recenze

Melior Annis

Melior Annis

Dnes se podíváme na zoubek jedné z nejstarších a nejproslulejších českých webových strategií - legendárnímu Melior Annis! V našem článku o této unikátní hře je pro vás připraven rozhovor s její autorkou a adminkou Renfri a jedním z nejzkušenějších hráčů jménem Suan´h. Neváhejte a dejte se do čtení, magický svět Melior Annis je tu a nabízí díky velice propracovanému hernímu a bojovému systému takřka nekončící zábavu!


Melior Annis (zkráceně MA) je jednou z nejstarších českých webových strategií, spadající spolu s Dark Elfem a Red Dragonem mezi skutečnou klasiku naší online herní scény. Veškeré dění probíhá na tahy, během nichž stavíte, rekrutujete jednotky nebo válčíte. Jádrem vaší provincie jsou kromě obyvatel platících daně hlavně budovy s různorodým zaměřením - stavíte města, farmy, magické věže, hrady i příbytky kouzelných stvoření a mnoho dalšího. MA nabízí mimo jiné hlavně velice propracovaný, komplexní herní systém – nečekejte nic jednoduchého, žádných pár výpočtů a dva tři typy budov! Právě naopak, MA je věcí pro opravdové fajnšmekry – jsou zde desítky rozličných budov, ke stovce jednotek, pár tlustých kouzelných knih a hromada povolání na výběr. Hráč není omezen nějakou jednou taktikou či stylem hry, díky promakanosti systému si můžete dělat, co se vám zamane! Specializujete se na rozvoj ekonomiky nebo budete hlavně válčit či sesílat kouzla? Jaké zvolíte složení armády – dáte přednost levným pěšákům, zákeřným lučištníkům nebo nějakým mohutným příšerám (draci...) či snad nemrtvým? Vše je jen na vás, MA toho nabízí opravdu hodně, ale má to dvě menší stinné stránky – jednak je oproti jiným online hrám dost těžké pořádně vše pochopit a zaběhnout si herní principy a za druhé není odehrání „denní dávky“ otázkou pár minut. Ale nezdržujme již, pojďme si poslechnout slova odborníků na slovo vzatých – začínáme s Renfri, autorkou MA.





Renfri - autorka a adminka MA


Začneme jako snad vždy - mohla by ses nejprve trochu představit našim čtenářům?


Patrně si každý myslí, že je hrozně zajímavý člověk, že? :-)) Beztak o mně strohá data nic nevyjádří, ale budiž. Jmenuju se Markéta Kosinová a jsem normální osmadvacetiletá holka z Prahy. Chodím do práce a ve volném čase mimo jiné spravuju MA.

Zákeřná otázečka - jak ses dostala k Melior Annis? :-)

Vymyslela jsem ho :) Takže se vlastně MA dostalo ke mě :-))))


Jak to tedy vůbec všechno začalo - kdy tě napadlo něco takového udělat, proč zrovna online hru?

Napadlo mě to u moře. Seděla jsem se svým přítelem (programátor a druhý administrátor MA) na pláži a tam mě napadlo, že by bylo prima udělat on-line hru v češtině, protože na českém internetu tehdy žádná taková hra nebyla. Předtím jsem se podílela na pořádání fantasy hry v přírodě (Zlenice), takže to bylo jen posunutí hry do míst, kde se člověk nemusí omezovat realitou.

Pověz nám o začátcích MA něco bližšího - co bylo všechno třeba udělat, aby se nápad přetvořil ve hru? Co všechno na tom byla tvoje práce (grafika? programování?) a kdy byla první verze MA "uveřejněna"?

Už je to pět let, takže si to nepamatuji moc přesně, ale hned, jak jsme se vrátili ze zahraničí domů, jsme se pustili do práce. Nejhorší bylo, že jsem vůbec nevěděla jak na to a podle toho to prvotní MA také vypadalo. Dnes se divím, že to tehdy vůbec někdo hrál :-). Sesil průběžně programoval a korigoval vše, co jsem vymyslela. Po třičtvrtě roce společné práce bylo MA spuštěno pod záštitou BonusWebu. Bylo to 11.4.2000. Nevěděla jsem o online hrách vůbec nic, takže to byla tvrdá škola.

Kde jste brali inspiraci? Měli jste příkladem třeba nějakou zahraniční online hru?

