článek

Proč Freeware hry?

Proč Freeware hry?

Rozdíl mezi komercí a freeware. Zamysleli jste se někdy nad tím, proč si mnoho vývojářů vybírá právě cestu freeware? Cestu bez odměn, jenom pro pocit, že jste něco udělal. Jenom pro pocit, že vaše úsilí si snad někdo zahraje a řekne, že to za to stálo …

Faktorů, které můžou ovlivnit výběr licence, je mnoho. Snad tím základním je to, promyslet si, co do hry chci vložit a co z ní chci na oplátku dostat. Základem pro komerční hru je buďto zakoupení licence, pokud plánujeme použít engine už vytvořený, nebo se pustit do tvorby enginu vlastního, což ovšem vyžaduje hodně vysokou znalost programování a jazyka, ve kterém plánujeme engine tvořit (C++, Delphi …).








Komerční enginy se pak dělí na jednoduché a pokročilé. Mezi ty jednoduché řadíme ty, jež jsou základem už vytvořené, stačí je jenom vhodně modifikovat. Jde třeba o engine GameMaker, 3D GameMaker apod. Enginy jsou většinou vedené i freeware, ale v omezené funkčnosti. V tomto případě není možné hru vydat komerčně, čili náš cíl u tohoto prvku končí. Je tu tedy možnost zaplatit poplatek a zakoupit si plně funkční verzi enginu, se kterým je možné produkovat hru komerčně. Pokračováním jsou pak složitější komerční enginy, které jsou už většinou starší a tak je možnost si je zakoupit (novější enginy si pochopitelně zakoupit nemůžete, nebo na to finančně běžná společnost nemá) za nemalou cenu a tvořit v nich (Unreal Engine apod.).









Pěkně řečeno cokoli, za co si nezaplatíte, za to nedostanete peníze ani v komerci. Pokračujme ale reálně. Koupili jsme si engine, což znamená, že jsme už do projektu něco vrazili a jako konzumní osoba také čekáme, že se nám z projektu něco dostane i zpět. Pokud tedy lidi pro developing neboli tvorbu máme, je to pěkný začátek. Pokud ale ne, čeká nás pěkná peripetie s tím, jak najít ty správné lidi, které pro náš projekt budou dělat. Nemluvím už o tom, že kvalitní lidi dnes nepracují zadarmo a pokud chcete dát peníze i developerům, je doopravdy už v projektu peněz hodně a čekáte minimálně o něco větší zisky jako byl vklad. Pracujeme na hře, pokud se chceme doopravdy do hry zakousnout v přímé komerci, třeba různé programy na tvorbu grafiky (Cinema 4D – 22 000 Kč), zvuku (FL Studio – 13 000 Kč), něco na nahrávaní dabingu a profesionálního mluveného slova (možná i freeware varianta, ovšem placená je funkčně mnohokrát lepší).









To máme v projektu opět něco víc a náklady už vysoce převyšují obyčejnou gamesu. Pokračujme ale dál. Platíme měsíčně vývojáře. Na projektu se pracuje cca. jeden rok. A jsme u konce, hra je vytvořená a hotová. Nastává otázka … a co teď? Dalo by se říct, že nás čeká ta nejtěžší část tvorby vůbec. Její základem je najít někoho, kdo bude ochoten náš produkt prodat, a to tak, abychom tvorbu hry mohli označit za ziskovou. Takže si připravíme prstíky a oběháme, nebo napíšeme všem možným vydavatelům, jestli nemají zájem naše dílko prodat. Tak můžeme čekat že 98% nám napíše, že o naši hru zájem nemají, 1% řekne, že se možná ozve, a to zbývající 1% si hru zahraje.









