recenze

Forge of Empires

Forge of Empires

Na Forge of Empires jsem se těšil a třásl jako malé dítě. První videa a trailery mě oslovily a já jsem začal věřit, že budování národu po vzoru Civilization by mohlo znamenat herní opojení…. omyl.
Tahle recenze se mi píše velmi špatně. Mnozí to dobře znáte, těšíte se na něco, a když konečně začnete hrát, máte chuť brečet. Jak potom napsat několik řádků?

Výběr vašeho národa je spíše nevýběr, rozhodnutí je pouze kolem vašeho avatara a tím to hasne, všichni zde začínají od kamene a musí se propracovat až k vyspělé a moderní civilizaci. To samo o sobě zní hezky a první kroky člověka nadchnout, jelikož cítí slušný vývoj.


Stavět, produkovat, sbírat
Takže máte vaše město, zde stavíte budovy pro občany, kteří vám dávají peníze a zapojují se do pracovní činnosti, jako je výroba různorodých předmětů ve speciálních dílnách. Tato místa zase produkují druhou jednotku, a tou je nářadí (takové technické body). Obojí je potřeba na veškeré dění v tomto světě, od staveb, přes armádu, až po výzkum. Celé město tedy slouží jako produkce těchto dvou věcí, a to stále dokola a dokola. V praxi to probíhá, že odkliknete daně, posbíráte produkci, zadáte novou, posbíráte vytrénované jednotky, zadáte nový trénink, pokud máte možnost, postavíte novou budovu a... to je vše, tohle se stále opakuje jak zadrhnutá deska.

Víte, kdy je všechno v prčicích? Když máte omezený prostor na stavění
Zapomeňte na to, že nebudete mít prostředky, vy hlavně nebudete mít místo! Při tomto zjištění se mi z hrdla vydralo jenom „Aaaaaargh“ a šel jsem brečet do kouta. Ten největší zabiják herní svobody a zábavy se zde ukáže velmi brzo, když dojdete na okraj stavební mapy a další pidi-kousíčky se vám odemknou občas během výzkumu, boje nebo si královsky připlatíte reálnými penězi. Když už se vám povede rozšířit své stavební území, počítejte tak s jednou nebo dvěma budovami. Proč? Tak na to se mě neptejte. Když se podívám zpět, tak po prvních třech celkem rychlých možnostech rozšíření se další objevily až po dnech hraní. Buď člověk boří a staví modernější budovy (neefektivní), nebo čeká na pár centimetrů pro jednu barabiznu (ultra nuda).

NPC bitvy, nefungující PvP a jiskra naděje
Druhá část hry, ke které člověk vzhlíží, je bitevní vřava, bitvy a napadání ostatních hráčů. To je zde provedeno... špatně. Pokud chcete ve hře postoupit, musíte nejdříve dobýt neutrální provincie a až poté se dostanete k PvP. Všechno probíhá na bitevních polích, která jsou tvořeny hexagon políčky. Akce je tahová, tedy jednotky se střídají podle jejich rychlosti. Buď necháte počítač, aby bojoval za vás, nebo zkusíte použít své mistrné strategické schopnosti a nepřítele porazit i se slabší armádou. S možností používat pouze terén jako zvýhodnění pozice se jedná o jedinou možnou strategii, ať se budete snažit sebevíce, tak platí, že silnější nebo modernější vyhrává.
Velmi nemilé překvapení bylo v podobě PvP. Když už tu mám hru pro casual hráče, proč při střetu s jiným hráčem jednotky opravdu umírají. Jejich trénink je později opravdu zátěží na zdroje a PvP bitev je mnoho, pokud se chcete rozrůstat. Nejedná se o dobývání nebo získávání zásob, jde pouze o boje a slávu, proč tedy člověk ztrácí tuny svých bojovníků, když se to nevyplácí?

Zářivé paprsky něčeho dobrého, se objeví při výzkumu, který spotřebovává speciální body (ty se produkují sami, ale můžete tomu pomoci) a dává pocit, že vaše civilizace někam kráčí. Počet různých budov, jednotek, které zkoumáte, je parádní množství, což je jenom a jenom dobře, ale ve stínu omezení stavebního místa tento plus bledne.

Kdo z toho udělal sociální hru?
Spíše než jako MMO webovka se Forge of Empires řadí mezi Facebook styl hry. Můžete navštěvovat ostatní hráče, pomáhat jim, pokud prohrajete bitvu, prakticky nic neztrácíte (krom jednotek, ale to stejné platí i o útočníkovi). Klikáte jak zběsilí a vůbec nepřemýšlíte o budoucnosti. Tohle je noční můra starších hráčů a příjemná rutina moderních hráčů, záleží pouze na tom, čemu vy dáváte přednost.

Je těžké říci, proč autoři nejdříve Forge of Empire prezentovali jako hru s miliony možnostmi, když se vlastně jedná o propracovanější sociální hru. Určitý čas a lidská síla byla rozhodně investována do vzhledu, vaše město kypí životem, animace jsou vydařené a smysl pro detail se upřít nedá. Zvukové stránky nedopadly také zle, ale bohužel převyšují záporné hodnoty. Omezování hráče by se nemělo trpět v žádné hře a hlavně ne takto patrné. Proto předem říkám, ti, kdo hledají složitější hru než je tahání kačera na provázku, ať hledají dál.


Twister

autor
Štěpán Plachý / Twister

Skóre

60 %

diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 1 + 3 =

jirka | 31.07.14 v 21:08

To co je uvedeno výše je bohužel pravda. Ale co je ještě horší, tak vždy když už si dáte dohromady nějakou strategii, tak ti umělci z INNO vám to překopou. Tu změna hodnot u budov, pravidla pro boje, ale hlavně 10 mega omezení. Ale asi nejtragičtější je hromada chyb a ty se některé neodstranili ani po více jak roce po jejich nahlášení. Při každé aktualizaci na hráče vysypou další balík chyb, ještě se nestalo, že by se po aktualizaci neobjevily chyby. Grafický akcelerátor neakceleroval, ale brzdil, velkolepé stavby kradly, jen oprava jedné z ,,nejdůležitějších" chyb (animace kouře) trvala přes 3 aktualizace! A tak bych mohl pokračovat ještě dlouho. Ale jak se objevil dnes už oblíbený slogan na herním fóru, zase na to, že hru programuje kotelník, údržbář, vrchní uklizečka a zahradník od INNO, tak to zase není tak špatné. :-)

Michal | 03.09.12 v 10:22

Je to postavené úplně jednoduše, vyloženě tě zde donutí ke koupi herních drahokamů, a po jejich utracení opět a znovu. a tak dokola, až hra omrzí. Ale jedno se nedá upřít, animované je to moc hezky.


galerie

Forge of Empires Forge of Empires Forge of Empires Forge of Empires Forge of Empires Forge of Empires Forge of Empires Forge of Empires

naše databáze obsahuje: 24 260 her

Nejlepší hráči dne

inzerce