článek

Něco o tom, jak udělat adventuru v AGS

Něco o tom, jak udělat adventuru v AGS

Chtěli jste vždy vědět, jak si udělat vlastní adventuru? Pokud ano, tak tenhle článek vám pomůže v začátcích tvorby a navrhne několik variant, které by mohly být užitečné.

První, co bych chtěl vysvětlit je to, proč vlastně adventuru dělat. Mnoho vývojářů dělá adventury proto, protože je to žánr zajímavý a pořád dokáže přinést něco nového. Základním podstavcem celé struktury adventury je příběh. Ten musí hráče nejen zaujmout, ale také ho přinutit vžít se do role postavy (nebo postav, které se ve hře vyskytují). Na tuhle část tvorby je nejlepší vzít si tužku a papír, nebo dnes už v moderní době použít něco jako Word či OpenOffice.









Teď když máme scénář můžeme pokračovat a začít přemýšlet nad grafikou. Základní otázka je, budu dělat hru v 3D nebo 2D. Pokud zvolím první variantu, doporučil bych dobrého artworkera, což je člověk, který umí hodně dobře kreslit a pomůže vám načrtnou mnohé lokace, postavy, objekty atd. Pak už stačí jen převést artworky do malování , GIMP-u nebo Photoshopu. To je ale ta lehčí varianta. Pak tady máme možnost dělat v 3D. Na to nám opět poslouží artworker, pro tento případ ale budeme artworky předělávat do formátu 3D a to v programech jako 3Dstudio MAX, Cinema 4D nebo kupříkladu Blender. Jakožto Adventure Game Studio podporuje 3D Engine, ale jenom v určitých formátech, možnost přímého exportu do AGS není právě oblíbenou formou 3D hry. Lepší je udělat si v 3D programu obraz, který pak vložíme do AGS jako scénu a pracujeme s ní. To máme scénu v 3D. Co se týče postav, ty si můžeme udělat sami v programech pro 3D nebo to nechat na profesionálech (Poser).



Teď na samotný engine. Engine AGS je mocný, ale aby dokázal o moc více, musíme mu pomoct. Skripty v AGS jsou sice složité, no pokud se někdo bude chtít téhle formě tvorby věnovat, nebude to pro něj problém. Skripty jsou v AGS pojmenovány hodně dobře, co je výhodou pro začátečníky. Tak kupříkladu banální skript pro ukončení hry v okamžiku, když se stlačí třeba tlačítko "Konec hry". Vytvoříme teda tlačítko, které si nazveme třeba end_button. A teď základ, který je potřeba použít. Vytvoříme hotspot (tedy místo, kde bude mít daný skript efekt) a nazveme ho třeba hotspot_end. Teď už jenom otevřeme menu interakce a zvolíme možnost, Interact Item (což znamená že uvádíme akci, která se stane po tom, co klikneme na tlačítko) a zvolíme možnost "Run Script" (což je proměnná pro spuštění skriptu) a zadáme proměnnou QuitGame(0); kde 0 označuje, že skript se má spustit okamžitě. Při napsání jedničky by se systém ptal, jestli doopravdy chcete odejít ze hry.



Máme tady ale taky složitější skripty, jako kupříkladu efekt, jehož spuštění nám zobrazí dialogovou tabulku s textem, kdo text vypráví a pak samotný text. Tady si vyzkoušíme možnost, že se skript spustí okamžitě po tom, co se scéna zobrazí. Vytvoříme tedy scénu a v menu Interact vybereme možnost "First time player enters room" (tedy co se spustí hned, jakmile hráč vstoupí do místnosti). Vybereme opět možnost "Run Script" a napíšeme text DisplayTopBar (25, 8, 7, "TEST", "TEXT");. A teď k vysvětlení. První proměnná (u nás 25) určuje, jak daleko se bude zobrazovat text od levého horního okraje (text je automaticky formátován od vrchu, takže se určuje jenom posun horizontálně). Druhá proměnná u nás představuje barvu textu uvedenou ve škále AGS. Třetí proměnná je barva pozadí textového pole (opět pouze škála AGS). Předposlední proměnná (TEST) představuje jméno osoby, nebo věci, která text vypráví. No a poslední proměnná představuje text, který daná osoba nebo věc představuje. To byly dva ukázkové skripty, které si můžete vyzkoušet, abyste věděli co a jak, tedy alespoň základy skriptů.









Jako základní funkce AGS je určitě barevná hloubka. Maximální hloubka je 800 x 600 px & 32 bitů. To je na adventuru poměrně dost veliká hloubka a dají se v ní udělat velké věci. Dále je to povedené GUI, které vás samo naviguje, jak a co máte dělat. AGS je proto pro začátečníky vynikající program a dokáže udělat hodně programování za vás. Tak proč ho nevyzkoušet? Najdete ho na http://www.adventuregamestudio.co.uk





Bajzik1

autor
/ Bajzik1

Publikováno: 29.02.2008


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 5 + 4 =

Pucinka007 | 07.03.08 v 11:30

jo diky ale ja mam nastavenou 32bitovou grafiku a stejne mi to nejde no nic nejak to vymyslim:) tak jeste jednou dik

Bajzik1 | 04.03.08 v 14:24

Zdravím

problém bude zrejme v tom, že vkladáš obrázok v 32-bitovej kvalite, i keď AGS je implicitne nastavené na 16-bitovú hĺbku. Preto je potrebné v Options nastaviť 32-bitovú grafiku .

Pucinka007 | 03.03.08 v 19:30

Potrebovala bych poradit, nejde mi vlozit vubec zadny pozadi vzdycky mi to napise vetu jako ze pozadi ma byt 320x200 a ze ten obrazek co vkladam je moc velkej ale kdyz ho zmensim na tu velikost tak mi to pise ze stejne nejde vlozit proc?

James.pond | 29.02.08 v 13:13

Autor článku spíš mluví o způsobu tvorby adventur, než o samotném programu :(