recenze

Cold War

Cold War

Dalším pánem na holení v našem seriálu je zajímavá webová strategie Cold War. Přesuňme se na chvíli do fiktivních šedesátých let, v nichž se odehrává konflikt dvou znepřátelených bloků - přesuňme se do světa Red Alert 2! Z herního hlediska tu máme něco na pomezí Duny Online a WebGame, berouce si příklad z obou velikánů. A nemusím snad podotýkat, že přinášíme rozhovor s adminem a autorem Zerem a nejmocnějším mužem sovětského bloku Nemesisem!


Jak jsem zmínil již v úvodníku, Cold War (CW) bych zařadil co se složitosti a systému hry týče zařadil někam mezi Dunu Online a Webgame. Proč? Základem je rozdělení na jednotlivé národy a "malorody" (v tomto případě kraje) jako v DO. Hráči v rámci národa spolupracují a snaží se postavit společnému nepříteli. Zde se již objevují další prvky nad rámec jednoduchého dunařského systému - každý stát má vlastní unikátní jednotku a výzkumné projekty, o jejichž dokončení může usilovat. Výstavba základen a vůbec hospodářství zase připomíná Webgame - k dispozici jsou různé druhy budov a jednotek, každá se specifickými vlastnostmi. Navíc se velmi liší země východního a západního bloku, takže o variabilitu je dá se říci postaráno. Hra je poměrně rychlá a dynamická, kola přibývají (a ubývají :)) rychle a než se nadějete, končí věk a je tu vyhodnocení žebříčků umístění hráčů a národů.




Stručný úvod máme již za sebou, pojďme si tedy poslechnout, co nám o CW řekl jeho autor The Zero.



The Zero - autor a admin Cold War



Nejprve bych tě poprosil o krátké představení se našim čtenářům




No, pokud si vzpomínám, tak se mi už nějaký ten pátek říká The Zero a o ještě nějaký ten pátek déle taky Jakub Tománek. Je mi 18 let, pocházím z téměř stotisícové vesnice jménem Ústí nad Labem, tenhle školní rok mě čeká maturita na gymnáziu a pro fanynky mám dobrou zprávu - jsem svobodný nezadaný :-D.




Kdy ses dostal k programování a jak tě napadlo vytvořit si vlastní online hru?




Programovat jsem začal tuším ve čtrnácti, i když se tomu moc programování říkat nedalo. Nejdřív to byl QBasic, pak jsem rychle přešel na C a tvorbu webových stránek, od šestnácti se potýkám s PHP.



Cold War mě napadlo stvořit, když jsem si vychutnával pauzu na brigádě. Za vydělané peníze jsem si koupil knížku o PHP a MySQL a začal okamžitě hru tvořit. (A protože to byla první věc v PHP, tak to dopadlo tragicky a celou hru jsem pak musel přepsat)




Proč sis vzal za vzor právě Red Alert2? Jsi nějakým jeho zarytým příznivcem?



Tak úplně skalním fanouškem nejsem, ale strategie mám rád a s RA2 jsem trávil desítky hodin svého volného času. Perfektním námětem byla tato hra proto, že ji dost lidí zná a že se (aspoň se mi zdálo) dala nějakým způsobem převést do textové podoby.










Jak dlouho od prvotního nápadu trvalo udělat první hratelnou verzi a kdy to vlastně bylo?




To nejde tak úplně přesně říct. Mohl bych říct 10 měsíců, ale to jsem se vývoji nevěnoval naplno (úplný začátek - měl jsem jiné priority) a taky bych mohl říct dva měsíce, tj. doba, za kterou jsem systém hry dokázal přepsat na rychlejší, bezpečnější atd. s tím, že jsem tu a tam použil už existující skripty. Celkově to byly tak tři měsíce, i když někdo tvrdí, že hra není hratelná ještě teď, po více než roce a půl oficiální existence ;-)




Jednou ze zarážejících skutečností je přinejmenším pro mě právě to, že po onom zmíněném roce a půl existence je spousta věcí a herních mechanismů nefunkční - mám teď na mysli některé národní pokroky a hlavně bojový systém a speciální útoky jednotek - kde se stala chyba a na čem pracujete v současné době?




