článek

GDS 2006 – rozhovory, fotky

GDS 2006 – rozhovory, fotky

Po trochu podrobnějším rozepsání této akce v našem deníčku, přichází na řadu něco trochu více odlehčujícího. Protože jsme prakticky vše fotily, v hojné míře jsme využívali náš diktafon a odnesli si spoustu zajímavých poznatků, byla by škoda si to vše nechat pro sebe. V našem dnešním článku tak najdete různé zajímavosti, několik rozhovorů a hlavně jdou zde k nalezení i nějaké ty fotky.

Můj kolega Jan Jirkovský ve svém „deníčku“ poměrně výstižně shrnul, co se událo na zatím posledním ročníku konference Game Developers Session. V tomto článku se proto nebudeme zabývat tím, co bylo obsahem té které přednášky, spíše se zaměříme na různé zajímavosti. Já sám se vám musím přiznat, že jsem byl na této akci poprvé. Moje neznalost pak způsobila, že jsem si s dostatečným předstihem nezajistil ubytování. V poslední době se totiž řídím tím, že vše lze stihnout na poslední možnou chvíli. :) I když jsem zvažoval různé alternativy, jak zůstat v Brně co nejdéle, nakonec jsem se rozhodl zúčastnit se pouze jednoho jediného dne, a to soboty, která mi při letmém prostudovaní programu přišla jako nejzajímavější. Protože jsem místo konání – kulturní dům Rubín, neměl opravdu za rohem, vycestoval jsem poměrně v brzkých ranních hodinách, abych měl dostatek času na to, dorazit k tomuto stavení včas. Vše probíhalo naprosto hladce, vlak dokonce neměl zpoždění, a tak jsem se po příjezdu do Brna vypravil směr Rubín. Do zahájení zbývalo ale ještě poměrně dost času. Shodou náhod jsem ale u místa konání potkal dva účastníky, kteří přijeli až ze Slovenska. Hodili jsme spolu řeč a na ceduli, kde byla fixem vyznačená „detailní“ cesta na konferenci, dopsali několik cenných údajů. Po infiltrování se na konferenci pak začala naplno naše práce a my ze všeho nejdříve vyzpovídali hlavního organizátora Filu.









Rozhovor s Jiřím „Filou“ Filipovičem – úvodní část



Jak myslíš, že z tvého pohledu zatím letošní akce probíhá?



Fila: Myslím, že zatím to probíhá velmi dobře. I organizačně jsme to poměrně zvládli a nestalo se nám zatím, že by kupříkladu někde někdo začínal o půl hodiny později. Navíc je to čtvrtý ročník, takže získáváme praxi. Zatím jsem velice spokojený. Taky bych velice kladně hodnotil to, že máme hodně sponzorů a rovněž, že k dispozici je jídlo zdarma a lidé se tak můžou bez obav občerstvovat a nějak to dodává i kvalitnější ráz, protože je tu mnohem více přednášejících z řad profesionálních vývojářů.



Kolik myslíš, že zatím tak dorazilo lidí?



Fila: Včera jsme to spočítali na nějakých 170 zhruba a teď jsme to ještě nepočítal, ale tipoval bych že těch 200 až 250 lidí tady bude, spíše těch 250.



Na co se ty osobně nejvíce těšíš? Na nějakou z přednášek nebo už to všechno znáš a spíše si zde jen v roli posluchače?



Fila: Všechno z přednášek neznám, ale bohužel zde musím běhat dost často jako organizátor a většinou si ty přednášky užiji až ze záznamu. Osobně mě nejvíce zajímá přenáška, ze které jsem musel na chvíli utéct, počítačem generovaná vegetace. Hlavně mě zajímá přednáška od programátora, který bude popisovat práci v zahraničí a obecně také náš větší blok o grafice, protože o ní ještě tak mnoho nevíme.



Zkoušeli jste si přenášky připravit na nečisto, anebo jedete už rovnou naostro?