Vlastně ano. Byl to Archmage. Původní MA mu bylo dost podobné, ale časem se ta podobnost vytrácela a dnes z ní zbyla jen černá barva pozadí :-). Ovšem hráči mi občas říkají, že MA jsou celé Heroes of Might and Magic a nebo dokonce jiné hry, které ani neznám.







Co si myslíš o změnách na MA za těch pět let od první veřejné verze - změnilo se něco výrazného třeba v nějakých základních herních principech? Je MA ještě dnes ve vývoji nebo jej už jen udržujete v chodu?

Na počátku mělo MA jen dvě strany, dobro a zlo bojující o svět (hrozné klišé), později přibyla třetí strana, neutrální, aby se rozložení sil trochu vyrovnalo. To byla asi největší změna, jinak systém samozřejmě potřeboval stále ladit a pilovat, protože hráči přicházeli na nové a nové věci, které obcházely systém (v tom jsou hráči opravdu dobří :-) ). Zastaralý a nepřehledný kód by potřeboval celý předělat, takže se MA už delší dobu nerozvíjí a nemáme to ani v plánu.

Máte tedy nějaké plány do budoucna co se nových (nejen) online herních projektů týče? Láká / lákala tě kupříkladu někdy i tvorba klasické "offline" počítačové hry?

Původně mělo vzniknout jakési MA2 bez chyb současného MA (rozhodně nepatřím mezi administrátory, kteří tvrdí, že jejich projekt je dokonalý a bez chyb), v němž bychom zúročili všechny zkušenosti, které jsme za ta léta nabrali. Nakonec jsme se rozhodli jinak, ale nerada bych něco víc naznačovala, protože nový projekt je teprve v plenkách a netroufám si ani odhadovat, kdy bude hotový. Offline hry mne nelákají vůbec, protože kouzlo je pro mě právě v té komunikaci s lidmi, spolupráci a zdravé rivalitě - takže i nový projekt bude online hra.

Jaký tvůj vztah k běžným počítačovým hrám? Patříš mezi zaryté pařany, občas si něco zahraješ nebo naopak patříš mezi jejich odpůrce? A co se online her týče - máš o nich přehled? Hraješ občas něco z "konkurence"?

Nepatřím mezi odpůrce počítačových her, i když si myslím, že je škoda, když lidé tráví čas jen u počítače - mám na mysli zaryté pařany, co zatáhnou rolety a 24 hodin v kuse klikají na myš :-). Sama "běžné počítačové hry" až na jednu výjimku (Ultima Online) nehraju a mám o nich jen základní přehled.



Online hry webové, tudíž konkureční, znám podle názvu spíš od hráčů, kteří je srovnávají.

Když už jsi to nakousla - jaké jsou tak názory hráčů na MA? Stěžují si na některé prvky hry? Jak si stojí MA při srovnávání s ostatními hrami ze strany hráčů?

Hráči by určitě uvítali rozvoj hry a víc herních možností, v čemž je chápu. MA si samozřejmě od hráčů MA stojí dobře v porovnání s ostatními hrami, jinak by ho patrně nehráli. Kdybych hledala srovnání na diskusním foru konkurenční hry, bylo by to stejně neobjektivní. Osobně nemám potřebu srovnávat, protože každá z her je jiná a má jiné zázemí a možnosti.

Čím si myslíš, že MA přitahuje hráče? Co považuješ za takové jeho největší klady? V čem se nejvíc odlišuje od "konkurence"?

Spousta hráčů si vychvaluje náš soubojový systém a pestrost jednotek a i já považuji propracovaný "souboják" za největší klad MA a prvek, jímž se nejvýrazněji odlišuje od ostatních konkurečních her.

Opět tu máme jednu otázku, která nesmí chybět - jaký je dnes a jaký byl v minulosti počet hráčů? Je z vaší strany snaha jej nějak razantně zvýšit nebo vám současný stav vyhovuje?

Hráčů je víceméně pořád stejně po celou dobu, co MA běží. Podle mě je to na hru, která se více než rok nevyvíjí, uspokojivé. Protože neplánujeme rozvoj, neplánujeme ani nárůst herní komunity. Ostatně myslíme si, že už takhle je to ve špičce na hranici možností serveru.

Mohla bys uvést nějaké konkrétní číslo?