Chyba se stala někde mezi monitorem a židlí v adminově pokoji. Celý systém nových útoků (a s ním i fungující zprovoznění pokroků ap.) je připravený, bohužel jen na papíře, a nějaká Nula se pořád nemůže dokopat k tomu, aby jej převedla do jedniček a nul.




V současnosti pracuji na něčem úplně jiném než na CW, ale tak nějak pevně doufám, že se k útokům dostanu dřív, než přijde maturita, a pokud ne, tak v létě ty útoky prostě *musí* být...





Zmínil jsi, že pracuješ ještě na jiném velkém (a zatím tajném) online projektu - nemohl bys nám o něm něco "exklusivního" a dosud nevyřčeného sdělit?




Tak já jsem neřekl, že je to online projekt, jsou to hlavně zakázky, ale vidím, že zřejmě zafungovala průmyslová špionáž ;-).




Pracuji na nové online hře, jenže se nedostává nějak moc času. Celá hra bude postavena na vlastním originálním systému, který bych, stejně jako téma hry, zatím nechtěl prozrazovat. Poodkrýt můžu to, že vývoj je kromě hry samotné zaměřen také na špičkové uživatelské prostředí a že bude hra zasazena do současného reálného světa.




Co se Cold War týče, na čem u ní momentálně pracuješ a jakých novinek by se hráči mohli dočkat v brzké době?





Na nejbližší dobu je naplánováno nové adminské rozhraní, zabezpečení systému a taky samozřejmě útoky, které se mi ovšem už dost dlouho daří odkládat. Rozpracovaný je také systém "modifikátorů" hry, což by měla být jakási univerzální věcička na úpravu parametrů hry. Zní to šíleně, takže příklad: Jako admin moci hráči/kraji/národu snížit cenu za jednotky nebo třeba mu přiřknout bonus do útoku. Některé z těchto možností přejdou i do rukou vládců národů (a některým podřízeným), ale budou to zejména negativní efekty pro účely potrestání hráče, jako třeba povinné daně.




Není velkým tajemstvím, že se znáš spolu s některými dalšími adminy a autory onlinovek - co vás kromě funkce adminů spojuje?




S adminem Insect Worldu a adminy ŽVAVu mne spojuje vlastní online hra - The Ultimate Game alias Kámen, Nůžky, Papír - http://knp.czn.cz



S Gimlim2 (Insect World) kooperuji trochu i při tvorbě našich her, jednou poradí nějaký skript on mně, podruhé já jemu, i když on je zkušenější, a tak o něco častěji radí on mně.




Kolik lidí se podílí na vývoji a správě CW v současné době? Chystáte se CW tým nějak rozšířit?




Na vývoji se podílí zhruba jeden člověk, když tedy nepočítám spoustu lidí, kteří přímo srší nápady na vylepšení, která nestíhám naprogramovat.



Správu zajišťuje několik lidí, Borek a Conscript89 jako anti-multi, Nemesis jako vrchní nápověda, Lewis - moderátor fóra. Snad jsem nikoho nezapomněl.



Rád bych zde také zmínil všechny, kteří přispěli na provoz Cold War. Bez nich by CW neběželo na vlastní doméně a hostingu.




Jak jste se dali dohromady - znáte se osobně nebo to prostě byli aktivnější hráči, kteří povýšili do funkcí?




Borek je můj nejlepší kamarád ;-). Conscript89 je dlouhodobým aktivním hráčem, stejně tak Lewis. Nemesis chodí do stejné školy.



Přemýšlel jsi o přijetí dalšího programátora? Další programovací síla by mohla tolik vytoužený vývoj urychlit, ne?




