recenze

Infinitum

Infinitum

Red Dragon, Červený Hrad, česká lokalizace Travianu, to všechno jsou webové (browser) MMO hry, které si mnoho hráčů pamatuje, stále hraje nebo prostě považuje už za legendární díla. S hrdostí vám můžu oznámit, že se mezi ně bude v brzké době řadit i strategie Infinitum.
Infinitum se tak trochu objevil jak blesk z čistého nebe. Najednou tu byla hra, která očarovala první betatestery a mnoho médií z ní šílelo, v dobrém slova smyslu. My jsme sice dali nejdříve přednost povídání s hlavní postavou za touto hrou, ale neukojitelná zvědavost nás dotáhla i ke hraní a hodinám zábavy.
Když se všechno pos.. pokazí, je čas budovat.

Svět Infinitum není pro naši zemi vůbec růžový. Po rozpadu EU, vykopání dinosaurů z vlády a zvolení perspektivní strany se vše opravdu udává dobrým směrem. Jenomže rozkvět a technická progrese se brzo zvrtne a vně našich hranic stojí každé město samo za sebe. Vše je možno shlédnou ve velmi vydařeném videu.
Vaše cesta budovatele, velitele a vládce vlastní komunity (později i mnohem víc), začíná s výběrem města, městečka nebo větší vesnice. Vše je dle zeměpisných šířek, výšek a pozic téměř reálné. Ale musíte počítat s tím, že taková města jako Praga nebo Brno už budou zabrána rychlejšími hráči. Na celé situaci to ale nic nemění, všichni začínají od naprostého začátku.

Skvělý pocit ze stavění
Jéžiš, jak dlouho jsem čekal na podobnou hru. Sice je zde obvyklá část, kdy budete budovat základní budovy na produkci (dřevo, peníze, beton, železo, benzín), ale ta svoboda!... hned vysvětlím.

Infinitum vás částečně vede za ruku misemi, tedy určitým příběhem vám říká, co by bylo dobré postavit jako první, ale v tomto případě to neznamená, že to je vždy ta nejlepší cesta. Můžete po nějakou dobu tyto věci zcela ignorovat a stavět dle svého. Například místo 4 dřevorubců, jsem jich postupně nasázel 8 a to stejné jsem činil i u jiných budov, až později jsem plnil mise, než jsem se rozhodl, zase jíst chvíli svou vlastní cestou.

To celé dává tak vytouženou změnu od klikacích MMO her, kde se ani nedá obejít některé věci a musíte kráčet předem vydlážděnou cestou. Pozor ale, to znamená, že máte v rukou nutnost plánování a odhadování budoucnosti, tuny věcí se vám mohou v příštích dnech nebo týdnech vymstít na základě špatných rozhodnutí z minulosti.

Občanská válka v plném proudu
Po zajištění produkce vašeho města se člověk už začne poohlížet po vybudování armády a obsazování okolních měst a to včetně oponentů. Ve většině moderních hrách to trvá pár minut, maximálně hodin. Zde počítejte s dny.

Pokud jde o samostatná města, máte jako jedinci určitou šanci, i když musíte začít plánovat klidně pár dní dopředu, jelikož je třeba obrovské armády a úsilí, abyste získali i méně střeženou neutrální půdu. Ale nejefektivnější možností je, že se klan domluví, akce se naplánuje do nejmenších detailů a zapojí se všichni. To vyžaduje komunikaci, organizace a skvělou spolupráci, na tomhle hra prostě stojí. Později dojde i na otevřené střety mezi skupinami hráčů a nakonec na dobývání speciálních pevností, což je cílem hry. Kdo vládne „bunkrům“ vládne i České republice.

Ekonomika, management, strategie…. tohle není hra pro slečinky
Člověku netrvá dlouho a zjistí, že nejde pouze o stavění a získávání suroviny, ale také o vybalancování celého ekonomického systému města a později i měst (což je docela fuška). Dřevo se musí zpracovat, cement přeměnit na beton, železná ruda na ocel a to s přispěním uhlí, které je také potřeba pro pekárny, apod. Když je jedné produkce málo, může to ovlivnit výstavbu a v horším případě i budování armády. Slušnou kopu času jsem se nesetkal s takto propracovaným systémem, který je velmi snadno pochopitelný, ale náročný na ovládnutí. Skvělá práce

Posunování armády, její rozmístění, poziční hra, všechno se počítá a hlavně ve válečných šarvátkách jde nejenom o vaše samotné bojové schopnosti, ale také o spolupráci s ostatními a pomoci. Organizování útoku nebo obrany je v Infinitum skvěle živé a mnohdy od vás hra vyžaduje obrovskou účast. Bylo běžné, že přes noc bylo vaše město vyhlazeno, pokud váš klan nedokázal rychle a adekvátně reagovat.

