdarma pro každého hráče.




Chystáte v brzké budoucnosti nějaké novinky či snad dokonce nějaké významné změny?




Ano, chystám spuštění realtime-wars. Bude to systém vzájemných zápasů tak, jak ho známe z jiných převážně 3D akcí. Takový Counter-Strike v textové podobě. :) Cílem je vytvořit takový systém, se kterým bude možné se účastnit třeba MR ČR v el. hrách. Bohužel prvním a nepopulárním krokem je právě zabezpečení aplikace proti hackerům, kteří by jinak mohli ovlivňovat výsledky jednotlivých zápasů. Bude se vlastně jednat o doplněk ke stávajícímu systému hry.




Ty sám dnes hraješ WG nebo jej jen hlídáš z pozice admina a vývojáře? Kolik času u něj trávíš a co ti vůbec veškeré to adminování a práce kolem přináší?




Ano, WG hraju. Mám 2 "hrací" země, ale spíše pro testování než pro nějaký boj o první pozice v žebříčku. Těžko bych asi nějaké lepší umístění obhájil, a to především vzhledem k mým možnostem hru jakkoliv ovlivnit. Tohle už ale není o WG, ale o lidské povaze a určitých morálních zásadách. U WG trávím přibližně 14-16 hodin denně. Adminování není vůbec lehkou záležitostí, a to především kvůli mnohdy zvláštnímu nepochopení této úlohy ze strany hráčů. Neustále převládá myšlenka, že pokud něco není tak, jak by mělo být, nese vinu admin, a to i v případech neočekávaných technických problémů. V těchto okamžicích se projevuje "češství" v celé své "kráse". Je to nevděčná a časově velice náročná činnost. Vím ale, že existují hráči, kteří se v těchto nepříjemných chvílích za mě postaví, což mě žene neustále kupředu.




Jinak bych chtěl podotknout, že tahle hra není jenom o mě, ale především o týmu lidí, kteří Webgame věnují svůj čas.










Co bys poradil začínajícím adminům, popřípadě autorům podobných online her (často inspirovaných WG)? Co je pro vývoj a správu takové webové strategie důležité a na co se má případný zájemce připravit?




Začínající admin by se dle mého názoru měl připravit především psychicky. Opustit případnou partnerku a nechat se zavřít nejméně na 2 měsíce někam do sklepa. Pro lepší "sklepní" průpravu ještě doporučuji svázání do kozelce. Ale teď vážně. Měl by vždy jít za svým cílem, nevzdávat se při prvním klopýtnutí a především být odborníkem v tom, co právě dělá. Sledovat dění na scéně společného zájmu a neustále studovat vše, co mu usnadní práci (Jim McCarthy - Softwarové projekty - mohu jedině doporučit.)





Již se dostáváme k závěru a je tu tradiční otázka - co bys vzkázal našim čtenářům a třeba i případným zájemcům o vyzkoušení nějaké té onlinovky (možná právě WG)?




Každá online hra stojí za vyzkoušení a každý by si měl najít tu svou. Všem přeji správnou volbu a pokud by jí náhodou byla právě hra Webgame, věřím, že vás nezklame. Pouze pozor na ZÁVISLOST! ;-)




Díky tedy za velmi zajímavý rozhovor a přeji WebGame mnoho spokojených hráčů a hodně úspěchu!



Za celý WG tým děkuji.









Scalpelexis - zkušený hráč Webgame




Rozhovor s adminem máme za sebou a teď na nás čeká další rozhovor, tentokrát s hráčem WG jménem Scalpelexis.




Na úvod už fakt provařená otázka - mohl by ses nejprve našim čtenářům představit?




Tak k představení snad bude stačit jen můj nick Scalpelexis. Jsem již dlouhodobým hráčem Webgame, hraju 11. věků celkově a drtivou většinu mé kariéry jsem prožil v alianci S.D.E, kde už vykonávám několikátý věk práci předsedy.




