článek

GameMaker aneb tvorba her pro každého

GameMaker aneb tvorba her pro každého

GameMaker je fenoménem, který posledních pár let nenechal kámen na kameni. Umožnil spoustě lidí neznalých programování realizovat své nápady a vytvořit vcelku jednoduše vlastní hru k obrazu svému. Pokud jste také snili o udělání nějaké gamesy, možná máte právě díky GameMakeru šanci! Co tento zajímavý prográmek nabízí? Především rychlý a ve srovnání s programováním jednoduchý způsob realizace vašich nápadů. Chcete o něm vědět víc?


Věřím, že ačkoli mnozí z vás Gamemaker (zkráceně GM) znají, najdou se mezi vámi i tací, kteří tenhle šikovný prográmek neznají, nebo o něm ví jen z doslechu. Pokud se tedy o něm chcete něco dozvědět, čtěte dále. ;)




Co to Gamemaker je?





Gamemaker je výtvor holandského programátora Marka Overmarse určený všem, kteří chtějí vytvářet hry, ale neumí žádný "klasický" programovací jazyk (C++, Pascal a spousta dalších). Mluvíme tu teď o normálních grafických hrách, ne o textovkách, ty jsou kapitolou samy pro sebe. Gamemaker je vlastně nástroj k jednoduché a rychlé tvorbě her. Abyste nějakou menší gamesku vytvořili, nemusíte dopředu nic umět, stačí si přečíst dokumentaci a pár návodů/tutoriálů a může pod vašima rukama za pár hodin vzniknout třeba další remake Pacmana.




Jak to funguje?





Poté, co si jej stáhnete a nainstalujete (popsáno níže), můžete se ihned pustit do tvorby. Pokud však nemáte s něčím podobným žádné zkušenosti, budete zpočátku asi docela tápat, proto bych vám doporučil vzít k ruce nějaký tutoriál, tedy postup krok za krokem, jak nějakou hru udělat. Vyskočí na vás totiž okno se spoustou položek a možností a v tom aby se prase vyznalo :-). Jakmile nabudete základní vědomosti o ovládání a principech, na jakých vše pracuje, můžete udělat "něco jako hru". Vše se provádí klikáním na příslušná tlačítka, která vlastně nahrazují normální složité programování.





Bude to asi znít trochu komplikovaně, ale je to opravdu intuitivní a přehledné. Například pokud chcete, aby se míček v Arkanoidu nebo podobné hříčce odrážel od stěny, dáte objektům typu stěna vlastnost Solid (pevný) a míčku nastavíte, že se při kontaktu s tímto typem objektů odrazí pryč v jiném úhlu. Podobně uděláte loďku, kterou bude hráč ovládat, a v příslušném menu nastavíte, že objekt typu loď se při stisku klávesy (nejspíš šipky) rozjede určeným směrem. Těchto tzv. eventů (událostí) je celá řada a jen s jejich pomocí můžete kompletně udělat nějakou jednodušší hru. Pokud byste chtěli udělat něco složitějšího (tedy ne jen nějaké arkády, ale třeba strategie či RPG), máte k dispozici speciální skriptovací jazyk (GML - GameMaker Language), který umožní vyřešit prakticky jakoukoli situaci. Vaše hra tedy může vypadat naprosto jakkoli - co se možností týče, nejste nijak omezeni. A vše se dělá tak jednoduše a hlavně rychle!









Co všechno to umí?





Je toho opravdu hodně - program za vás obstará zobrazování grafiky i přehrávání zvuků. Samotný herní systém můžete vytvářet jak jednoduchým systémem klikání na příslušné položky a nastavování parametrů v příslušném menu, tak (pro pokročilé) s pomocí skriptů. Jediné, co GM uspokojivě nezvládá, je 3D grafika, ale poslední verze určitou podporu nabízí. Celý program se vám přehledně zabalí do jednoho .exe souboru, který je možné spustit na každém PC s Windows 98 a novějším. Grafika i zvuky jsou jeho součástí a odpadá tak starost o podsložky a podobně - vše máte přehledně na jednom místě, přístupné z hlavního okna programu přes jednotlivé záložky.




