článek

Handy o Fallout Tycoon 2

Handy o Fallout Tycoon 2

Tentokrát jsme si na mušku vzali team-leadera úspěšného vývojářského uskupení Vault-Tec, který se na internetu prezentuje pod přezdívkou Handy. Tým se dostal do podvědomí hráčů díky úspěšné RTS Fallout Tycoon, v poslední době se však mluví také o chystaném druhém díle. Zajímá vás o projektu více? Pak neváhejte, a čtěte dále…

Ahoj Handy! Představ nám prosím sebe a svůj tým…



Ahoj, tak ke mně jenom stručně – jsem dvacetiletý student Fakulty informačních technologií VUT v Brně a krom toho, že část volného času strávím programováním freeware her, nejsem asi ničím moc zajímavý. V současné době na Fallout Tycoonu 2, který je naším jediným projektem ve výrobě, pracuje ještě grafik Ondřej Nečas a textař a scénárista Tomáš Kábrt.



Co všechno už máte za sebou? Jaká je historie týmu Vault-Tec?



Vault-Tec se zformoval během vývoje Fallout Tycoon – na konci jeho vývoje čítal asi 5 lidí, po dokončení se přidružila řada dalších týmů, se kterými oficiálně spolupracujeme dodnes, ale zůstalo jen u několika nevýznamných výpomocí, takže za členy našeho týmu považuji pouze osoby, které jsem již vyjmenoval výše – tedy ty, kteří skutečně pracují.



Nemáte v plánu někoho do svých řad přibrat? Mohou se vám zájemci hlásit?



Rozhodně ano, pro tak rozsáhlý projekt jsou pomocné ruce vždy potřeba, nejvíce bychom uvítali šikovné grafiky, kteří se místo honoráře spokojí se svým jménem v titulcích. Až bude hra těsně před dokončením, budeme shánět i testery, ale do toho ještě nějaký ten čas zbývá.



Vydali jste úžasnou RTS Fallout Tycoon, překvapili vás ohlasy od hráčů a vysoká hodnocení?



Ano, musím říct, že překvapily, a velice mile překvapily. Já tenkrát takový ohlas vůbec nečekal a byl jsem za něj velice rád, protože to byly právě příznivé reakce hráčů, které mi daly chuť pustit se do vývoje pokračování.



Nedělám si ale iluze, vím, že tomu dopomohlo i prostředí, ve kterém se hra odehrávala, protože příznivců Falloutu je i dnes v České republice skutečně mnoho. Rozhodně se však nejednalo o nějakou vypočítavost z mé strany. To, že hru zasadím do tohoto postapokalyptického světa jsem se rozhodl proto, že mezi zmiňované příznivce sám patřím.




Reakce na první FT byly vesměs pozitivní, našlo se ale několik křiklounů, kteří vás (částečně i za ty technické problémy) posílali do nejčernějších pekel. Brali vám tihle lidé chuť k práci? Posloucháte je vůbec?



Nene, já je docela chápu. Hra byla docela rozsáhlá a kdybych si něco takového stáhl třeba přes modem, a potom to nefungovalo, taky bych si asi zanadával. A je to také motivací k tomu, aby se něco podobného neopakovalo. V prvním díle k tomu došlo proto, že se ke hře oproti původnímu plánu přidala spousta dalších nápadů a vylepšení a hra, která se pro to musela všelijak (a občas i dost nepřirozeně) přizpůsobovat, byla potom dost nestabilní. Takže pro pokračování jsme zvolili trošku zodpovědnější přístup k plánování a snad se ono známé „dvakrát měř a jednou řež“ vyplatí.



Nyní pracujete na druhém díle. Jak jste na tom?



Už je hotové v podstatě vše kromě bojového módu a kampaní. Také chybí velká část grafiky a je potřeba doladit další spoustu drobností, které nebudu jmenovat, protože jednak si je ani všechny nepamatuji, a jednak by to čtenářům nic moc neřeklo. Každopádně poslední dobou mi práci komplikuje škola, který mi ubírá spoustu volného času a tak trošku začínám pochybovat, že práce stihneme dokončit do Vánoc, spíš bych to pesimističtěji viděl na první čtvrtletí 2006. Rozhodně nechceme vydání uspěchat, bylo by to velice na úkor kvality.