Dejme tomu, že v tom 1% se nachází dva vydavatelé. První si hru zahraje a řekne, že se mu nelíbí. Druhý vývojář si titul zahraje a pochopitelně řekne, že o všem musí proběhnout porada. Někdy se ozvou někdy ne. Pokud ale ano, nemáte ještě vyhráno. I tady je totiž pravidlo, že ne všechno co je na trhu, se taky prodává. Dejme tomu, že pokud si spočítáme všechny vklady projektu, tedy pět lidí pracujících na projektu, dostane každý měsíc třeba 7 000 kč (420 000 kč), všechny programy včetně enginu (49 000 kč), to máme 469 000 kč, něco kolem půl miliónu. Vydavatel je naší hrou nadšen a řekne, že se bude prodávat za 1 200 kč, to je zajímavá cena (začáteční projekt se může hýbat i kolem třeba 500 kč), ale pokud bude cena 1 200 kč, minimálně 390 lidí si musí naši hru koupit, jinak se vklady ziskem ani nevyrovnají.









Pokud by cena byla třeba 500 kč, hru by si muselo koupit přibližně tisíc lidí. Zajímavé číslo. Musíme počítat ještě s tím, že vydavateli půjde nějaká ta provize a jenom doufat, že jste vybrali vydavatele správného a pro tuto transakci levného. Pěkný postup … Vše co je potřebné k více-méně úspěšné komerci. Pokud se rozhodnete ale jít vstříc nekomerci, nebo taky freeware, cesta bude pochopitelně jednodušší, avšak nesmíte čekat žádné zisky. A jak praví staré pořekadlo, kdo neriskuje, nikdy nic nevyhraje…




Bajzik1

autor
/ Bajzik1

Publikováno: 25.02.2008


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 3 + 3 =

betamorgan

betamorgan | 31.10.15 v 18:59

:))

voky15

voky15 | 31.10.15 v 18:58

zajímavé

phanka

phanka | 17.04.15 v 15:43

:-)

DoDoTom68

DoDoTom68 | 11.06.14 v 07:35

Freeware hry sú pre autora ,len dobrý pocit ,že niečo vykonal©

xxx | 13.06.11 v 01:22

5 lidi hru ktera by mela zaujmut sirokou verejnost za rok neudela,programatori za 7000kc?šilene najivni predstava,vydavatel shrabne vetsinu z casky za kterou se hra komercne prodava !!!!!!!
ta hrstka lidi co hru udelala dostana par procent a v pripade ze investovali 500 litru by se museli modlit aby mela hra dobrej uspech

milan | 07.04.08 v 17:44

Chcete peníze zadarmo?

tak zkuste nasledujici rady a uvidite ze je to 100% legalní.

Navod jak nejrychleji a zcela legalne vydelat penize na internetu napr. k zaplaceni premium na rapidu:

Jde o klikani na reklamy. Za jednu dostanete podle webů a nabídek bezne od 0,01$ do 0,3$,ale lze i vic! Mozna to vypada slozite, ale opravdu neni a je to na rozdil od ruznych obchazeni a programku 100%.
Postup:
1) vytvorte si ucet nejlépe na www.paypal.com
vedeni uctu je zdarma (u personal ucet) a je uz mozne ho vest v naší tvrde mene, ale rozhrani je v US english, udaje vyplnte jak chcete, nejpodstatnejsi je email, který zde bude v podstate vasim c. uctu , na 2. str. nemusite zadavat zadnou credit card, staci kliknout na CANCEL. Pak si chvili pockate na aktivacni mail a je to. Penize na PayPal nejsou virtualni, lze jimi platit a prevest na vas normalni ucet.

2)jdete na nektery z nize uvedenych vydelecnych odkazu a take se zde zaregistrujte:
Vse je samozrejme v anglictine, ale je to vsude naprosto jenoduche, proste kliknete na REGISTER, SIGNUP nebo JOIN (jak na kterych strankach), vyplnite jakymkoliv zpusobem jendoduchy formulare a pak se prihlasujete LOGIN, kliknete na SURF ADS a uz vydelavate. Dulezite je zadavat spravne vas email jako u paypal, kam si budete prevadet penize.
Samozrejme jsou tu ruzne moznosti a omezeni, zakladnim je, ze musite skoro u všech nejdriv nasbirat min. castku (bezne 5-10$), abyste si je mohli prevest, ale není to takovy problem. Kazdy odkaz lze pouzit jen 1x za den a nekde je odkazu mene. Nekde dostanete bonus jen za prihlaseni.
Samozrejme, ze nic neni zadarmo, stravite u toho nejaky cas a time is a money :o) Ale pokud parite na PC, není problem v mezicase udelat par kliknuti navic. A pokud stahujete (kdo ne?) a trapi vas omezeni na rapidu, tak se vam tohle casove rozhodne vyplati.

