článek

Open Soure nebe - RIGS OF RODS

Open Soure nebe - RIGS OF RODS

Auta, tahače, náklady, letadla, helikoptéry, závody, driftování, lodě, postavy…… takhle bych mohl pokračovat mnoho řádků. Rigs of Rods má jednu z nejvíce hardcore komunit a je považována za to nej z realistické jízdy, závodů a simulace. A vše je zcela FREE. Kde se vzalo, tu se vzalo
Najít a vyhrabat něco z historie této hry je docela náročná záležitost. Stránky této open-source bomby docela mlčí, oficiální fórum je také prázdné a celkově internet moc nepomůže. Proto se musíme spokojit s tím, co se mi podařilo najít a vyhrabat.
První hratelná verze vznikla v roce 2005 z rukou Pierra-Michela Ricordela a Thomase Fischera. Byly zde základní možnosti pojezdit si v terénu a na pár tratích v několika autech v podobě slušné simulace. Už v té době byla free a z velké části přístupná komunita, ale to ještě nejspíše tvůrci netušili, co se ze hry brzo stane.
Po sedmi letech zapojené komunity a desítky tvůrců tu máme zábavu, která nenabízí pouze poježdění, ale zapojuje vodu a vzduch, koleje s kombinací nespočet módů.


Neuvěřitelné množství možností
Rigs of Rods by se dalo popsat jako nekončící moře náplně a řádění s pořádnou porcí volnosti. Ovládáte panáčka, avatara, prostě svůj charakter, se kterým stačí dojít na určité místo (třeba garáž) a vybrat si z nabídky.

Auta, náklaďáky

S auty a náklaďáky se můžete vyblbnout na všech možných místech a lokací. Klasické ježdění, off-road, závody na tratích, drifting je jenom základ. Znáte ty hry, kde můžete jezdit s tahači, nakládat a vykládat náklad? No tak tady to máte také se vším všudy. Také v této části je asi nejlépe udělaná fyzika modelů. Ta byla sice před rokem stáhnuta, jelikož byla doslova nevyzpytatelná, ale teď už vše funguje více než dobře.

Vzduch

Tohle mě osobně velmi překvapilo, naskočit do několika modelů letadel a proletět se je už samo o sobě výzvou, ale komunita do hry dokázala vtlačit i modely velkých dopravních letounů.

Voda

Lodě, lodičky a čluny patří k novějším věcem. Co jsem zatím viděl, jedná se o nejméně naplněnou část, ale samotné modely a textury lodí jsou vyvedeny do výborné podoby a detailu.

Železnice

Po fórech se začaly objevovat zvěsti o železnici, dokonce poslední updaty těch nejplodnějších členů začaly představovat své některé modely a je jenom otázkou času, kdy se začne masově zaplňovat i tato část.


Multiplayer
Možnost vytvoření nebo připojení se na nějaký server a zahrát si s kamarády závody nebo si s nimi jenom zajezdit je možnost až od verze 0.33. Multiplayer je velmi rozdílný od singlu. Některé věci se v něm neobjevují a mnohé animace s dalšími objekty prostě nefungují. To se má ale v budoucnu změnit. Na druhou stranu už byly implementovány různé tabulky výsledků pro závody. Jako obvykle se vyskytly problémy s připojením, ale s každou novou verzí se vše zlepšuje.

Simulace a fyzika
Ta je zde zajištěna výborným způsobem a technologií. Vše je zde složeno z čar/tyček (beams) a bodů, které je spojují. Právě body reprezentují hmotnost a fyzikální model auta. To dává skoro extrémní možnost rozkládat váhu, upravovat modely a vytvářet deformační zóny. Právě deformace při kolizích a nárazech je až dech beroucí. U modelů s největším smyslem pro detail se tato část skoro rovná reálnému světu. Od aut, trucků, lodí, letadel, vlaků až po x dalších věci je vše ničitelné a deformující se.

Terén

U terénu mám jednu menší výhradu. S největší pravděpodobností se jedná o nejslabší článek hry. Na jedněch mapách se jedná o pastvu pro oči a jinde to spíše vypadá z obrázku od pětiletého.

Neuvěřitelná komunita
Tohle je opravdu síla. Drtivá většina obsahu je tvořena hráči a fanoušky. Před dvěma lety se počet map pohyboval na 120 kusů a vozový park obsahoval přes 1000 modelů. Dnes? To si už ani nedokážu představit. Rigs of Rods totiž běží na Enginu Ogr a na oficiálních stránkách jsou návody, jak do hry cokoliv implementovat, perfektně popsány a to i pro naprosté začátečníky. Pro jazykovědce to musí být také potěšení, protože hra byla přeložena do 43 jazyků (10 kompletně, zbývající nemají celkové pokrytí).

Nebudu se zde dál rozepisovat. Webové stránky hry totiž patří mezi jedny nejvíce obsáhle ve světě open-source projektů. Zde naleznete vše, od návodů až po přeplněné fórum. Své si najde jak hráč, tak i kutil.



Twister

autor
Štěpán Plachý / Twister

Publikováno: 12.04.2012


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 5 + 5 =