Fila: Jak u kterých přednášek. Já například se to snažím poměrně poctivě připravovat, jenže to vždycky dojede na to, že se těsně před zahájením GDS vynoří několik problémů, které musím řešit, takže momentálně jsem si tu svou přenášku vůbec nanečisto nepřipravil a teď mi zbývá už jen málo času, abych se stihl podíval na jednotlivé slidy, abych věděl, o čem to vlastně budu mluvit. Ostatní přenášející měli ale poměrně dost času.



Takže s touhle akcí můžeme počítat i v budoucnu?



Fila: Samozřejmě. Teď bychom měli být ještě více podporováni, protože se nám podařilo přesvědčit ještě více herních studií, že tady ta akce má smysl a že má smysl nás sponzorovat, takže se z toho už opravdu oficiálně stává konference pro herní vývojáře České a Slovenské republiky. Už tak máme prakticky zastoupeny všechny významná studia.



Když už jsme u toho, někdo říkal, že by se něco podobného mohlo opakovat i na podzim. Co je na tom pravdy? Má to být opět nějaká oficiální akce?



Fila: Já osobně jsem k této myšlence poměrně skeptický, protože bývalé Československo není zase až tak velké, aby utáhlo dvě akce na takové rozumné úrovni. Nemyslím si, že by se sehnalo dostatek přednášek na tak kvalitní úrovni, abychom to byli schopni uspořádat a myslím, že by to trochu i zevšednilo.



Děkujeme prozatím za rozhovor.








Prakticky po celou dobu jsme naráželi na spoustu zajímavých lidí. Potkali jsme lidi z konkurence, viděli jsme Martyho (série Život není krásný), dokonce jsme se setkali s hlavním představitelem lehce kontroverzního týmu The Bleblers. :) Pravdou ovšem zůstává, že ne se všema jsme stihli prohodit nějaké to slůvko. I mimo přednášky bylo ale o zábavu postaráno, zejména pak v místní „krmírně“, jak jsem nazval místo, kde bylo k dispozici jídlo v množství větším než obrovském. Abychom ale trochu odlehčili atmosféru, rozhodli jsme se zpovídat jednoho z návštěvníků a náhodný los padl na Jamese Ponda, který nám opět vcelku ochotně, i když stručně, odpověděl na naše otázky.



Rozhovor s Jamesem Pondem




Po které si na GDS?



James.Pond: Podruhé.



Chodíš na přednášky, anebo tu si spíše jen tak na pokec?



James.Pond: Řekl bych, že ze všeho trochu.



Je tu něco, co tě nějak extra zaujalo?



James.Pond: Něco málo z grafiky. Zajímal jsem se zejména o to, co jsem si někdy dříve přečetl na internetu.



Budeš tu po celou dobu trvání akce?



James.Pond: Bohužel ne, mám bohužel něco na práci, takže se nezúčastním ani dnešní vývojářské kalby.



Příští rok ale doufám přijedeš?



James.Pond: Samozřejmě! :)



Děkujeme za rozhovor.




Více než na rozhovory jsme se ale snažili soustředit na focení. Důvod byl ten, že spousta zajímavých lidí tam byla opravdu jen na skok, a tak byla opravdu velká škoda, schovávat foťák do batohu. Námi pořízené snímky se tak potulují někde okolo. Snažili jsme se vybrat jen ty nejpovedenější a doufáme, že se nám to povedlo. Protože jsem ale spíše fotograf amatér, jsem sám za sebe rád, že se na to dá alespoň částečně koukat. Čím déle jsme pak byli na GDS, tím více jsme si vybírali jen ty opravdu nejzajímavější přednášky. Mě osobně se jevila jako velmi zajímavá přednáška od pána Dalibora Kačmáře z Microsoftu, která byla z mého pohledu v sobotu jednoznačně na té nejprofesionálnější úrovni. Ani ale dvě další prezentace, které následovali, se rozhodně nemuseli za nic stydět. Fila mi svými algoritmy připomněl, že bych se měl už pomalu začít připravovat na zkoušky, protože zhruba za měsíc mě z tohoto tématu budou nemilosrdně zkoušet. I Jarek Kolář z Pterodonu, který o hodinu později přenášel téma „Produkce AAA hry“, pojal svůj výklad velice zajímavě a nám to opět nedalo a prakticky za pochodu jsme s ním udělali další interview.