Kde je potom zakopaný pes?





Zatím to vypadá skoro až pohádkově. Je sice pravda, že v GameMakeru můžete udělat téměř (nebrat doslovně) vše, co lze udělat v plnohodnotných programovacích jazycích, ale rozhodně to nebude tak "čisté". Programy z GameMakeru se totiž vyznačují enormní velikostí a zpravidla zabírají mnohem více místa, než jejich bráškové z nějakého normálního programovacího jazyka. To je negativní zejména pokud budete chtít šířit hru po internetu (např. je můžete poslat na náš/váš server Freegame.cz) - každý si přece radši stáhne půl megabajtu než třeba tři mega. Je to způsobeno nabalováním různých (ne)potřebných funkcí do vaší úplně malinké gamesky. Každá akce, každá nicotná vlastnost jako odrážení míčku v nějakém úhlu pod sebou skrývá ohromné množství zdrojového kódu produkovaného samotným programem. Nemluvě o samotném grafickém jádru, které, ač univerzální a použitelné v jakékoli situaci za jakýmkoli účelem, je vysoce neoptimalizované a velmi obecné. Ve výsledku to pak kromě velkého nabobtnání velikosti znamená absolutní neoptimalizovanost. To v dnešní době už naštěstí zas tak nevadí, většina lidí má něco nad 1 GHz s 256 MB RAM, což by mělo stačit (běžné požadavky gamemakerovek jsou kolem 300 MHz a 64 MB RAM). Na druhou stranu je také spousta lidí, kteří hrají freewarovky, protože jsou méně hardwarově náročné než hry komerční, což je taktéž častý přístup. A těm pacman s nároky Gothicu asi radost neudělá :). Také si pamatuji jeden případ, ve kterém byla jedna gamemakerovka natolik komplexní a složitá, že ji neutáhly ani celkem výkonné stroje, jmenovitě Athlon 1700+. Jednalo se o velice nadějné RPG Mrtvý Drak do soutěže s Únosem, které tato nemilá vlastnost, tedy ukrutná trhanost na většině běžných PC, výrazně zredukovala počet případných spokojených hráčů.





Vlastní zkušenosti




Sám jsem ze zvědavosti tolika lidmi opěvovaný, tolika nenáviděný GM také vyzkoušel a byl jsem docela příjemně překvapen. Již předtím jsem viděl a hrál spoustu "gamemakerovek", ale vždy jsem na ně hleděl z hráčského hlediska a všímal jsem si jejich nedostatků, tedy hlavně objemnosti archivu a slabší grafiky (funkce moderních 3D karet jsou prakticky nevyužívány a úchvatných efektů si neužijete). Za tím vším ovšem stojí velice komfortní vývojové prostředí, ve kterém bez jakýchkoli problémů dosáhnete svého cíle. V době, kdy jsem GM zkoušel, jsem už uměl celkem obstojně programovat v Delphi, takže by pro mě přechod ke GM byl velkým krokem zpátky, ale kdybych o něm věděl před několika lety, tedy v době, kdy jsem programovat začínal, určitě bych si ho oblíbil a zůstal mu po nějakou dobu věrný, protože splňuje vše, co jsem si mohl jako začátečník a neprogramátor přát.




Verdikt - "mám to teda zkusit"?




