článek


V tématech:
GDS - Žánr ARG aneb Hrajeme si s realitou...

GDS - Žánr ARG aneb Hrajeme si s realitou...

Žánr ARG (alternate reality games) je alespoň pro mou osobu oblast nová a neobyčejně zajímavá. Je to něco, co vám může přinést neuvěřitelné zážitky a dobrodružství. Stejně tak má svá úskalí, s nimiž je potřeba počítat. Pojďme si přiblížit tento „skutečný“ svět a podívat se na jeho základní principy.


Poděkování za skvělou přednášku, kterou jsem se tu pokusil parafrázovat, patří panu Jiřímu Zlatohlávkovi ze skupiny vývojářů Court of Moravia.







ARG jako termín

Nejdříve něco k samotnému pojmu. Co vlastně zkratka ARG znamená? Do jisté míry lze něco málo odvodit, ale nejspíš to nebude úplně přesné. Nerad bych se pouštěl do nějaké pevné definice, ale něco napsat musím :-). Jedná se o interaktivní příběh, který je založený na prvcích z reálného světa a na vaší aktivitě. Snaží se stavět na tom, že hra vychází z reálného života a světa a člověka tak vtáhne do děje, do kolotoče hádanek a zkoumání. Ústředním pojmem se tak stává příběh.



Narativ jako základ

Ať už čteme knihy, sledujeme filmy nebo hrajeme hry, ve většině případů odkrýváme nějaký děj, osud, život hlavního hrdiny. ARG na to jde velmi originální formou, která je naprosto v souladu s dnešní moderní dobou. Jakožto účastník hry budete muset být aktivní, sledovat stopy a řešit hádanky, přičemž rozhodnutí je na vás. Teď nemám na mysli blikající reklamy na webu, že vaše IP adresa byla vybrána v milionech dalších, a tak vyhráváte ještě několik milionů navíc… nebo iPod. Ale například, jak zmínil pan přednášející, je vám doručen balíček, v kterém něco je. Může to být nějaká úvodní stopa, odkaz na web, lístek na tramvaj a je na vás, jestli akceptujete, nebo hodíte do koše. A teď si vezměte, jak je okruh dnešních médií široký a z toho plynoucí možnosti.

Konkrétní příběh je pak silný, působí na emoce a city a končí zpravidla bombastickým finále. Je to logické, neboť má-li mít hra masivní zájem a ohlasy, musí tomu dopovídat také ukončení.



Náplň hry

Sledujete videa, čtete dokumenty, texty a knihy, abyste získali potřebnou informaci a rozluštili danou hádanku. Omlouvám se za velkou fragmentárnost těchto informací, ale musím se odvolat na příběh. Ten, a potažmo celý žánr, je nelineární. Až na konkrétní body, které působí jako pilíře, aby se hra nedostala „mimo kolej“. Tyto pilíře jsou označovány jako ludické markery, což jsou v tomto případě značky, která říká (naznačuje), že „máte jít tudy“, nebo že „jdete dobře“ Jisté však je to, že i vy se musíte snažit a pomáhat ostatním. Komunita je také jednou z deviz. Hádanky jsou složité a k jejich rozřešení je potřeba (zpravidla) více lidí, kteří mezi sebou komunikují a sdělují si poznatky nebo sdílejí videa se správným řešením dané situace. V podstatě jediné, co potřebujete k vytvoření kvalitního ARG, je realita a na tu napasovat nějaký ten kvalitní a silný příběh.



Je to hra, není to hra

Toto je jakési hlavní motto žánru. Všimli jste si, že se pořád točíme okolo reality skutečného světa? Všechny věci v ARG se snaží působit reálně a tedy se vydávat za pravdu, ale pořád je to jen hra :-). Pan Zlatohlávek dále mluvil o tak trochu psychologických a sémantických prvcích v jazyce. „It is not game“ – k tomu lze přistoupit jednak tak, že vím, že se jedná o fikci, ale snažím se tvářit, respektive ostatním hráčům nerozbíjet iluze. Přistupuji na ono sdělení a respektuji to. A pak také mohu jednoduše uvěřit, že je to pravda.







Dopad na člověka

Osobně to vnímám jako naprostou bombu v oblasti hraní. Může to být ale i bomba jiného druhu? Umím si představit, že prostředí, hádanky a masáž mediálních platforem, které se do tohoto produktu zapojí (o tom něco málo později) může na lidskou psychiku působit enormní tlak. A pokud se něco už apriori tváří jako čistá skutečnost, nemůže to být nebezpečné?

Celkový punc reality navíc umocňuje takzvaný dark marketing. Jestliže se pohybujete ve skutečném světě a prostředí, respektive přistoupíte na tuto „iluzi“, budete obklopeni také předměty, které nesou skutečné značky. Takže loga fast foodu, telefonních přístrojů, elektrických spotřebičů jsou tu v hojném počtu.

Člověk se zde vyskytuje v situacích, v nichž se musí rozhodovat mezi tím, zda překročí morálku a své zásady, bude-li se slušně chovat. Otázkou je, zda zažije nějaké zajímavé dobrodružství. Chcete zážitek? Pak nabídku akceptujete.



The Truth About Marika





 



Jen v zahraničí

No, my na základě předchozího odstavce můžeme být relativně v klidu, protože tento žánr je, se u nás neprodukuje a v brzké (a sám si myslím, že i v dosti vzdálené) době produkovat nebude. Prý je to ze dvou hlavních důvodů. Obligátní peníze a řekněme určitá nepřipravenost naší hráčské obce. V zámoří jsou asi jen trochu dál, což si myslí nejeden český publisher.



Dexter ARG Finale



 



Proč?

Ještě, než se podíváte na nějaké trailery, je tu otázka proč. Je to něco, co nelze dost dobře vysvětlit psaným slovem. Ale tento typ her je skvělý, má určitou myšlenku a představuje něco nového. A upřímně, v branži her se cokoli nového musí cenit.



V konečném soudu si nejsem úplně jist, jestli jde ještě o hru. Možná se svět her, jak ho známe, pomalu, ale jistě mění. Na tento druh zábavy musíte být trochu blázni :-).





Kacirek_Donald

autor
Dominik Wetter / Kacirek_Donald

Publikováno: 18.10.2010


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 2 + 1 =

NS1NO

NS1NO | 31.05.22 v 12:00

text příspěvku

phanka

phanka | 16.04.15 v 15:00

jenom více pěkných her

Cwalda | 19.10.10 v 12:22

Tož takový promakanější larp, ne?