recenze

MarketiX

MarketiX

Tentokrát tu máme lehce netradiční onlinovku - nebudeme válčit, není to sci-fi ani fantasy. Hra se odehrává v reálném prostředí a kolbištěm hráčů je trh. Staňte se podnikateli, vydělejte dostatek peněz, zakládejte firmy a buďte nejbohatší ze všech!

Když se před více jak rokem objevila na foru Český Her prezentace projektu online gamesky MarketiX, byl jsem jedním z jejich prvních hráčů. Zajímavý princip, který u žádné jiné české webovky není – tedy obchod, podnikání. S vidinou úspěchu jsem pravidelně pracoval, kontroloval stav svých podniků, leč doplatil jsem tehdy na nově zaváděné změny, které měly oslabit hráče s mnoha podniky (zavedení hvězd atp., pamětníci jistě vědí). Nyní jsem se k ní v rámci zrecenzování vrátil.


Musím jednoznačně říci, že hra od té doby pokročila a dnes toho již nabízí docela dost. Základem všeho jsou (jak jinak) peníze. Ty si hráč nejprve musí vydělat prací v nějakém podniku na postu, na který má dostatečné vzdělání v daném oboru. Zde však již nastává veliký kámen úrazu – hráčů toužících po nějakém místě je mnoho, avšak podniků moc není. Nezbývá tedy než udělat si vzdělání v několika oborech najednou a pak doufat, že nějaké to místečko odchytneme. Problémem je, že vystudovat jeden obor na základní úroveň (tzn. kdy můžeme dostat místo) trvá 60 kol (= 60 hodin). K tomu je tu taková nemilá vlastnost a to sice zdraví a jídlo – pokud příliš dlouho nejíte a váš zdravotní stav klesne na nulu, nemůžete hromadu (myslím 100) tahů nic dělat a jen čekáte, než se uzdravíte. Onemocnění však na začátku bohužel nejde zabránit, poněvadž nemáte žádné peníze na koupení jídla. Ve výsledku tak na samotném začátku můžete strávit klidně týden nebo dva než vůbec můžete začít hrát. Musím zde však opět podotknout, že vymanit se z nudného dělnického stereotypu, tedy začít podnikat, není zrovna snadné. Konkurence u každého výrobku je velká a zpravidla se jedná o bohaté hráče vlastnící celou škálu navzájem se doplňujících podniků. Přispět svou troškou do mlýna je tedy velice obtížné a vyžaduje to velké počáteční finanční rezervy.


Později však již hra nabírá otáček. Podniků a druhů výrobku není zrovna málo a ekonomický model se (v rámci hrajících podnikatelů) zdá být vcelku funční, byť by se nějaká vylepšení v bratru hodila. Například mi stále není jasné, proč by jeden podnik nemohl poskytovat více pracovních míst, čímž by se vyřešil zmíněný problém s úděsně pomalým rozjezdem hry.


Pomineme-li zmíněné nedostatky, jenž se ostatně snad dočkají určitého zlepšení, je marketiX velmi zajímavou hrou. Originální – to je to slovo. Jste-li již zmlsaní klasickými webovkami, tohle by mohlo být to pravé ořechové – stačí překousnout prvních pár týdnů (kdy ostatně stačí hrát řekněme minutu denně) a můžete se vrhnout do světa byznysu. A abych nezapomněl, krom originality je tu jedna obrovská výhoda oproti většině jiných onlinovek a tou jest persistentní herní svět, žádné rozdělení na věky, ligy či restarty... prostě hrajete, hrajete a hrajete, měsíc nebo rok, stále za stejnou postavu a se stejnými protivníky a v situaci, do níž jste se dostali předchozími činy.




Nyní již přichází náš rozhovor s tvůrcem hry. Ondřejem Vojtou.










Ondřej Vojta – autor a admin MarketiXu



Nejprve taková tradiční otázka - mohl by ses nám stručně představit?



Jmenuji se Ondřej Vojta a jsem tvůrce hry marketiX. V současnosti studuji informatiku na VŠE, což vzhledem k tématu hry jistě nikoho nepřekvapí.


Jak ses vůbec dostal k vytvoření Marketixu? Proč jsi zvolil právě takovýto
styl a koncept hry - mnohem rozšířenější jsou u nás klasické válečné
strategie...



Nápad vytvořit marketiX se zrodil asi před čtyřmi lety. Chtěl jsem vytvořit hru, kde by hráč stavěl podniky, vyráběl výrobky a poté je prodával, hrál by proti počítačovým protivníkům atd. Mělo se jednat o PC hru s isometrickým náhledem, ne nepodobným třeba SimCity. Sehnal jsem další dva lidi, grafika a programátora a začli jsme pracovat. Ovšem po čase grafik zjistil, že nestíhá a i programátor začal pracovat, takže již neměli čas. Mě bylo líto celý projekt ukončit a zahodit veškerou asi roční práci. Rozhodl jsem se, že hru dokončím tak, abych na to stačil sám. Proto jsem se rozhodl pro webovou hru, jelikož nebyla skoro potřeba grafika a ani se nemusela programovat umělá inteligence, jelikož hrají jen lidé. To, že podobné hry na webu neexistovaly mě utvrdilo, že je to správná cesta.