Jak ses k WG dostal a v čem tě právě tahle webovka tolik zaujala? Čím podle tebe převyšuje podobné "konkurenční tituly"?




K Webgame jsem se dostal klasickým způsobem, že jsem viděl u spolužáků ve škole, jak jej hrají. Ovšem s tím rozdílem, že jsem tou hrou hodně pohrdal, ale pak mi to nedalo a musel jsem tu "blbinu" vyzkoušet. A chytlo mě to :o)



Webgame má hlavní výhodu v tom, že má velký a zkušený tým. U jiných online her, co jsem hrál, tak tam byli třeba 2 admini, kteří měli pramálo zkušeností s programováním a navíc, jak byla většina školou povinná, ani neměli čas, na rozdíl od adminů Webgame.




Jak to vidíš s komunitou kolem WG - ty sám se nějak stýkáš s ostatními hráči z vaší aliance nebo zkrátka obecně s hráči WG? Jak se v rámci alianci dohadujete nad herními akcemi - čistě přes net nebo máte i nějaké kalby v hospodách apod.?




Dva hráči z naší aliance se mnou hrajou sběratelské karetní hry, takže se s nimi vidím velmi často, s další dvojicí lidí jsem se seznámil nedávno a vídáme se každý týden, ale jinak nejsem ten "hospodský" typ člověka, který by pořádal srázky na domluvení taktiky každý den. WG srazy se konají vcelku pravidelně, když někdo chce, tak ho muže zorganizovat a nahlásit adminům, kteří to oznámí zbytku webgamerů. Vítaný je každý ;-)



Co se aliance týče, tak se dohadujeme hlavně přes chatovací program ICQ, který povinně vlastní každý z aliance. Když je potřeba, tak se domluvíme na IRC, dlouhodobé návrhy taktiky se řeší na aliančním fóru. V hospodách to určitě nejde, členové jsou ze všech koutů ČR :-)




Jak je to s časovou náročností? Kolik času zabere samotné odehrávání, jak dlouho trávíte zmiňovanou komunikací a dohadováním taktiky a jak moc se liší časová náročnost WG pro řadového hráče a pro předsedu aliance?





Záleží na situaci. Pokud jsi začáteční hráč, tak se běžně naloguješ do hry jednou za den či za dva. Samotná odehrávka by ti mohla trvat kolem 30 minut a pro ten den končíš. Zkušení hráči již velmi využívají výhod obchodování přes světový trh, nakupují a prodávají, a to muže trvat hned několik hodin. Někteří hráči kontrolují, jestli jim na jejich zem náhodou někdo neútočí, aby mohli udělat potřebná obranná opatření. Záleží na každém, jak si to rozvrhne. Ale když chcete být dobrý hráč, tak aspoň tu hodinku denně tam strávíte.




Předseda musí mít dobrý přehled ve WG politice, obstarává smlouvy a dohlíží na celou alianci, ten vždy tráví spolu se svým zástupcem na WG nejvíce času z celé aliance. Komunikace je spíše dobrovolná, tempo udává předseda se zástupcem, ostatní členové aliance se pak povětšinou přizpůsobují.





Je na WG něco, co se ti nelíbí nebo tě to třeba vyloženě štve a nejraději bys to změnil nebo úplně zrušil? Zkrátka něco, co podle tebe hru spíš kazí než zlepšuje?




Tak štve... Pokud bych měl něco vyjmenovat, tak by to hlavně byli asi samotní hráči, kteří si často neváží, jaké úsilí a čas na tvorbu a provoz této hry admini vynakládají. Lidé si tam už také zvykli na fakt, že admini jsou hodně naslouchaví a vývoj jde s názory a nápady hráčů. Když admini přijdou s něčím novým, tak je to často hrubě zavrženo, ale je pravda, že ty nápady jsou často nedodělané a zbrkle vymyšlené. Samotné hře pak nemám co vytýkat.




Jak jsi na tom s herní taktikou - máš nějaký oblíbený herní styl, preferuješ třeba nějaká politická zřízení?





