článek

Quake World

Quake World

Quake world představuje svět hry Quake od vývojářů z idSoftware v celosvětovém klání. Hráči se připojují pomocí určitého klienta, jenž je například ezQuake, jehož si právě dnes představíme spolu s video tutoriály, kde se můžete podívat na ty správné pohyby jako je Bunnyhop a mnoho dalšího. Vítejte v nejrychlejší multiplayerové akci všech dob.


Klient



EzQuake, je klient pro multiplayerovou hru, který kombinuje všechny moderní prvky předchozích Quake World klientů. Oblast nastavení nabízí bohaté možnosti, jak si vše přizpůsobit podle potřeby. Grafika je rychlá a drží se  pravověrně vzoru masivní monolitičnosti původního Quake 1, lze nastavit jak filtry textur pro extra jemnou podívanou, tak je úplně vypnout pro velice slabé stroje a podporováno je i velmi vysoké rozlišení (já to hraji v rozlišení 1920x1200) a širokoúhlý aspekt. Mně osobně vyhovuje původní vzhled, který ovšem vynikne v dnešní době až ve vysokém rozlišení a vezměte na to jed, že na moderním stroji hra běží jako když bičem mrská. Doporučuji systém winXP service pack 3, na kterém to mám osobně odzkoušené a dám za to ruku do marmelády.



EzQuake podporuje také Linux, MacOs a FreeBSD. Přizpůsobivost se netýká pouze grafického a zvukového dojmu, lze také přizpůsobit síťování dat a tak podobně. Možná někoho bude zajímat, že tento klient je možné použít pro účely pro-gamingového klání. Obsahuje vestavěný mp3player a server browser, dále podporuje QuakeTV, skriptování a proměnlivou grafiku HUD display. Opravdu chci doporučit, stáhněte si ještě dodatečné soubory nQuake, které přidávají některé moderní prvky grafického vzhledu, jako je lepší vykreslování světla, nová grafika zbraní, která je věrná původnímu vzoru a působí krásně kovovým dojmem. Úplně vám ztěžknou ruce, až to uvidíte. Textury jsou masivní a bezchybně usazené, nečekejte žádné rychlokvašené deformace, nebo rozmazání. Navíc lepší částicové efekty, jako třeba odletující jiskry a tak podobně. K hraní Quake World není zapotřebí originální hra. Pouze tento klient, jenž obsahuje část kódu z původní hry. To je možné díky tomu, že originální vlastník a vývojář idSoftware uvolnil spustitelný kód, či chcete-li engine, podle GNU Běžné veřejné smlouvy k lidovému využití. To jen tak pro zajímavost, i když nepředpokládám, že čtenáře tohoto článku bude zajímat něco jiného než jen pořádná multiplayerová hra.





Základy hry



Kdo ještě stále tápe, o jakou zábavu se jedná, mohu pouze dodat, že jde o hard-core multiplayer akci, která je překvapivě osvěžující, jakmile se trochu dostanete do centra dění. Ovládání je nastavitelné dle vkusu a potřeby. Většinou je to W, A, S, D klávesy k pohybu pro praváky, nebo kurzorové klávesy pro leváky plus myš pro oba, či obě, jež je důležitá pro správný Aim. Aim je vaše muška, schopnost koordinace v prostoru. Nesmíme zapomenout na skill, což je obecná schopnost rychlého pohybu a přesné střelby, v ideálním případě zároveň.



Pokročilé techniky



Důležité jsou skoky, jako například v úvodu zmiňovaný bunny-jump, který patří k pokročilým základním technikám zrychleného pohybu. Hráč je tak schopen dosáhnout na místa mapy, které jsou jinak obtížně dostupná a většinou skrývají zásadní bonus. Kromě toho je tato technika základem k zvládnutí toho, co jsem pracovně nazval tanec mezi střelami. Pokud se vám zdá, že nemůžete za žádného boha protihráče zasáhnout, pravděpodobně používá k pohybu pravě králičí přískoky, (bunny jumping) což mu uděluje vyšší rychlost.



Hráč by se měl soustředit na vyplňování časových intervalů mezi obrozením brnění. Znalost mapy přispívá k dobré orientaci. Dobrý hráč kontroluje červené brnění a silné zbraně jako je raketomet. Využívejte zvuku, hráči jsou slyšet a stejně tak zbraně. Jakmile se někdo blíží, vystřelte na to místo s předstihem a pak ještě jednu či dvě rány pro jistotu. Až se zlepší vaše orientace na mapě, můžete střílet na místo, aniž byste protivníka už zahlédli, protože se tam musí logicky ukázat. Tak to mnohdy dělají profesionální hráči.  To je možné ale až po hodinách tvrdého tréninku, kdy jste na počátku mnohdy doslova šikanováni ze strany spoluhráčů a jen se slepě potácíte jako bezdomovec po láhvi samohonky. Nedejte se odradit, pokud budete hodně umírat. Cvik dělá mistra.





