recenze

Dark Elf - Jak se tvoří herní mapa

Dark Elf - Jak se tvoří herní mapa

Přichystal jsem si pro vás rozhovor s dvorním grafikem Dark Elfa - Ondřejem Mertou alias Celegornem. Je to svobodný 36 letý mládenec, momentálně pedagog informatiky a ve volném čase grafik a malíř. Podílí se čtyři roky na vývoji hry Dark Elf, jeho největší dílo je nedávno dokončená mapa hry. Jdeme ho vyzpovídat…

Ahoj Ondro, tvým nejnovějším grafickým počinem v Dark Elfovi je taktická mapa. Pokud bychom šli v historii úplně na začátek tvého tvůrčího působení, vzpomeneš si na prvé setkání s touto hrou a jaký dojem v tobě zanechala?










Celegorn, dvorní grafik Dark Elfa



Přiznám se, že úplně první dojem na mě udělala mapa, kterou namaloval můj předchůdce - Kamilos (Kamil Kutina). Provokovala mě možnostmi, které nabízela. Bylo to ve své době něco naprosto unikátního. Představoval jsem si, jak bych ji namaloval já, kdybych byl autorem. Nejvíce mě na ní rozčilovaly klonované prvky. O tři roky později, když jsem ji maloval, jsem se snažil tohoto rysu na mapě i obrázcích vyvarovat i za cenu několikanásobného zvýšení složitosti prací.








původní Kamilosova mapa, a nová taktická a podrobná Celegornova



Jistě jsi v Dark Elfovi nezačal hned tvorbou nové mapy? Jak to vše začalo?


No to tedy ne, autor hry LP (autor hry, přezdívka Lord Pletron = LP) je bytostný perfekcionista a k jeho důvěře jsem se musel těžce propracovávat. Začal jsem obrázky kouzel a staveb, poté obrázky ras, které mi daly nejvíc práce. Pak mi nějakou dobu LP nezadával žádnou práci, pouze úvodní a registrační stránku a pár dalších drobností, takže jsem se začal nudit a vymýšlel si práci navíc. Z té doby také pochází můj projekt erbů všech zemí, nakreslil jsem jich 300, než LP zjistil, že jsem pracovně nevyužitý. To mu přišlo líto, a tak mi navrhl upravit původní mapu hry. Chtěl hlavně zvýraznit hranice a doplnit do některých zemí obrázky.











grafika se nejdříve maluje tužkou a poté dokončí v počítači


Ta úprava mapy se vám ale poněkud rozrostla, že?


Rozrostla je jen velmi skromné vyjádření toho k čemu došlo. Nemám rád, když mi někdo zasahuje do obrázků, které jsem vytvořil, a odmítám něco podobného dělat kolegům grafikům. Takže jsem se v tomto případě LP vzepřel a řekl, že buď budu malovat zcela nové mapy, nebo nic. LP si zvolil možnost "nové mapy", ale vymínil si, že je to jen na zkoušku. Po dvou týdnech malování jsem mu s velkým očekáváním ukázal kousek oblasti mapy Říše Trpaslíků, a byl to úspěch, moc se mu to líbilo. Pracnost celé mapy jsem odhadl na jeden rok práce, což LP nevydržel a již po třech měsících je zabudoval do hry navzdory tomu, že to byly jen tři oblasti mapy z devíti. Zbylé mapy hráči viděli postaru.


Vraťme se na počátek. Celá mapa, když jsem si ji prohlížel ve hře, opravdu působí komplexním dojmem, jako skutečný svět. Vytvářeli jste nějaký scénář mapy?


Vymýšlet něco, jako "scénář mapy" nebylo potřeba. Jednak jsem měl dost nahráno a svět Dark Elfa takříkajíc vypálený v hlavě (hráči, kteří tuto hru nějakou dobu hrají, ví, o čem mluvím) a jednak jsem jako skicu použil původní Kamilosovu mapu. Chtěli jsme, aby hráči viděli to, na co jsou zvyklí, ale v hezčím kabátě. Pak následovaly některé další přípravné práce, které mi zabraly něco kolem měsíce. Vytvořil jsem si devět přípravných souborů pro každou oblast mapy a vyznačil přesné umístění okýnek. Okýnka jsou místa na mapě, kde systém hry zobrazuje vlajky a stavby. Ty se nesměly překreslit. Dále jsem v té době vytvořil knihovny všech textur, které jsem na mapě použil a knihovnu základních krajinotvorných prvků použitých na mapě (stromečky, portály, kotvičky…).



Kliknutím zde si zobrazíte mapu Dark Elfa včetně popisků



Po takové přípravě už to musela být hračka. Kolik zemí jsi denně namaloval?