Rozhovor s Jarkem Kolářem



Za Pterodon Software jsi zde poněkolikáté. Jak vnímáš tuhle akci po stránce vývoje? Jak vidíš celkovou kvalitu téhle akce?



Jarek Kolář: Myslím, že kvalita pomalu stoupá. Minulý ročník jsem zde bohužel nebyl a předminulý ročník jsem zde sice byl, ale měl jsem jen nějakou prezentaci. Poté jsem se bavil už jen s lidmi, takže jsem to zase až tak nesledoval. Myslím si ale, že je pořád co zlepšovat, měla by se domyslet ještě spousta věcí.



Něco konkrétního?



Jarek Kolář: Mám představu, že bychom se do pořádání téhle akce zkusili trochu více zaangažovat a zkusili přijít s nějakými konkrétními nápady.



Ví se, že o pořádání téhle akce se zajímá stále více profesionálních vývojových týmů. Co ale myslíš, že zrovna vám přinese to, že tu uspořádáte přenášku a že se tu odprezentujete?



Jarek Kolář: Protože je potřeba, aby vyrůstali noví vývojáři, programátoři, grafici nebo designéři a bohužel nerostou na stromech, takže musí někde vznikat a vlastně celá tahle akce je takový impuls ke jejich správnému rozvoji. Pro nás je to rovněž takový výhled, protože rozdáme rady a ti lidé možná budou úspěšnější na nějakých menších projektech, získají více zkušeností a mohou pak jít k nám a pomoci nám s hrami, které potřebují a ještě budou potřebovat stále více a více lidí.



Vyjma téhle konference, sledujete kupříkladu i nějaké soutěže? Třeba Becherovka Game?



Jarek Kolář: Becherovku jsem nesledoval, dělal jsem ovšem porotce v jedné menší soutěži pro Pocket PC. Dostal jsem několik her a na každou z nich jsem udělal recenzi. Celkově vzato jsem ale v minulosti neměl zase až tolik času. Nyní to je už ale trochu jiné. Přecejen na mě už neleží celý projekt Pterodon, což mi dodává více volnosti.



Sledoval jste i ostatní přednášky nebo jste se spíše připravoval jen na tu svou?



Jarek Kolář: Něco jsem tady zhlédl včera a dneska bohužel nemám čas, takže jsem tady jen přiběhl, odprezentoval a zase odběhnul. Vy mě jen tady zdržujete. :)



Plánujete vy sám se zúčastnit i dalších ročníků?



Jarek Kolář: Plánuji. Myslím totiž, že by ti zkušení vývojáři tady měli i dále rozvíjet nějakou publikační činnost, psát nějaké články, aby se to rozvíjelo. Ať to je prostě v téhle republice nějak rozjeté a ať se to i nadále rozvíjí.



Děkujeme za rozhovor.




Pomalu se blížily večerní hodiny a samozřejmě jsme nezaháleli. Zhlédli jsme druhou přednášku Lubora Kopeckého z týmu Sleepteam Labs, kde popisoval, co vše by měla obsahovat kvalitní freeware hra a jakožto recenzent jsem si z toho opět odnesl spoustu poznatků. Po této prezentaci jsem už tolik času bohužel neměl, takže jsem přemluvil Sosola (nebo on přemluvil mě? :)) a raději jsme se soustředili na to, abychom s některými dalšími účastníky prohodili dalších několik slovíček. Na chodbě jsme si popovídali s Jiřím Vyšínem, ale potkali jsme i Vladimíra Chvátila a nám se tak naskytla další příležitost uspořádat zajímavý rozhovor, protože tento člověk stál za vznikem her jako Fish Fillets a spoustou dalších, které pod jeho vedením vznikají prakticky už od dob osmibitů.



