článek

Arkády zaplavily počítače i lidská srdce

Arkády zaplavily počítače i lidská srdce

V poslední době je zaznamenán čím dál tím větší rozmach takzvaných arkád – neboli, jak říkají hráči s oblibou, hopsaček. Ať už jsou to velcí nebo malí hráči, každý si jistě pamatuje, když zuřivě ťukal do klávesnice, jenom aby ten Cosmic proboha přeskočil ono monstrum. A s postupem času se arkády dále vyvíjely, až dosáhly dnešní úrovně.

Jeden z největších favoritů hráčů arkád se stal Mario a s ním i jeho přátelé. Mario – roztomilý instalatér v červené čapce a v montérkách – to byl a stále je jeden z největších hitů. Mario se objevuje stále v nových podobách, umí stále nové věci, ať už je to střelba nebo hopsání, levitace apod. Prochází nejrůznějšími světy, setkává se s nepřáteli, jichž za ta léta postupně přibývalo. Vzpomeňme na začátky – goomby – to bylo něco. Dneska už průměrného hráče jen tak neuspokojí.A proto sem přibyly želvičky s křídly i bez nich, různí draci, hadi, poskakující kaktusy nebo třeba masožravé květinky, rybky, které na vás vyskočí, když to nejméně čekáte atd. Snad proto se Mario stal tak oblíbenou postavičkou srdcí malých i velkých.











Jeho neméně známí přátelé, jakým je například Luigi dosáhli nemenšího věhlasu.



Vedle Maria je tady další milovaná postavička, a tou je samozřejmě Sonic. Sonic ve všech možných rolích. Rozkošný modrý ježek, jenž má v nožičkách aspoň deset koní. Umí zhruba totéž co Mario. Až na způsob běhu a rychlosti. Sonic je dynamický a na rozdíl od Maria upřednostňuje rychlost, švih a spád.












A konečně vznikly i arkády, kde se spolu oba dva hrdinové setkávají. Sonic a Mario, nerovná, přesto velmi zajímavá kombinace. Jen je škoda, že většinou stojí proti sobě. Ovšem ani tohle nebývá pravidlem. Jisté je však, že oba dva stoupali od prosté malby, kde jsme sotva rozeznávali samotné postavičky, až k těm nejoriginálnějším vypodobněním a funkcím.



Kdo zapátrá v paměti, jistě si vybaví i další arkády, jako například Keena nebo Zeldu.












Hry dostávají opravdu originální a čím dál, tím delší názvy. Setkáme se tedy například s Super Mario Bros: Kill Bowser nebo s Sonic Blast In Time Zone



Další perfektní zábavu najdeme například ve hře Bobbio. Bobbio – tajemný duch, který putuje po starodávném hradě stejně jako po loukách a stráních. Naprosto nepřehlédnutelná postavička s červeným šátkem na hlavě ( dá – li se tomu hlava říkat) a s bambitkou v rukou okouzlí snad všechny věkové kategorie.












A což teprve ta královna hopsaček – Icy Tower , kde je vaším nejpřednějším úkolem – vyskákat co možná nejvíce. Možná se to zdá neuvěřitelné, ale tyhle hry jsou neobyčejně návykové a vysoce nakažlivé. Protože co kdyby o stupínek výš bylo něco ještě zajímavějšího? Co kdyby tam bylo jiné prostředí, zajímavější grafit a nebo třeba cíl?



Od té doby, kdy kdosi vymyslel Pokémony, je vše ještě napínavější. Pokémon na vás vyskočí všude, dokonce i tam, kde to nejméně čekáte. Třeba v Mariovce nebo v Sonicovi. Chytáte Pokémony, sbíráte je, bojujete a baví vás to, zatímco „dospělí“ nad vámi nechápavě kroutí hlavou.









Hudba v arkádách nabírá na obrátkách. Je promyšlenější a důvtipnější. Už to není jen tak nějaké vrzání na starší nástroje či kopírování od významných hudebních interpretů, jako tomu bývalo kdysi (ačkoliv i takoví se najdou). Některé arkády se pyšní tím, že mají pro každý level speciální hudbu dokonale sladěnou s prostředím, což navozuje skvělou atmosféru.








Co je na arkádách špatného? Takovou otázku si klade jistě spousta z vás, když nad vámi někteří už jen mávnou rukou. Jistěže nic, pokud se hrají v únosné míře. Bohužel je nutno podotknout, že i sem se dostává nechvalně známé násilí, a to ve všech možných podobách. Ať už jedna postavička druhou uhodí nebo ji rovnou rozstřílí.