Nejsem zastáncem ani jednoho z radikálních názorů - dost lidí, například někteří nerudní programátoři, totiž o GameMakeru říká, že je to strašný "shit", zatímco druhá skupina (složená převážně z lidí v něm tvořících) jej obhajuje zuby nehty. Pravda je někde uprostřed. Udělat GameMaker byl bezpochyby geniální nápad a Mark Overmars si tak zaslouží uznání. S jeho pomocí mohou tisíce lidí proniknout do tajů game-developmentu. Mnohým se tak otevře i cesta programování, neboť to je na stejném základě, akorát jsou vizuální prvky a menu nahrazeny složitým zdrojákem a vše si musíte od píky udělat sami, což vás na jedné straně bude stát mnoho úsilí, na straně druhé si však můžete vše udělat přesně k obrazu svému bez jakýchkoli omezení a navíc budete odměněni mnohem vyšší rychlostí a menší velikostí (většinou :o)). Pokud to ale myslíte s tvorbou opravdu vážně, neměl by se GM stát vaší poslední metou - při vývoji her mnohem více než kdekoli jinde platí Leninův výrok "Učit se, učit se, učit se...". Prvních pár let se můžete s vývojem seznamovat a užívat si jednoduchosti GameMakeru, ale pokud se budete chtít vývojem softwaru/her zabývat i nadále, měli byste sáhnout po něčem "mocnějším". Pro ty, kteří by se programováním chtěli někdy zabývat profesionálně, to platí dvojnásob ;).





Stručně řečeno, pakliže programovat neumíte a připadá vám to složitě, ale přesto byste chtěli zrealizovat vaše sny a nápady, můžete to zkusit s GameMakerem. Rozhodně to není ztracený čas, neboť získané zkušenosti uplatníte i v běžném programování. A navíc se můžete kámošům pochlubit, že jste nějakou tu gamesku udělali :o). Vyšší hardwarové požadavky určitě překousnete.





Kde to seženu?




Stačí zabrousit na oficiální stránky a v sekci Download stáhnout nejnovější release (v době psaní článku 6.0). Program je šířen jako forma Shareware, ve verzi k bezplatnému stažení je pár omezujících faktorů, například reklamní logo na začátku nebo absence nějakých funkcí (particles, multiplayer...). Plnou verzi je možné registrovat za pouhých 15 euro, což je pakatel, pokud se vám zalíbí a budete to s tvorbou her myslet vážně.




Stáhnout můžete na této stránce - http://www.gamemaker.nl/download.html jednoduše kliknutím na odkaz " Game Maker version 6.0 (4.0 MB)".




Odkazy aneb kam byste se měli podívat, pokud to s GM myslíte vážně




http://www.gamemaker.nl/ - Oficiální stránky GameMakeru.



http://forums.gamemaker.nl/ - Oficiální diskuzní fóra, náměty, dotazy, připomínky...



http://gamemaker.games.cz/ - Zřejmě nejobsáhlejší české stránky o GameMakeru, tutoriály, odkazy...



http://gamemaker.kvalitne.cz/ - Další, tentokrát menší české stránky o GamaMakeru.



Stránek o GM je samozřejmě spousta, má kolem sebe velkou komunitu vývojářů. O tom se ale jistě přesvědčíte sami, prozatím by vám výše uvedené měly stačit.




Jak teda začít?




Stáhněte si samotný GameMaker a zabrouzdejte na některé z výše uvedených stránek. Zejména doporučuji ty české, ze kterých můžete také stáhnout tutoriály, které jsou pro pochopení klíčové. A pak už jen zkoušet a zkoušet... :-)




GameMakerové hity aneb "Gamemakerovky nejsou jen shity". :o)




Abych vám dokázal, že můžete vytvořit nejen primitivní remaky pacmanů a spol. (TM), ale také komplexní strategie, RPG a další skvělé a zábavné hry obecně, je zde pár tipů na výborné GameMakerovky. Těch dobrých je samozřejmě mnohem víc, zde jsou tři, které se mně osobně líbily nejvíc.