Sleduji to jen okrajově, podle statistik je to přes 500 připojených hráčů v jednu chvíli a celkově několik tisíc hráčů. Kolik hráčů za den odehrává opravdu nevím. Pro mě to číslo v současném stavu MA není důležité, důležité je to, aby ti, co MA hrají, byli spokojení.


U webových her je důležitým faktorem server/hosting a jeho platby - jak je to v případě MA? Zvládá vše současný server? Platíte jej z příspěvků hráčů, z přijmů za reklamu (je-li nějaká) nebo je to ještě nějak jinak? :)

Je to jinak. MA si vzal pod sebe BonusWeb a ten se zase dostal pod iDNES. Takže o připojení a server se naštěstí nemusíme starat.








Jak vypadá taková práce administrátorky v tvém případě? Kolik času vyžaduje správa MA a s jakými problémy se musíš potýkat?

Dřív jsem pracovala na herních úpravách, takže to bylo hlavně tvoření tabulek a psaní textů :-). Teď je to z větší části komunikace s hráči a běžná údržba hry. V čem konkrétně spočívá asi nemá smysl vysvětlovat, protože je toho mnoho a kdo žádnou hru nespravoval si to stejně nebude umět představit. Správa MA vyžaduje několik hodin denně a to od každého člena teamu. Potýkáme se s různými problémy - občas si postaví hlavu HW, občas SW, občas musíme řešit problémy s hráči.


Mimo jiné také sama vytváříš docela pěknou grafiku (kresby) do MA - máš s výtvarnictvím nějaké větší záměry a plány do budoucna? Jak dlouho ti průměrně trvá něco nakreslit?

Dlouho jsem nic nenakreslila a malovala jsem spíš pro MA než pro vlastní potěšení. Věnuji se spíš fotografování, ale získaný materiál nejde pro fantasy hru příliš použít. Jednodušší obrázky byly většinou za den hotové, někdy se to mírně natáhne, protože kresbu (tužka) je potřeba naskenovat a upravit.


Co ti MA dal a vzal za dobu své existence? Není to trochu nudná a nezáživná práce - sedět několik hodin denně u PC, pročítat fóra, odpovídat na dotazy hráčů, řešit různé problémy se serverem a herními skripty...?

Vzal mi spoustu času, ale dal mi toho mnohem víc. Například hodně zkušeností a dobrou školu, třeba v jednání s hráči nebo přímo v tvorbě onlinovek, v praci v týmu. Také mi dal hodně kamarádů a pár nepřátel, ale někdy mám dojem, že být pouze oblíbeným správcem není dobře, občas musíme dělat i nepopulární opatření, která jsou však hře prospěšná. Nudná a nezáživná práce to rozhodně není, protože se pořád něco děje. Problémy se serverem a herními skripty řeší Sesil, ale naštěstí to není tak často.


Na co by si měli dát začínající hráči pozor? Měla bys pro nováčky nějaké rady, jak vstoupit do světa MA tou správnou nohou?

Jsem si vědoma toho, že pro nováčky je těžké začínat. Přihlásíte se a v podstatě nevíte, co máte dělat, a možností máte mnoho. Ne že by chyběla nápověda, ale většina začínajících hráčů ji ke své škodě nečte, přestože je tam přímo sekce jim určená. Takže jediná rada je - přečtěte si důkladně nápovědu a zaregistrujte se na herní diskusní fórum, kde vám na dotazy odpoví buď lidé z týmu nebo zkušenější hráči. A nezapomeňte si postavit včas hrad! (přiznám se, že tato chyba se párkrát povedla i mě).


Chtěla bys něco na závěr vzkázat našim čtenářům?

Asi že "kdo si hraje, nezlobí", takže ať si hrají, ale nezapomínají na realitu, hvězdy nevycházejí jen při spuštění spořiče :-)

Děkuji ti tedy za rozhovor a přeji hodně úspěchů nejen s MA a dalšími online projekty! :)























Suan´h - zkušený veterán MA


V druhé části našeho článku jsme vyzpovídali dlouholetého hráče MA z aliance Nežných Barbarů.



Vrhněme se rovnou na první otázku - mohl by ses prosím nejprve představit našim čtenářům?

Jmenuji se Lukáš a věkem už nepatřím mezi ty nejmladší, letos budu s nechutí počítat už 35. rok. Živím se bohužel prací, a to jako obchodní manager v pražské firmě zabývající se zahraničním obchodem. V Melior Annis je asi nejznámější můj nick Suan´h.


