článek

Game Industry – první kniha svého druhu v ČR

Game Industry – první kniha svého druhu v ČR

Napsat článek o takové historickém mezníku je výzva sama osobě. Nejdříve jsem přemýšlel, jestli má být článek něco jako recenzní. Jelikož se ale jedná o sborník 15 různých autorů, nemělo by to smysl, hlavně díky různorodosti témat a mnoha rozmanitých pohledů na tak obsáhlou záležitost jakým je herní průmysl. Proto berte tento text jako jakýmsi malým průvodcem z pohledu nezaujatého čtenáře, kterého vždy přitahovala tato oblast.


Vznik knihy



Vše to začalo na GDS 2010 v Praze jako nápad, který se usídlil a rostl v hlavně našeho bývalého redaktora a kamaráda Jana „Sysla“ Jirkovského. Nápad je jedna věc, ale v dnešní době je na takový projekt potřeba poměrně hodně prostředků a to nejen finančních. Nejen Freegame.cz, ale spousta dalších se nenechali dlouho pobízet a podali pomocnou ruku. Uběhlo nemnoho měsíců a světlo světla spatřila opravdu originální a výborná knížka Game Industry. Na křtu knihy jsme nemohli chybět a o celé akci si můžete přečíst jeden pěkný článek.





Proč kniha vlastně vznikla?



Jak sám autor Jan Jirkovský celého projektu této knihy píše: „Jsem přesvědčen, že můžeme na jednom místě v originální tištěné publikaci nabídnout jedinečný a hodnotný obsah. Jednotlivé kapitoly jsou hodnotné jak po stránce praktické, tak po stránce teoretické – ať již někdo obsah využije či nevyužije ve své profesionální či zájmové aktivitě, může v naší knize nalézt spoustu poutavých a čtivých témat, která otevírají nové obzory, informují, vzdělávají, pobaví a přinášejí hluboký vhled do zajímavého pole lidské činnosti, jímž hry odpradávna byly a jsou.“



Myslím, že přesně tato citace vystihuje naprostou podstatu vzniku.



Pro každého něco.



Dohromady se knížka/sborník skládá z 15 kapitol, které psalo 15 autorů z různých částí herní a multimediální branže.



Můžete se například dočíst o historii herního průmyslu, kterou popisuje Vít Haratek (neskutečně talentovaný vizuální designer, držitelem ceny Anděl za videoklip roku 2009).



Pokud vás například zajímá přímo game design, tak si přijdete na své v části Úvod ke game designu od Stefana Durmeka (vytvořil textovou adventuru Knight of Darkness, pracoval pro Bohemia Interactive).





Náš známý a dobrý kamarád Martin Procházka (Hammerware – Family Farm) zase rozepisuje spojení interaktivních médií a školství. Uvádí příklady her, které byly úspěšně použity jako inovativní metody učení a možnosti pro budoucnost.



Vývoj a provoz prohlížečových online her (Michal Berlinger) zase vysvětluje podstatu browser-base online her (webovky), jejich potenciál a současné finanční modely těchto her.



Jenom pro fandy počítačových her?



Kniha je natolik obsáhla, že některá témata nepopisují jenom tuto oblast, ale zabývají se i tématy, které byste v jiných publikacích horko těžko hledali.



Jestlipak třeba víte, co znamená zkratka ARG? Jiří Zlatohlávek, který je jeden z „největších hlavounů“ přes LARP hry a také je členem české Akademie her, napsal pěkný rozbor, přehled a popis právě nového fenoménu her na alternativní realitu (ARG - Alternate reality game).





Kniha také nabídne něco z umělé inteligence (Ondřej Sýkora) nebo rozbor oper source tématu od Martina Turka. Freegame.cz se blýsklo i kratším článkem o provozu našeho a vašeho portálu.



Pokud vás zajímají i samotní autoři, tak nebudete ošizeni. Ke každému je něco napsáno o jejich minulosti, tvorbě a úspěších. Sami přispěvatelé neváhají do svých částí dodat vlastní názory a nebojí se kritizovat a chválit, když je to vhodné. Všechny tyto maličkosti dávají celé knize příjemný osobní nádech.



O této knížce se dá říci jedině. Každý si zde přijde na své. Ať už jste pouze uživatelé, kteří si tu a tam zahrají online hru, hardcore nebo dokonce profesionálními hráči beroucí hry jako část života nebo lidé, kteří se v byznysu pohybují na druhé straně a tvoří jako amatéři nebo profesionálové. Celkové vzato by o knihu mohl mít zájem i člověk, který počítač zná pouze jako kancelářskou pomůcku.



Podle dostupných informací je množství vytištěných kousků spíše menší, ale již dneska se dá sehnat i přes internet.





Twister

autor
Štěpán Plachý / Twister

Publikováno: 02.06.2011


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 5 + 3 =

shady | 23.06.11 v 02:40

mam doma. dakujem :)

Sysel | 04.06.11 v 14:38

Všechno info je na web, tj. včetně náhledů obsahu a seznamu knihkupeckých sítí:
www.game-industry.cz

Twister | 03.06.11 v 10:48

Kniha se dá již koupit např. zde :
http://www.planetaknih.cz/index/detail/auto/16391