článek

Výsledky velké vývojářské soutěže
Když se v dnešní době trošičku poohlédneme do herní minulosti, můžeme dospět k jednomu velice zajímavému zjištění a to, že soutěže s herní tématikou hýbaly a ještě velice dlouhou dobu budou hýbat světem. Nebýt soutěží, možná by nevznikly takové pecky, jakými geniální Icy Tower či třeba Tango Strike bezpochyby jsou. Pokud jste v posledních pěti letech nebyli zavřeni v nějaké tmavé díře bez oken, dveří a nevím čeho ještě, jistě vám neuniklo, že i naše krásná zemička nezůstává v tomto ohledu pozadu. Nejvíce pozornosti každoročně budí samozřejmě Becher Game – soutěž, kde už jde opravdu o hodně. Pokud se tvůrcům totiž podaří svými tituly přesvědčit porotce natolik, že jím dají dostatek hlasů, můžou si skutečně gratulovat. Kromě nezanedbatelné finanční částky se totiž tyto týmy dostanou do povědomí obrovské hráčské komunity a pokud neudělají nějakou vyloženou hloupost, ještě velice dlouho tam zůstanou.
Ale ani ostatní soutěžící neodcházejí s prázdnou. Odnášejí si totiž pocit, že něco dokázali a že to alespoň zkusili. Becher Game ovšem není jedinou herní soutěží. Existuje i několik menších, s podobným zaměřením. A jedna taková právě skončila, proto bych se rád u ní na chviličku zastavil ;). Jednalo se o Velkou vývojářskou soutěž, pořádanou Pekařem, tvůrcem zajímavé adventury Únos aneb tajemství hlubin lesa. Námětem bylo téma „únos“ a několik desítek týmů se ho snažilo co nejlépe ztvárnit. Bohužel před uzávěrkou samotné soutěže koncem prosince většina z nich odpadla a nakonec v soutěži zůstalo jen 6 statečných, kteří ve skrytu duše doufali, že se jim podaří zaujmout porotce v tomto složení – Tomáš „Pekař“ Radoch, Josef „Pepajz“ Frič, Tomáš „Tomus“ Krajča, Alena Varkočková a za nás – FreeGame.cz jsem trošičku jsem přispěl i já ;). No ale zanechme tohohle úvodu a pojďme konečně k samotným výsledkům…
Na první místě se umístila gameska od týmu, říkající si vKapse Software. Sympatie si tenhle titul získal díky několika aspektům. Tím největším byl jednoznačně humor a celkové pojetí. V roli sympatického želvího hrdiny jste se pustili do hledání své snoubenky, kterou unesl do svého hnízda dravý pták. Během putování jste mohli narazit na několik menších překážek a rovněž i samotný závěrečný souboj se velice vydařil a to vše ve stylu legendárního Maria.
Tenhle titul byl jedním z horkých favoritů celé soutěže a o prsa korejské ženy se nakonec probojoval na krásné druhé místo. Nejvíce tahle gameska vynikala skvostným zpracováním a fyzikálním modelem, který jistě dokázal potěšit leckterého příznivce kvalitních gamesek. Samotný herní myšlenka byla vcelku prostá, ale známky originality jevila. V roli sympatické kuličky jste se vydali na dobrodružnou výpravu, kde bylo vaším úkolem osvobodit „lid“ z otroctví. Tímto světem jste se museli jednoduše prokutálet po velmi úzkých lávkách, což mnohdy dalo setsakramentsky dost práce.
Ufouni jsou opět na scéně a opět hodlají zahubit vše živé. Podařilo se jim totiž unést jednoho velice důležitého vědce, který společně se svým bratrem, dr. Somrasovem prováděli tajný výzkum v oblasti Area 52. Na scénu tak nastupujete vy, v kůži tajné agentky Lary Cof a v musíte dostihnout únosce a jejich vězně zachránit a to přes velice zajímavý závod na šest kol, o celkovém počtu šesti okruhů. Hře nechybí humor a dobrá hratelnost. Třetí místo je tedy zcela zasloužené.
Trója! Tak přesně tohle téma se v posledních dnech dostává do povědomí stále více lidí, neboť v kinech jsme měli možnost spatřit hvězdně obsažený stejnojmenný film. Na mušku si ho vzali i borci z Gamers Reality Software a toto věčné téma zpracovali v podobě realtimové strategie, velice podobné gamesce Empire Earth, či legendárním Age of Empires. Bohužel se hře nevyhnuly drobné chybičky, které se ale naštěstí snaží tvůrci neustále napravovat. Do budoucna je i přislíben multiplayer, takže uvidíme, jak to nakonec celé dopadne.
Mezi soutěžními projekty se umístilo i jedno velice povedené RPG, vynikající svým příběhem. Obdrželi jste dopis, kde stálo, že je jedna vesnička v ohrožení a že byla unesena kovářova dcera. Jako správný hrdina se tedy vydáváte do tohoto městečka, přijít celé záhadě na kloub. Bohužel opravdu parádní příběh byl podtrhnut slabším technickým zpracováním a několika drobnými chybičkami, díky kterým šla hratelnost opravdu dolů, což nepříjemně snížilo kvality jinak velice zajímavě vypadající RPG, který to dotáhnul na předposlední pozici. Společně s Trojskou válkou tedy o čtvrtém místě nebylo pochyb.
