článek


V tématech:
GDS 2015 - den první

GDS 2015 - den první

Tak jako každý rok, i letos vám přinášíme tradiční shrnutí z letošního GDS. Jak vypadal první den herní konference, které jsme byli součástí? Tento rok došlo hned k několika změnám. Oproti loňsku se GDSko přesunulo z prostor Městské knihovny do konferenčních sálů hotelu Olšanka na pražském Žižkově. Už na první pohled bylo zřejmé, že tahle herní událost se pomalu ale jistě rozrůstá do šířky. Menší prostory jí tak opravdu nestačí. Což je jedině dobře.

Další naprosto evidentní věcí je cílení na mezinárodní publikum. Drtivá přednášek byla v angličtině. A pokud ne, byly simultánně překládány přímo na sále. I v programu si ukouslo své místo velké množství zahraničních jmen. GDS už tedy opravdu není ryze českou akcí pro české publikum, jak původně začínalo.

Po příchodu do hotelu jsme si na prezenci vyzvedli naší jmenovku a vydali se na průzkum. Celé dva dny byly rozděleny do celkem tří přednáškových sálů. Nebylo ale nutné toulat se jen po jednotlivých přednáškách, protože ve vedlejších uličkách a sálech se prezentovaly samotné herní firmy a projekty. Ani my jsme nemohli chybět s naším stánkem. Sousedili jsme vedle takových jmen jako je Warhorse Studios či 2K Czech, což nám poměrně zvedalo sebevědomí. Program na našem stánku s bílooranžovou holubicí byl již poměrně tradiční - nechávali jsme kolemjdoucí hrát vybranou highscore hru a na konci dne vyhlásili tři nejlepší. Ti si domů odnesli naše speciální GDS poháry, které jsme nechali exkluzivně vyrobit pro tuto akci.

Pojďme se ve zkratce podívat na přednášky.

Eline Muijres o Dutch Game Garden

Po obědové pauze nás na letošní konferenci GDS uvítala sympatická Eline Muijres, která se v následující circa půlhodince rozpovídala o fungování herního "inkubátoru" jménem Dutch Game Garden. Nejedná se o nic menšího, než o nizozemskou firmu spravující několik desítek herních studií, kterým následně pomáhá s marketingem a samotným "bytím" uprostřed nemilosrdné herní branže.

Game Dutch Garden nyní organizuje jak samotná setkání mezi vývojáři jednotlivých studií, které spravuje, tak pořádá herní konference a snaží se své hry protlačit do světa. Jako jeden ze svých největších zářezů Game Dutch Studio vidí finanční injekci od samotné vlády na tvorbu her. Tvoříte-li hry a nebojíte-li se pomoci z Holandska, neváhejte si Game Dutch Garden vyhledat a napsat jim.

Viktor Kostik o DayZ a o tom, jak zvládnout early access

Viktor Kostik, animátor Bohemia Interactive, odpřednášel zajímavý vhled do zákulisí super úspěšné survival akce DayZ. Ta původně vznikla jako modifikace do Arma 2, kterou si Bohemka vzala pod svá křídla. Samostatná hra DayZ vyšla již v roce 2013 ve verzi early access na Steamu. Po dvou letech vývoje v této verzi zůstává a Viktor se tak rozpovídal o tom, jaká pozitiva a úskalí tento vývoj obsahuje. Mezi jednoznačné plusy patří, že hráči ovlivňují koncovou hru a hra se tak neustále plní obsahem. Klíčová je přitom samotná komunikace s hráči a testery. Na otázku, kdy DayZ konečně opustí stádium early access, však nebylo odpovězeno.

Průlet veškerou tvorbou Madfinger Games od Marka Rabase

Madfinger Games, české studio studio stojící za těmi největšími peckami pro mobilní telefony - jako například dva díly Dead Trigger. Samotný CEO firmy Marek Rabas se tak rozpovídal o celé historii firmy. Ta začínala v podstatě jako garážová firma o čtyřech lidech, kteří věděli jen jedno - že chtějí dělat hry. A že to chtějí dělat nezávisle, bez vydavatele, který by si jen diktoval podmínky. To se jim také podařilo, Madfinger Games se během pěti let stal pojmem, který na herním poli něco znamená. Marek nezapomněl vypíchnout, jak je pro ně klíčová skvělá grafika, která se snaží z telefonů ždímat co nejvíc, protože na vizuální stránku slyší obrovské masy hráčů. Každopádně Madfinger fandíme, málokomu z českého rybníčku se podařilo to, co právě jim.

O grafice a animacích v Samorost 3 od Václava Blína a Adolfa Lachmana

Amanita Design je pojem, který něco říká snad každému, kdo posledních deset let nestrávil někde v jeskyni. Jejich nezaměnitelný styl a vizuální stránka jsou pro ně natolik typické, že jejich hry si snad ani nejde splést s něčím jiným. Rozhodně bych se nebál říci, že jejich hry přesahují rámec těch "všedních" her a spadají tak spíše do umění. Amanita si na začátek příštího roku chystá třetí pokračování oblíbené adventury Samorost a oba pánové nám tak povídali o tom, jaké problémy museli řešit v grafice a animacích, kterých je v této hře nespočet. Skoro byste ani neřekli, že práce na jedné obrazovce může trvat až jeden měsíc a co všechno zatím vězí. A takových obrazovek má být ve hře 45! Amanita se se svým novým dítkem neskutečně mazlí a zachází do obrovských detailů. Máme se opravdu nač těšit.

Co vězí za úspěchem Blachhole od Filipa Krauchera

Poslední přednášku naprosto ovládl showman Filip "Fiola" Kraucher, kterého mnozí z vás můžou znát z herního pořadu Indian. Ve své půlhodince nám odprezentoval, co stojí a stálo za úspěchem jeho nejnovější hry Blackhole, o které jste už asi také odněkud slyšeli. Přičemž úspěchem máme rozumět to, že firma nezkrachovala a hra si tak pomalu ale jistě vydělává sama na sebe.

Filip se opravdu nebál dělat marketing této hře trochu jinak. A tak jsme se kupříkladu dozvěděli, jak zakomponoval dabing od českých youtuberů, kteří mu pomohli dostat hru mezi širší komunitu lidí, nebo s Blackhole uspořádal roadshow po České republice, kdy hru prezentoval na komunitních akcích. Vše ale opravdu nebylo růžové. Kupříkladu, když se svou hrou vyhrál soutěž, která mu měla zajistit místo na E3. Z čehož se však vyklubal opravdu nepěkný podvod... Všechno naštěstí dobře dopadlo a po zkažené E3 se Filipovi podařilo probojovat na evropský Gamescom, kde vše již proběhlo podle plánu. Rozhodně zajímavý pohled do zákulisí marketingu ohledně her. Blackhole fandíme a doufáme, že už se budou slavit jen samé úspěchy :).

Tak a to je z prvního dne GDS opravdu všechno. Doufám, že se vám tento souhrn líbil, protože zítra se můžete těšit na další report z druhého dne konference. Mějte se, já mizím do přednáškových sálů :).



Rye

autor
Filip Štochl / Rye

Publikováno: 28.11.2015


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 5 + 5 =

lubkoo

lubkoo | 06.07.16 v 08:05

ako som pisal nic pre mna

Weweka

Weweka | 31.01.16 v 22:35

Tohle by mě asi nebavilo .


naše databáze obsahuje: 26 945 her

Sponzoři ligy

inzerce