článek

S Filou o GDS 2007

S Filou o GDS 2007

Rok se s rokem sešel a blíží se další věhlasný sraz nezávislých českých herních vývojářů, který se letos bude konat 11. - 13. 5. Jaké jsou plány a chystáné změny do tohoto ročníku, na co všechno se můžeme těšit? Kdy, kde, jak a pro koho to vůbec je? O tom jsme mluvili s Filou, hlavním organizátorem této akce. Game Developers Session (GDS) je již nějaký ten rok vedle Becherovka Game nejznámější a největší akcí, na níž se sjíždějí herní vývojáři, novináři a vůbec hromada lidí kolem tohoto průmyslu ze všech stran. Podpořena a organizována serverem ČeskéHry.cz zajišťuje vedle společenského setkání a možnosti navázet kontakty taktéž hromady přednášek a workshopů na různé více či méně pokročilá témata z oblasti herní tvorby – programování, grafika, vedení týmu, produkce komerčních her aj.




O této akci jsme již u nás na Freegame několikrát obsáhleji informovali, za zmínku stojí zejména články:






Jiří "Fila" Filipovič: GDS 2007



Ahoj, GDS 2007 je už za dveřmi a spousta čtenářů / vývojářů se již určitě nemůže dočkat. Oznámené datum je 11. - 13. května 2007, je tento termín již finální nebo se ještě může změnit?



Tento termín je finální (pokud se nestane nic opravdu velmi mimořádného, jako že by např. spadla na Rubín bomba :-)).




Kulturní dům Rubín byl místem konání i několika předchozích ročníků, nově chystáte i doprovodné akce v klubu Mersey, mohl bys nám přiblížit důvody rozdělení míst konání a co by se v tomto klubu mělo konkrétně konat?



Chtěli jsme k GDS přidat nějakou společenskou část, kde by si mohli vývojáři lépe pokecat, poslechnout nějakou hudbu atd. Motivací také bylo, aby se spolu více seznámili, protože pokud jdou po akci do hospody, sednou si spolu především lidé, kteří se už znají.


Tuto akci nám zasponzoruje firma Illusion Softworks, která zde zároveň předá ceny za soutěž nezávislých her.





Jaké jsou největší plánované změny do tohoto ročníku? Chystáte nějaké vyloženě nové prvky v programu či organizaci nebo se spíše chystáte jen opět o trochu zlepšit celkovou kvalitu GDS?



Kromě postupné evoluce GDS jsme se rozhodli posunout ji i více společenským směrem, což znamená jednak páteční akci v Mersey, ale také by měla být zarezervována na sobotní večer poměrně velká herna, kde si účastnící GDS mohou kromě dobrého pití dát např. kulečník nebo bowling.


Jistý posun nastane také v programu přednášek, který je více orientován na samotnou tvorbu konceptu hry a na herní business než na technická témata.



Jaký je dle tvého míněný (či dle míněný vašeho organizátorského týmu obecně) přímý přínos pro začínající vývojáře? Jaké jsou možnosti na této akci například prezentovat vyvíjené hry, sehnat spolupracovníky či dokonce sponzory?



Tak pro začínající vývojáře je přínosů hned několik. Na GDS se dostanou do světa, kde se potkávají podobní začátečníci, zkušenější nezávislí vývojáři i profesionálové z předních českých a slovenských herních studií. Mají tak možnost se lecčemu přiučit, srovnat svou práci s jinými i sehnat spolupracovníky či lidi, co rádi pomůžou a poradí. Vedle oficiálního programu, kde se dozví spousty užitečných informací, má tedy GDS pro začátečníky i nezanedbatelný společenský přínos.


Přímá komunikace se "sponzory" není na GDS příliš pravděpodobná, nicméně tím, že zde potkáváte spousty lidí, kteří se hrami ať už profesionálně živí, nebo si jimi přivydělávají, lze získat spoustu rad či odkazů na konkrétní lidi a publishery.


Prezentace vlastních výtvorů je samozřejmě možná a vítaná, na GDS se prezentují jak malé nezávislé projekty, tak velké komerční hry, a to především z pohledu vývojářů - dozvíte se zde tedy, co který tým jak dělal a s jakými problémy se musel potýkat.




