článek


V tématech:
GDS 2007 - deníček

GDS 2007 - deníček

Podobně jako loni jsme si pro vás připravili reportáž z této jedinečné české vývojářské komunitní akce. Vše provedeme stejným způsobem jako loni – já pro vás mám takové lehce subjektivní shrnutí z pohledu mého, tedy pohledu redaktora a vývojáře, a soudruh Artman přinese část s rozhovory s více či méně znamými osobnostmi, které se na letošním GDSku objevily.

Pátek



Vezmeme si všechny dny pěkně popořádku. Dalo se to asi i čekat, nicméně pátek byl dnem nejslabším. Nízká účast (většina lidí se dostavila buď až pozdě večer nebo pouze v sobotu), několik organizačních problémů a tak vůbec. Pár přednášek bylo sice kvalitativně skutečně na výši, zejména od mobilního studia Handjoy a oblíbeného Sleepteam, nicméně celková atmosféra byla taková nějaká mrtvá a bohužel to nakonec nezachránil ani večer v klubu Mersey s vyhlášením grafické soutěže – komentování projektů se příliš nekonalo (krom pár slov k vítězným třem titulům) a výběr samotných „šťastlivců“ taky nebyl zrovna ideální – všechny tři projekty byly shareware/komerční a autoři žádného z nich se na vyhlášení nedostavili, navíc jsem kromě známého Jets n Guns další dva projekty vůbec neznal a stále si kladu otázku, zda-li kdy byly v ČR nějakou formou prezentovány. Nepopírám, že dle samotného zadání soutěže (čisté hodnocení grafického dojmu) se jednalo o jasné vítěze, nicméně právě pravidla zřejmě nebyla ideální, ostatně sami vývojáři to vesměs komentovali rozporuplně. Jinak ale sezení v Mersey plnilo svůj účel dobře a tlupa lidí kolem her poskládaná do útulného prostoru přirozeně navozovala přátelskou a komunikativní atmosféru.









Sobota



Základem celé akce byla sobota, ať již se podíváme z pohledu počtu a výběru přednášek nebo prosté účasti. Zatímco pátek i neděle nebyly účastníky příliš poznamenané, většina lidí se dostavila jen a pouze na sobotu a sály tak již nezely prázdnotou jako o den dříve. Dopoledne byly přednášky přinejmenším pro mě velice lákavé – Stavba herního příběhu, Project Management od Lukáše Codra (znáte z GamePage a možná i z Illusionu :-)) a nakonec velmi zajímavá prezentace online virtuálního světa Second Life od firmy Beneta.cz. Uvádím zde pouze přednášky, které jsem navštívil, ve skutečnosti vždy běžely dvě zároveň v různých sálech. Zejména poslední jmenovaná byla skutečně přínosná a to soudě i dle reakcí a zájmu publika – a jak to okomentoval pan přednášející? Když jde o peníze a sex, tak to zajímá každého, zejména když jde o tak průkopnický projekt v oblasti virtuální reality. Poté následovala hodinka volna a šťastlivci, kteří zrovna zuřivě cosi neukazovali na svých notebocích, se mohli vhodně občerstvit.









Odpolední program zahajovala přednáška od Jarka Koláře o Minimalistickém přístupu k vývoji her – kvalita se dala očekávat předem, nicméně po skvělé prezentaci loňské jsem měl zřejmě přemrštěné představy a výsledkem bylo mírné zklamání. Následovaly dvě přednášky pod palcem Microsoftu (první více, druhá méně) prezentující nové platformy a technologie (zejména pak nejnovější Silverlight), přičemž v malém sále mezitím běžela témata o 3D grafice. V 17:00 byla náplní velkého sálu Hudba ve hrách, opět v podáním Illusion Softworks – zde bych rád poznamenal, že ačkoli do zvukařiny a hudebničiny vůbec nevidím, jednalo se o téma skutečně velice zdařilé. Pak již jen jako vždy něco málo o programování moderních grafických efektů a nakonec vývoj her na enginu Quake 3 a Násilí a kontroverze ve hrách, opět suprová přednáška od Tomáše Pluhaříka z Mindware.









Po skončení oficiálního sobotního programu následovala ještě zarezervovaná herna s bowlingem, kam se část vývojářů přesunula a následoval klasický volný večer.







Neděle



Na poslední den byly náplánovány nějaké ty workshopy, bohužel hned první jménem Grafika a gamedesign nezávislých her byl kvůli nemoci přednášejícího zrušen. Rána pod pás však byla naštěstí ze strany organizátorů hbitě vyřešena roztomilou gamedesignérskou soutěží o tvorbu vlastní variace na „Člověče, nezlob se“. Během neděle se pak vystřídalo ještě pár podobných akcí, jmenujeme například zjevně oblíbené hopsání na DancePadech či vývoj GUI s Ladislavem „BigBossem“ Dobrovským z BSD Games.







Shrnutí



GDS rozhodně není akcí dokonalou a jako vždy i letos to mělo pár much. Prvně bych jmenoval opravdu nízkou účast, která byla zhruba o třetinu menší než loni, což je už dost velký počet na to, aby si toho člověk všimnul i bez oficiálního vyjádření organizátorů ohledně počtu návštěvníků. Přednášky byly kvalitativně na výši a zjevně trochu lépe připraveny a organizovány než loni, i přesto však byly sály neustále poloprázdné, ne-li prázdnější. Ač se v tomto nedá dávat pořadatelům přímá vina, je jasné, že na celkovou atmosféru a hodnotnost akce měl zkrátka počet účastníků vliv, protože – co si budeme namlouvat – GDS je hlavně o lidech, ostatně potrzovaly to četné komentáře účastníků ve stylu „ je to tu super a viděl jsem i část nějaké přednášky“. Lidé sem zkrátka jezdí promluvit se známými, s kamarády z internetu a jiných končin České republiky, prezentují svá díla a sem tam i zhlédnou nějakou tu přednášku. Ty, jak jsem již řekl dříve, působily tak nějak lépe snad i díky obecnějším tématům o hrách a herním vývoji oproti loňským „více coderským“. A to je asi tak vše, co by se dalo vytknout či pochválit. Snad jen ty bagety mohly být také zdarma jako loni, ale to už je opravdu, ale opravdu hnidopišství, takže raději skončíme zde a těšte se na druhou (lepší :)) část článku!




Sosol

autor
Jan Jirkovský / Sosol

Publikováno: 16.05.2007


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 4 + 2 =

NS1NO

NS1NO | 31.05.22 v 14:09

text příspěvku

phanka

phanka | 18.04.15 v 07:52

nikomu už se na akce nechce

artman | 16.05.07 v 22:51

Myslíš tu druhou odspodu? :)

kahi | 16.05.07 v 01:02

Ta druhá fotka je super. Nevěděl jsem, že Artmanovi stačí odhalit pupek a odlesky oslepují všechny kolem... :)


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Sponzoři ligy

inzerce