Technická stránka věci
Infinitum je mladá hra a tedy trpí porodními bolestmi. To nasvědčuje i verze kterou jsem hrál (0.7.x). Nebudu velký hnidopich a na konečném hodnocení se toto projeví pouze mírně. Hra je v některých ohledech stále nevyvážená a chyby se také objeví. Jednou se mi stalo, že se budovy nestavěly, někdy zlobil dostřel jednotek a vyváženost mezi některými vozidly, pěšáky, apod. se ještě bude nejspíše ladit pár týdnů. Nestalo se mi ale, že by hra spadla, zamrzla nebo nešla zpustit, čehož si jako hráč velmi cením, hlavně v momentech, kdy se člověk zapojuje do velké akce.

Grafika nepatří mezi největší výkvět, ale smysl pro detail je zde stále vidět. Vše je z izometrického pohledu, pokud se díváte na vaše město a poté světová mapa (ČR) vypadá tak jak má, i když rozmístění některých měst není 100 % přesné, ale to zase tolik nevadí. U hry, kde je důraz na něčem jiné se ale stále jedná o dobře odvedenou práci. Akorát zamrzí menší rozsah audia nebo zvukových efektů, menší nedostatek, který je zcela odpustitelný.

Infinitum je naprostou nutností pro českého hráče, který ještě nebyl zcela vtáhnut do moderních MMO a sociálních her. Jestli pamatujete starou školu, tak se běžte okamžitě přihlásit a hrát. Krom pár dolaďovacích nedostatků dostanete produkt, který vás bude dny bavit, a pokud se nezaleknete nutnosti u strategie přemýšlet a dělat velká rozhodnutí, odnesete si skvělý herní zážitek.


diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 3 + 4 =

Katarine | 15.03.14 v 17:41

dokážu omluvit občasné nefungování hry, ale nedokážu omluvit neoprávněné smazání hráčů na serveru Česko14 - cca 30 lidi, pro údajné multiúčty.... samozřejmě peníze nikdo nevrátí, přístup adminů neexistuje, nikdo se s vámi nebaví a obrana proti smazání nexistuje. Komunikace jednostranná.... porušení pravidel - bez vysvětlení - vyloučení.... TAKŽE POZOR NA TUTO HRU

Sekání .. | 21.01.13 v 17:09

Dost často tam něco nefunguje ... konvoje, přihlášení, neviditelné jednoty ... bohužel to trvá na moji trpělivost už moc dlouho a znovu se k ní určitě nevrátím ....

Hádejte | 21.01.13 v 16:43

Doporučuju jse této hře vyhnout obloukem a to pokud možno obrovským. Opakované omlouvání za chyby kterou hra neustále trpí. (V podstatě platíte za to že děláte testery této hry) Posuzování porušení pravidel jse dá vyjádřit jen jedním slovem"Diskriminace,, Což touhle svou větou admini nakonec potvrzují samy. Mnohým kontrolovaným hráčům jsme ban neudělili, pokud toto pravidlo porušovali jen velmi zřídka a / nebo velmi krátkou dobu. Což ve volném překladu znamená zablokovali jsme účet komu jsme chtěli a ne všem co pravidla porušují.

Twister | 01.06.12 v 21:05

Zajímavé reakce na technickou stránku věci. Osobně jsem nezaznamenal ono padání, nemožnost se do hry přihlásit, lagy a to jsem několik větších bitev zažil. K věci adminů ve hře - Je zajímavé, kolik lidí si stěžuje na to, že sami tvůrci hrají hru. Většinou se brblá nad jejich nezapojením a tím jak vlastní hru "nechápou". Tady si zase hráči stěžují, že ji hrají. No nikdo asi nikdy nebude spokojen. Nedávno jsem osobně s Martinem Boháčem mluvil a sám mi vysvětloval onu potřebu nejenom zpětné vazby hráčů, ale také osobní zkušenosti (asi nejlepší cesta, mimochodem se toto praktikuje v mnoha jiných webovkách a MMO hrách). Pokud tým nestíhá odstranit některé technické závady, pak je to škoda, ale otázkou zůstává, jestli se jedná o masové problémy nebo závady u jedinců. Hlášení chyb na http://redmine.infinitum.cz/ je na výborné úrovni a dobrá služba.