V jaké fázi jsou v současné době přípravy? Mohl bys nám trochu přiblížit, kolik práce (a jaké) dá zorganizovat takovouto akci? Vím, že jsme o něčem podobném mluvili již loni, nicméně nyní máme zřejmě nejhektičtější období a report je tedy z první ruky.



Nyní se v podstatě přehoupává část "komunikační" (zajišťování sponzorů, domlouvání přednášek aj.) do části "běhací" (nákup materiálu, zapůjčení techniky, nachystání Rubínu...).


Práce je to poměrně slušná - přecejen je v souvislosti s konferencí potřeba zajistit spoustu drobností, přičemž některé z nich jsou poměrně kritické a celá konference na nich může dost utrpět (představte si např., že zapůjčíte drahý výkonný projektor, ale neuvědomíte si, že k němu potřebujete mnohametrový RGB kabel, jinak přes přednášejícího nebude vidět na plátno) a není zde možnost si to předem "nacvičit".


Samozřejmě s tím, jak nám přibývají s jednotlivými GDS zkušenosti, se tyto věci stávají rutinějšími. Největší práce byla asi s prvními dvěma ročníky.


Co pro tebe samotného GDS obecně a letošní ročník znamená?



GDS je pro mě především velký kus práce, kterou jsme během několika let dokázali dotahnout i přes amatérské podmínky na (dle mého názoru) velmi slušnou úroveň. Také jsem si zde s trochou nadsázky vyzkoušel práci managera a došel k závěru, že se budu ještě nějakou dobu radeji věnovat designu SW a algoritmům :-).


Letošní ročník GDS je pro mě ve znamení předávání zodpovědnosti, protože jsem od minulého ročníku přijal ještě druhou práci ve výzkumu a už je toho ve spojení s diplomkou a trochou učení na fakultě opravdu na jednoho moc. Také je jasné, že tuto práce nemohou dělat stále stejní lidé (dřívější ročníky jsme dělali především já, Alien a Powermac) a GDS potřebuje trochu nové krve... Nyní se tedy na organizaci podílí více lidí z vedení ČH a také lidé ze Sleepteam.


Chystáš se chopit pouze organizátorského žezla nebo máš v záloze i ty sám přímo nějaké zajímavé přednášky?



Nějakou dobu jsem uvažoval, jestli jsem schopen skloubit to, čím se teď zabývám, s herním vývojem. Rozumnou paralelu jsem zde nenašel, takže tento ročník bude první, kde nebudu přednášet. Rozhodně ale nevylučuji účast na dalších ročnících, ve výzkumu je spousta témat, které mohou být z toho či onoho úhlu velmi zajímavé i pro herní vývoj.


Možná teď trochu odbočím, nicméně rád bych znal tvůj názor, a to sice - je GDS koncipováno skutečně jen pro aktivně tvořící vývojáře nebo by si na své přišli i hráči, kteří se o hry zajímají trochu hlouběji, ale např. neumějí programovat? Jsou v plánu nějaké přednášky pro "laiky", které by mohly vývoj her přiblížit i širší hráčské veřejnosti, nebo skutečně počítáte s cílenými tématy pro amatérské a poloprofesionální vývojáře?



Ačkoliv GDS není a nikdy nebyla koncipována pro hráče, na letošním ročníku bude pár přednášek, které by je mohli zajímat. Přednášky o programování či grafice pro ně nemají příliš velký význam, nicméně zde budou také přednášky o tvorbě her jako takových a to pro lidi, kteří se v herních světech denně pohybují, zajímavé zajisté je.




Je již vůbec nějak blíže znám program? Jsou nějaké přednášky, na které se ty sám těšíš?



Nerad bych vyzdvihoval jen některé přednášky, myslím, že to hodně závisí na osobních preferencích každého návštěvníka GDS.



Plánujete letošním ročníkem nějak posunout vpřed samotné České hry a komunitu kolem nich sdruženou?



Zde asi nevidím nějaký skokový vliv GDS na komunitu kolem ČH - ta je již poměrně vyzrálá a ubírá se vlastním vývojem. GDS je příležitost, jak se setkat a osobně si předat zkušenosti.