Kdy a jak ses dostal k MA?

O MA se zmínil kamarád, zkusil jsem si ji zahrát .. na chvilku, a najednou s odstupem času zjišťuji, že už u ní trávím několikátý věk a nepřestává mně bavit.


Hrál jsi předtím jiné online hry nebo byl MA tvou první webovou gameskou? Čím tě tak zaujal?

Zkoušel sem předtím i jinou on-linovku, její jméno si ani nevzpomenu, ta mne však opravdu nezaujala. Myslím, že můžu říct, že MA mě zaujala hned a to, minimálně pro mně :-), velice zajímavě propracovaným herním systémem. Různé druhy povolání, kouzel, jednotek, velice zajímavě udělaný systém soubojů a v neposlední řadě i navazování kontaktů a komunikace s dalšími hráči dělá MA opravdu poutavou hrou, od které se spousta hráčů dokáže sotva odtrhnout .. většinou jen za přispění manželky či zaměstnavatele :-).


Je nějaká vlastnost MA, která se ti nezamlouvá a doufáš v její zlepšení? Jaké jsou podle tebe jeho stinné stránky?

Vlastností MA, které se mně osobně nezamlouvají, je spousta, ale chápu, že jiným se mohou líbit ;-). Jako příklad uvedu, že se mně rozhodně nelíbí, že na provincii, kterou spravuji, může někdo útočit ve 4 hodiny ráno, když opravdu nejsem s to MA hrát :-). A jsme hned u té stinné stránky. Spousta hráčů si dokáže zvyknout na skutečnost, že se MA hraje 24 hodin denně a tráví při ní až příliš svého času. Ve většině případů ani nejde o hru samotnou, jako o komunikaci s paktáři, spoluhráči, protihráči, prostě lidmi, kteří mají hodně společného. Stinnou stránkou MA je tedy ta závislost na něm. Jen morálně silní jedinci dokáží rozpoznat, kdy mají fiktivní svět opustit a vrhnout se do toho reálného :-).

Jak je na tom tedy MA s časovou náročností? Jak často a jak dlouho je dobré hrát? Kolik času u něj trávíš ty sám?

Jednoznačně je MA hrou, která vyžaduje pro hraní na "vyšší úrovni" více času než většina ostatních (jak znám z doslechu :-)). Nechci případné zájemce o tuto hru děsit tím, že je nezbytně nutné u ní trávit třeba 5 či 10 hodin denně, to rozhodně ne. Ale na druhou stranu MA není typem hry, ke které by jste jednou denně přišli, odehráli si za 15 minut "to svoje" a zase se věnovali něčemu jinému. Samozřejmě to lze, pravidla to umožňují, ale rozhodně si MA neužijete tak, jak to lze. Každý hráč si musí najít svůj přístup ke hře a po seznámení se s ní si sám určit, jakým stylem k ní bude přistupovat a kolik u ní bude trávit času.



Při hraní MA na řekněme "serióznější :-)" úrovni již hráči vědí, že jedním z nejdůležitějších prvků je dobrá komunikace mezi paktáři a hráči ve stejné alianci. Jednoduše řečeno spoluhráč, který je právě on-line, je leckdy schopen ohlídat i pár ostatních spoluhráčů, kteří se dočasně z nejrůznějších důvodů (;-)) věnují reálnému životu, a dát jim echo, že se u nich v provincii "něco děje" například prozvoněním na mobilní telefon a podobně.



V neposlední řadě je pomocným prvkem i fakt, že základní ovládání hry je dostupné přes wap. Mně osobně běží MA na liště počítače tak v průměru 3 hodiny denně. Ale jak říkám, jsou hráči, kteří u MA tráví méně času, jsou pak i hráči, kteří mně připadají, že snad ani nejí, nechodí spát :-D, ale pozor, většina z jejich času na MA spočívá v družné komunikaci s ostatními hráči, leckdy ani ne o MA .. hra prostě sbližuje lidi s podobnými zájmy .. i v tom je její kouzlo ;-).



Pověz nám teď prosím trochu obšírněji něco o samotném hraní - jaká povolání preferuješ, máš nějaký specifický herní styl? Jak vypadá tvoje běžná odehrávka?