Anakin's Castle Duels - tahle skvělá strategie mi vskutku přirostla k srdci. Dokazuje, že výborná hratelnost je to hlavní a že i titul s průměrnou grafikou a jednoduchým technickým zpracováním si může získat desetitisíce spokojených hráčů. No zkrátka zlaté české ručičky. ;) /Více v recenzi\




Mage Craft - další výborná gamemakerovka, tentokrát RPG od známého Darthlupiho. Opět tu máte chytlavou hratelnost, podpořenou kvalitním příběhem a originálním herním systémem. Vlastně je to takové menší Diablo. /Více v recenzi\




Legend of Shadow - pro změnu arkáda, ale taktéž od Darthlupiho. U nás si nevysloužila příliš vysoké hodnocení, každopádně já osobně jsem se u ní několik hodin výborně bavil, zejména díky svižnosti a akčnosti. Ovládáte obratného ninju, házíte hvězdice, sbíráte bonusy a musíte se vypořádat s davem nepřátel. /Více v recenzi\










Závěr




A jsme u konce. Doufám, že jsem vám GameMaker dostatečně přiblížil a že se vámi najdou tací, kteří to zkusí a také se pokusí nějakou tu gamesu vytvořit. Pokud byste měli nějaké dotazy nebo připomínky, neváhejte se optat v diskuzi. ;)




Sosol

autor
Jan Jirkovský / Sosol

Publikováno: 08.04.2005


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 2 + 2 =

Má první hra přes GameMaker která se jmenuje Mao Ce Tung | 15.09.14 v 06:18

Moje první hra v mém životě udělana pomocí snadného programovaní přes GameMaker se jmenuje Mao Ce Tung.

MiVal | 19.08.11 v 09:33

Pokud chcete jednou v tomto oboru (tvorba her) pracovat, GM není rozhodně dobrou volbou, protože tvorba her jako je 4story, Metin2, Mafia ,.. je mnohem těžší a když si zvyknete na GM, přejít k C++ a DirectX bude pro vás jako se naučit za týden arabštinu.
Doporučuji začít například s Visual Basicem nebo s C#.
PRogram : Visual Studio od microsoftu.

Hledám grafiku pro prohlížečovou hru.

Dody16 | 09.08.11 v 12:12

souhlasím Game Maker je jeden z nejlepších freewarových programů na výrobu her.Ale v české verzi sem ho jinak nenašel :( A kdo neumí pořádně anglicky tak docela dobrý freeware program v češtině je Scratch-pro ty co by chtěly něco v češtině :D

Martin | 13.07.11 v 00:24

Pokud se chcete naučit programovat v Game Makeru tak vám doporučuju stránky www.erengia.mysteria.cz našel jsem na nich spoustu zajímavých informací a návodů. A také tutoriály.

láďa | 26.06.11 v 16:15

Vytvořil jsem si hru ale kdyz ji ulozim jako exe soubor a nekomu poslu tak mu to nejde otevrit preco pise to tam nejaky error

Autor | 25.04.11 v 20:50

http://erengia.mysteria.cz/ tyto stránky doporučuji všem začínajícím i pokročilým uživatelům Game Makeru. Najdete zde spoustu tutoriálů, návodů a mnoho dalších informací.

MiVal | 14.04.11 v 15:23

Podle mě je Game Maker pro hodně malé děti, které jsi chtějí hrát ale i tak si myslím, že se v něm lze něco užitečného naučit. A pro ty, kteří říkají že je GAME MAKER vhodný pro firmy a jejich tvorbu her a že by ho měly používat, tak v to pochybuji. Profesionální hry jako Mafia, GTA, ... se dělají v C++.

PS: HLEDÁM GRAFIKA PRO BROWSER HRU.

Richr:D | 11.12.10 v 17:00

Mám problém k moji hře...
je podobná jako diablo,hra ma 2d grafiku.. delal jsem health a tam kdyz se dotkne nepřítele
tak to udela error:object0.x
object0.y
(player)
jako kolize nepritele tam ubere 10 health ale tam error
ma nekdo řešeni napiste:
rich98@seznam.cz diky..(

Harpier | 12.05.10 v 19:54

Prosím o pomoc někoho, kdo umí pracovat s Game makerem. Zasekl jsem se u posledniho kroku tutorialu.
Nevíte co udělat aby se postupně ve hře oběvovaly bomby??
moc dekuju za odpověď

vendy | 03.05.10 v 16:44

dívala jsem se na několik webů a nenašla jsem GM ke stažení v češtině. Nevíte o nějakém? Kdyžtak napište na mail vendy.petrova@seznam.cz.
Předem dik za odpověď !