Rozhovor s Vláďou Chvátilem



Jakožto úspěšný vývojář, měl si někdy na této konferenci nějakou přednášku?



Vláďa Chvátil: Já jsem, pokud si dobře vzpomínám, tady nikdy nic nepřednášel, pokud nepočítám občasné diskuze.



O tobě je známo, že děláš i deskové hry. Co z toho se ti dělá lépe, klasické počítačové nebo deskové hry? Sice oboje je něco jiného, možná je to trochu i zavádějící otázka.



Vláďa Chvátil: Řekl bych, že to tak úplně není něco jiného. Mě baví prostě dělat hry. Počítače jsou médium, které mi prostě umožňují dělat hry. Ty deskové se dělají jednodušeji, protože člověk je nepotřebuje dělat v tak velkém týmu a tak dlouhou dobu. Nemusí řešit spoustu otázek, které nesouvisí s hrou jako takovou. Co je myslím ale důležité říci, já mezi tím tak nějak osciluji. Občas dělám deskovky a když jsem unaven, pak se pustím do tvorby klasické počítačové hry, když vím, že těch gamesek je prostě málo.








Jak dlouho se vlastně věnuješ tvorbě her?



Vláďa Chvátil: Ježiši, dlouho…Nevím! Zhruba jak jsme starý, tak tak dlouho se věnuji tvorbě her.



A která byla tvoje první, která by se dala nazývat hrou?



Vláďa Chvátil: Takhle, hrou se dá nazývat cokoliv a cokoliv lze nazývat hrou, to jsem dělal. V době když jsem byl třeba mladší, jsem vedl dětský oddíl a tam jsem prostě vymýšlel hry a některé z nich se i celkem ujali. Můžu ale říci, že první věc, za co jsem dostal něco jako nastínění honoráře, byla nějaká hra na Commodore C64. Bylo to pro soutěž, kterou tehdy vyhlásily Třinecké železárny a jednalo se o propagaci těchto železáren, takže to byla asi moje první počítačová hra.



A je mezi všemi těmito hrami nějaká, na kterou si fakt hrdý?



Vláďa Chvátil: To je docela těžká otázka. Jsou hry, se kterýma jsem spokojen a nedělal bych je jinak. Ale jsou i takové, které bych dneska jinak udělal. Jsem vždycky rád, když si někdo ty kousky zahraje a hraje je pak i nadále. Moc mě neláká dělat takové ty sezónní gamesky. Tým kupříkladu udělá titul, na němž pracuje dejme tomu tři roky, pak se to vydá, hraje se to půl roku, rok a pak přijde lepší hra a na tu původní se pomalu zapomíná. Takové hry mě moc nelákají. Docela mě třeba těší, že Fish Fillets se hrají doteď, protože ten titul byl zastaralý již v době, kdy vyšel a řekl bych, že i tak se stala trochu nadčasová. Protože i dnes vypadá a hraje se tak dobře jako před lety.



S čím myslíš, že tě lidé více spojují. S těmi deskovými hrami anebo spíše s Fish Fillets nebo s remaky UFA?



Vláďa Chvátil: Takhle, jsou tři věci. S remaky UFA nemám vůbec nic společného. Poslední hra, kterou jsem pro Altar udělal, byl Original War. Pokračování UFA dělal pak úplně někdo jiný, takže kdo si mě s tím spojuje, pak si mě spojuje špatně. A pak jsou hry, s nimiž mě spojuje ten, koho ten daný kousek zajímá nějak více.



Plánuješ se zúčastnit i dalších ročníků GDS, popř. prezentovat nějakou zajímavou přednášku?