Na jaké novinky se ve druhém díle můžeme těšit?



Těch bude spousta. Hra bude mít poměrně blízko RPG, protože bude ovládat v podstatě pouze postavu, za kterou bude hrát. A od toho se vlastně odvíjí většina ostatních – obyvatelé mají vlastní vůli a je jen na vás jestli – a také jak – je přesvědčíte, aby pro vás něco udělali. Podle vašeho chování se určuje také to, jak vás obyvatelé mají rádi. Pokud například někdo nechce pracovat a vy mu budete vyhrožovat, tak je možné, že ho přesvědčíte, ale bude vás nesnášet a ani ostatním to nebude jedno. Ale nemusíte se omezovat jen na výhružky, neposlušného můžete také uplatit, zmlátit, hrát na soucit, nebo být upřímný. Tohle vše už je zpracované, takže to ve hře skutečně bude přesně tak, jak jsem popsal. Co ještě hotové není, ale rozhodně to ve hře chceme, je možnost vzpoury; pokud budete na obyvatele moc tvrdí, budete kvůli tomu muset mít také silnou a poslušnou policii, která zajistí vaši bezpečnost. A jistou formou novinky je potom i výrazně lepší technické zpracování. Mám na mysli programování (na to, aby hra fungovala téměř na všech možných sestavách, jsme se po zkušenostech z prvního dílu dost zaměřili), i grafiku.



Kolik hodin denně/měsíčně vlastně strávíte u tvorby her?



To se těžko odhaduje, navíc to v žádném případě není pravidelné, někdy jsem na tom schopný dělat přes 6 hodin v kuse několik dní v řadě, jindy se na projekt 14 dní ani nepodívám. Navíc v poslední době mi situaci hodně komplikuje škola, která mi zabere dost a dost času.



Proč jste si z takového zástupu velkých RPG na herním trhu vybrali zrovna Fallout? Nedokážu si tak nějak představit, že u toho nebyly žádné hádky.



No, nebyly, u nás to navíc funguje dost autokraticky; poslední slovo mám při rozhodování vždy já. Všichni, co na FT2 pracujeme, jsme Fallout hráli, a ten svět nás svou atmosférou oslovil. Debaty byly kolem toho, jak hru zpracujeme, ale nakonec nás napadl výše zmíněný koncept a ten nás zaujal natolik, že už jsme o ničem jiném neuvažovali.



Kolem Falloutů se lety vytvořila obrovská komunita snad ve všech směrech. Sleduješ i další projekty a modifikace, vztahující se k jedné a té samé legendě?



Sleduju, ale nedá se říct, že bych měl extra přehled. Občas přečtu Madbrahmínu, kouknu se na screenshoty, menší hry si stáhnu a vyzkouším, ale třeba mody jsem nehrál, jednak by to zabralo hodně času a jednak jen málo z nich je skutečně lákavých.



Bezprostředně po vydání dvojky Tim Cain (pracoval na prvním dílu, než "odešel" z Black Isle Studios) řekl, že jejich cílem mělo být prozkoumat svět Falloutu víc do hloubky, ne udělat lepší Plazmovou pušku. Následující F3 už ani nevyšel. Nemáš tak trochu strach z budoucnosti?



Nene, já na rozdíl od spousty fanoušků, kteří se k tomu, že licenci koupila Bethesda, staví dost skepticky, mám k této firmě důvěru. Třeba Morrowind jsem hrál jen chvíli, ale hodnotím ho jako skvělou hru, a Oblivion vypadá po grafické stránce naprosto skvostně. Nemyslím, že by bylo vhodné při dnešních možnostech hardwaru vydat 2D izometrické RPG, jak by si přálo mnoho nostalgických pamětníků. A co se týče prostředí, rozhodně s Timem Cainem souhlasím, je to právě silná postapokalyptická atmosféra, která k falloutu přilákala fanoušky a už i ve druhém pokračování se místy vytrácela. Ale to vědí i vývojáři a věřím, že se podle toho zachovají. Ostatně, je to v jejich zájmu.