Vesmírné střílečky jsou v poslední době stali velice populární a nesmíme se proto divit, že se tvůrci rozhodli k tvorbě právě tohoto druhu hry. Váš úkol v ní je velice jednoduchý. Ovládáte jednu ze 6 raket a musíte se pokusit posbírat co nejvíce mincí bude jen možné. Do cesty vám čas od času přiletí nějaký nepříjemný asteroid, ale pokud jste obratní v boji, rychle se ho zbavíte. Jednoduchý koncecpt zaručuje několika hodinovou zábavu. Pak se bohužel dostaví lehký stereotyp a hru si už pak bohužel s největší pravděpodobností nedopřejete.
Nyní bych rád zmínil fakt, jak kdo vlastně hlasoval, takže tady je stručný přehled:
Server Freegame.cz - zástupce Radek Tomášek
- Kulička 3D – 2 body
- Trojská válka – 1 bod
Server Plnéhry.cz - zástupce Alena Varkočková
- Želvíci - 2 body
- Mrtvý drak – 1 bod
Server Hrej.cz - zástupce Tomáš Krajča
- Želvíci - 1 body
- Kulička 3D – 1 bod
- Trojská Válka – 1 bod
PEKAŘ
- Želvíci - 1 body
- Kulička 3D – 1 bod
- Mrtvý Drak – 1 bod
PEPAJZ
- Želvíci - 2 body
- Mrtvý Drak – 1 bod
Jednotlivé tituly měli možnost hodnotit i jednotliví soutěžící, kteří mohli dát hlas pouze cizímu projektu a v žádném případě netušili, jak si na tom jednotlivé počiny stojí. Zde je tedy přehled:
Gunner 3 – 2 body
Ufo - Skrytá hrozba – 2 body
Trojská Válka – 1 bod
Želvíci – 1 bod
Tak tolik výsledkům. Kromě samotných porotců, kteří vždy dle svého uvážení za svůj server rozdělili po třech bodech, měla možnost hlasovat široká veřejnost, spolu s jednotlivými soutěžícími. Času bylo poměrně dost a dopadlo to jak to dopadlo ;). Kromě výsledků jsme si pro vás připravili i krátký rozhovor s hlavní pořadatelem, který nám ho poskytnul poslední den minulého roku. Takže tady je.
Ahoj, můžeš naším čtenářům říci, co tě vůbec vedlo k uspořádání takovéto soutěže?
Pekař: No, k uspořádání téhle soutěže jsem měl hned dva důvody. Tím největším byl asi fakt, že jsem chtěl případné zúčastněné hry trošku zviditelnit, protože hry, které běžně vycházejí na různých herních serverech jsou na stránkách vidět jen chvíli a pak se na ně ve většině případů zapomene. A tomu jsem chtěl tak trochu předejít. No a druhým důvodem byl fakt, že jsem si chtěl uspořádání takové soutěže vůbec vyzkoušet. Nicméně musím uznat, že sem své sily asi přecenil! Obtížnost a časová náročnost studia na vysoké škole mně ubrala hodně sil a času pro svojí soutěž, proto sem se jí v poslední době nemohl plně věnovat.
Dobře. Spolu s Pepajzem jste vytvořili celkem úspěšnou adventuru Únos anebo tajemství hlubin lesa. Soutěžní motiv byl rovněž na téma „únos“. Napadl vás tento námět hned nebo to byla otázka delší doby, popř. padly i jiné návrhy? ;)
Pekař: Téma bylo hned jasné - únos. Myslím, že je to velice jednoduché téma, obzvláště pokud není omezeno žánrem, velikostí, apod. I když v úvahu připadalo ještě téma krádeže společně s tématem únos. Vývojář by si tedy mohl ještě vybrat, ale nakonec jsem od tohoto námětu raději upustil. Vždyť téma únosu nás jen z Iráku zásobuje téměř každý den.
Soutěž byla připravována delší dobu. Chtěl bych se tě zeptat, s jakými ohlasy si se setkával v průběhu celého projektu?
Pekař: Většinou se mě jen ptali potencionální soutěžící na nějaké detaily ohledně pravidel. Kromě nich se vytvořila také malá skupinka lidí, se kterou jsem začal více komunikovat. Sem tam mi pak s něčím pomohli. Nějaký ohlas jako takový snad ani nebyl. Myslím si, že k mojí soutěži nemají všichni takovou důvěru. Přeci jenom nejsem žádný významný herní server, a proto si asi mnozí řekli, že do toho nepůjdou, neboť by své případně vyhrané peníze nemuseli vidět. Přece jenom jsem neznámý cizí člověk.
