recenze

Quadrax IV

Quadrax IV

S logickými rychlíky se setkáváme velmi často díky masivní vlně casual her, ovšem opravdových logických her, u kterých strávíte desítky hodin usilovným přemýšlením, ubývá. Nicméně teď je tu Quadrax IV, jehož bedny vás uvězní a zavážou vám na mozku uzel.
Ze všeho nejdříve bych se chtěl omluvit – já totiž na mozku uzel už mám a v průběhu psaní této recenze se nedokážu ubránit přemýšlení nad řešením aktuálního levelu, takže se může stát že budu psát jako bych byl mimo. Už to myslím vypovídá o kvalitách této hry. Pravda, také by to mohlo znamenat, že hra je neřešitelně obtížná a já jsem jen neškodný blázen, což je tvrzení jistě částečně pravdivé, ale nechci vás od hry odrazovat a tak radši od informačně prázdného úvodu přistoupím k popisu hry.

V každé z dvourozměrných, z boku viděných místností máte na starosti dvě postavy, které nemohou skákat ani střílet. Mohou však chodit, tlačit kamenné krychle (či papírové čtverce? U 2D her člověk nikdy neví...), přepínat páčky a šplhat na či slézat z různých překážek, které si na nás autor připravil (samozřejmě šplhat jen do určité výšky, slézat taktéž). V oněch místnostech narazíte kromě všemožných schodů, plošin a hranatých kamenů taktéž na žebříky, výtahy, jeřáby (ty můžou zvednou a zase pustit kámen), pohyblivé zdi/plošinky, spínače, tajné chodby (tedy to, co v jiných hrách najdeme jako teleporter), propadla a také dveře s nápisem exit. Pokud jste čekali, že vaším úkolem bude všelijaké manipulování s kvádry, musím vás zklamat – úplně stačí, když dostanete obě postavy do exitu. Pokud jste čekali, že váš úkol bude jednoduchý, musím vás zklamat – už místnost číslo čtyři jsem dělal na několikrát a dostat se do dvacáté místnosti z 89 vám zabere pěkných pár hodin.

Grafika je docela pěkná, ale v dnešní době, kdy jsme zhýčkáni třetím rozměrem, bych čekal o chlup lepší – některé dekorace jsou krásně ostré a kvalitní, ale jiné působí dojmem jpg komprese či pokusu o zvětšování obrázku, stejně tak mi připadaly kupříkladu kamenné krychle. Nejedná se ale o nic zásadního a u logické hry to příliš nevadí, jde mi spíše o to, že bez těchto chybiček by se jednalo jednoznačně o devadesátkovou záležitost.

Ozvučení je velmi hezké, hudba ani zvuky neruší, ale ani nenudí a nic víc se od nich tak nějak neočekává. Co se týče hry samotné, vytkl bych snad jen to, že když po dvacáté děláte tu samou místnost a sledujete postavičku jak znovu a znovu hezky v klídku a pomaloučku leze na ten sáhodlouhý žebřík, máte občas chuť něčím praštit – pohyb postav (po žebříku, kde nemůžete do ničeho omylem strčit, obzvlášť) bych o fous zrychlil. Co mě vyloženě štve je absence funkce undo, tedy vrácení posledního kroku. Autor se možná bude vymlouvat na to, že tím by hra ztratila veškerý půvab, ale já tvrdím, že nutnost místo vrácení chybného kroku, který jste udělali třeba omylem, přehrávat kolo xkrát dokola je jen umělé navyšování herní doby a není dobré k ničemu jinému než k iritování hráče. Myslím si, že zavedením možnosti vrátit poslední řekněme tři kroky by se hra stala podstatně záživnější.