Co si myslíš o nekonečných tahanicích kolem F3? Nemáš někdy chuť nakopat vydavatele jako Interplay do zadku?

Měl bych, ale Interplay měl finanční potíže delší dobu a snažil se zachránit tituly, které neměly vysoké nároky na vývoj a doufaly, že některý z nich je z nesnadné situace vytáhne. Popravdě, o moc lépe při potížích, které měli, ani jednat nemohli. Samozřejmě pro hráče by bylo lepší něco zcela jiného a je to škoda, že toho nebyli schopni.



Dokážeš si představit situaci, že vydáte druhý díl, sklidíte za něj úspěch a vrhnete se na komerční projekt? Plně se něčemu věnovat bez faktoru peněz je jistě občas vysilující...



To bych si představit dokázal, ale ve skutečnosti to bude vypadat asi tak, že až hru dokončíme, budu se věnovat studiu a při tom možná vytvořím jen menší, méně náročný projekt. Do komerční oblasti bych se stoprocentně rád podíval, ale vše má svůj čas a rozhodně to bude lepší s vysokoškolským vzděláním, než bez něj.



Říká se, že herní průmysl v posledních letech stagnuje – kdybys měl tu moc, co bys udělal pro to, aby tomu tak nebylo? :-)



Kdybych měl tu moc, snažil bych se zmenšit neuvěřitelný počet herních klonů, které jsou vyvíjeny na jistotu s tím, že se určitý počet prodá, něco málo se vydělá a v davu jim podobných se ztratí ještě dříve, než vyjdou. Nevím, jestli by to pomohlo stagnaci, ale mě jako hráči rozhodně.



Freeware scéna je něco unikátního – denně vzniknou jen z čiré lásky desítky více či méně nápaditých her. Kam myslíš, že se bude odvětví stáčet v nejbližších letech?



Freeware scéna se ještě více rozdělí na projekty-hříčky začínajících programátorů a rychlovky vyvíjené nepatrnou dobu, a projekty, které budou čím dál tím rozsáhlejší a komplexnější a budou reálnou alternativou ke komerčním titulům pro ty, kteří si drahé originálky nemohou dovolit. A to je jedině dobře, protože to je do jisté míry i cesta, jak je možné zmenšit herní pirátství. Nedělám si iluze, spousta hráčů chce tu super hru, na kterou jsou reklamy a kterou ostatní vynášejí do nebe, za každou cenu a nějaký freeware titul, o kterém tolik nemluví, je nezajímá. Ale vím o mnoha starších hráčích, kteří si čas od času tu originálku, která je skutečně zaujme, pořídí a jinak hrají právě freeware.



Jaké jsou vaše plány do budoucna?



Dokončit FT2 tak, aby obsahoval vše, co jsme naplánovali, a přitom fungoval i na starých počítačích. A potom pro mě to studium. A dále? Rád bych chtěl hry vyvíjet i v budoucnu, ale také mít rodinu a spoustu podobných, pro studenta zatím vzdálených věcí, na které se velice těším.



Je něco, co by si chtěl vzkázat našim čtenářům?



Nevím, rád bych něco duchaplného, nebo něco, co by zahřálo na duši, ale zrovna mě nic nenapadá, tak snad jenom: Mějte pro nás freeware vývojáře pochopení, děláme ty hry zadarmo, a tak není možné, abychom se jejich výrobě věnovali na 100%.




Nosi

autor
/ Nosi

Publikováno: 24.11.2005


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 1 + 5 =

DoDoTom68

DoDoTom68 | 09.06.14 v 09:11

Mám pre Vás pochopenie , že freeware vývojári, robia hry zadarmo,takže klobúk dole a palec hore, nezaplatená robota, ale ostane aspoň dobrý pocit z vykonanej roboty ©

gary | 01.12.05 v 15:27

wat is ur nameeeeeeeee

Risk | 24.11.05 v 18:49

No je to heský...
Moc heský...


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Sponzoři ligy

inzerce