článek

Crazy Animals

Crazy Animals

Pokud patříte k lidem, kterým ze všeho nejvíc voní benzín a neváhají se podobným způsobem vyblbnout doma za monitorem, jistě vám neunikla povedená Stuntsoidní drandírna od grupy vysokoškoláků, na internetu vystupujících pod jmenovkou Crazy Animals.

Autoři




Já osobně si s tebou na Freegame povídám úplně poprvé, takže – mohl bys letmo představit sebe, tvé kolegy, vaše počátky, sny a podobně?



Rád. Jsem již pět let studentem matfyzu (jak se běžně říká matematicko-fyzikální fakultě) a se svými kolegy – kamarády – jsem se prvně setkal kdysi na začátku prvního ročníku. Vlastně jsme na sebe museli narazit již dříve v „celostátku“ programátorské či fyzikální olympiády, ale to bylo ještě příliš anonymní… Naše počátky? Jako v děloze? Nemám to vysvětlit na motýlech? :) Jo, Ty myslíš počátky našeho týmu. To bylo tak - v prváku nám byla nejspíš kvůli upevňování mezifakultních vztahů přidělena kolej mediků; tam jsme se dali dohromady, řešili společně studijní záležitosti a časem přešli i k mnohým nestudijním, které nás spojovaly (například se společně účastníme nočních šifrovacích her, tam však většinou pod jménem Větry z Jednoty). Programátorské začátky každého z nás pak leží docela jinde, já se kupříkladu věnuji programování a počítačové grafice 9 let, s klukama jsme ale začali pracovat společně teprve na Unlimited Raceru.




Můžeš lidu trochu podrobněji popsat, co vás na podzim roku 2003 vedlo vydat se na téměř tříletou štreku za vysněným závodním titulem – přeci jen, tři roky je dlouhá doba… Kdo přišel s tím, že budete „Praštěná zvířata“? :-)



Tak předně – na začátku nikdo z nás nečekal, že nám to bude trvat tak dlouho. Původní plán byl na dva roky i s rezervou. Naneštěstí jsme nejen podcenili úkol, kolem kterého vznikla řada dílčích problémů (například získání modelů, textur, hudby), ale i přecenili sebe – chodit vedle běžného studia do práce a přitom pracovat na vlastním projektu je často vysilující, a to nezmění ani fakt, že Tě to baví. Hlavně jsme na počátku neměli dobrou představu o obtížnosti mnohých z úkolů, které jsme si dali, takže grafický engine, který jsme si sami vyvíjeli, jsme nedostali do podoby, v jaké jsme jej chtěli mít, a fyzikální engine jsme nakonec museli zakomponovat cizí. Tolik asi k té tříleté cestě. Celý ten projekt byl pro nás studijní nutností (byť ne v takovém rozsahu), takže jsme rozhodovali pouze o tom, co přesně vytvoříme. A jak vznikl náš název? To bys nás musel vidět pohromadě… :)




Jste vlastně partička studentů MFF na Karlovce. Vaše plány do budoucího života tedy pravděpodobně nemají s nějakým vážnějším vývojem PC her co dělat…



Proč ne? :) Ale vážně – myslím, že mohu říct za všechny, že budoucnost je velmi otevřená.















Unlimited Racer a další (?) hry



Na začátku nebylo vůbec jasné, co přesně v herním světě podniknete. Co rozhodlo pro závodní šílenost ála Trackmania a kdo s tím přicválal?



Z koho vypadl finální návrh, to už si nevzpomenu, ale jakmile někdo řekl nahlas slovo „stunts“, bylo rozhodnuto. Nevím kolik lidí si na tuhle hru ještě vzpomene, ale my jsme ji hrávali celkem dost, navíc jsme se v ní mohli dobře všichni uplatnit a konečně nebyla tolik náročná na tvorbu dat – optimisticky jsme si řekli, že kdyby bylo nejhůře, tak jedno auto, deset textur a pár krabic to vždy spraví, teprve později se ukázalo, že to bude realita; ostatně více než dva roky jsme neměli auto žádné.




Můžeš nám cinknout, jaké další návrhy byly smeteny ze stolu a proč?



Návrhů tehdy padla celá řada, nejen herních, vzpomínám si například na simulaci růstu vegetace, simulace života nějakého zvířecího druhu, případně celé kultury, a také různé enginy pro hry. Neherní projekty jsme zavrhli především proto, že ve výsledku jsme chtěli něco účelnějšího (přesto si musíme přiznat, že to co jsme nakonec udělali, je spíše technologické demo, než finální zábavná hra). I herních projektů bylo navrženo dost, ale většina byla zavržena právě kvůli zmíněné potřebě velkého množství dat.




Po celé tři roky vývoje bylo kolem vás poměrně velké ticho, ale první reakce jsou vesměs kladné – co to pro vás znamená třeba z hlediska budoucnosti? Co říkáte na ten náhlý, ale často velice krátkodobý zájem lidí?