Každopádně jsou arkády v dnešní době jedním z nejoblíbenějších žánrů počítačových her. Ať už je to pro jejich dostupnost nebo třeba proto, jak snadno jsou ovladatelné. Lidi baví jednoduchost a hlavně roztomilost. Možná právě proto, že ze světa tyhle věci mizí rychlostí světla.





Margueritte

autor
Lenka Skanderová / Margueritte

Publikováno: 09.12.2007


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 5 + 5 =

phanka

phanka | 17.04.15 v 15:52

některé arkády jsou dobré

Marian | 13.12.07 v 20:52

Dobrý! Je vidět, že jsi "in"! :-)

Marian | 13.12.07 v 20:52

My se nehádáme, my polemizujeme... :-)

Triple T | 13.12.07 v 17:20

Sluniiickooo24: freegame.cz/images/theme_clanky_images/big/347_big_7.jpg vypada jako Happyland Adventures ( freegame.cz/game.php?id=209 ).
Ty ostatni jsem nehral, ale vypada to, ze jde o vykradacky klasik Super Mario World (SNES), Jazz Jackrabbit 2 (PC) a Sonic the Hedgehog (3) (Sega Mega Drive). Doporucuji zahrat originaly, jestli je jeste neznas (ale nejsou freeware).

Sluniiickooo24 | 13.12.07 v 15:48

Nechci se míchat do vašich sporů, ale měla bych prosbu. Ráda bych věděla z kterých her jsou ty obrázky. Samozřejmě přesné názvy ať mám zase co pařit....Děkuji

Marian | 13.12.07 v 14:07

Freegame nemá zaměstnance. Freegame není firma. Freegame je svobodné sdružení osob, které se chtějí realizovat. Nikdo z pohledu Freegame teamu Freegame neznehodnocuje. A o tom to je! Je ti to jasné nebo potřebuješ detailnější vysvětlení? :-)
PS Kdybys nebyl "plkal" (není to myšleno zle) a měl odvahu postavit se po bok lidí, kteří něco na Freegame dělají, pak bych si tě opravdu vážil. Takto je tvé subjektivní povídání o ničem.

Jackal | 13.12.07 v 13:32

No, možná měl. :-)
Kdyby redaktoři FG pracovali zdarma, tak bych to nějak skousl, ale pokud se mi soustavně jeví výsledky placené činnosti jako dosti podprůměrné, tak mám důvod začít uvažovat, jestli je na takovém místě vhodné udržovat takového zaměstnance.
Minimálně v mých očích je FG znehodnocován Lenkou Skanderovou, IMHO není na místě prostřednictvím vyššího subjektu prosazovat své osobní názory; divím se, že je jí to vůbec umožněno. A IMHO není Lenka team player.

Marian | 12.12.07 v 23:14

Měl bys mít více respektu. Všeobecného respektu.

Jackal | 12.12.07 v 23:03

Takže, pokud jsem to dobře pochopil, Mariáne, narážíš na to, že tady bych měl komentovat pouze a jen tento článek bez ohledu na historii?

Marian | 12.12.07 v 20:44

No a přesně o tom to je! Já když budu kritizovat človíčka, co hraje kuličky, za mizerný odpal směrem na důlek, tak pokud jsem to nikdy nehrál, pak se nebudu cítit vnitřně optimálně, nejsem-li defetkní či nevychovaný. Právě proto, že on to narozdíl odemne minimálně jednou zkusil... Navíc v případě mládence Jackala je jasné, že nejde jen o kritiku jak takovou, ale osobní animozitu vůči Lence Skanderové. Pokud se mi obecně něco nelíbí, je kritika na to něco relativně přirozenou reakcí, nicméně "tvrdá kritická slova" se dají říci diplomaticky a "s grácií". V tom je umění jednat s lidmi, a nikoliv kdekoho za kdeco "setřít"... :-)

Triple T | 12.12.07 v 18:39

Marian: Bohuzel jsem dosud nemel moznost napsat clanek na takto obecne tema tykajici se freeware her, i kdyz bych urcite nekdy chtel (pokousis me, Mariane), ale uz jsem napsal text, o kterem si neskromne :-^ myslim, ze je lepsi, nez ten Lencin, i kdyz _zdaleka_ nedopadl tak dobre, jak jsem puvodne chtel. Visi na http://www.hrej.cz/clanky/tema/pribeh-jedne-jeskyne/
Kazdopadne ale nesouhlasim s tim, ze by kritici videoher meli umet hry vyrabet nebo ze by kritici textu nutne meli umet psat.