Některé práce šly lehce a některé mi daly zabrat. Většinou jsem rychle vytvořil větší plochy textur a hory. Pak se práce začaly komplikovat při tvorbě detailů. Když jsem měl opravdu dobrý den, tak jsem zvládl nakreslit tak čtyři zemičky denně, podle složitosti námětu. Snažil jsem se, aby obrázky v zemích korespondovaly s doprovodnými texty. Zde byla další potíž, že se texty často opakovaly a přesto bylo nutné nakreslit k opakujícímu textu nový a hlavně originální obrázek. Další potíž byl samotný autor hry, který měl tendenci zasahovat do tvorby. Doslova každý pixel jsem si musel obhájit a často to byly dlouhé debaty. Některé stavby jsem musel přemalovat, jinde zas vyřezat stromy, protože LP chtěl větší přehlednost a "odlehčenost" mapy. Zavedl pravidlo "seskupování", což znamenalo, že stromy a keře se mají dávat do skupinek, což vede k větší přehlednosti. Po dokončení mapy mi občas seškrtal i 12 stromů, které se mu zdály, že ruší krajinu.





pracovní obrázek: LP vyškrtal nadměrné množství stromů



Skutečně to bylo tak hrozné?



Ale ne, nebylo. Já si na něj rád stěžuji, ale faktem je, že to v drtivé většině obrázkům jen prospělo. Navíc mě dost často v debatě ovlivnil tak, že jsem i přišel na jiný nápad. Ke konci už jsme si to užívali oba a společná práce zapadla do určité tvůrčí rutiny. On mě také po zavedení první mapy upozornil na problém s nepřehledností hranic, který byl mnohem později vyřešen zavedením taktické mapy.



A tím se dostáváme k tomu, jak jsi mapy testoval. Asi jsi potřeboval nějaké autorské rozhraní ve hře ne?



Kdepak testovací rozhraní. Speciální rozhraní mají v Dark Elfovi pouze ti, kdo je potřebují pro svou práci, čili správcové, stařešina rady starších a šéfredaktor. Já mapy ve hře testoval tím, že jsem si je ukládal v testované podobě na svůj disk a ve hře jsem měl svůj vlastní herní účet přepnutý na načítání obrázků z disku. Ale opravdovým testem pro mě vždycky byly reakce hráčů. Myslím, že to bylo testem i pro LP. Většinou jsme hned po implementaci nové mapy sledovali ohlasy na fórech a hlasování v anketách. Někdy docházelo i ke kuriosním situacím, kdy byla například zavedena do hry mapa č. 7, zpodobňující říši králů (kde byla jako hold dílu p. Tolkiena do mapy zašifrována geografie jeho Středozemě viz: http://www.akademienu.wz.cz/distribuce/phprs/view.php?cisloclanku=2006041801). Hráči začali pochopitelně vyhledávat reálie na herní mapě a radovat se, jak moc se to podobá Středozemi. No a LP nenapadlo nic chytřejšího, než říci, že na mapě je i miniaturní Glum a Frodo u Hory osudu a je možné ho tam spatřit, jak mává ručkou na pozdrav. Dark Elfa hraje i řada mladších hráčů a ty nenapadlo o jeho slově ani na chvilku pochybovat. Fňukali na fóru, že nemůžou Gluma nalézt a starší veteráni jim pochopitelně v žertu říkali, že oni ho nalezli. To jsme se dobře bavili…



A podřídil jsi v něčem svou tvorbu názorům hráčů?


Asi největším počinem v tomto směru byla tvorba taktické mapy. Vyšel jsem tím vstříc stížnostem k nepřehlednosti mapy. Někteří hráči dokonce neváhali a přišli mi svůj názor říci i osobně na srazu. Taktická mapa je jednoduchá, je bez porostu, krajinných prvků a se zvýrazněnými hranicemi mezi zeměmi. Její zavedení bylo přijato s všeobecným souhlasem.



A poslední otázka, máš nějaké tvůrčí iniciativy do budoucna?


Dark Elf je hra, která se neustále vyvíjí, stále na něčem pracujeme. Nejsou vzácné reakce veteránů, kteří se po roce, nebo dvou, z piety vrátí ke staré hře, aby zjistili, že ji hrají jako úplně novou. Z grafického hlediska určitě plánuji dokončit série erbů zemí, aby mohly být použita ve hře (jedná se o 431 obrázků). Dalším směrem vývoje hry bude také nejspíš kompletní zavedení CSS stylů do hry, které umožní snadné zavádění různých zobrazovacích layoutů. Takže si hráči budou moci nastavit jeden z jedenácti stylů dle své oblíbené rasy, například elfí či trpasličí styl stránek. Odhaduji, že to by mohla být nikdy nekončící práce. Což mi ale vůbec nevadí. A poslední větší projekt, na který se s LP chystáme, bude asi aktualizace nápovědy a její doplnění vhodnými obrázky. Na tento úkol se těším, tam se určitě vyřádím.


A na závěr, máš nějaký recept pro naše čtenáře, jak přežít podobné pracovní vypětí?


Samozřejmě. Super pálivou oční mast ze shnilého smradlavého skřeta, doporučovanou čtyřmi z pěti katů mučírny Dark Elfa. Vtírá se do očí každou půlhodinu, aby vás nepálily oči z koukání do monitoru! Fakt zabírá, recept případným zájemcům pošlu emailem za 1 DE-kredit.


Díky za rozhovor.




diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 2 + 3 =


galerie

Dark Elf - Jak se tvoří herní mapa Dark Elf - Jak se tvoří herní mapa Dark Elf - Jak se tvoří herní mapa Dark Elf - Jak se tvoří herní mapa Dark Elf - Jak se tvoří herní mapa

naše databáze obsahuje: 26 944 her

Nejlepší hráči dne

Sponzoři ligy

inzerce