Cílem hry typu deathmatch/free for all je vyhrát podle jednoduchého klíče. Jedno úspěšné zabití protivníka znamená jeden bod k dobru. Pokud zabijete sami sebe, a to se může stát lehce, například si vystřelíte raketu pod sebe, nebo spadnete do žhavé lávy, bod se vám odečítá. Jestliže vás zabije soupeř, nula od nuly pojde.



Rakety a quad-damage



Rakety se chovají v této hře úplně jinak, než je obviklé u dalších dílů série. Tím podstatným rozdílem je rychlost mnohonásobně převyšující líné raketky z následných dílů Quake. Raketomet se stává zbraní volby úspěšného hráče. Raketa je schopna ve zlomku sekundy přeletět celou mapu, takže obvyklé vyhýbání je možné jen ve velmi omezené míře a boj tak dostává strategický rozměr. Kdo kontroluje raketomet, má v rukou velkou výhodu.





Quad-damage vypadá jako modrá runa Quake a pomocí čtverného násobiče zvyšuje masivně poškození každé zbraně. Platnost je časově omezena a hráč má okolo sebe modrou auru pokud je bonus aktivní.



Pokud zkombinujete raketomet a Quad-damage vznikne děsuplná kombinace palebné síly a často po takovém zásahu létají všude kusy masa. Fantazii se meze nekladou.



Mega health a regenerace



Mega health je zásadní bonus, který vypadá jako velká tlustá kostka s červeným křížem trůnící v nějakém zákoutí mapy. Je podobný lékárničce, ale poskytuje bonusové zdraví za dvě sta bodů, přesněji pokud máte základ sto bodů zdraví, tato kostka vám poskytne sto bodů navrch po omezenou dobu. Maximálně můžete mít dvě sta bodů zdraví. Klasickou strategií je neustále dobírat zdraví a brnění. Menší lékárny rozeseté v aréně vám mohou pomoci vyřešit kritickou situaci. Své snahy však směřujte raději k neustálé sklizni Mega health. Standardní situace nastává v případě, že vás napadne hráč a vy ještě nemáte pořádnou zbraň, většinou se to stává právě po vstupu do mapy na nějakém špatném místě, kde je už plno lidí. V takovém případě nemá moc cenu pižlat ho obyčejnou brokovnicí, ale lepší je zvolit taktický ústup na místo s bonusem, nebo lepší zbraní, přičemž cestou sbíráte právě malé lékarny a to vám pomůže přežít, než se dostanete k pořádné výbavě.



Zbraně detailně



Váš arzenál porůznu rozesetý po mapě zahrnuje základní brokovnici, kterou už máte od začátku, ale je to jen takové plivátko použitelné pouze k dodělání již načatého protivníka. Pokud je protihráč vybaven a má již nějaké základní zkušenosti, nemáte s touto zbraní prakticky šanci. Proto je dobré okamžitě směřovat za lepší zbraní.





Druhou zbraní je brokovnice dvojitá, takzvaná medvědice. Ta už nabízí lepší poškození, nevýhodou je nutnost přiblížit se co nejvíce protivníkovy kvůli účinnosti, jež s narůstající vzdáleností mezi cílem a vámi značně klesá a pomalé přebíjení, proto je spíše také vhodná pro dodělání již zraněných oponentů.



Následuje dvouhlavňový hřebíkovač, který už je spolehlivou zbraní a z pohledu designu opravdová lahůdka, kterou v jiné hře tohoto typu těžko pohledat. Ještě lepší z pohledu ničivosti je vylepšená čtyřhlavňová verze této zbraně, super hřebíkovač, který díky důmyslnému rotačnímu mechanizmu nabízí větší razanci a skvělé poškození. Nevýhodou je značná žravost nábojů a nutnost přesné střelby, což je ale věc poctivého zvládnutí zbraně po mnoha hodinách praktického cvičení.



Granátomet, můj oblíbený, je velmi účinná zbraň hodící se pro čištění uzavřených prostor od "nahloučenných" hráčů. Přímý zásah znamená většinou jistou smrt, ale pokud granát dopadne na zem, je zde určitá, asi vteřinová pomlka, než vybuchne. Toho se dá využít ke strategickému ústupu, kdy prostě běžíte a sázíte za sebou granáty jako tulipány. Skvělou strategií je také vyskákat na nějaké vysoké nedostupné místo a odtud spoluhráče dole pěkně zmasakrovat. Dejte si však pozor, aby vás někdo nesundal raketkou.



Raketomet je jedna z nejrychlejších a nejvražednějších zbraní této hry.  Jak už bylo zmíněno, rakety jsou opravdu rychlé a srovnání s multiplayerovou hrou následujících dílů ze světa Quake značně pokulhává, protože než k vám střela doletí, stihnete udělat třicet kliků. Ne tak v případě Quake World. Vyhnutí vyžaduje extrémní reflexy a proto je mnohem lepší strategií dostat se spoluhráči do zad oklikou. Raketomet nevyžaduje takovou přesnost zacházení, ale díky tomu může znamenat ztrátu drahocenného bodu i pro vás, když se nešikovně v horku situace odstřelíte na impresionistickou malbu na kamenné zdi. Dovolím si jeden osobní dojem, a pokud znáte novější díly ze světa Quake, postavil bych raketomet na úroveň railgunu, ale s větší účinností.