Marian | 12.12.07 v 17:30

Ano, to že se s tímto setkáváš, je logické. Ono to totiž - pokud někdo kritizuje a současně nedokáže, že je lepší než ten, koho kritizuje - vypadá opravdu legračně a kritizující v tomto případě může vypadat jako - s prominutím - hlupák. Myslím, že ty zase takový extrém nejsi, nicméně pokud nehodláš dokázat, že jsi lepší než Lenka, pak jsi logicky vzato kecal, stejně tak jako ostatní kritizující na této stránce. I kdyby jsi se vymlouval na tisíc věcí, proč nemůžeš článeček tohoto typu napsat, tak do doby, než něco stvoříš, je tvoje kritika opravdu o ničem.

Jackal | 11.12.07 v 15:38

Docela často se setkávám s tím, že spousta lidí vychází z toho, že člověk nemůže kritizovat něčí práci, pokud by sám takovou nezvládl; s tím já nesouhlasím.
Neumím napsat např. fejeton, ale dokážu posoudit, jestli se mi nevlastní fejeton líbí nebo ne a jak objektivní informace podává (subjektivně, ale otevřeně subjektivní byl rovněž můj předchozí příspěvek).
Fér výzva to IMO je, ale bohužel mám svých povinností až nad hlavu...nestíhám víc. Navíc tohle úplně není moje parketa, co se tvorby takto zaměřených článků týče (viz 1. odstavec).
Jediné, co je z mé strany akceptovatelné, je spolupráce na úrovni korektora, navíc byste IMHO potřebovali nějakého lepšího.

Marian | 11.12.07 v 07:29

Tak dlouho, jak ona bude chtít, hochu. Mimochodem - je lehké kritizovat a těžké dokázat, že bys na to sám měl. Takže ti navrhuji následující - jestli jsi chlap, napiš tématický článek stejného rozsahu na téma podobné, vytípej pár pěkných screenů a pošli mi vše na melimeli@seznam.cz. Pokud bude tvá práce dostatečně kvalitní, pokusím se zařídit, aby vyšla zde na FG a pokud budeš opravdu dobrý, bude ti nabídnuta spolupráce. Samozřejmě placená. Tak co, hochu Jackale, no není to fér výzva!?!?!? Nebo umíš jenom mluvit? Myslím to naprosto vážně... :-)

Jackal | 10.12.07 v 19:38

Goombičko, mám takový dojem, že moc přehled nemáš.
Naprosto souhlasím s tím, co už napsal Triple T - také považuji tento článek za článek se zápornou informační hodnotou. IMHO jsi černá ovce FG.
Mimochodem nechápu, proč některé screenshoty mají titulkový pruh Windows XP GDI (Graphics Device Interface)...podívej se třeba k Artmanovi - tak IMHO mají vypadat obrázky.
Přidal bych tu anketu "Jak dlouho ještě Lenka bude členem FG?"...

BDW | 10.12.07 v 19:34

A samozrejme sa priklanam k nazoru, ze by clanky mali pisat ludia, co vedia o com pisu a maju relativne aky-taky prehlad. ;)

Triple T | 09.12.07 v 18:28

Autorka tohoto clanku bohuzel nechape ani vyznam slova "arkada", natoz aby mela o tomto zanru nejake sirsi povedomi (nebo se tak alespon tvari), a podle toho vypada vysledek. Takovy text by mi nevadil na necim osobnim blogu, ale na strance, kde maji sve nazory prezentovat odbornici na freewarove hry, si neodpustim si alespon takhle rypnout. Navic ani formalni stranka neni zrovna koser (Lenko, priste si to po sobe radsi precti - nikdo neni neomylny), takze jedinym prvkem clanku, ktery muzu hodnotit kladne, zustava prijemny (chytry?) cynismus ve vete o "rozstrileni postavicky".
Redakce Freegame, zkuste dat vic prostoru autorum, kteri rozumi vecem, o kterych pisou (treba takovy Vozka <3 ).

Bez textu se zapornou informacni hodnotou by Freegame rozhodne vypadala lepe.

BDW | 09.12.07 v 18:03

Podla mojho nazoru velmi zbytocny, nezmyselny a trapny clanok preplneny stereotypnymi obrazkami, ktore iba vykresluju ubohost arkadovych hier...
Kam sa stratili clanky typu "Život není krásný a jeho historie" alebo "Tipy na vedení projektů od Joshe Sawyerse"


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Nejlepší hráči dne

Sponzoři ligy

inzerce