článek


V tématech:
GDS 2007 – rozhovory, fotky

GDS 2007 – rozhovory, fotky

Po týdnu čekaní vám přinášíme další část článku o nedávno skončeném pátém ročníku GDS 2007. Oproti podrobnějšímu deníčku, který vám minulou středu kompletně shrnul veškeré tamější aktivity, se spíše dnes zaměříme na několik zajímavostí, vč. rozhovorů, které nikde jinde nenajdete. A možná přijde i Microsoft. :)

Než se ale pustím do samotného článku, je myslím více než vhodné připomenout dosavadní příspěvky, týkající se právě této akce. Než to letos vše začalo, kolega Jan Jirkovský vyzpovídal jednoho z hlavních organizátorů, sympatického Jiřího Filipoviče, který prozradil několik zajímavých informací. Stejný kolega pak sepsal i již zmíněný deníček, kde shrnul vše podstatné. To zajímavé nás ale ještě čeká. Vyjma tradičního sledování přednášek, které mimochodem byly letos opravdu na velice dobré úrovni (a bohužel díky nízké účasti ne všechny zcela doceněné), jsme s některými jedinci udělali velice krátké rozhovory, aby nám prozradili, jak vidí oni celkovou akci. První na řadu přišel Štěpán Bechynský ze společnosti Microsoft, který měl zde prezentaci, jež souvisela s firemními novinkami (o kterých vás budeme samozřejmě i v budoucnu trochu detailněji informovat).









Štěpán Bechynský / Microsoft Česká republika



Můžete na úvod ve stručnosti představit nově prezentované jednotlivé technologie (Silverlight, XNA)?



Štěpán Bechynský: Silverlight je multiplatformní a multiprohlížečový plug-in, který umožňuje vytvářet interaktivní aplikace pro prostředí webových prohlížečů. Prezentační část vychází z Windows Presentation Foundation (WPF), kdy pomocí deklarativního jazyka XAML vytvořím uživatelské rozhraní aplikace. Aplikační logika může být naprogramována pomocí jazyka C#, Visual Basic.NET, JavaScript nebo Python. V současné době se pracuje na implementaci jazyka Ruby. Tím, že Silverlight vychází z WPF a běžných programovacích jazyků, mohu veškeré znalosti, které získám při práci se SIlverlight použít i na jiných projektech. XNA Game Studio Express je vývojové prostředí pro tvorbu PC a XBox 360 her. Toto vývojové prostředí je zdarma. Využívá se upravené verze .NET Framework 2.0, takže nejsou na programátora kladeny tak velké požadavky na znalosti, jako u her, kde se přímo využívají knihovny DirectX nebo OpenGL. Napsat hru pomocí XNA zvládne v podstatě každý programátor.



Proč jste se vlastně rozhodli podporovat akci jako GDS?




Štěpán Bechynský: Microsoft má herním vývojářům co nabídnout, např. již zmiňovaný Silverlight, proto se GDS účastníme již poněkolikáté. Kromě toho je podpora vzdělávání nedílnou součástí strategie společnosti Microsoft. Microsoft má dokonce speciální skupinu Developer & Platform Evangelism (DPE), která takovéto vzdělávací akce zajišťuje. Co se naučíte vám nikdo nevezme.



Na veřejnosti se hodně diskutuje o projektu Build the Game. Můžete čtenářům trochu přiblížit, oč vlastně jde + říci něco málo o připravované soutěži?




Štěpán Bechynský: Build the Game je v prvé řadě vzdělávací projekt zaměřený na herní vývojáře. Kromě seminářů zaměřených na Silverlight a XNA Game Studio Express proběhnou semináře o herní grafice. Semináře pro grafiky jsme připravili ve spolupráci s neziskovou organizací SPAFI. Abychom Build the Game udělali zajímavější vyhlásili jsme soutěž ve třech kategoriích – Volná hra napsaná v XNA, volná hra napsaná pro Silverlight a nejlepší grafika v přihlášených hrách. První cena v kategorii XNA je 2000 USD.



Velice početnou skupinou na GDS byli aktivní návštěvníci projektu České-Hry.cz. Pokecali jsme tam opravdu s kdekým, do sítí našich záznamových zařízení však spadlo jen několik málo obětí. Patřil mezi ně i Ladislav Zima aka Ladis a zde je s ním naše interview.