Poslední z řady elitních zbraní je, jistě ne poslední svou palebnou silou, specialita jménem elektropuška. Pokud rádi smažíte maso, je to správná volba. Rychlá, přesná a smrtící. Tato zbraň vyžaduje precizní zacházení, avšak je schopna fragnout i několik protivníků najednou a je při tom velice efektivní. Než s ní dosáhnete mistrovství, může to trvat i roky. V Quake World jsou náboje oddělené od zbraní a volně ložené skrze mapu a proto na to myslete, abyste vždy měli dostatek střeliva. V půběhu hry, když poprvé seberete určitou zbraň, sice dostanete nějaký ten zásobníček do začátku, ale podruhé už ne, pokud mezitím nestihnete odejít do věčných lovišť. Náboje můžete sbírat nezávisle na zbraních.



To mají mazlíčci rádi



Brokovnice používá patrony, medvědice také (ale vyrobené z rozemletých medvědů), raketomet (překvapivě) raketky a elektropuška baterie. Hřebíkovače používají 22 centimetrové průrazné ocelové hřeby. Jejich krabici poznáte podle zkratky NIN (nine inch nails), což je mimochodem i název hudební skupiny, která složila soundtrack k původnímu Quake 1. Přesněji řečeno Trent Reznor, vůdčí postava Devítipalcových hřebíků (Nine Inch Nails), který byl od začátku součástí původního vývojářského týmu. Ta hudba se dá stručně popsat slovy, je hypnotická a přesto neuvěřitelně dynamická. Ostatně posuďte sami. Pro poslech doporučuji minimálně kvalitní sluchátka.





Na závěr kapitolky musím ještě zmínit oboustrannou sekeru, jež je obvykle zkušenými hráči používána k citlivému týrání nováčků. Také se stává, že v průběhu boje rozpálený hráč dostane berserk záchvat, a pokud ztratíte nervy, rozseká vás na kaši. Na druhou stranu, pokud již zvládáte pohyb, hlavně tedy uhýbání, na obstojné úrovni, můžete se se sekerou propracovat i k hráči s raketometem a dát mu/jí ochutnat poctivou sekernačku.





Aréna



Map pro Quake World existuje řada a většinou jsou to časem prověřené arény, které nabízejí horizontální i vertikální víceúrovňovost, teleporty a někde narazíte i na vražedné pasti ve formě ostrých, či tupých ocelových traverz, které reagují na pohyb. Pokud rádi létáte, můžete také využít zrychlujících odpichů, které na některých mapách najdete. Většina map je uzavřených a proto odpadá značná část frustrace způsobená neustálým pádem do hlubin kvůli špatně vypočtenému skoku, jak je obvyklé u novějších epizod ze světa Quake (viz několik map z Quake 3 a 4, které připomínají plochu volně zavěšenou v prostoru propojenou zrychlujícími odpichy). Nejsou to vyložene špatné mapky, ale hodí se spíš pro duelová klání jeden na jednoho, pro turnaje a profi scénu. Věřte mi, že pro takové to domácí hraní je lepší mapa uzavřená, kde se můžete soustředit na to co je podstatné a tím je sbírka vašich skalpů.



Quark (Quake Army Knife)



Quark je super editor pro tuhle nářezovou pecku a jiné hry založené na stejné technologii. To bychom ale odbočili. Nás zajímá právě Quake. Takže, je lehký, výkonný, lze s ním editovat mapy i modely do hry, vkládat zvuky a textury. Umí vytvářet soubory ve formátu pak, což si můžete představit jako takovou databanku, ve které jsou uloženy data pro hru. Nakonec ještě umí spouštět kompilátor, to když vytvoříte nějakou úžasnou modifikaci, aby to hra uměla použít. Protože nejsme nafukovací, dále vás odkazuji na oficiální stránky editoru v anglickém jazyku.



Liga



EQL je liga evropská a hraje se většinou v týmech čtyři na čtyři. Vznikla už roku 2005 a má za sebou už dvanáct takzvaných seasons, nebo chcete-li prostě ročníků. V roce 2011 příchází třináctá sezóna s přídomkem Pro. S klientem EzQuake se samozřejmě můžete zůčastnit a pokud projdete kvalifikací, čeká vás sláva a bohatství a mnoho krásně opálených mulatek, anebo svalnatých černochů pro dámy. Proto neváhejte a hrajte Quake World.



Velké množství dalších užitečných informací najdete na Quake World Wiki v anglickém jazyku.



Tak ať vám to fraguje.





dannyfx1

autor
Daniel Jančovič / dannyfx1

Publikováno: 08.04.2011


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 1 + 3 =

Drticka

Drticka | 01.06.18 v 12:51

bubáci by řekl momik

voky15

voky15 | 22.09.15 v 07:45

jj :)

Petosko

Petosko | 30.05.15 v 22:55

Zaujímavé zkůšám :)

phanka

phanka | 09.04.15 v 15:18

:-)) ok