článek


V tématech:
Casual Connect Amterdam 2014 – den druhý

Casual Connect Amterdam 2014 – den druhý

Přinášíme vám zprávy z druhého dne události Casual Connect v Amsterdamu. Váš Freegame tým byl opět přítomen, abychom vám mohli zprostředkovat zkušenosti a zážitky přímo z místa konání. Dnešní den konference se nesl především ve znamení čtyřech témat:

- Indie Developers
- M&A, Founding and accelerators
- Games as a service: Engagement and retention
- Social Casino and Real-money gaming

Nejvíce nás zaujala témata týkající se nezávislé scény. V tomto duchu jsme pojali celou naší návštěvu tento den konference. Věnovali jsme se tedy mimo jiné i zjišťováním, jaké hry pro vás připravují mnohdy zcela neznámí a noví vývojáři.

Součástí akce je totiž také velká soutěž „Indie Prize“. Této soutěže se účastní 103 týmů, z nichž každý má připravenou malou prezentaci u svého stolečku. Mnohdy jsou vývojáři velmi milí a je možné si u nich s doprovodným komentářem hru vyzkoušet. No aby také ne, když v průběhu konference mezi sebou bojují o umístění v soutěži o nejlepší nezávislou hru. Jak to celé funguje? Vývojáři se během roku přihlašovali k účasti a ti nejlepší byli vybráni. Každý návštěvník Casual Connetu dostal při vstupu nálepku, jejíž účel je jednoznačný. Označit tu hru, která se nejvíce líbí a která nejvíce zaujala. Konkrétně v našem případě, po dvou dnech obhlížení a hraní, stále není jasno. Tolik nápaditých a krásně zpracovaných her na jednom místě nám rozhodování neusnadňuje. Na naši nálepku si holt budou muset vývojáři počkat do zítra. Naše sympatie má zatím více her.

Tolik tedy k vývojářům a nyní už k tomu, co jsme se dozvěděli na přednáškách. Sebastien Borget z firmy Pixowl, již dobře známe díky úžasné hře The Sandbox (recenze od Dominika zde na Freegame), mluvil o strategii před, při a po vydání hry. Přestože podle našeho názoru velikost jejich firmy už trochu přesahuje pojem “indie vývojář”, byla přednáška mimořádně inspirativní a nápomocná i pro začátečníky. Vývojáři mnohokrát zapomínají na to, co mají dělat při vydání hry, respektive všechen čas věnují tvorbě hry a následně se již projektu nevěnují. Podle Sebastiena je toto však zásadní chyba a ukázal nám grafy, ze kterých je jasně vidět, že největší úspěch The Sandobox přišel až po dvou letech. To je jistě dlouhý čas a ne každý vývojář je schopen takto dlouho své hře věřit. Pravda však je, že úspěch titulu je ovlivněn z velké části marketingovými kroky po vydaní. Zajímavé bylo Sebastianovo tvrzení, že se však o tuto práci dokázal postarat on sám. Tímto dává nezávislým vývojářům naději, že není nereálné dosáhnout takových úspěchů při absenci firmy zajišťující marketing.

Deset rad, které prodají vaši indie hru nám zprostředkoval Tomas Ahlström ve své vynikající prezentaci. Pozitivní sympaťák všechny posluchače nadchl svým přístupem, že tvorba her na volné noze rozhodně stojí za to, je kreativní a mnohdy velmi inovativní.

Naopak tvrdou realitu a silně kompetitivní prostředí nám představili ve své řeči chlapíci Juan Gril z Joju Games a Chris Natsuume z Boomzap. Poukázali na mnohé překážky při distribuci her. Doba kamenných distributorů z devadesátých let je již dávno pryč, ale i když by se mohlo zdát, že množství internetových vydavatelů by mělo zajistit vývojářům bezproblémový vstup na trh, opak je pravdou. Silná konkurence nejen mezi tvůrci her, ale i mezi samotnými publishery staví autory hry do obtížné situace, kdy si musejí hlídat velké množství právních otázek ve smlouvách. Dalším problémem je podvádění některých špatných agentur, které slibují velký počet stažení aplikace. Nicméně praktiky jsou ve skutečnosti takové, že se o růst čísel starají naprogramovaní roboti, nebo jiná levnější síla. Jsou toto ale skuteční uživatelé aplikací? Nejsou. Prezentování této tvrdé reality jistě otevřelo vývojářům oči a pokud si budou dávat pozor, mohou nepříjemnostem předejít. Plyne z toho ponaučení, že o hru se musíme starat nejen během vývoje, ale hlavně i po vydání.

Na vývoj her jsme dneska slyšeli mnoho názorů. Náš verdikt je: “Vývoj her není jednoduchý, ale pokud autor ví, co si od něj slibuje a je obezřetný, jedná se o kreativní práci, která se mu může zaplatit i jako nezávislému vývojáři.”

Přečtěte si také: reportáž z prvního dne Casual Connect v Amsterdamu 2014.



UnHynek

autor
Hynek Žalčík / UnHynek

Publikováno: 12.02.2014


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 1 + 3 =

betamorgan

betamorgan | 31.10.15 v 19:01

:)

HAL

HAL | 19.09.15 v 21:46

her jsou mraky,dobrých málo

Weslycz

Weslycz | 21.07.15 v 07:57

tak byl tam nakonec nekdo? :)

phanka

phanka | 13.04.15 v 14:53

určitě zajímavá akce

elf

elf | 01.03.15 v 17:14

taky bych se tam chtěl podívat