Přemýšlel, ale tuhle myšlenku jsem zavrhl. Jsem trochu paranoidní co se důvěry lidem přes internet týče a kromě toho se bojím, že by se mi za zdrojáky nový admin smál ;-)











Kolik má v současné době CW aktivních hráčů?




Počet aktivních hráčů si netroufám odhadovat, ale mělo by to být trojmístné číslo. Teď v mezihře přes prázdniny (Vánoce) je to bída, dost věrných hráčů hraje ze škol. V začátcích hrálo pár desítek lidí, rekordem je 993 založených zemí během šestitýdenního věku.
V tom je taky výhoda CW - hráči nejsou "přemnožení".





Relativně malý počet hráčů je tedy dle tebe spíše výhodou? Proč?




Protože právě kvůli velkému počtu hráčů jsem přestal hrát jednu nejmenovanou konkurenční hru (pozn. redaktora - asi myslel Webgame :)). Prostě už to nebylo ono. Samozřejmě, že ideální počet hráčů je vyšší, než v současnosti CW má, představoval bych si tak dva tisíce hráčů. Navíc většina českých online her není na tak velký počet hráčů stavěná.




Jak je to s financováním CW - vyděláte něco i na reklamě nebo se hosting splácí z příspěvků od hráčů?




Žádná reklama. Jednak na to není stavěný design a jednak reklamu nemám rád.
Co se týče sponzorů, hráči mne překvapili - vybralo se mnohem víc, než bych čekal.



Lákala tě někdy i tvorba nějaké offline hry - zkoušel jsi nebo máš v plánu udělat třeba nějakou freewarovku a nebo plánuješ u webové tvorby zůstat?




Lákala, ale ještě v době, kdy jsem neuměl PHP. Nemám grafické nadání, a textovou hru lze snadněji překousnout na webu. U webové tvorby plánuji zůstat pár desítek let ;-)





Považuješ se jen za programátora nebo i za "pařana"? Hraješ některé z ostatních webovek? Trávíš také někdy čas u klasických PC her?




Hraju. Dřív jsem hrával hodně online her, v současnosti je to už jen Insect World, The Ultimate Game a Cold War, což je některými hráči kritizováno. U klasických her trávím tolik času, že kdybych je nehrál, bylo by CW mnohem lepší. Téměř denně si dopřeju půlhodinku Quake III: Arena na GameZone.




Nejednou jsi zmínil Ultimate Game - přiznám se, že i já jsem s napětím sledoval, jaká to bude pecka. Jak vás vůbec napadlo takhle si z lidí (a nebohých redaktorů :o)) vystřelit?




Napadlo nás na Festivalu Fantazie (www.festivalfantazie.cz) v červenci 2005, kde jsme prezentovali své online hry. Při hraní fotbálku. (Není to náhodou napsané v deníku vývoje? ;-))




Kolik času trávíš denně u PC, kolik z toho obětuješ cold waru? Jaké máš kromě toho jiné koníčky?




Dotáhl jsem to (bohužel) tak daleko, že 7 hodin je minimum. O víkendu raději pomlčím. Celou tu dobu mám otevřený jeden panel Firefoxu s Cold War, průběžně obnovuji fórum a odpovídám. S programováním je to slabší. Většina koníčků je spojená s počítači...




Nelituješ někdy takto stráveného času?



No byly tu snahy omezit to, jak z mojí iniciativy, tak z okolí, ale v současnosti mám tolik víceméně povinností, že se to moc omezit nedá. (Nelituju)





Co ty sám považuješ za největší klad CW? Čím přitahuje nové hráče a na co si naopak staří pardálové nejvíce stěžují?





Největší klad? Snad prostředí RA2, nových hráčů moc není a staří si stěžují na systém útoků :)




Teď taková stručná otázka neotázka - oblíbený film, oblíbená hudební skupina+žánr, oblíbená PC hra :-)



Shrek (oba díly), Groove Coverage a Novaspace - Electronica&Dance, Quake III: Arena




Co bys na závěr chtěl vzkázat našim čtenářům?