Mohl bych vyčíst ještě pár detailů, ale to už by bylo vyložené hnidopišství, zmíním se tedy raději ještě o jedné zajímavosti: Quadrax IV, jak to zní u logické hry nelogicky, obsahuje příběh. Samozřejmě, hraní nijak neovlivňuje jestli si ho přečtete nebo ne, ale je to jeden z detailů, které zpříjemňují hraní. Do těch spadá také (občas úsměvná – Tak na to pozor!) nápověda, která ve správnou chvíli nakopne správným směrem (ano, stalo se mi také, že jsem dohrál level, došlo mi co bylo v nápovědě a začal jsem si říkat jaký jsem vůl že mě to nenapadlo rovnou). Nutno dodat, že i přesto je Quadrax IV silně záseková záležitost, ale to je jen dobře – podobná hra mně osobně dlouho chyběla a věřím tomu, že nejsem sám. Na devadesátku bohužel kvůli pár drobným nedostatkům nedosáhne, ale i tak se jedná o silně nadprůměrnou hru, která v povědomí hráčů určitě ještě chvíli zůstane.

stáhnout hru
Vozka

autor
Vojtěch Vozáb / Vozka

Skóre

83 %

další recenze tohoto autora


diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 2 + 2 =

Boňas | 31.05.13 v 19:37

Já byc h spíš potřebovala poradit s Quadraxem IV, mán heslo do 17,alenemůžu na to přijít jak to projít.Poradí mi někdo?

Boňas | 31.05.13 v 19:34

Heslo do Quadraxu iv,level 16 je: ZQNZZ

kuku | 31.03.10 v 14:40

Tak ten level 15 jsem pomocí tužky a papíru úspěšně zvládla.Nyní jsem uvízla u č.19 a to si myslím,že je můj konec.Poradí mi někdo?

MUDr. Mstibor Háborů | 03.03.10 v 19:23

Trochu jsem vyhledával, ke Quadraxu 4 jsem sice hesla nenašel, ale u trojky se píše toto: "Pozor! Možné je že se při každé instalaci hry generují nová hesla a tak vám výše uvedená hesla nemusí fungovat." - Takže to se pravděpodobně bude týkat i verze čtvrté.

kuku | 02.03.10 v 19:43

Tato hra je bezvadná,ale!Level 15 nezvládnu.Poradí mi někdo heslo do dalšího levelu .Je mi už hodně přes šedesát a ráda bych si ještě zahrála.

Renča | 01.07.09 v 21:33

Prosím o radu - postup v levelu 15. Děkuji moc R.

Petr | 29.06.09 v 17:04

http://www.quadrax4.wz.cz/app/app_cz.php?begin=0&search=52

ivana | 13.05.09 v 16:01

pro Věru, poradím s tímto "levelem"....

ivana | 07.05.09 v 15:55

Zdravím všechny příznivce tété hry. Prosím o radu!!!nemohu přijít na řešení 52.level... v Quadraxu V. zase 25.level. Poradíte mi????

mamča | 19.04.09 v 19:42

Už jsem Quadrax hrála okamžitě jak vyšla 1 hra. Musím říct, že mi vždy chyběla nenásilná logická hra u které jsem musela pořádně rozhoupat mozkové závity. Takže jak jsem narazila na další pokračování, byla jsem radostí bez sebe. Musím se přiznat, že 4 je ještě záludnější než předešlé a 5 bude ještě těžší, ale já už se těším až budu prskat, že mi level nejde. Podle mě každý kdo nemá rád násílí si musí Quadrax zamilovat. Já ji dávám 100 %.

věra | 27.12.08 v 20:29

Prosím, prosím, kdo pomůže s koncovkou, už se tím dlouho trápím, a nic. Zatím mě předešlé levely šly dobře.

frantabr | 10.11.08 v 11:31

hra je výborná co skvělá ale mám velkej problém v levelu po těškém bludišti které jsem udělal více méně náhodou,ale další nemužu udělat.poradí někdo?