Nejprve trošinku obecně - MA je v základním rozlišení rozděleno na 3 přesvědčení - Dobré, Neutrální a Zlé. Hráč si poté při registraci země do nového věku zvolí jedno z 10 povolání, přičemž je zde na výběr 5 magických povolání (mág, klerik, druid, nekromant a iluzionista) a 5 bojových povolání (alchymista, válečník, hraničář, theurg, barbar). Obecně se dá řici, že magická povolání mají více kouzel, zatímco bojová povolání jsou zaměřena spíše na fyzický boj.



Co se mě týče, ještě do minulého věku jsem preferoval Neutrální stranu, která umožňovala v případě převahy jedné ze stran změnit v průběhu věku přesvědčení na Dobré či Zlé. Ve věku, který začal před pár dny, je tato možnost odstraněna, proto sem se vrátil k přesvědčení, které je mně bližší - a to jest ke Zlu ;-).



Z povolání preferuji bojová, mým nejoblíbenějším je pak Barbar, který jakožto bojové povolání má snadný rozjezd (netrpí nedostatkem zlata) a jeho bojová pozemní jednotka Remorhaz ve spojení s kouzlem Hlas krve je prostě báječná. To jen tak na okraj, na povolání Barbara bych našel spoustu dalších výhod, ale to už by bychom zabíhali příliš do detailů. Každý, kdo chce, si toto povolání může sám vyzkoušet ;-). Ale pozor! Jak já vychvaluji Barbara, tak další hráči nedají dopustit na jiná povolání. Skutečně - záběr MA je obrovský a možnosti rozvoje vlastní provincie jsou různorodé. Většinou hráči v každém věku (každý rok se hrají tři a znamenají nový začátek pěkně "na zelené louce") povolání střídá a tím pokaždé vlastně hraje trochu jinou hru.



Co se týče herního stylu a běžné odehrávky, nedá se na tuto otázku jednoznačně odpovědět, kouzlo MA je právě v tom, že hráč může kdykoliv měnit svůj styl hraní podle toho, co se mu víc líbí, vyhovuje, na čem je domluven s paktáři či jaký má dlouhodobý plán. To jsem tu ještě nezmínil, ve vlastním boji totiž mohou každému přijít na pomoc části armád jeho 2 paktářů a tím je každý hráč úzce provázán minimálně s dalšími dvěma.







Stala se ti někdy během hraní nějaká vtipná nebo z jiného důvodu nezapomenutelná událost/historka, o níž by ses s námi podělil?

Určitě ano, v takovéto hře většinou "nezapomenutelné" údalosti pramení zejména z vlastních chyb, kterým se pak člověk, chtě nechtě, musí zasmát (konec konců co mu jiného také zbývá, byť v první chvíli má chuť "vraždit" :-)), a když ji pak "dá do placu" spoluhráčům, je o zábavu v alianční poště na dlouho postaráno. Konkrétně před pár věky jsem proslul tím, že jsem na střední síle nakoupil obrovský stack Lvů, kteří jsou známí tím, že způsobují velké ztráty soupeřům v boji, nestojí vás žádnou manu .. a pak tím, že, bohužel, "žerou" lidi. Některé jednotky, pokud je máte v armádě, postupně s tím, jak odehráváte tahy, vyjídají populaci (lidi) ve vaší provincii, a je třeba si na to dát tedy pozor. No a mně se tenkrát podařilo odkliknout úmyslně asi 200 tahů rekrutováním další armády s cílem vystoupat na co možná největší sílu a zapomněl jsem na tuto krásnou vlastnost lvů, takže jsem následně zjistil, že asi z 2 milionů lidí mně zbylo sotva 5 tisíc - musel jsem armádu prodat (bez lidí jsem nebyl s to odtáhnout už ani tah s touto armádou) a ztratil jsem asi týden času, který bylo nutné věnovat obnově populace. Po prvotním šoku jsme se tomu pak mohli jen zasmát...



Leckdy jsou také nezapomenutelné boje armád na těch nejvyššich silách, které leckdy přinesou nějakou kuriozitu (třeba ve složení armády soupeře či jeho podpor), kterou si pak hráči pamatují několik dalších věků. O překvapení a zajímavé situace v MA opravdu není nouze.

Jak je to v tvém případě ve styku s komunitou okolo MA? Účastníš se nějakých srazů hráčů MA (pořádají se nějaké?)? Stýkáš se třeba s kolegy z aliance i mimo hru?

