článek

Zajímavé povídání a názory s Martinen Boháčem - hlava týmu, který stojí za novou browser hrou INFINITUM

Zajímavé povídání a názory s Martinen Boháčem - hlava týmu, který stojí za novou browser hrou INFINITUM

INFINITUM je čerstvá, česká, strategická webovka doslova z našeho prostředí. Šéf celého projektu Martin Boháč, si pro nás vyhradil chvilku, aby odpověděl na několik dotazů a podělil se o svůj pohled na některé dnešní hry.

Zdravím, INFINITUM je velmi milým překvapením a svým způsobem i od ne příliš známé společnosti/skupiny lidí. Můžete se krátce čtenářům představit?
Jsme skupina hráčů her, která není spokojená se současným stavem, a čistě náhodou všichni umíme programovat. To nás dovedlo k našemu vlastnímu projektu, který má splňovat to, co na trhu casual her nenacházíme. Už nás nebavilo dělat pro banky a reklamní agentury, teď tvoříme pro naše hráče a jsme mnohem šťastnější, ač máme mnohem víc práce :).
Díky tomu nám vzniklo profesionální herní studio, získali jsme zkušenosti s game designem a tvorbou pro tisíce hráčů, místo pár klientů. Jsou to neocenitelné zkušenosti a jsme za ně moc rádi.

Odkud se vzal nápad na plnohodnotnou webovou MMO hru? Doposud byli vaše projekty menšího rázu, například flashové hry.
Ten se vzal ve stanu z CDček na jednom festivalu. Shodli jsme se s Jakubem Müllerem (tcks), že webové hry stojí za zlámanou grešli a že tu prostě není nic, co bychom chtěli vážně hrát. Z toho vznikla debata na několik měsíců, ze které pak vykrystalizovalo INFINITUM. Chtěli jsme hru, kde budeme moct dělat pořádnou válku na mapě, takovou Dunu II online. A postupem času se na to nabalila spousta dalších funkcí, až z toho vznikla současná verze. Dovolím si tvrdit, že na světě v tomhle nemáme konkurenci, máme prostě jinou hru, než lidé běžně berou jako onlineovku.

INFINITUM jednoznačně směřuje na český trh. Přeci jenom Česká republika, vše v češtině, jsou nějaké ambice dostat tuto záležitost do světa?
Český trh má jednu výhodu. Nikdo za zahraničí vám nebude hrát hru v češtině a tak je možné vychytat chyby a vyladit hru v menším měřítku. Navíc jsme chtěli dát Čechům dárek. Tady je taková skepse ohledně toho, co umíme, lidé nejsou moc hrdí na svojí vlastní zemi. My jsme chtěli mimo jiné ukázat, že má smysl dělat něco pro Čechy a že být odtud je dobré. Hodně lidí vidí hlášení se k nějaké národní hrdosti hned jako propagaci nácků. My jsme absolutně nejdál od nějakých „národovců“ nebo podobné havěti, ale jsme prostě hrdí na to, že jsme Česi. Jsme skvělá země, my tu žijeme rádi a chtěli jsme Čechům něco dát. My nevidíme Česko jako zemi kde se zpívá: "Kdo neskáče, není Čech", ale jako zemi "zlatých ručiček", Františka Křižíka, Otta Wichterleho a českých legionářů.

Ambice na vydání zahraniční verze samozřejmě máme. Plánujeme verzi pro Slovensko, dále německou a anglickou verzi. Nové mapy pro nás nejsou žádný problém, chceme mít z INFINITUM online hru, co zasáhne celý evropský a americký trh. Také se plánujeme vydat na Facebook, ale rádi bychom to udělali naší vlastní cestou. Nedělat z toho další casual „Whateverville“, ale opravdovou multiplayer pařbu se vším, co k tomu patří.

Herní svět v ČR přijal hru s velmi kladným ohlasem a nadšením. Bylo to překvapení, nebo jste to očekávali?
Češi jsou výborní pařani a velice vděčné publikum. Popravdě jsme trochu sázeli na to, že hra bude dobře přijatá a máme z toho velkou radost. Zatím se nám ji ovšem nepodařilo představit dostatečnému publiku, zatím nás zná jen málo lidí. Na vztazích s veřejností jsme začali pracovat až nedávno, takže očekáváme ještě velký nárůst. Máme také nový web, takže teď už se nebojíme přilákat pozornost :).

Příběh a zápletka je z části vyvedená z reality, byl nápad o problémech EU brán v potaz hned od začátku plánování hry, nebo se takový koncept začal probírat jako příležitost, která se vyskytla?
Naše vize byla prezentovat budoucí ČR jako paralelu k první republice. Bystrý čtenář našeho příběhu jistě zaznamená shodu let, ve kterých se události v příběhu stanou. To, že se EU více či méně úspěšně snaží o autodestrukci, nám pouze hrálo do karet.