Dave | 12.04.10 v 18:02

game maker je super program,pres ktery se snadno vytvareji hry,programy,...
mrknete kdo ma zajem na muj web:-) www.xs-games.7x.cz ,kdo bude mit zajem o zaslani editacniho souboru pres mejl,napiste:-)

PepiCzech | 08.03.10 v 13:04

Přátelská komunita lidí, kteří tvoří hry (bez rozdílu použitého vývojového prostředí) se schází na webu http://kreveta.net Funguje zde diskuzní fórum a pravidelně aktualizovaná homepage s články, návody, rozhovory a zajímavostmi. Rádi Vás tam uvidíme.

Colonel | 04.05.09 v 15:59

Sosol či Jan Jirkovský:Ten článek se ti podařil.Game Maker může sloužit i jako profesionální program.Stačí si jen některé věci trochu poupravit(dll nebo draw).Větší firmy by ho mohli využívat,ale právě takové věci by si museli zpravit.Pěkný článek ;).

Jirka | 16.04.09 v 21:24

Není mezi Vámi tvurce her, kontaktujte pro spolupraci.
.
czbes.blogspot.com

*Rogi* | 14.07.08 v 13:26

Bola, ale je aj slovenčina, ktorá je vlastne i tak robená z češtiny :D http://tvorbahier.xf.cz/gm_slovencina.php

honza | 04.07.08 v 19:52

Nebyla by čeština?

Hubert | 14.02.08 v 18:46

kde si muzu program stahnout

Ríša W. | 04.03.07 v 20:50

Nemohu to tam najít, na www.velkejchytrak.cz/noveforum!

| 04.03.07 v 20:42

Ej | 21.12.06 v 15:41

www.velkej.chytrak.cz

David | 03.07.06 v 20:58

Nevím kdo game maker vytvořil ale je to super hra uplný mazec pošlete mi hry čus váš:FANDA

Watcher | 23.10.05 v 13:19

Netvrď tady, že gm smrdí, protože kvalita hry zavísí hlavně na autorovi. Dá se v něm udělat i dobrá hra.

Triple T | 26.09.05 v 16:06

GM smrdi a hry z nej taky. Bude to chtit vic nez 3 kusy (z nichz je skutecne dobry jenom 1), abych byl presvedcen o opaku. Nicmene jsem optimisticky a imo se pomer dobrych GM her ke spatnym postupne zlepsuje (nebo maji ty lepsi proste cim dal lepsi prezentaci).

Kamak5 | 26.09.05 v 15:44

Já už sem na GM udělal asi 10 her a pokud byste nějaké chtěli napište si o to na Kamak5@seznam.cz A jinak: GM JE SUPER!!!!

zajo88 | 02.07.05 v 19:28

je to suprovy program nemusíte vedieť programovať ale len vkladať vecičky. odporúčam!!!

Watcher | 28.05.05 v 11:30

Game maker je skvělý program. My v něm právě děláme 3d rpg s názvem World of magic. Najdete nás na adrese www.elementsoftware.wz.cz

Vojta S. | 13.04.05 v 13:37

já v GM dělám hru o organizaci SURO, co dělá ve vesmíru na různých planetách závody ve vesmírných lodích X-Race 2.
Grafika: Na GM dobrá
Hratelnost: Good
Obchody: COOL
Cheaty: Asi 5, ale teď zatím jen 1.:-)
Verzi 0.8 stahujte v sekci Vaše vytvořené hry na velkej.chytrak.cz/noveforum. Tato verze (zatím) není hotová, ale i tak je to zatím COOL game (na GM).

Jinak můj názor na GM: Splněný sen pro začátečníky a Noční můra pro pokročilé.

Sosol | 12.04.05 v 16:18

James.Pond: Jestli ti věta "vlastně je to takové menší diablo" připadá jako srovnání, pak budiž...

