článek

FREE událost roku - Black Mesa Source

FREE událost roku - Black Mesa Source

Osm let to trvalo, dlouhých a nekonečných osm let. Tak dlouho jsme já a mnoho dalších čekali na předělávku legendární hry Half-Life . Jméno Gordon Freeman a jeho věčná mlčenlivost opět ožívají. Jestli mi paměť ještě funguje dobře, bylo to před 14 lety a dokonce se o takovém počinu psalo i v novinách. Half-life se stal živoucí legendou a dal základ, kterému propadly masy. Kdo by řekl, že v roce 2012 bude celá hra předělána do moderního kabátku a díky neuvěřitelné práci party nadšenců zbohatne i na obsahu.

Myšlenka a tím první základní kámen přišel se Source enginem, což byl přelomový a hlavně velmi technologicky zdařilý program, který „drasticky“ měnil grafiku a fyziku her. Proto si dvě skupiny lidí (LeakFree a Half-Life: Source Overhaul Project) položily jednoduchou otázku. Proč nezkusit kompletně předělat námi milovanoz první hru do nového kabátu? A tak cesta za dokonalostí započala. Jak už jsem psal, vše trvalo osm let a vypsat různé důležité body z celého vývoje by bylo zbytečné a spíše vás pošlu na oficiální stránku „módu“. Přesto si ale určitě hodně čekatelů vybaví měsíce, kdy nevzešly žádné nové informace, aby se hned poté objevil zajímavý screenshot nebo zpráva „Black Mesa stále žije“.

Vy neznáte Half-Life?
Já tu básním o celém projektu a možná se najdou i tací, kteří o „Halfu“ neslyšeli (asi z jiné planety). Zkusím vám nastínit celý příběh pokud možno bez spoilerů.
Hrajete za vědce Gordona Freemana, který pracuje na jedné utajené základně kdesi v Novém Mexiku, a jeho ruce a nohy začnete ovládat v momentě, kdy putuje do celého komplexu, aby se účastnil jednoho běžného testu (prostě klasika každého badatele). Ve svém speciálním oblečku, který nejenom chrání před radioaktivitou, elektřinou, mrazem, ale později i projektily, se ocitá v naprostém chaosu, když se daný test nezdařil. Panikařící vědci, neznámé formy života a podivný maník v modrém obleku s kufříkem jsou pouze části jeho problémů. Zde můj popis příběhů končí a už pouze napovím, že se jedná o čistokrevnou FPS. Více se člověk dozví ve hře a při objevování celého, parádně vymyšleného světa, který se ještě více rozjede v dalších navazujících hrách.

Takže je to mód?
Ano i ne. Jde o to, že pro většinu módů potřebujete originální hru, její datadisk nebo DLC. To Balck Mesa Source naštěstí nesplňuje, ale stále se drží druhé podmínky a tedy být založena na universu, jádra a hlavně systému či mechaniky celé hry. Ti vnímavější nejspíše začínají větřit tu nejlepší část, kterou jsem ještě neřekl. Celá záležitost je kompletně FREE, tedy ZDARMA. Za hru, která svou kvalitou převyšuje většinu jiných konkurentů, která má i v dnešní době nadprůměrnou grafiku a hlavně fanouškovskou duši (cit pro detaily a zdůraznění některých maličkostí v onom světě je přímo ďábelsky geniální), nezaplatíte ani pětník.

Je to hlavně díky omylem vypuštěnému Source SDK. Jedná se o vývojářský software, kterým je možné vytvářet módy pro Source engine (proto Black Mesa Source) a obsahuje vše, co je potřeba k zprovoznění celého módu, opravdu nepotřebujete nic jiného.

Co je nového?
Hmmmmm, nejlepší by bylo, když se teď hned podíváte na screenshoty. První změna je hned patrná a to kompletní konverze textur do Source podmínek. Dnes již zastaralá grafika byla přeměněna do něčeho, co vám občas vyrazí dech, a já se od prvních sekund cestování vláčkem (začátek je opravdu o vykoukání si očních bulev) až do posledního skoku nemohl vynadívat. Upřímně, tohle jsem i čekal, ale tvůrci šli ještě dál.