Anonym | 01.06.12 v 19:44

Hra je až na výjimky, v podobě lagů které všechno absolutně znemožní, skvělá. Ale odradili mě od ní hlavně admini, kterým před několika dny došla trpělivost s tzv. ohrádkami kdy je hráč neustále odstřelován a je mu znemožněn jakýkoliv postup ve hře. A přichystali nový herní prvek "kapitulaci", ta má všemu teoreticky zabránit. Prvek se dodnes neobjevil ale to nemám nikomu za zlé. Měl jsem dojem že všem slabším hráčům hra ulehčí. Ale včera jsem měl pocit jako bych dostal ránu pěstí. Aliance založená a vedená samotnými tvůrci hry (což je samo osobě při nejmenším podezřelé) provedla spolu se svými spojenci útok na naši alianci a začala praktikovat ty proklínané ohrádky. Sice ne přímo ona ale nevěřím že by si nevšimla jak tuto praktiku provádí jejich spojenci.

ljk | 01.06.12 v 19:31

Taktiež sa pridávam k tomuto názoru, znechutenie hry je tak jasné, až do doby, kým to nebude všetko napravené. Hru som začal hrať keď už bežal druhý svet, celkom ma bavila, dokonca som od príchodu nových možností platenia začal aj platiť za premium, ale takto to ďalej nejde. Buď príjde zmena k lepšiemu, ale túto hru opustí mnoho hráčov, aj platiacich, aj tích čo hrajú bez prémia.

Vlaďa | 01.06.12 v 19:08

Já můžu jen souhlasit s výše napsaným opravdu hra od skončení beta testů má již půl roku a v nějakých situacích by ani označení alfa testu nestačilo.... Hra se opravdu seká momentálně to zlepšili tím že hru a rozlišení bitev prostě očesali zmenšili možnost oddálení mapy tak že odezva je už jen mezi 15-90 sekundami ale bitva je totálně nepřehledná protože na obrazovce vidíte jen sebe a kdo na vás střílí ne a to mi nepřijde jako dobrý styl zlepšování hry jestli hra bude směřovat tímto směrem tak začne velice brzy padat v žebříčcích online her... kam je už jen na vývojářích

Tokoš | 01.06.12 v 18:59

Když jsem s touto hrou začínal, přišla mi prostě parádní. Bohužel časem přešlo původní nadšení ve znechucení. Mé znechucení způsobila hlavně nefunkčnost hry v klíčových situacích. V takových, kdy je vaše aliance pod útokem a vy chcete ovládat vojska svá a svých spojenců, jenže hra v té chvíli laguje s prominutím jako "prase", jednotky reagují na zadaný rozkaz klidně až po 5 minutách a to je jistě jak uznáte v takové situaci naprosto katastrofální. Takže než se nadějete z několikatisícových vojsk zůstane na mapě jen červený flek a agresor téměř bez škrábnutí, nemluvě o tom kolik lidí se při probíhajících bitvách vůbec nezaloguje do hry. Nejhorší je, že o těchto problémech vývojáři vědí, několikrát za den vám přijde zpráva jak pilně pracují na odstranění chyb, ale po několika měsících je situace stále stejná. Ono také proč by se situace měnila, když jsou vývojáři zaměstnáni hraním hry samotné než jejím zlepšováním. A když je na nějaký výpadek ve hře upozorníte, přijde vám odpověď ve které stojí, že je problém na vaší straně, nejspíše způsobem nedostatečně výkonným počítačem. Mrzí mě jednání vývojářů a kritické chyby ve hře samotné, byla to první online hra za kterou sem byl ochoten platit, ale bohužel za tento polotovar se mi dál již platit nechce. Velká škoda!


galerie

Infinitum Infinitum Infinitum Infinitum Infinitum Infinitum Infinitum Infinitum Infinitum