" Jinak bych rád viděl komplexní strategii obsahující vše od enginu až po třeba pathfinding, která by byla vytvořena v programu(ne programovacím jazyku) GameMaker. "

To, že ještě nikdo realtimovku á la Warcraft v Gamemakeru neudělal (aspoň o ní nevím, :o)), ještě neznamená, že v tom nejde udělat. A nechápu, co myslíš tím "programu(ne programovacím jazyku) GameMaker. ". Pokuds tím myslel bez použítí skriptování (což ale já osobně beru jako součást programu gamemaker, protože to jeho součást je), tak to opravdu asi nejde...

James.Pond | 12.04.05 v 08:29

Autor tohoto článku je asi blázen, když se pokouší srovnávat hru Mage Craft s Diablem :). Jinak bych rád viděl komplexní strategii obsahující vše od enginu až po třeba pathfinding, která by byla vytvořena v programu(ne programovacím jazyku) GameMaker.

eMan | 11.04.05 v 15:09

pro všechny fanoušky ACD, chystá se hra HRADY , která je inspirovaná Mravenci a ACD v plně 3D prostředí.Mělo by to být takové neoficiální pokračování.Chcete vědět víc?
http://www.sgsoftware.wz.cz/INDEXB.php?id=Hrady
nebo taky tady http://www.hrej.cz/hrady

Ladik | 10.04.05 v 12:06

GM je jednička!:-D

Sosol | 09.04.05 v 10:33

Kaleta: Já nijak podrobně nezkoumal, proč se to seká. Každopádně to někomu s kompem nad 1 GHz jelo a někomu ne. A protože třeba výše uvedené hry (ACD, LofS, MC) jedou každému, koho znám, celkem v pohodě, usoudil jsem, že asi bude někde chyba v samotné hře Mrtvý Drak.

Ohledně velikosti - s tou velikostí knihoven máš asi pravdu, každopádně většina her v GM mi připadá svou velikostí trochu přemrštěná.


Frantisek Horinek: Jasně, pokud někdo začně řekněme v 10-12 letech programovat a dělat hry už s tím, že chce pracovat jako profesionální programátor, tak by měl sáhnout rovnou po céčku nebo packalu/delphi. Na druhou stranu bych řekl, že většina lidí si chce vývoj zkusit a chce to dělat jen jako koníček a pro ty je myslím GM přímo ideální. A pokud se pak po dvou třech letech rozhodnou, že je vývoj her opravdu to, co chtějí dělat, nic jim nebrání v přechodu na céčko.


Ale samozřejmě každý může mít jiný názor, tohle není diskuzní téma, kde by byla nějaká objektivní pravda :)

Frantisek Horinek | 08.04.05 v 22:36

GM je dobry napad ale buducnost v nom (pre buducich vyvojarov) nevidim ja by som osobne nahnal "lamy" na pascal alebo c aby si nezvykli na velke pohodlie :-P Osobne programujem asi 7-8 rokov a pascalovsky sintax my dost pomohol pretoze z pascalu je velmi jednoduche prejst na php,c,javu,delphi a podobne

BtW Kaleta : Mrtvý drak podla grafiky by kludne mohol bezat aj na 486 ;-)

Kaleta | 08.04.05 v 20:52

Článek se mi líbí, je na moje oblíbené téma:-)
Jen pár opravných poznámek: to sekání hry Mrtvý drak není způsobeno komplexností ani složitostí, ale typem grafické karty nebo ovladače. Stačilo si to zahrát na kompu s jinou kartou (1GHz notebook) a šlo to. (ve verzi 6 se to nestává)
Velikost her v GM činí nejčastěji kolem 1 Mb knihoven, zbytek bývá grafika, program, atd, tedy 3 mega asi ne...

A dost mě překvapilo, že se někdo zajímá o samotný program GM. Jen tak dál!
Ale pozor, Mark Overmars prý nespí na vavřínech, takže je dost možné, že za pár let bude Game Maker plně uznávaný, se vším kompaktibilní profesionální program...