Kromě grafiky mnohdy i překopali některé úrovně/levely/oblasti. Stále je poznáte a vyznáte se v nich, ale mnohdy se některé místnosti zvětšily, budovy zvýšily nebo zmenšily, a někdy dokonce přibyly kompletně nové části Black Mesa. Zbraně a náboje se také nacházejí někde jinde a tím je pro hráče originálu zvýšena laťka obtížnosti, věřte mi, budete mít větší pocit boje o přežití, jejich účinnost a některé atributy byly také pozměněny. NPC postavy dostaly duši a mnohdy jste svědky vtipných, či dokonce podivných rozhovorů, které vykouzlí na vaší tváři úsměv, nebo vám poradí, jak dál ve hře pokračovat. Momenty, kdy přímo reagovali na mé akce a činy, byly fantastickým překvapením.

Je tu ještě vlastní soundtrack. Ano, čtete správně, tento mód... pardon, samostatná hra, jinak se už o ní nedá mluvit, má vlastní hudbu a drtivá většina zvuků a efektů byla také vylepšena. Prostě bomba.

Jeden mráček na čistém nebi (objeví se spoilery, kdo nezná Half-Life, ať tuto část přeskočí)
Nedokonalost se ale přeci jenom objevila. Zapomeňte na Xen, tvůrci si sice dali záležet na všem možném, ale jízda končí v momentu, kdy skáčete do teleportu a dostáváte se do poslední fáze hry, Xenu. Ne ne, o ten také nepřijdeme, ale musíme si počkat, a to minimálně do příštího roku. Nejspíše bychom čekali ještě déle, pokud se Xen měl objevit v tomto vydání. Tak tedy příště.

Co přinese budoucnost?
Když čtu a projíždím další plány hry, nestačím se divit. Objeví se Death-Match, tedy možnost si na speciálních mapách zastřílet a zabojovat proti ostatním hráčům, jako za starých časů. Opět si sice musíme počkat, ale tato část by měla na 100 % být.
Bohužel kooperativní část je mrtvá, aspoň Black Mesa tým přímo vzkázal, že na něm nebudou pracovat. A tohle jim teda vůbec nemám za zlé, přesto je určitá šance, že se myšlenky chytne někdo jiný, ale to už je opravdu ale.

Jestli jste se dostali až sem a přežili mé nadšení a představení FREE události roku, budete s velkou pravděpodobností chtít Black Mesa Source hrát, že? MUSÍTE k tomu mít dvě věci.
1. Klikněte na tento odkaz a stáhněte si hru, doporučuji přes torrent, bude to rychlejší
2. Zaregistrujete se na Steamu a stáhněte si Source SDK Base 2007. Služba Steam by si ho měla „sosnout“ sama, pokud se snažíte rozjet Black Mesa Source, ale osobně jsem si musel tuto část stáhnout sám, manuálně.

Také si dejte pozor na hardware nároky, ty nejsou zcela nejmenší.
Minimální
Software : Windows XP, Vista, or 7
Processor : Pentium 4 3.0 GHz, or AMD processor.
RAM : 1GB (1024 MB)
Graphics Card : Shader Model 2.0 capable, ATI 9600, NVidia 6600 or better.
Sound : DirectX 8.1 compatible.
HDD : 8 GB (Not including the Free Source SDK, installed separately)

A ideální
Software : Windows XP, Vista, or 7
Processor : Intel Core 2 Duo 2.4GHz or AMD equivalent.
RAM : 1 GB (1024 MB)
Graphics Card : Shader Model 3.0 capable, ATI X1600, NVidia 7600 or better.
Sound : DirectX 9.0c compatible.
HDD : 8 GB (Not including the Free Source SDK, installed separately)

Tímto vám přeji příjemnou zábavu a dlouhé hodiny skvělé zábavy.



Twister

autor
Štěpán Plachý / Twister

Publikováno: 22.09.2012


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 5 + 4 =

Jana-Šibravová

Jana-Šibravová | 24.10.18 v 13:26

tak že bych si to zkusila zahrát

phanka

phanka | 14.04.15 v 21:05

pro mě nee