článek

Kdo se skrývá za většinou MMO a sociálních her?

Kdo se skrývá za většinou MMO a sociálních her?

Mnohdy si hráč až tak neuvědomí, jaké skupiny lidí, tvůrců a zaměstnanců stojí za více čí méně úspěšnou MMO nebo sociální hrou. Někdy stačí několik jedinců, někdy klidně potřeba i stovka zaměstnanců. Nebudu zde rozebírat každou pozici, to by snad ani nešlo, ale spíše se podíváme na celkové skupiny lidí, kteří se točí kolem tvorby, vývoje, funkčnosti a spolehlivosti převážně MMO her. Takto by se ovšem dali popsat i klasické komerční hry.

Za každým plánem hledej bystrého člověka
Než se herní studio pustí do svého nového projektu, většinou se sejde několik jedinců, aby prodiskutovali základní aspekty, nápady a struktury hry. Větší firmy (například Zynga) mají vlastní tým, který až tak příliš nespolupracuje se samotnými tvůrci, ale chrlí jeden nápad za druhým a je už na schopnosti a rozhodnutí dalších, jestli budou do hry implementovány.
Menší herní studia a Indie vývojáři si prostě udělají brainstorming. Jednou jsem byl dokonce svědkem, kdy tým o 6 lidech vytvořil 24 hodinový stream, kde nejenom oni, ale i přihlížející mohli řešit a zapojit se do diskuze, velmi zajímavé.
Nemusím asi ale také říkat, že pokud si šéf nebo vydavatel dupne, může být i leckterý skvělý nápad a plán smeten ze stolu. Rozumný boss ale také tuší, že opravdu tvůrčí vizionáři se dají vyvážit zlatem.

Vývoj
Nejspíše nejobsáhlejší skupina lidí se zabývá tvořením samotného produktu. Není velká neznámá, že většinou vývojáři pracují v jedné místnosti nebo ve stejné budově. Komunikace je extrémně důležitá, jelikož grafici, umělci, programátoři, animátoři a další musí mezi sebou stále komunikovat. Pokud se tvoří „normální hra“, která vyžaduje klasicky zaplněný tým, můžete počítat s 15 a více různými pozicemi. Tito lidé jsou většinou velmi dobře placeni, ale právě na nich leží ta nejtěžší část, vytvořit fungující svět, který bude nejenom pěkně vypadat, ale i bavit.
Většinou šéfové různých úseků nebo celého týmu mívají šílené dny. Ono každého uspokojit, dodržet termíny a udržet celý stroj namazaný a v chodu není opravdu žádná legrace.
Jenom pro zajímavost, pokud vás zajímá stručný a základní přehled pozic u programování a vytváření her, pak vás odporoučím na zajímavou wiki stránku.

Hraní jménem peklo – testování
Být testerem je sen mnoha hráčů, kteří si s tímto i nesou několik naprosto mylných názorů. Tím hlavním je idea, že se jedná o velmi zábavnou práci. Testeři jsou sami, krom vývojářů moc s nikým nekomunikují a hru nehrají, aby se pobavili, ale aby našli všechny chyby, bugy a nedostatky. To znamená mnohdy jednat tak, jak by se normální hráč nechoval, zkoušet doslova všechno a strávit u hry více hodin, než si dokážeme představit. Jedná se opět o pozici se slušným stresovým vypětím. Je normální, že pokud vnímavý hráč něco v hotové hře objeví a odhalí, jsou testeři bráni na milost a často i ztrácejí svá místa.

Admini a operátoři her
V MMO a sociálním světě je tohle asi skupina, která se jinde moc neobjevuje. Jsou to lidé, kteří se starají, aby se do hry dostávaly nové speciální akce, náplně. Také musí komunikovat s hráči, řešit jejich problémy nebo popřípadě vyhazovat ty, kteří nějak porušují pravidla. Zajímavé/nudné na této práci je fakt, že hlavně lidé za promo akcemi, bonusy a speciální náplní se setkávají skoro každý den a dávají dohromady nápady, které sledují nejenom komunitu, ale také i dění v okolním světě.

Zákaznická služba
Kdo by řekl, že tato pozice je snad nejvíce zaplněná a obsazená? Hráči, hlavně casual mají rádi, pokud svůj problém mohou okamžitě řešit a proto se obracejí na tyto pracanty s náročným jobem a extrémně nízkým platem. Pro představu stačí uvést třeba veleúspěšnou hru CityVille. Během prvních několika týdnů, hru aktivně hrály desítky miliónů hráčů. Už jenom samotné číslo je ohromné a tisíce, možná desetitisíce narazilo na něco, čemu nerozuměli nebo nevyřešili. Takové velké množství lidí opravdu vyžaduje i notné zatížení lidských zdrojů. Jestli někdo někdy dělal na jakékoliv zákaznické lince, pak určitě tuší, jak náročná práce to je.

Boss je boss
Někteří jim nemohou přijít na jméno a někteří je doslova uctívají jako chlebodárce. Mnohdy do vývoje hry přímo nezasahují, ale jejich rozhodnutí mohou otřást celým vývojem a výsledkem. I oni jsou však často v nevýhodě, pokud samotný vydavatel s něčím nesouhlasí. Oni zodpovídají za celý výsledek. Když se jedná o člověka, který hře rozumí, může se stát zázrak a výsledný produkt je vydařený.
V dnešní době se ale na tyto místa, hlavně ve větších kolosech, dosazují lidé, kteří hry snad ani nehráli, ale mají výborné organizační a komunikační schopnosti. Ti jsou většinou zabijáci kreativity, jelikož rádi sází na zaběhnuté věci. Zlatá Indie sféra.

Komunita
Jak šel čas a technologie se vyvíjely, je dnes čím dál tím snadnější vytvořit hru nebo se z části zapojit do jejího vývoje. Určitě si vzpomenete na naše články o open-source hrách jako Rigs of Rods, Warzone 2100 nebo freeware zlato v podobě Alien Arena. Je jich mnohem více, ale tyto se dají jednoznačně považovat za výsledek práce fanoušků a hráčů, kteří se většinou živí naprosto něčím jiným, ale podílejí se na tvorbě náplně čistě z vlastního zájmu.
Tvůrci jsou také přímo nadšení z aktivních hráčů, kteří poskytnou cenný feedback. Ten pomáhá hru vyladit, odstranit nefunkční věci nebo přidat dobré nápady.

Pracovních míst, které se týkají přímo tvorby her, je mnoho, ale také existuje hromada okrajových umístění – například administrative, ekonomické oddělení, catering, lidé zodpovídající za chod mašin. I ti přispívají svou troškou.
Jaké máte vy zkušenosti s vývojem hry? Pracujete sami nebo v týmu? Klidně se podělte v diskuzi.



Twister

autor
Štěpán Plachý / Twister

Publikováno: 12.05.2012


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 1 + 2 =

Jenda97

Jenda97 | 26.07.16 v 22:27

Velcí borci

phanka

phanka | 15.04.15 v 14:54

určitě samé chytré hlavičky


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Nejlepší hráči dne

Sponzoři ligy

inzerce