článek

Flash hry - historie a vývoj

Flash hry - historie a vývoj

Flash hry jsou dneska absolutně běžná věc, prostě přirozenost sama. Ale odkud se vzaly? Jaký byl jejich vývoj, inu trošku jsme zabrouzdali internetem, načerpali nějaké znalosti a tímto vám dáme nějaký ucelený přehled, jak se to všechno událo.


Kdo za tím vším stojí?



Nezdá se to, ale celkový koncept je velmi mladý. Vše začalo u člověka jménem Jonathan Gay, který snil sen, stát se architektem, brzy zjistil, že nenajde uplatnění a tak se pustil do programování vcelku jednoduchých her v Apple II Basic. První kousek byla kopie hry Space Invanders. Sám Jonathan podotýká, že za celý jeho život nebylo nic náročnějšího, než programovat v Basicu.



Dalším jeho krokem byla hra Airborne, která se stala obrovským úspěchem a následující gamesa Dark Castle mu dokonce zaplatila vysokou školu (v USA se vzdělání platíte, tedy pokud nedostanete stipendium a jedná se opravdu o hodně vysoké školné).



Postupem času si Jonathan založil vlastní firmu a vytvořil takové programy jako FutureWave, FutureSplash nebo SmartSketch, které se staly základními prvky pro zlomový bod historie flash her.



Velký třesk



Revoluce se udála roku 1996 (ano, je tomu jenom 14 let), tento rok přišel na svět program jménem Macromedia flash. Tento program byl a je extrémní podporou pro tvorbu vektorových animací a kompletních webů ve formátu Flash. Celková investice do programu se vyšplhala do výše 500 000 $.





Po tomto prvním uvedením netrvalo dlouho a spousta tvůrců tento program dále vylepšovala, a ač se spíše zaměřovali na animaci, brzo přišla další malá revoluce a tím byl Action Script version 5. který dovolil první základní prvky flash games.



Šíření



Roku 2001 získali vývojáři obrovský ohlas od hráčské i normální společnosti, a tak se začali zaměřovat ve vypouštění her na základě her Tempest nebo Asteroid, jelikož v té době byly asi nejvíce známé. Tyto různé klony se staly extrémně populární, ale zároveň se dostavila první kritika, že lidé zbytečně utrácejí svůj volný čas hraním těchto her. Kritika byla ovšem brzo umlčena, jelikož společnost dlouho takovou zábavu vyhlížela a vůbec nevadilo, že to ujídá z jejich času, ba právě naopak. Často i v práci byli lidé přistiženi, jak sestřelují asteroidy. Věřte nebo ne, tyto hry byly opravdu velký rozdíl (grafika, zvuky, prostě návrat ke starým DOS hrám) od toho s čím se setkáváme dnes.



Základ byl založen a nic nebránilo v dalším šíření her, které navazovaly a měnily tak známé tituly jako byl Mario nebo The Hedgehog. V tomto momentě se udála další malá revoluce a tou byla možnost soutěží a porovnávání výkonů díky možnosti ukládání skóre a chlubením se jím online. Pozor, toto se stále udává ne více jak osm let od současnosti.



První problémy a potřebné řešení



Jak už to tak bývá, vývoj softwaru a tudíž extremní vylepšování flash her začal dělat problémy slabším strojům. A tak zejména akční hry a střílečky začaly běhat sekaně, což vyvolávalo údiv, ale i spoustu otázek.



Krize byla zažehnána a roku 2004 (ano, před šesti lety se vám také určitě flashky sekaly) spatřil světlo světa Flash MX, který nabízel Action Script 2.0.



Zde jsem přesně nevěděl, oč se jedná a jak to vysvětlit svými slovy a proto jsem požádal o pomoc wikipedii.



ActionScript (zkratka AS) je objektově orientovaný programovací jazyk pro aplikace vyvíjené pomocí Macromedia Flash, případně dalších vývojářských nástrojů, využívajících stejného datového formátu. Pomocí ActionScriptu se dají vytvářet komplexní internetové aplikace nebo i animace. ActionScript vychází ze standardizované verze jazyka JavaScript, nazvané ECMAScript.



ActionScript 2.0



Verze 2.0 je na učení jednodušší než ActionScript 3.0.[zdroj?] Přestože Flash Player provádí zkompilovaný kód ActionScript 2.0 pomaleji než zkompilovaný kód ActionScript 3.0, je ActionScript 2.0 stále dobrý pro mnoho druhů projektů, které nejsou výpočetně náročné, například pro vzhledově orientovaný obsah. ActionScript 2.0 je také odvozen od specifikace ECMAScript, které však plně nevyhovuje….. konec citace



Tímto Scriptem se hraní flash výtvorů rozšířilo i na slabší počítače a nová vlna zájmu zaplavila internet.



 Dnešní doba



Od roku 2004 až do dnešního období byl vytvořen ještě ActionScript 3.0 a co se týče přehrávačů, tak poslední verze se zastavila na čísle Flash Player 10 (Astro).





Vznikem stylů her jako Stick Cricket nebo Bejeweled dosáhl zájem a vývoj maxima, který se drží až do dnes, desítky stránek se přes den staly populárními a hojně navštěvovanými díky své široké nabídce her a postupem času se z toho stal i solidní byznys.



Ale jak už to tak bývá dál už zájem šplhat nemůžu a čas dozrál pro další revoluci, nu uvidíme, co nám čas nabídne. Vypadá to, že se vývojáři pokusí udělat hry interaktivní.



 Na konec pár zajímavých čísel.



Je odhadováno, že vývojářů je přes 500 000 a hráčů přes 250 000 000, celková doba vývoje - ne více jak 20 let. 





Twister

autor
Štěpán Plachý / Twister

Publikováno: 30.09.2010


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 1 + 4 =

NS1NO

NS1NO | 31.05.22 v 13:07

text příspěvku

Drticka

Drticka | 12.05.18 v 12:40

já nejsem chytrá nic nevymyslím

zlokop

zlokop | 19.06.15 v 17:02

Zajímaví

Petosko

Petosko | 30.05.15 v 23:00

To dost :)

phanka

phanka | 21.04.15 v 21:15

chytrá hlavička