chico | 27.05.08 v 12:45

jo a ohledne toho uladani a umacknuti....na strankach auta jsou modifikace ktere nektere veci umoznuji.Save jednou za level a poznost posunu quadru jen se stiknutim tlacitka SHIFT.Oboji dneska vyzkosim,pro dalsi zajemce ten je ten web: http://quadrax4.wz.cz/app/p10_cz.html

chico | 27.05.08 v 08:48

Hra je to hoodne dobra.Hral sem jednicku kdyz sem byl nekdy na zakladce...Nedavno sem dokoncil vysokou a nasel sem tohle.Uplne super.Nevim jestli jsou levely o tolik narocnejsi,nebo jsem tam uz zblnutej,ale prijde mi ta hra o dost tezsi(to je taky hodne dobre).Diskutujete tu o vraceni kroru zpet.Na jednu stranu by to byla vyhoda,kdyz se clovek umackne.Nadruhou by to svoje kouzlo mohlo ztratit.Ted se clovek musi celej levej soustredit aby neco nepodelal.Rozhodne je to uplne super hra.Desne sem se radoval kdyz sem to nasel a stahul do pocitace.Vozka ma asi uz nejaky zkusenosti s ohodnocenim her,ale ja bych teto hre klidne dal 100%.Protoze her jako je Quadrax je dost malo a kdyz uz se neco objevi je to pecka.To je asi vse co jsem chtel rict,takze vsem preji dobre soustredeni a pilne se prokousavat levelama...

gongacik | 26.05.08 v 04:25

co kdyby nekto napsal PASSWORD?

Jana | 24.05.08 v 04:00

Zdravím všechny, logické miluju a hraju mnoho let, nejdřív slavné Berušky!Fish Fillets (ty jsem po nějaké době vzdala, nešlo to a vůbec...) Quadraxy jsem zhltla a teď je na světě IV. A já se ptám. proč jsem do to toho proboha zase pouštěla, Hru mám šest dnů a až na pár lehčích zákysičků nastal ten pravý zákys a to v levelu 16. A ne a ne a nejde to dál. Za celý den i část noci hraní, jsem nikam nepostoupila, oběhli jsme si s klukama (modrasem a červeňasem)
pár bludných kruhů a výsledek žádný. Autor si s námi
pekně pohrává. Myslíte, že už máte tu jeho lest prokouknutou
a ve finále zjistíte, že ta dvířka na začátku jste měli nechat zavřená, nebo si kostku neposunete o půl dílku,s ale ve spěchu do ni strčíte a ona navždy zmizí někam, odkud už nemůže být nikdy vydolována.
Kdyby nás autor viděl všechny hrající, třeba na nějakém velkém, monitoru, musel by mlátit smíchy. Ostatně musel se válet smíchy i tvorbě hry samotné, když pro nás vymýšlel všechny tyhle kulišárny. Klobouk před ním dolů.
Snad se v téhle diskuzi časem objeví i nějaké ty fičury od spolubojovníků.
Ale na jedno jsem už přišla sama - nemá-li level řešení, má nějaké jiné.

Autor | 21.05.08 v 16:09

Bohužel, do distribučních verzí Quadraxu 1.00 - 1.03 se dostal chybný level 41 a
tento level NENÍ HRATELNÝ!

Pokud tedy máte verzi hry 1.00 - 1.03 (od verze 1.01 se číslo verze zobrazuje v levém horním rohu úvodní obrazovky), proveďte si prosím update hry pomocí patche v sekci Download (na webových stránkách hry) na vezi 1.04!

Autor

Vozka | 16.05.08 v 22:24

Ajo, vím o tom, ale při psaní recenze jsem na to úplně zapomněl. Díky za doplnění.

Autor | 16.05.08 v 19:32

V recenzi bohužel není uvedena také jedna z velkých novinek hry - časové rekordy levelů a možnost zúčastnit se soutěže na webových stránkách hry o "hru na rychlost" - více informací o tom, jak to celé funguje je na webu hry v sekci "Rekordy".

Autor | 16.05.08 v 10:02

Vozka: Určitě by to šlo, z hlediska programátorského by to velká práce nebyla.
ALE! - Jak už jsem psal, skutečné hráčské odladění "vhodnosti a typu funkce" unda by pro objektivnost opravdu vyžadovalo testování velkou skupinou betatesterů, aby se našla optimální vyváženost této funkce. A to bohužel nemohu zajistit :-(. Takže z mého pohledu je lepší žádné undo, než špatné, které by mohlo hru degradovat nebo neúměrně zjednodušit.