Tak děkuji za čas věnovaný čtení výplodů mé choré mysli a budu jen rád, když se z vás stanou noví hráči Cold War...



A já tobě děkuji za rozhovor a přeji hodně hráčů CW a úspěšné zprovoznění onoho vytouženého systému útoků! ;)



Díky moc. :)

































Nemesis - zkušený hráč CW a pravá ruka Zerova



Představil by ses prosím našim čtenářům?




Mé jméno je Jaroslav Holub. Jsem studentem sedmého ročníku přírodovědného zaměření gymnázia Stavbařů v Ústí nad Labem. Koncem ledna oslavím 18. narozeniny a mezi mé koníčky patří hlavně počítače a vše okolo nich (ať už jde o hry, programování nebo odpalování různých komponent - v tom mám praxi jako nikdo jiný:-), internetové hry, sci-fi a rybaření.



Jaké jsou tvé online a offline herní zkušenosti?




Co se týče herních zkušeností, tak jsem jako úplně první hru hrál Dune II, ale pak jsem se přeorientoval na FPS střílečky typu DOOM I, II. Po nástupu na gymnázium jsem se dostal do skupinky "pařanů" a každé odpoledne jsme ve škole hráli Red Alerta I, pak jsme přešli na Quake 2 a tam jsme zůstali do vydání Q3A. T




To by bylo zhruba vše o hrách bez internetu a teď jak to bylo na netu. Začal jsem skvělou hrou Webstar (www.katedrala.cz/webstar), která bohužel již zanikla, pak jsem přešel na WebGame a nějak jsem se dal ho hraní všech online her, co jsem našel. Momentálně hraju pouze 2 MMORPG (Knight online a Runescape), ColdWar a StarAcademy(www.sa.onlinegame.cz). K SA bych ještě řekl, že tam jsem členem historicky nejlepší aliance , která se orientuje na tento typ her... NIBIRU - byli jsme již na WS, ale po jeho zrušení jsme přešli sem





Jak ses vůbec dostal ke ColdWar?




Ke ColdWar jsem se dostal na škole. S The Zerem jsme patřili do té skupiny pařanů, takže jsme u PC seděli pořád a hráli jak Q2, tak online hry. Pak ho napadlo vytvořit si vlastní hru a začala práce... Jelikož jsem tehdy ještě neuměl programovat v PHP, tak jsem tam byl spíše jen jako kecal a beta tester, ale zůstal jsme tam a od prvního spuštění hry jsem na ní vydržel do dnešních dnů.





Jaké funkce tedy na CW zastáváš a na čem všem se tam podílíš?




Tak mou nejvyšší funkcí je pravděpodobně Help admin. Mezi další patří funkce přidělené hlasováním hráčů a to jsou Tajemník UV SKS (vůdce Sovětského bloku na CW) a president Ruska. Podílím se na dalším vývoji hry (nečekaně:) ). Již od prázdnin se např. snažím vytvořit nový systém útoků, který by konečně pracoval s obranými strukturami a letectvem, nebo propracovat můj původní návrh využití inženýrů, který zůstal bez odezvy...




Co se vývoje týče, tak jen sepisuješ návrhy a testuješ systém nebo se podílíš i na samotném programování?





K programování mě Zero nechce pustit, takže vytvářím návrh na papír, popřípadě si to naprogramuju sám doma se svými funkcemi a proměnnými a když dojde ke schválení Zera, tak můžu předat to co budu mít doma a on si to jen poupraví. Systém testovat musím v rámci funkce člena WD.



To je celkem zajímavé, že se na vývoji hry chceš podílet, ale admin tě tam nechce pustit - má to nějaký zvláštní důvod nebo je to prostě nečitelností zdrojáků? CW by totiž myslím právě po programové stránce snesl rázná vylepšení...