Ladislav Zima aka Ladis



Mohl by ses na začátek představit, říci, čím se zabýváš profesně, popř. co děláš ohledně tvorby her?




Ladis: Takže já jsem Ladis, profesně vyvíjím systém pro obchodování s elektřinou pro jednu italskou firmu. Co se týče herní tvorby, jako programátor pracuji na projektu Biohazard 4.



Jak se díváš na vývoj ohledně GDS. Pokud vím, nejsi tu poprvé. Zdá se ti poslední ročník jako posun k lepšímu?




Ladis: Přenášky se mi zdají čím dále tím více profesionálně zpracovaný. Je tam vidět ten posun z nadšení a amatérismu, neboť přednášející mají mnohem více zkušeností z přednesem a jsou zde vidět mnohem lépe zpracované materiály.



Měl si zde ty sám už nějakou přednášku, popř. plánuješ něco do budoucna?



Ladis: Sám jsem zde přednášku neměl, ale jestli se jeden z mých projektů vyvine dobře, tak bych se o něco pokusil.



Co tebe osobně na GDS táhne, jsou to spíše známí lidé anebo samotné přednášky?



Ladis: Většinou jsem zde kvůli známým lidem, které jsem poznal v rámci svého koníčku.



A přednášky tě zde nějaké zaujaly? Byl si už na nějaké?



Ladis: Ano, absolvoval jsem zhruba čtvrtinu z nich.



A můžeš ještě prozradit, jak dlouho působíš na ČeskýchHrách.cz?



Ladis: Pokud si dobře vzpomínám, tak je to od samého počátku, tedy někdy od roku 2003.



Protože zde v letošním roce měla velice silné zastoupení firma Illussion Softworks, a.s., nenapadlo nás nic prostšího, než oslovit jednu z osobností této společnosti. Cestou k baru jsme narazili na Jarka Koláře a interview bylo už téměř na světe.













Jarek Kolář / Illussion Softworks, a.s.



Tak my už jsme spolu mluvili dříve, přesto se tě zeptám na tu nejdůležitější věc. Co si obecně představujete pod tím, že jako Illussion Softworks sponzorujete tuhle akci?




Jarek Kolář: Slibujeme si od toho to, že podporujeme vývojáře a vychováváme tak další generaci developerů.



Vidíte nějaký posun od loňského roku?




Jarek Kolář: Viděl jsem zde několik přednášek, které mě docela potěšily, protože jsem je v loni nemohl vidět. Jinak si myslím, že akce je zvládnutá dobře. Bohužel jsem vše úplně do detailů nezkoumal, a tak se bohužel nemohu pustit do nějakého bližšího srovnávání.



První den se zde pořádala soutěž, kde mohli vývojáři předvést, co v nich je. Vše běželo pod záštitou právě společnosti Illussion Softworks. Prozradíš, kdo dal ten podnět k vytvoření něčeho podobného? Nebylo to například jen proto, aby zde nějaká soutěž vůbec byla?




Jarek Kolář: Tak úplně detailně do toho nevidím, protože osobně jsem se na tom nepodílel. Avšak zcela určitě nejde o to, abychom zde měli „nějakou soutěž“. Chtěli jsme jen vidět, jaký zda-li bude o podobné akce zájem a abychom podnítili autory, kteří pak takto prezentují své schopnosti.



Na chodbách si lze všimnou mnohem více reklamních a náborových letáků společnosti Illussion Softworks. Hledáte v současné době nějaké lidi?




Jarek Kolář: Tak jsme v produkci, v jaké jsme možná ještě dříve nebyli a podle toho také postupujeme.



Neoslovujete například autory přímo na chodbách popřípadě díváte se i do jiných týmů? :)




Jarek Kolář: Ne, takové kroky rozhodně nečiníme. :) Práci některých týmů sledujeme, avšak nelze říci, že bychom někoho cizího stahovali.



Jak dlouho letos si na GDS? Po celý průběh či pouze dnes?




Jarek Kolář: Letos jsem bohužel pouze dnes, tedy v sobotu.



Samozřejmě jsme nechtěli zanevřít ani na komunitu a opět jsme oslovili jednoho z návštěvníků, kterou tentokrát byl Pavel Klavík aka Zlosynus.