Měl jsi nějaký vzor mezi jinými online (či snad offline) hrami nebo jsi vše
vymyslel na zelené louce?



Nedá se říct, že bych vše vymyslel, určitě jsem se snažil inspirovat. Ovlivnily mě hry jako Transport Tycoon, SimCity, Industry Giant, Capitalism. Webových her jsem moc nehrál, snad jen Red Dragon, což je ovšem úplně něco jiného

Jsi se současným stavem Marketixu spokojen? Chystáš nějaké zásadnější změny či
vylepšení herního systému?



Ano v současnosti jsem spokojen, jelikož se ukázalo, že je hra životaschopná. Ono to tak z počátku nevypadalo, jelikož jsem chtěl hru s uzavřeným ekonomickým modelem, tzn. že není žádná umělá poptávka, a moc se neobchodovalo, protože ve hře nebylo moc hráčů. Ale s rostoucím počtem hráčů je hra pro všechny zábavnější. Změny chystám, není snad měsíc, kdy by nějaká změna nebyla. Konkrétně banku odkládám už hodně dlouho.

Mohl bys prozradit něco konkrétnějšího, na co se mohou hráči těšit? Bude se
jednat o nějaké zásadnější změny nebo spíše jen kosmetické úpravy?



No já většinou změny s hráči nejprve diskutuji, takže konkrétně banka je výsledkem určité diskuse. Hlavní přinos banky bude v tom, že hráči budou moci vkládat peníze a inkasovat úroky. Slibuji si od toho oživení ekonomiky, protože přebytečné peníze nebudou ležet hráčům na účtech ladem. Další uvažovanou změnou jsou krádeže dělníků, kteří by náhodně kradli v podniku, kde pracují.

Kolik má nyní Marketix hráčů?



Ve hře je teď okolo 350 hráčů, ale jelikož si jeden člověk může udělat neomezený počet účtů, bude skutečný počet hráčů o dost nižší.

Které herní prvky hráči nejvíce kritizují a které naopak nejvíc vychvalují?



Prvky, které hráči kritizují se snažím vylepšit. Hodně kritizují dobu, kterou trvá než se stanou podnikateli. Ovšem marketiX není akční hra a vyžaduje trpělivost. Co hráči vychvalují? To je spiš otázka na ně, ovšem já bych vychválil fakt, že hra do ničeho nenutí. Jediné, co je nutné, je přihlásit se jednou za 2 měsíce. Každý si zvolí svoje tempo.

Je pravda, že tohle je jedna z věcí, které mne také docela zaskočily.
Myslíš, že je to dobrý tah, nechat hráče nejdřív řekněme čtrnáct dní bez takřka
jakékoli možnosti hry a teprve až po sehnání dostatku peněz mohou začít
podnikat?



Problém je vtom, že není možné dát novému hráči peníze hned na začátku, protože by si každý udělal více účtů a tím by si nahrabal. Z tohoto důvodu si musí nejprve peníze vydělat. Samozřejmě chápu, že to určité množství lidí odradí a že to není ideální, ale rozhodl jsem se pro řešení, které mi připadlo nejpřijatelnější.

Máte vlastní server nebo marketix běží na nějakém hostingu?



Hra běží na placeném hostingu.Dříve to byl freehosting, ovšem ten přestal vyhovovat.

Vzkázal bys na závěr něco našim čtenářům?



Neváhejte a přijďte mezi nás. Na vlastní kůži se přesvědčte, že podnikatelem může být opravdu každý.











Zdeněk – veterán marketiXu



Ahoj, mohl bys prosím nejdřív našim čtenářům říct něco o sobě?


Pracuji v IT jako správce informačních systémů a bojím se, že jsem asi
nejstarší účastník hry, protože bych již klidně mohl být dědečkem. Občas
stvořím nějakou webovou prezentaci, k tomu trocha PHP. Z her mě nejvíce baví
strategie, momentálně dost podrobně sleduji vývoj freewarové hry Simutrans.

Jak a před jak dlouhou dobou ses k Marketixu dostal?


K Marketixu jsem se dostal zcela náhodou. Hra se objevila v sekci
Hodnocení webu odborného serveru INTERVAL, který pravidelně sleduji. V té
době jsem touhle rubrikou celkem dost žil a tak jsem každý hodnocený web
celkem dost podrobně zkoumal. A Marketix mě zaujal svým obsahem. Pokud mě
neklame paměť, tak to již bude pomalu celý rok. Již jsem jednou chtěl s hrou
skončit, protože být úspěšný podnikatel s více podniky je i dost časově
náročné. Jednou za den navštívit podniky rozhodně nestačí. Takže jsem se
zbavil všech podniků, velkou část hotovosti věnoval na experimenty s
neúspěšnými sabotážemi, abych si ověřil, jak je účinná ochrana podniku se
zakoupeným bezpečnostním zařízením. Jenže jsem to na rozdíl od jiných
nevydržel a vrátil se. Ale rozhodl jsem se, že návštěva 1x za den v rámci
brouzdání bude tak akorát. Doplnil jsem si vzdělání v oborech, kde tehdy
Marketix platil i 800 na hodinu, pravidelně sázel, jenže asi za 3 měsíce
jsem měl opět na kontu asi 1,3 milionu. Tak jsem zase chvíli podnikal a
přidal hvězdy.