Každý má nepochybně svůj styl hraní. Ale je pravda, že se odvíjí hodně od režimů vlády, který si vyberou. To na Webgame oceňuji, že máš na výběr kvanta možností, jak hrát, a ne jeden a ten samý scénář pořád dokola.




Můj nejoblíbenější režim? Vždy jím byl fundamentalismus, ale také jsem si hodně oblíbil demokracii.



Když se nad tím zamyslíš trochu zpětně - co ti WG dal a co ti naopak vzal? Nelituješ někdy času stráveného jeho hraním?




Ano, musím přiznat, že to množství času, které jsem na WG strávil, je úctyhodné. Místo toho jsem určitě mohl dělat spoustu užitečnějších věcí, ale nelituji toho. Právě naopak, užil jsem si tam hodně zábavy, naučil se mnohých dovedností jako komunikace s lidmi, strategii a spoustu dalších věcí a poznal jsem skvělé lidi, které jsem pak měl možnost potkat na WG srazech.



Když se do WG světa ponoříš, tak je to pro tebe nový virtuální život, kde si jen užíváš. Tím zase nechci říct, aby jste byli jen a jen závislí na téhle hře, jako třeba já :-)). Ale je to příjemná závislost. Každopádně, pokud si na ni čas nenajdete, tak v ní neplánujte velké úspěchy. Neobětujte svůj drahocenný čas, pokud si to nechcete nebo nemůžete dovolit.




Měl bys nějakou radu nebo doporučení pro začínající hráče - čeho by se měli vyvarovat, na co se mají připravit?




Webgame je hodně těžká hra, a tak neváhejte a ptejte se nápověd nebo prostě jen zkušenějších lidí. Každý nováček dostává 2 učitele, na které se může vždy obrátit, ale většina nováčků to nedělá, což mě mrzí. Pak musejí tajemství WG objevovat sami a to trvá hodně dlouho, to mi věřte. Pokud chcete obstát v tomhle fiktivním světě, tak si připravte i nervy, protože soupeři jsou nemilosrdní ;-)





Ještě poslední otázka, opět již tradiční - chtěl bys něco vzkázat našim čtenářům?




Každopádně - doporučuji všem, aby tuto hru alespoň zkusili, protože to stojí za to! Nejen, že se zde opravdu dobře zabavíte, ale můžete potkat spousty nových a dobrých lidí, a přitom to nic nestojí, jen krapet času. Nebudete litovat. Pro více informací ohledně Webgame mi můžete psát na mail scalpelex(zavináč)gmail.com či ICQ 287946358. A pokud potřebujete pomoc, můžete se na mě obrátit. Díky a na viděnou na WG.



Jako vždy děkuji za rozhovor a přeji tobě i tvým spolubojovníkům hodně úspěchů!








Slovo závěrem



Doufám, že vám, kteří WG neznáte, stačilo vše výše uvedené k dosažení alespoň přibližné představy o tom, jaký Webgame je a jak to na něm chodí. Co se mých zkušeností týče, tak zde mohu říci prakticky to samé, co u Dark Elfa – WebGame je totiž tou druhou (a v mém případě zatím poslední) onlinovkou, u které jsem svého času zkejsnul skutečně na hodně dlouho a musím uznat, že je to opravdové veledílo s hratelností vypiplanou do posledního detailu. Herní systém je rozsáhlý a hlavně dynamický a neustále živý. Během věku není prakticky dne, kdy byste se nějak více nudili, zejména hrajete-li za různá militantnější státní zřízení. Jedna válka za druhou, stavění a obchod, výzkum, pokroky, získávání zkušeností a generálů a zkrátka rozvoj zemičky po všech stranách. Máte-li tedy chuť a hlavně čas, nemohu učinit jinak, než vám doporučit brát Webgame všemi deseti!




Odkazy





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 3 + 1 =


galerie

Webgame Webgame Webgame Webgame Webgame