z toho co jsem nasel, lze myslim nejvic vydelat zde:
http://www.adonlyptc.us/index.php?ref=janda500
ale ma to samozrejme hacek, musite vydelat aspon 100$ pro prevod na PayPal (50$ pro prevod e-Gold), takze je to na vas, ale podle mne, kdyz uz nekde klikat, tak tady. Neni problem odklikat za par hodin 10$ (1 reklama-0,02$)
Konkretny navod tady pro zacatek: join nahore asi uprostred pak login vpravo nahore, pro projizdeni reklam dejte How To Earn a pak si zkuste co vam bude vyhovovat napr. Read Ads pak kliknete na odkaz, kde se vam pocita cas (u read ads nejdriv 10s odkliknout a pak 25s, ale je zde mnoho za 0,2$) az dobehne, objevi se místo casu napr. click2 - vedle je cislo, tak u nej kliknete na 2 a je to. zavrit okno atd.
chcete jeste vic? muzete si zde zaplatit premium membesship…

Craw | 28.02.08 v 20:18

mnoho freeware her take vznika prave proto, protoze se chteji programatori neco naucit, a tak vytvori hru... nemluvne o programatorech kteri jsou zastanci GNU a Open Softwaru :)

HELLpresent | 28.02.08 v 16:13

já bych řek že když tvořit jakoby na vlastní pěst (nemít žádnou větší firmu) tak bych tvořil sharware a jakoby bych to nedělal v těch nejprofi programech a tvořil bych to s lidma který pracujou (jako já) s vidinou toho že z toho pak něco bude

raist | 27.02.08 v 08:56

V predposl. odstavci je chyba, misto slova vydavatel jste pouzil vyvojar "Druhý vývojář si titul zahraje a pochopitelně řekne".

Ale jinak ta cisla, ze si hru musi koupit 390 lidi apod. to je bohuzel opravdu naivni. Vzhledem k tomu kolik si vydavatel bere. Je to demotivujici, je to lichva, ale verte tomu, ze vam z tech 1200 ci 500 Kc opravdu moc nezbyde.
A to nejen u beznych krabicovych her, tak i u shareware.
Nechci flamovat. Jen mi to v clanku chybi, jelikoz je to velmi dulezity aspekt prave toho rozhodovani, zda jit do komercni hry a kolik me to jako vyvojare bude stat.

Bajzik1 | 27.02.08 v 08:12

S pohledu vzvojare vim o cem mluvim, jednu komerci mam jiz za sebou v jine krajine, takze vim rict o cem to je, proto jsem clanek napsal. Nepsal bych o necem o cem nevim.

eMan | 26.02.08 v 21:28

hodne naivni mini-clanek, spise z pohledu laika-hrace nez z pohledu vyvojare :), ty cisla na konci sou smesnaaa, ze to chodi takhel sem si predstavoval asi ve 14cti :D

Zlatovous | 26.02.08 v 18:43

C++ je programovací jazyk... Postarám se o nápravu, díky za upozornění.

vaso1 | 26.02.08 v 16:19

programovací jazyk vsak to tam mas napsane:D

Šťoural Rejpavý | 25.02.08 v 14:12

a prosím vás, co je to C+...?

Cr4sh | 25.02.08 v 12:32

Pěkný článek, ale že by na projektu pracovalo 5 lidí a měli by to za rok a chtěli by za to 1200 kč .. to asi ne.. to by asi nikdy nespaly


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Sponzoři ligy

inzerce