Mno není to tak, že by CW bylo naprogramováno špatně, nebo nečitelně... spíš já programuju dost neortodoxně. Co se vejde na jeden řádek je na něm... aspoň nemusím hledat 352 řádek na kterém to hlásí chybu :-D. Jinak řekl bych, že CW je naprogramováno relativně dobře. Samozřejmě, že by se dalo něco zlepšit, ale The Zero je jeden velmi dobrej programátor.




Proč myslíš, že tedy vývoj CW v některých ohledech tak vázne - myslím teď hlavně již zmiňovaný systém bojů a speciálních útoků?





Kamenem úrazu těchto věcí bude to, že někteří hráči admina, někdy i neslušně, kritizují za to, že udělal to a ono, takže Zero díky těmto lidem ztrácí zájem o vylepšování. Kdyby ti kritici dokázali naprogramovat alespoň to co tam je teď, tak by se to dalo brát, ale takhle to není zrovna nejlepší způsob vyjádření nesouhlasu. Druhým faktorem je to, že se momentálně se Zerem snažíme pracovat na jednom jiném projektu. Zatím je to přísně utajeno a jediné, co vám k tomu mohu říct, je, že půjde o online hru a bude systémově významně odlišná od dnešních her.





Takže vývoj CW je v současné době odsunut na druhou kolej?




To nikdo neřekl. Na CW se stále pracuje, ale vzhledem k té kritice a obtížnosti toho, co se tam musí udělat je vývoj pomalejší než doposud, ale i tak každý věk přináší nějaká vylepšení, ať už jde o celkové zrychlení hry nebo nová privilegia či něco úplně jiného...











Jak bys stručně charakterizoval Cold War pro ty, kdo jej neznají?




Jde o hru, ve které proti sobě stojí 5 národů na každé ze dvou stran (Spojenci, Sověti) a snaží se ty druhé porazit pomocí výhod technologických pokroků či vojenskou silou... Prostředí je inspirováno hrou Red Alert 2.




Co může CW nabídnout oproti jiným onlinovkám, co je v ní převratného nebo zkrátka čím láká hráče?




Převratného? Snad ani nic. Hráče dle mého soudu láká celková rychlost, snadnost ovládání a hlavně nápad.





A naopak - na co si dle tvých zkušeností hráči nejvíce stěžují a co ty sám považuješ za velké nedostatky, popřípadě chyby hry nebo systému?





Hráči si často stěžují právě na odlišnosti jednotlivých národů a s tím spojené problémy... podle mě je to spíše výhoda, že každý národ má své speciální pokroky a jednotku. Bohužel některým národům jsou národní pokroky k ničemu, protože se ještě nenaprogramovala obrana či letectvo, zatímco jiným pokroky plně fungují. Já osobně se systémem ani se hrou problémy nemám, jen mě občas štvou hráči, kteří mi mluví do rozkazů, aniž by o problému přemýšleli a dali rozumné argumenty, ale to není chyba hry.





Teď k tvým herním úlohám - mohl bys nějak rozebrat, co ty jednotlivé "volené" funkce představují a jaké máš pravomoci? Může se obyčejný hráč dostat do vedení národa?




Tajemník UV SKS je funkce volená vůdci národů a kandidát musí dostat alespoň 3 hlasy, aby se stal tajemníkem. Tato funkce mě opravňuje k odpovědím na Sovětském fóru a samozřejmě i k mazání zpráv na tomto fóru. Navíc mohu odvolat kteréhokoli vládce národa v Sovětském bloku či udělit sankci národu (vybrat jim národní kasu). President Ruska je funkce volená hráči v národě a stačí mít nejvíce hlasů (je jedno kolik) a stanete se vládce. Tato funkce mi dává pravomoce obdobné jako tajemník UV SKS, ale pouze na národní úrovni. Dále pak vytvářím, mažu Kraje (volné seskupení hráčů v rámci národa, daně se odvádí do krajů a ne do národní kasy) a také mám k dispozici jejich kompletní správu pokud správce neplní povinnosti. Jako president také mohu vyhazovat hráče z národa a posílat dotace hráčům a to buď technologie nebo peníze. A samozřejmě, že za obě funkce musím navrhovat strategie věku a rozhodovat co se jak bude dělat...