Vozka | 13.05.08 v 21:50

Autor: A nešlo by ukládat jakési snapshoty, tedy momentální stavy kol po každém kroku? (resp. ukládat řekněme poslední dva) To by mělo být snadněji realizovatelné a pokud máš chytře vyřešeny datové soubory s levely, nemělo by to být ani datově náročné. To mi připomíná, že v takovém případě by rovnou mohla být možnost jednoho savu za kolo, ale to už by do herního systému asi zasahovalo moc. Undo by samozřejmě omezené také být muselo. A ano, tvoje argumanty jsou opodstatněné a beru je, narozdíl od těch jurkových:).

Mečislav Kozel: Jenže já si říkám jestli je to nadávání sám sobě když omylem popojdeš o jeden čtvereček přesto že víš že tam nesmíš opravdu nutné. Co se grafiky týče, ano, je věrná originálu a také ji nijak nehaním jako celek, ale za tím co jsem o ní napsal si stojím:).

Mečislav Kozel | 12.05.08 v 23:23

Undo v Quadraxu asi fakt ne, to by nebyly ty správný zákysy, nadávání sám sobě, co jsem to zase proboha už potřetí na stejném místě provedl a podobně.
A grafika se mi líbí, navazuje na předchozí díly. (Quadrax I jsem kdysi koupil a jakousi verzi jsem měl i na Didaktiku M.)

Autor | 12.05.08 v 12:22

Bohužel, hra není Sokoban, kde by undo bylo snadno realizovatelné. V quadraxu se jedním jediným krokem či činností může spustit série akcí, které v momentě přestaví celý level... Příklad - přejdu pod propadlem a uhnu - nad propadlem je výbušný kvádr který propadne dolů - spojí se s dalším, exploduje, následně plošinka na které stál ten druhý výbušný kvádr už nebude zatížená, přepne se a zasune stěnu, která pustí další kvádr na další plošinku která aktivuje výtah + stěnu + jeřáb... atd, tohle se stane v pár sekundách. A postavička se nemusí ani pohnout... Není možné zajistit "odkdy" se má počítat ten okamžik undo.

Navíc si , tak jak jurko myslím, (ač to pravda prezentuje trošku ostře) že undo by hře spíše uškodilo než hratelnosti pomohlo... Možná nějaká sofistikovaná verze, která by např šla použít jen jedenkráte za celý level, ale nevím...

Tohle by chtělo testování HAFEM betatesterů a jejich vyjádření, případně odlaďovaní vyvážené funkce. A to si může dovolit áčkovej komerční titul a ne one man free hra...

Takže asi tolik k undu...

S pozdravem
Autor

jurko | 04.05.08 v 17:34

Tak to proste mame odlisny nazor, hral som Quadrax 1, mam na to plno vybornych spomienok, hlavne pri hrani v dvojici a vtedy ti proste nejake UNDO nechyba.. Ta hra je proste o niecom inom..

Vozka | 03.05.08 v 15:34

Akože sorry, ale nesouhlasím, a to s ničím co píšeš. Logické hry mě baví a o tom jestli na ně mám nebo ne toho předpokládám moc nevíš, nebo se známe? Jde o to, že občas se prostě stane že něco přehlédneš nebo se jen přehmátneš na klávesnici, přejdeš dané místo o jeden krok a hrát kvůli tomu celý level znova je únavné a zbytečné. Undo omezené na dva kroky by hratelnosti nijak neuškodilo hraní by o dost zpříjemnilo.

jurko | 03.05.08 v 12:33

Akoze sory, ale undo by z tejto hry spravilo akurat tak velky shit.. Radsej recenzuj hry kde sa da Save/Load, ked ti to tak vadi. Zjavne na logicke hry nemas.


galerie

Quadrax IV Quadrax IV Quadrax IV Quadrax IV Quadrax IV