Ten náš projekt by jistě snesl větší množství propagace v průběhu vývoje, ale to asi není naše parketa. Konečně pro většinu to byl především úkol do školy, takže podstatné bylo jej dokončit a obhájit před komisí, nikoli dál publikovat a šířit. Skutečné první reakce se projevily u nás na škole při obhajobě a po ní. Ty byly opravdu kladné – lidé se na to se zájmem dívali, někteří si to chtěli stáhnout, dokonce se nám podařilo probudit celou projektovou komisi. :) Tehdy (v červnu) ta obhajoba nemohla dopadnout lépe. Jakýkoli ohlas na webu považuji naopak za dost mizerný, leč pochopitelný. Unlimited Racer by potřeboval ještě dotáhnout – dodělat mód arkádovějšího řízení auta pro ty, kdo neumí pustit plyn (přiznejme si – většina, zvláště ti kojení hrou Need For Speed) a především vytvořit několik typů her, protože klasické ježdění po trati (byť ta trať může být jakákoli) je zkrátka málo. Potenciál celé hry je tak pouze v (snad) robustním enginu a editoru, ve kterém si může kdokoli s trochou trpělivosti vytvořit všechno. Tady jsme hodně sázeli na kreativitu hráče, který vydrží strávit i stovky hodin se hrou tehdy, když se v ní sám angažuje (dobrým příkladem je editor pro Warcraft III). Ale to už je zase otázka agitace a jsme opět na poli, kde nekralujeme. Na web jsme to tedy dali spíše ze zvědavosti – jestli by bylo pro koho v tom vývoji pokračovat, protože bez motivace to nejde. Proto budoucnost vlastně musí určit hráči.




Určitě všichni dobře znáte institut jménem DigiPen, Severoamerickou „továrnu na vývojáře“. Nemrzelo vás někdy, že něco tak prima je tak zatraceně nedosáhnutelné?



Ani ne. Já jsem viděl celou řadu kousků vytvořených lidmi z téhle továrny a žádné nadšení do mne nevešlo. Nevím, jaké osnovy na DigiPenu mají, a věřím, že by mne hodně věcí nalákalo, ale na „rodnou“ fakultu si plivat nebudu. Vyvíjet hry se tu člověk nenaučí, ale pro začátek stačí myslet…
















Pár střel bokem



Určitě máte všichni rádi hry. Můžeš prozradit jméno tvého konkrétního oblíbence / oblíbenců s nějakým krátkým vysvětlením, proč zrovna on? :-)



Warcraft III, Counter-Strike. Co těch jsme se společně nahráli. :) Jinak já osobně hledím na hry asi z příliš profesionálního hlediska a většina nových her pro mne znamená 30 minut času pro zjištění všech (hlavně grafických) vychytávek a následný uninstall. Po síti je to už něco jiného, to se rád nechám k něčemu přesvědčit, ale času už dávno není jako na začátku studia, takže je to spíše sváteční záležitost…




Co třeba hry jako Stunts, Trackmania, FlatOut a tak dále, ovlivnily nějak vývoj Unlimited Racera?



Stunts už jsem zmiňoval, bez nich by to nešlo. Vzorem byly po celou dobu, jenom jsme chtěli v rámci modifikovatelnosti jít podstatně dál (což je jedna z mála věcí, která se snad povedla). Jinak jsme očkem sledovali souběžně se vyvíjející Crash Day (vyšel myslím v zimě), ale výsledek byl příliš arkádový, to jsme nechtěli.




Je mezi českým freewarem nějaká hra, u které sis říkal „sákryš, tihleti vývojáři jsou fakt machři, ti budou jednou působit na profiscéně…“?



Rozhodně ne. Ono je poměrně obtížné vývojáře hodnotit. Jednak hru můžete napumpovat různými open source enginy (grafika, fyzika, případně komplexní nástroje na tvorbu celé hry), takže bez podrobného zkoumání nezjistíte, co všechno do toho vývojář(i) investoval(i). A pak tvorba hry už dávno není jeden programátor, trocha entusiasmu a libovolně zvolené téma. V profesionální sféře jde o dlouhou týmovou práci a součástí každé rovnice jsou peníze. :(




Díky za tvůj čas, za celou redakci Ti přeji hodně štěstí do vývoje a co nejvíc spokojených hráčů, ať už se vrhnete po čemkoliv. Jestli chceš za sebe nebo tým vzkázat nějaké poselství lidem, kteří navštěvují Freegame, udělej to právě teď…



Děkuji i já Tobě. A poselství říkáš? :) Snad se nebude nikdo zlobit, když odcituji výrok postavy zpěváka z filmu Love Actually: „Kids, don’t buy drugs… become a popstar and they give them to you for free!“




Díky za rozhovor.











Jesterka

autor
/ Jesterka

Publikováno: 18.09.2006


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 3 + 2 =

JYupWMLW

JYupWMLW | 08.04.24 v 12:08

1

Lukáš | 30.12.06 v 09:09

je to dost podařená závodní hra

WQAES | 25.12.06 v 14:17

wsAWDDPCSC

Marian | 23.10.06 v 10:06

Dvě věci ke sprostému anonymovi:
1. Kritika odkazu Vojty nebyla myšlena zle, dokonce mi ta legrácka připadala i vtipná, jen mne trochu nadzvedlo, že nám sem dává takové nicneříkající odkazy a dělá nám z diskuzí rozcestníček.
2. Škoda, že jsi anonymní, človíčku. Rád bych tě osobně poznal a rozšířil bych svou zkušenost s lidmi, kteří rádi dávají políčky, ale svou tvář rovně nenastaví...

Ohlala | 21.10.06 v 17:55

Drž radši hubu kreténe ty Mariane a nekritizuj!!!

Marian | 19.09.06 v 11:45

Trochu nechápu ten odkaz - ten prcek s pindíkem co se prodlužuje, to máš být ty? Ty máš podvědomou potřebu mít ho většího? Nejsi spokojen se současným stavem? Mimochodem - penis je s měkkým "i". :-D

DaveCZ | 19.09.06 v 10:39

Vypadá to velmi dobře, kéž by bylo víc takových developerů.

vojta | 18.09.06 v 19:52

prodlužte můj penys http://nejdelsi-penis.profitux.cz/vojta-1764.html