Do velení se může teoreticky dostat každý. Stačí aby měl dostatek hlasů, ale většina národů má již pevné vedení, které je prověřeno několika věky.




Abych nezapomněl, tak když hráč nebude mít dostatek hlasů, tak se do vedení může dostat ještě tak, že bude určen zástupcem.




Když už jsme u těch pravomocí spojených s daněmi, tak k čemu jsou vlastně dobré - k čemu s národní pokladna používá (co jsem si já všimnul, tak mi to připadalo jen jako takové tunelování :o))? Může za to samotný stát něco koupit nebo je to prostě jen k přerozdělení mezi hráče?




Národní kasa slouží k financování hráčů, kterým se momentálně nedostává peněz. Nevím o tom, že by někdo tuneloval, ale možné to samozřejmě je... Minulý týden jsme se Zerem mluvili na téma, že by národ mohl být samostatný obchodní subjekt, který by prodával/nakupoval komodity na trhu a přerozděloval je hráčům, ale nevím, jak to s tímto nápadem dopadne.











Jaké bys měl doporučení pro začátky a taktiku v CW pro nové hráče? Co bys jim poradil, co by měli udělat nejdříve?





Nejdříve by si měli přečíst nápovědu. Pak většina taktiky záleží na bloku, do kterého se hráč peidal, ale všeobecně by měli postavit elektrárnu, pak rafinerii a pak kasárna a válečnou továrnu. Nejlepší je dostavět rafinérie na maximální počet (3) na základnu, ale udržet energii v plusu a ve válečné továrně vyrábět těžiče (5 na rafinerii, ale 1 je s rafinerií postaven automaticky). pak už jde jen o stavbu klonovačky/pročišťovače rudy a vojenské a technologické produkci. Za normálního věku je také dobré mít 5 základen, což je maximum.




Kolik času běžně trávíš ty sám u CW (hraním a spoluprací s adminem) a jak je to časově náročné pro řadové hráče?





Pro řadového hráče může jít o 10-20 minut za den. Já osobně u CW trávím většinu svého volného času. Například včera jsem na CW byl téměř celý den... Odehrání zabere tak 30-60 minut a pak tam jsou fóra, kde se diskutuje o všem možném, takže to bere nejvíce času:-)







A na závěr naše tradiční otázka - vzkázal bys něco našim čtenářům?




Chtěl bych jim poděkovat za zájem o CW. Doufám, že se s nimi sejdu ve hře ;o)




Tak díky ti za náš rozhovor a přeji hodně zábavy nejen s CW ;)




Taky děkuji za možnost se vyjádřit :)



Slovo závěrem




Dle mého má Cold War skutečně velký potenciál, protože si z Duny a WebGame bere to nejlepší nebo jinak řečeno ke skvělému politickému systému v Duně přidává velké herní možnosti, propracovaný systém budování základny, výzkumu a boje. Jediným zádrhelem je nedokončenost a to, že je hra stále ve vývoji. Chybějící systém speciálních útoků a s ním spojené další fičury způsobují, že CW působí nejistým dojmem a zejména začátečníci mohou tápat důsledkem toho, že spousta věcí (např. jednotek) jde koupit/postavit, ale zatím nemají žádný efekt.




Výše vyřčené se ale může brzy změnit, hra prochází relativně rychlým vývojem a s každým věkem se objevují nová a nová vylepšení, takže můžeme věřit slovům admina, že vymakaný bojový systém je jen otázkou času. Do té doby můžete CW vyzkoušet a třeba i nějak ovlivnit jeho budoucí vývoj - díky menšímu počtu hráčů totiž také nabízí přátelštější a domáčtější atmosféru než
jeho větší bráškové.




Odkazy





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 2 + 3 =

JYupWMLW

JYupWMLW | 08.04.24 v 23:38

1


galerie

Cold War Cold War Cold War Cold War Cold War