Velký projekt, velké problémy? Nebo se hra tvořila skoro sama? Co bylo asi největším oříškem na rozlousknutí?
Nám naštěstí nikdo na začátku neřekl, že hra podobného rozsahu nejde v tak malém týmu udělat. Tak jsme jí udělali :). Problémů jsme měli tolik, že už si je ani nepamatujeme, což je jenom dobře. Pamatuji si jednu debatu v pizzerii, kde jsme se s Jakubem hádali o tom, zda mohou být jednotky na mapě přes sebe, nebo zda máme používat hledání trasy, což je výkonově tisíckrát náročnější. Hádali jsme se tak hlasitě, až na nás koukala celá restaurace, ale nakonec jsme se dohodli a jednotky chodí vedle sebe. Největší oříšek jsou vždy lidé.

Kolik hráčů nyní Infinitum aktivně hraje, s kolika dalšími servery počítáte?
Právě teď máme pouze několik tisíc hráčů, takové skalní jádro. Rádi bychom v Česku měli aspoň 10 běžících světů najednou. Na rozšíření aktivně pracujeme.

Když se jako hráč podívám na Infinitum, shledávám v tom určité kořeny staré školy (zaměření na management, rozhodování, plánování). Je tomu kvůli českému hráči, který stále preferuje tuto náplň, nebo částečně nechuť z moderních MMO her, které se spíše zaměřují na mechanické/opakující se činnosti a sociální kontakt?
My děláme hru pro hardcore hráče. Sociální hry hrají lidé, co dřív hry nehráli a teď je objevili. Na hardcore hráče všichni kašlou, jako kdyby to nebyli oni, kdo umožnili hernímu průmyslu vyrůst. My děláme hru pro ty, co hry hrají. Pro hráče, kteří nejenom klikají nová políčka s kukuřicí, ale kteří přemýšlí a baví je strategicky uvažovat. My dáváme hráčům pískovitě, co na něm postaví je na nich. Naše inspirace je například Eve Online. Složitá hra, která má skalní hardcore fanoušky. Protože pouze v ní najdou to, co jim nikdo jiný nedá. Chceme možnosti ve hře dál rozšiřovat, podle našeho názoru už jsme teď překonali konkurenci, ale to podle nás stále není důvod přestat.

Jaký je váš osobní pohled na dnešní dobu MMO a webových her? Jaké jsou možnosti a šance pro české tvůrce prorazit do světa?
Věříme, že prorazit lze. Jinak bychom to nedělali.
MMO v dnešní době jedou hodně podle zaběhlého scénáře, chybí nám tu inovace. Jede se podle knížek, nikdo nemá chuť riskovat. Je to vidět na celém herním průmyslu, všichni dělají na nových titulech, ale v podstatě jen kopírují, co někdo jiný udělal. A pokud možno se drží nějakého buzzwordu, co je zrovna aktuální. Nejdřív bylo všechno social, teď to je mobile a má to být "lean", to je prý buzzword budoucnosti. Nemáme rádi buzzwordy, jdeme vlastní cestou.

Vaše oblíbená webovka?
INFINITUM, co jiného. Hrajeme nyní nový svět s novými pravidly a je to super. Moc se těšíme, jak se to vyvine, vypadá to na super hru. Kdybych mohl, hrál bych Eve Online, ale to bych na INFINITUMu už nic neudělal. Líbí se mi Pán hradu, je vidět, že nad ním někdo přemýšlel.

Existují nějaké dalekosáhlé plány do budoucna? Možná nová hra?
Začínáme pracovat na dalším projektu pro Českou republiku, ale je zatím tajný. INFINITUM chceme dál rozvíjet a ideálně od něj oddělit nějaké verze, které budou z jiného prostředí, nebo více ekonomicky, či bojově zaměřené.

Poslední slova patří našim čtenářům, máte pro ně nějaký vzkaz?
Přijďte si zahrát INFINITUM, děláme ho pro vás. Bude takové, jaké ho spolu uděláme. Těšíme se na vás online!



Twister

autor
Štěpán Plachý / Twister

Publikováno: 06.05.2012


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 2 + 3 =

warp | 14.05.12 v 23:56

Ipad taky planujeme. Uz mame verzi pro android, iOS prijde take. Flash je jinak super, na to, co vsechno infinitum umi je dle naseho nazoru nejlepsi.

Bobík | 14.05.12 v 10:51

Škoda jen toho Flashe. Rád bych hrál, ale u desktopu jsem si zvykl jen pracovat. Hraji na iPadu na cestách, ale zvolili jste cestu z které se na tuto platformu dostanete obtížně. Škoda. Dobrá hra, ale potenciál zabitý volbou technologie.