Pavel Klavík aka Zlosynus



Mohl by ses i ty nějakým způsobem na začátku představit, říci, čím se zabýváš profesně, popř. co děláš ohledně tvorby her?




Zlosynus: Takže já jsem programátor, momentálně se herním vývojem vůbec nezabývám. Na ČeskýchHrách.cz se pohybuji pod přezdívkou Zlosynus a momentálně mám dokončený jeden projekt (Sokoban Armageddon).



Jezdíš na GDS často nebo si tu letos poprvé? V případě, že dřívější účasti, jak hodnotíš letošní ročník oproti těm předchozím?



Zlosynus: Tak minule tady bylo jídlo, což hodnotím velice pozitivně. Organizačně to je jinak zvládnuté velice dobře, rozhodně si nemám na co stěžovat. Možná by Microsoft mohl organizátorům platit více.



Kvůli čemu ty jezdíš na GDS? Kvůli známým lidem anebo spíše samotným přednáškám?



Zlosynus: Spíše kvůli lidem. Přednášky jsou ale rozhodně také zajímavé, zejména ty obecně zaměřené. Tedy, že se netýkají jenom her, ale i dalších věcí. To dělá tuhle akci nejvíce atraktivní.



Plánuješ i další ročníky?



Zlosynus: Určitě, bude-li trochu času.








No a jak zakončit náš článek? Samozřejmě rozhovorem s organizátorem. Jiřího Filipoviče jsme, stejně jako v loňském roce, vyzpovídali prakticky ihned po skončení celé akce. Toto interview je práce Jana Jirkovského, kterému bych chtěl tímto ještě jednou poděkovat. Vám, čtenářům, děkuji za pozornost a někdy příště naviděnou.



Jiří Filipovič / České-Hry.cz



GDS je za námi a myslím, že více lidem bude lámat hlavou, jaký byl tentokrát (v porovnání s loňskem) počet účastníků?




Fila: Tentokrát jsme měli cca o 80 lidí méně, než je běžné. Je otázka, čím přesně je to způsobeno. Já osobně doufám, že je na vině blízkost maturit, zkouškové období VUT a možná trochu slabší propagace. Zatím nemám pocit, že by to bylo slábnoucí komunitou herních vývojářů.



Dostal jsi již nějaký větší "feedback" od návštěvníků? Co se líbilo, co se nelíbilo, nač si lidé nejvíce stěžovali?




Fila: K feedbacku máme připravenu aplikaci, díky které budou moci všichni registrovaní návštěvníci konference zhodnotit jak průběh celé GDS, tak také jednotlivých přednášek. Tento průzkum jsme však zatím nestihli provést.



A nakonec - jak bys ze svého pohledu tak nějak zpětně zhodnotil letošní ročník?



Fila: Kromě nižší návštěvnosti, která mě samozřejmě mrzí, mi přišel letošní ročník organizačně poměrně dobře a poklidně zvládnutý (až na to, že nám odešla kamera v malém sále). Myslím si také, že jsme lidem dokázali přinést zase poněkud jiná témata přednášek (byly více zaměřeny na hry jako takové a méně na jejich technickou stránku) i lepší společenské vyžití po akci.




artman

autor
/ artman

Publikováno: 23.05.2007


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 5 + 3 =

NS1NO

NS1NO | 31.05.22 v 14:08

text příspěvku

phanka

phanka | 18.04.15 v 07:50

:-D zajimavé co si kdo myslí

Raptor | 26.05.07 v 11:48

Nice článek, nejvíc mne zaujal Jarek Kolář tím, že řekl "jsme v produkci, v jaké jsme možná ještě dříve nebyli"

artman | 23.05.07 v 22:09

Teď ale nerozumím co je v tom článku za problém? ;).. Sice jsem ho psal docela v časové tísni, ale vše by mělo sedět... Fotky jsou samozřejmě náhodně rozmíštěné, ale to si pravděpodobně nekomentoval...

PcMaster | 23.05.07 v 21:53

Tak neviem, bud boli Ladis, Mrazik a Zlosynus na plastike pocas toho, ako som bol na GDS mimo, alebo ma niekto poriadny gulas v hlave alebo suboroch a hlave :))) :P