článek

GDS 2006 - deníček

GDS 2006 - deníček

Rok se s rokem sešel a v brněnském kulturním domě Rubín se uskutečnilo v pořadí již čtvrté Game Developers Seassion - setkání českých a slovenských nezávislých herních vývojářů. Okolím už v pátek a zejména v sobotu proudily skupinky podivných postav jako vystřižených z akčního filmu a konferenční místnosti a přidružené sály začínaly pomalu ožívat. Pohodlně se usaďte a vychutnejte si první část naší reportáže!

Pátek



První den celé akce byl spíše rozjezdový a skýtal především představení jednotlivých herních studií, vyvíjených projektů a post mortemy některých významnějších titulů, ono i tak toho bylo na páteční večer docela dost. Ačkoli spousta lidí pátek pro „malou lákavost“ vzdala, musím z vlastní zkušenosti říct, že udělali chybu, neboť přestože program nevypadal moc zajímavě, velmi se povedl. Za doprovodu videa a screenshotů se mimo jiné představily projekty jako Aquadelic, původně freeware simulátor závodů motorových člunů, který pozvolna přešel do komerční sféry, dále veleúspěšný prvotřídní Cold War z pražského Mindware Studios nebo pterodonský Vietcong 2. Takhle zní můj popis možná trochu suše, ovšem skutečnost byla taková, že většina těchto nahlédnutí do zákulisí byla skvěle pojata a obsahovala nemálo pikantních perliček, z nichž se mi do paměti vryla kupříkladu historka Jarka Koláře z Pterodonu o vývoji Vietcongu 2, kdy tým odjel fotografovat desítky různých historických zbraní z dob války ve Vietnamu do Londýna někam poblíž královského paláce a místní policie se náramně zajímala, k čemu potřebují všechny ty bazuky a samopaly :-).









Sobota



Sobota byla tím pravým ořechovým – největší účast, desítky přednášek, spousta „celebrit“ české herní scény. Co víc si přát :) Hned první přednáška mne ovšem trochu umrtvila - Geometrický pohled na lineární algebru od Martina Klímy z Altar Interactive (potažmo IDEA Games). Původně jsem si totiž říkal, že půjdu na většinu přednášek a že bych měl obsahu alespoň do jisté míry rozumět. Právě lineární algebra mě přesvědčila o opaku – bez znalosti matic a určité dávky vysokoškolské matematiky jsem prostě nevěděl, která bije. Přednáška jako taková byla velice dobrá a mnozí z řad pokročilejších programátorů si ji pochvalovali, já jsem se ovšem trochu strachoval, aby ty následující tolik odborné nebyly. A má přání byla naštěstí vyslyšena, neboť většina dalších témat byla pojata spíše obecněji. Úvod do pixel a vertex shaderů byl skutečně úvodem, tedy tím, v co jsem doufal, a ve spojení s pozdější vynikající přednáškou o Možnostech moderního grafického HW jsem si tak z GDS mimo jiné odnesl i výrazně tučnější znalosti o dnešní 3D grafice v praxi i teorii. Jednoznačně nejprofesionálněji působilo představení C# 2.0 a nové vlastnosti VS 2005 od Dalibora Kačmáře z Microsoftu. Jak už u této firmy bývá zvykem, nic nebylo ponecháno náhodě a celá prezentace byla opravdu mistrovsky zvládnuta. Nezklamal ani samotný Fila, který letos pohovořil o optimalizaci a složitosti algoritmů, což se mi zrovna docela hodilo a konečně jsem pochytil používání profilerů a některých dalších způsobů optimalizace. Po Filovi nastoupil opět Jarek Kolář z Pterodonu s fakty o produkci AAA titulů, přičemž se přednáška nesla v podobném duchu jako páteční post mortem Vietcongu 2, pouze s poněkud otevřenějším a osobnějším přístupem. Tím už se dostáváme do pozdního odpoledne, kdy asi nejzajímavější bylo Jak udělat hru úspešnejší od Lubora Kopeckého ze SleepTeamu – několik vcelku intuitivních a pragmatických zásad, kterých by se měli herní návrháři držet. Sobotní program se tak již nachýlil ke konci a posledních pár zbývajících lidiček se přesunulo do blízké putyky, kde ještě do půlnoci probíhaly horlivé diskuse, ukazování zápisků, screenshotů a různých jiných materiálů z připravovaných ambiciózních projektů.








Neděle



Neděle byla pojata o mnoho střídměji a spíše než o organizovanou konferenci herních vývojářů šlo o hromadnou návštěvu hospůdky Hvězda poblíž brněnské zoo. Z původního sobotního počtu necelých tří set účastníků nás zbylo kolem padesátky, aktivita mnohých po proflámované noci klesla... a kecalo se :-). Sdělovaly se zážitky a dojmy z GDS, mluvilo se o připravovaných freewarovkách mladých vývojářů i velkých projektech profi týmů, to vše za velmi přátelské atmosféry. V průběhu dne pak jednotlivé skupinky odcházely na vlak či autobus a třídenní vývojářsko-společenský marathon byl za námi!




Shrnutí, dojmy, zážitky



S klidným srdcem mohu GDS 2006 označit za skvěle organizovanou a skutečně výbornou akci. Pár záporů by se sice našlo (slabší části některých přednášek, místy časový skluz) a prostoru ke zlepšování je stále mnoho, avšak celkově to bylo prostě super. Dost ale záleží na úhlu pohledu a aktivitě účastníků – těm, kteří chtěli jen pasivně absorbovat znalosti, seděli a poslouchali, mohlo to vše připadnout vcelku nudné a „obyčejné“. Pravda je taková, že hlavní část byla v lidech – v poznávání lidí, rozmluvě s nimi a pokecu v hospodách. Kdo jen v klidu shlédl akademickou část, přišel o hodně.



Za zmínku také stojí zřejmý rozdíl mezi nezávislými vývojáři a zaměstnanci velkých týmů. Zejména z přednášek profíků o vývoji komerční hry čišel pesimismus, neustále nám bylo do hlavy vtloukáno, jaká je to řehole, jak je to tvrdá, špatně placená, nestabilní práce, za níž se vám často nikdo ani pořádně neodvděčí – problémy s distributorem, existenční problémy malých týmů... Naproti tomu stál entusiasmus nezávislých (nikoli pouze mladých a nezkušených) vývojářů, kteří stále mají velkolepé sny a dělají vše pro jejich splnění.



Rád bych ještě poděkoval organizátorům za skvělou práci (a jídlo zdarma :-)) a účastníkům za bezva přátelskou atmosféru, která dominovala celému víkendu.


A nezapomeňte - brzy u nás vyjde druhá část naší reportáže, v níž vám přiblížíme pohledy samotných účastníků a přednášejících na GDS! Můžete se také těšit na další kvantum bezva fotek!







Naše FG dvojice - Radek Tomášek (vlevo)a Jan Jirkovský (vpravo)




Sosol

autor
Jan Jirkovský / Sosol

Publikováno: 01.05.2006


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 4 + 3 =


naše databáze obsahuje: 26 928 her

nejnovější komentáře

ta hra nejde
20.07.2017 v 20:55:22

no snad vyzkouším malonko mě to láká
20.07.2017 v 16:54:41

jupí mário
20.07.2017 v 16:53:59

to je ale krve
20.07.2017 v 16:53:41

asi zkusím
20.07.2017 v 16:53:18

tak to by šlo
20.07.2017 v 16:49:45

Sponzoři ligy

inzerce