Hrál jsi i jiné onlinovky? V čem tě MarketiX více/méně zaujal?


Jiné online hry jsem nehrál, ale chtěl jsem to zkusit a tak jsem si
procházel diskuze a recenze, abych si vybral některou z nich. A najednou se
objevil Marketix a bylo rozhodnuto. Hlavně mě zaujala myšlenka hry a
ekonomický model, který v té době platil.


Je u Marketixu nějaký prvek, který se ti vyloženě nelíbí a chtěl bys jej
změnit/zrušit?



Ve hře není žádný prvek, který se mi vyloženě nelíbí a jsem příjemně
překvapen, jak je hra stabilní. Nicméně se již delší dobu snažím tvůrce hry v diskuzi přesvědčit o vhodnosti některých změn.


Např. více "zatraktivnit" nákup hvězd, protože to je hnací motor ekonomiky.
Momentálně trochu stagnuje snaha hráčů si přikupovat další hvězdy. Za další
si myslím, že by se mohla v určité podobě obnovit myšlenka "exportu", která
byla na začátku hry. Tehdy měl export některé nedostatky - např. v době
překlopení kola se hra změnila na divoké "klikání" hráčů, počet připojení
byl asi astronomický a server musel úpět. Taky byly na free webhostingu,
kde byl původně umístěn, dost velké problémy. Ale musím podotknout, že s mými návrhy ne všichni zkušenější hráči musí souhlasit.

Co bys doporučil začínajícím hráčům? Na co se mají připravit, nač se mohou
těšit? Jaká "taktika" je vhodná pro začátek?



Začínajícím hráčům mohu doporučit hodně trpělivosti, protože to není hra
na jeden týden. Dále si přečíst dobře pravidla, protože některé dotazy
svědčí o tom, že nápovědu čteme až poté, co všechny jiné pokusy selhaly. Asi bych do počátku raději vystudoval více oborů na 1. stupeň, protože potom mám větší šanci
najít práci. A po nějaké době získat 2. a 3. úroveň v oboru, za který dobře
platí Marketix. Podnikatelé moc neplatí, ale to je pochopitelné, každý se
snaží náklady minimalizovat, tak jako v reálném životě. Před započetím
vlastního podnikání si pořídit počítač (jednak mi značně urychlí vzdělávání)
a po dobu jeho životnosti sledovat transakce všech hráčů a navíc ho ještě
mohu použít na pořízení hvězdy. Podle prodaných výrobků mohu odhadnout,
který podnik založit a jak bude asi úspěšný. Řada hráčů udělala chybu, že s
minimálním kapitálem šla do podnikání, podnik sice pořídili, ale v okamžiku
nedostatku hotovosti nemohli zaměstnat dělníka a skončili.


Nepřipadá ti, že začáteční rozjezd (než člověk sežene dost peněz, aby mohl
podnikat) je příliš dlouhý a vysilující?


Ano, momentálně je rozjezd nového hráče dost problematický. Musím se
přiznat, že jsem to měl značně jednodušší. V klidu jsem si studoval, žádné
obavy, že z nedostatku jídla onemocním a poté jsem začal shromažďovat
kapitál. Když jsem ho měl dost, tak jsem se rozhodnul pro výrobu hasících
přístrojů. Jednak bylo málo konkurenčních podniků a myslel jsem si, že je
budou hráči hodně kupovat do podniků z obavy před atentáty. Tento předpoklad
úplně nevyšel, ale zachránil mě již výše zmíněný export, kdy se mi dařilo za
jeden den vyexportovat zboží i za 50 000,-. O tom se dnešním hráčům může již
jenom zdát. Pak jsem si postupně pořídil podniky, které dodávají suroviny
nutné pro hasící přístroj a výdělky byly ještě lepší. Proto se přimlouvám za
určitou formu výkupu zboží Marketixem (např. tím že sníží trochu výhry v
loterii), kdy v nepravidelných intervalech (obrana proti zneužívání), v
nepravidelném množství a různé výrobky (spíše asi ty levnější) vykoupí a
budou mít i noví hráči šanci na odbyt, pokud budou dostatečně aktivní
aktivní.

Chtěl bys na závěr něco vzkázat našim čtenářům?


Čtenářům serveru bych chtěl vzkázat, že si občas Váš server také projdu a
mohu jej jedině doporučit. Protože mé zkušenosti říkají, že již dávno
neplatí, že free znamená špatný nebo nedodělaný. Autorům těchto programů
patří dík a Vám dík za to, že pro nás, čtenáře, sháníte informace, hodnocení
a recenze.



Webové stránky hry: www.marketix.cz




diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 3 + 2 =


galerie

MarketiX MarketiX MarketiX MarketiX