Myslíš si, že byl mezi soutěžními projekty nějaký vyložený favorit, popř. měl si ty sám k nějakému z titulů vyložené sympatie? ;)
Pekař: Abych pravdu řekl, tak mi šlo především o to, aby až soutěž skončí, tak se neměl za co stydět. Jestli to vyhraje Franta nebo Pavel je pro mě nevýznamné. Důležité je, aby se jednotlivé hry daly hrát a přinesly alespoň něco dobrého pro samotné vývojáře a samozřejmě i pro freeware herní scénu.
Dobře, nyní bych se tě chtěl zeptat na pár informací ohledně vaší adventury Únos anebo tajemství hlubin lesa. Můžeš našim čtenářům říci nějaké zajímavosti ohledně vývoje, jak dlouho jste se s tímto dílkem piplali a zadli se vývoj obešel bez komplikací?
Pekař: Tak původně to měla být jednoduše splácaná blbost, ale pak jsem chtěl hru udělat lepší a k tomu jsem také začal lépe a lépe kreslit. Scénář nebyl předem připravený, takže jsem ani po roce neměl ponětí, jak vše skončí. Vše jsem neustále předělával a když bylo vše skoro hotové, tak se opět celá hra přepisovala do Delphi. Zde tak nějak vše popisuji.
Dobře, plánujete nějaké pokračování či nějakou úplně novou gamesku?
Pekař: Pokračování v plánu mám - velkolepé rozsáhlejší výpravné pokračování s lepší grafikou a technickou úrovní. Pokračování by mělo být bez všech nedostatků, které nejen mě poučily při našem debutu (i když jak to tak bývá, nových chyb se bojím :o). Co se týče té nové gamesky, tak spíše jenom v průběhu vývoje pokračování Únosu máme v plánu vyrobit pár oddechových akčních miniher.
Chceš na závěr vzkázat něco naším čtenářům nebo všem potencionálním tvůrcům freewarovek? ;)
Pekař: Chtěl jsem se rozepsat, ale řeknu to jednodušeji. Ať si vývojáři pořádně obalí nervy tukem. Spousta projektů končí tak, že vývojáři zjistí, že na to nemají nebo že je jejich projekty začnou po čase prudit. Tak se nevzdávejte! A všem čtenářům přeji hodně zábavy při hraní her našich "tlouštíků".
Ok, moc děkuji za tvůj čas a tento rozhovor, přeji krásný zbytek roku a co nejlepší vstup do toho nového!
Pekař: Děkuji, tobě taky. Vzhůru do hospody slavit! :o)
Tak a to je skutečně vše. Věřím, že se vám následující článek alespoň trošku líbil. Výhercům blahopřeji a i ostatním zúčastněným bych chtěl nejen za sebe poděkovat, neboť svojí odvahou a hlavně svými nápady se rozhodli přispět novými kousky do velkého světa freewarovek a za to jim patří naše dík. Před sebou máme ještě skoro celý rok 2005 tak doufejme, že se i letos dočkáme spousty zajímavých hříček…
další články této kategorie
diskuze

frodopipin | 08.02.16 v 15:03
vypadá to fantasticky

phanka | 20.04.15 v 17:12
děkují za krásné hry
Peter | 11.02.05 v 15:38
Konkurence se o tom skoro ani nezminila, pritom zajimave tema! Mozna ze je freegame tak predbehli, ze se na to radsi uz vykaslali :-))
Honzdzik | 10.02.05 v 22:15
Takhle ma vypada clanek! fakt krasny cteni, diky Radku..
Bozka | 10.02.05 v 15:53
Diky autorum ZELVIKU, je to BOZI hra , vazne!
PEKAR | 10.02.05 v 13:06
Chtel bych jeste rici, ze Troja byl slozity projekt...technicky asi nejslozitejsi, ale diky temer zadnym zkusenostem autoru a jejich prilis vysokemu sebevedomi a duveru v uspech jejich hry nasekali zbytecne moc chyb...ze je casem odstrani je irelevantni pro ucel souteze. Nebyt techto chyb, tak by byla Troja jiste minimalne o pricku vys. Doufejme, ze se autori do priste pouci...
PEKAR | 10.02.05 v 13:00
Pravidla souteze nezakazovala, aby si soutezici sami davali hlasy...nicmene bylo necestne, ze nekteri kvuli tomu vytvorili treba 50 emailovych adres. Musim se tak trochu zastat autoru Troji. Nebyli jedini, kteri vytvorili nekolik emailovych adres. Nicmene pri potvrzovani hlasu se to trochu prefiltrovalo a nektere evidentne ucelove emaily jsme odstranili (napr. pepa1@neco.cz pepa2@neco.cz atd.). Dopad teto snahy je tedy minimalni, navic hlavni slovo mela porota a sami soutezici...Troja by nevyhrala, ani kdyby v hlasovani skoncila prvni.
Ivan | 10.02.05 v 12:17
Podle me je Troja fakt spatna hra, navic autori prej fixlovali v soutezi nebo tak neco!!
Norman | 09.02.05 v 23:54
Podle mě neměla Trója nárok ani na to 4. místo..
Wewo | 09.02.05 v 21:40
Podla mna bola ta Troja fakt dobra.