Vláďa Chvátil: Neplánuji. Neříkám, že ne, ale jsou prostě jiné věci, které mám v plánu.



A jako celek, zamlouvá se ti to tady? Sledoval si nějakou přednášku?



Vláďa Chvátil: Jak kdy, záleží na náladě a podle toho jak jsem utahaný, ale jsem rád, že se to dělá, protože já sám pamatuji dobu, kdy se hry dělaly jen tak pro radost fandím těm nezávislým vývojářům, kteří se s tím nemusí ještě živit, protože mají jinou práci anebo školu a závidím jim to nadšení a prostě se mi to líbí. Chodím sem nasát tu atmosféru nezávislé scény.



Díky moc za rozhovor.



V celkem poklidném duchu jsem se pak s přítomnými rozloučil a vypravil se směr zastávka MHD, kde jsem shodou okolností potkal jednoho z programátorů, který navíc měl společnou cestu jako já, takže jsme prakticky celou cestu spolu hovořili a společně rozebírali průběh celého GDS. I když jsem tam byl poprvé a pouze v sobotu, musím říci, že akce se povedla. Nepřísluší mi ji srovnávat s předešlými ročníky, takže se o to ani pokoušet nebudu. Přednášky byly poměrně zajímavé. Je sice pravdou, že někdy se trochu přetahovalo, ale to mě na druhou stranu zase až tak nepřekvapilo a jestli bude příští rok minimálně na stejné úrovni jako ten letošní, máme se všichni na co těšit. Na úplný závěr bych chtěl poděkovat všem organizátorům za zvládnutí této konference, účastníkům za super přátelskou atmosféru, Sosolovi za skvělou spolupráci, konkurenci, že nás moc nerozptylovala :)) a samozřejmě i vám čtenářům, že jste tento článek zvládli dočíst až do samotného konce. ;) Jako projev díků zde předkládáme slíbenou druhou část rozhovoru s Filou, pořízenou po skončení GDS.



Rozhovor s Jiřím „Filou“ Filipovičem – závěrečná část



GDS je už nenávratně za námi, tak bych se tě rád zeptal na tvůj zpětný pohled - jak se to vydařilo oproti očekáváním?



Fila: Musím říci, že se mi letošní GDS jeví jako nejzdařilejší. Velký podíl na tom má větší zapojení herních studií, které napomohlo rozpočtu a především programu. Také se projevuje, že máme s organizací stále větší zkušenosti.



Nastaly nějaké větší problémy nebo všechno proběhlo zdárně od začátku až do konce?



Fila: V podstatě dva největší problémy, které letošní GDS postihly, nám jakožto pořadatelům nelze vyčíst - tím prvním bylo mizerné počasí, které silně komplikovalo noční přesuny po hospodách a klubech, tím druhým pak porucha na letadle, která způsobila, že se nemohl dostavit jeden z přednášejících (měl přiletět z Británie). Jinak snad vše proběhlo docela hladce, jediné, co by nám mohlo ještě dodatečně pokazit náladu, jsou nahrávky přednášek - v současné době jsem ještě všechny neprošel, tak nemohu vyloučit možnost, že se některá přednáška nenahrála nebo má špatnou kvalitu zvuku.








Kdy by se tak mohly zmiňované záznamy přednášek dostat na net?



Fila: Předpokládám, že to do dvou týdnů stihnu. Mám tu 21 MiniDV kazet k sestříhání a překomprimování.



Tak díky za druhou část našeho rozhovoru a na viděnou na příštím GDS. ;)











artman

autor
/ artman

Publikováno: 03.05.2006


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 2 + 5 =

phanka

phanka | 19.04.15 v 17:06

určitě super akce

Jurasek | 12.08.06 v 13:12

tadycto je fakt dobry, ale cau(jdu na hry):=)


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Nejlepší hráči dne

Sponzoři ligy

inzerce