No, musím trošku zahanbeně přiznat, že již delší dobu jsem na žádném srazu s lidmi z MA nebyl, jsem v tomhle ohledu trošku hříšník a sám cítím, že to budu muset "napravit".
Setkání lidí hrajících MA probíhá poměrně hodně, a to na různých místech republiky, podle toho, kdo se vždy pořádání srazu ujme (Praha, Brno, Plzeň atd.).



Nejvyhlášenějším místem je jednoznačně Restaurace U Regenta v Praze, kde bych si skoro dovolil říci, že ať přijdete kdykoliv, vždy tam nějakého hráče z MA najdete, hráči si tam navykli chodit skoro denně posedět, poklábosti, popít, zahrát šipky a tak podobně, nejenom MA živ je člověk ;-).



Nejdůležitějším srazem je pak sraz v dubnu právě v restauraci U Regenta, který je oficiální oslavou narozenin MA, na poslednim srazu se objevilo více než 100 hráčů.



Někteří hráči spolu v aliancích hrají již pravidelně a není pak výjimkou, že tyto aliance pořádají "uzavřené", třeba i víkendové srazy, na kterých kupodivu není hlavní zábavou MA, ale třeba sportovní vyžití. Tady je krásně vidět, že hraním MA si leckdo může najít i nové přátele, nejenom se pobavit u PC.




Co bys doporučil začínajícím hráčům a zkrátka těm, kteří by chtěli MA vyzkoušet? Jaké jsou časté chyby nováčků a jaké byly tvé začátky?

V první řadě před založením své provincie věnovat trošku času Nápovědě. Já vím, člověk na první přečtení stejně všechno nepochopí, ale pokud vás ke hře nepřivedl někdo zkušený, který je s to vám se vším do začátku radit a hru vám v základech vysvětlit, není jiná cesta. Je potřeba se alespoň rámcově seznámit s principy a možnostmi hry, nemluvě o tom, že Nápověda obsahuje i část "Nováčci", kde je vysvětleno, jak by měl hráč začít. Byla by určitě škoda těch pár minut tomu nevěnovat.



A pak, jako v životě, zkoušet a zkoušet, vždyť chybami se člověk učí (většinou ;-)), a když něco nejde, nebo není jasné, ptát se zkušenějších hráčů. Na internetu existuje i samostatně fungující Diskuzní fórum, kde je možné položit libovolnou otázku a další hráči vám jistě poradí.



Co se mě týče, jsem na MA už tak dlouho, že už si začátky ani nepamatuji, jakobych tu byl odjakživa :-). Ale jasně, pamatuji si nick hráče, se kterým jsme společně začínali v jedné alianci a pak tak 2 věky hráli bok po boku a chybami se učili, ze "slabší" aliance jsme se časem dostali do silnější, mezi víc zkušených hráčů, a z nováčků jsme se stali, jak jsme si mysleli, zkušenými hráči ;-).

Vzkázal bys něco závěrem našim čtenářům?

Určitě bych jim doporučil, aby si MA zkusili zahrát, podívali se dovnitř, na vlastní hru, na to jaké nabízí druhy jednotek a možnosti soubojů a kouzel. Jsem přesvědčen, že Melior Annis za to určitě stojí a bude se jim líbit.

Díky ti tedy za náš rozhovor a přeji hodně herního i neherního úspěchu! ;)

Není zač a děkuji. :-)







Slovo závěrem


Na konci mi již vždy dochází slov a nejinak tomu bude i tentokrát. Vše podstaté snad již bylo řečeno v úvodu článku a během rozhovorů s našimi hosty, takže byste měli mít již dost dobrou představu o tom, jaké MA je. Pokud bych to měl ještě jednou stručně shrnout, pak bych řekl toto: Komplexní herní systém, originální a velice dobře udělaný systém soubojů, nepříliš vkusný grafický design (černé pozadí...), rozsáhlá hráčská komunita, stabilní server, velká časová náročnost, skvělá zábava. Je na každém z vás udělat si o tom obrázek, já mohu vyzkoušení jen doporučit!



Odkazy






diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 3 + 4 =

hghzbug | 23.07.18 v 17:22

text příspěvku

gaba | 23.07.18 v 17:21

text příspěvku


galerie

Melior Annis Melior Annis Melior Annis Melior Annis Melior Annis