Chystá se i letos nějaká soutěž o lákavé ceny či něco podobného?



Přirozeně :-). Letos budou soutěžit nezávislé hry, které byly dokončeny mezi minulým a letošním ročníkem GDS. Ceny zajistí Illusion Softworks a osobně je považuji za velmi hodnotné.


Nakonec něco málo přímo k technické stránce věci - jaké je vstupné a jsou nějaké možnosti ubytování pro mimobrněnské? Je nutné se v případě zájmu o účast někde registrovat? Je nutné účastnit se všech tří dnů nebo se stačí "zastavit" na jedno či dvě odpoledne?



Cena není ještě stanovena, ale pravděpodobně bude 200Kč pro registrované a dvojnásobek pro neregistrované účastníky. Tím dáváme také najevo, že je pro nás důležité, aby se lidé dopředu registrovali a my věděli, kolik jich na akci přijde.


Ubytování sami nezajišťujeme, je třeba si nějaké zaplatit, nebo se např. domluvit se známými lidmi z komunity okolo ČH, kteří mají v Brně byty, priváty či koleje.


K účasti na celém programu GDS samozřejmě nikoho nenutíme :-), nicméně vstupné je stanoveno jednotně, takže se nedá ušetřit účastí jen na některých dnech.



Děkuji za rozhovor a přeji hodně úspěchů a času k organizaci GDS ;-). A s vámi, milí čtenáři, se těším na případné shledání 11. až 13. května 2007!




Sosol

autor
Jan Jirkovský / Sosol

Publikováno: 22.04.2007


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 5 + 4 =

fila | 26.04.07 v 10:29

Program se na webu objevi pomerne brzy. Nikoho samozrejme nenutime registrovat se v dobe, kdy neni jeste zverejnen :-). Je ale dulezite si uvedomit, ze program sestavujeme s prednasejicimi, kteri jsou velmi vytizeni vlastnimi projekty a neni takova sranda z nich hned dostat, jestli budou a popr. kdy muzou prednaset, takze finalni program vznika vzdy na posledni chvili.
Co se rozvrzeni do mistnosti tyce -- jeste nikdo z nas se nenaucil vestit, takze muzeme jen odhadovat, o jakou prednasku bude jak velky zajem. A samozrejme se v nekterych pripadech nemusime trefit.

James.Pond | 26.04.07 v 08:10

Mě by zajímal program přednášek, na to asi autoři zapoměli, hlavně že už mají funkční registrační formulář. Jinak doufám že to nedopadne jako minule, na témata kam přišlo opravdu hodně lidí a organirátoři je umístili do malého sálu, tzn. se k přednášce ani nedalo dostat. Nerad bych zase platil za tlačenici...

Sysel | 24.04.07 v 21:04

agile: ok, dal jsem tam jinou

agile | 24.04.07 v 12:02

aktualni fotky jsou na www.kdrubin.cz, bylo by zahodno je vymenit;). Diky :P

Sysel | 23.04.07 v 00:17

Fila: jojo, já neměl aktuální fotky, tak jsem tam prostě dal ty z loňského ročníku :-) Ale myslím, že to aspoň vypadalo tak, jako by na Rubín opravdu spadla bomba :D

3l1dar0n | 22.04.07 v 14:10

Jak řikám...jak to mam vídat? :D ?

Fila | 22.04.07 v 10:57

Krom toho ze jsem Fila bych jeste k clanku (respektive k fotkam) doplnil, ze jsou samozrejme z minuleho rocniku, kdy byl Rubin jeste ve stadiu rekonstrukce -- letos vypada o poznani lepe :-).

Fiolax | 22.04.07 v 10:34

Fíla a já jsou dvě odlišné osoby. On je Fila a já jsem Fiola.

Cc | 22.04.07 v 10:22

Elidaron: Trapčíš a žádnej překlep to ne nije.

Elidaron | 22.04.07 v 09:42

Necu rejpat, ale máte tam chybu v nadpise: Jiří "Fila" Filipovič: GDS 2007

Protože jestliže by se Fiola změnil na Filu ...věděl bych to :D ....a nebo tady jenom trapčim a žádnej překlep to ne nije?


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Nejlepší hráči dne

Sponzoři ligy

inzerce