článek

Tomáš Sudík: Freeware neznamená odpad

Tomáš Sudík: Freeware neznamená odpad

V dnešní době je veliká vzácnost, když se někdo rozhodne pracovat, aniž by hlavním cílem jeho díla byly peníze. Hráče jistě potěší, že existují společnosti, které milují free hry a zabývají se jejich tvorbou s náležitou vážností a stylem. Dámy a pánové, dovolte mi představit vám Scomputers Creative Studio, které v současnosti chystá tři skvělé projekty, které budou naprosto free. Pan Tomáš Sudík, zakladatel této společnosti, nám poskytl exklusivní rozhovor a prozradil nám, copak jeho team v současné době připravuje a na co se můžete vy, hráči, těšit. A že svou tvorbu a práci celého teamu Scomputers Creative Studio bere opravdu vážně, o tom se přesvědčíte v následujících řádcích.



Čím se zabývá vaše společnost, kdy vznikla a čí to byl vlastně nápad založit ji?




To, co se týče přesně mojí společnosti Scomputers, tak je odpověď jednoduchá, poskytovat kvalitní SW a HW služby zákazníkům a být znám pro svou serióznost, servis a samozřejmě také zisk z toho. Ohledně Scomputers Creative Studio je to kapku jiné, toto oddělení je (zatím) neziskové a tudíž nemá cenu ho zatím zaregistrovávat jako další legalní společnost. Studio zatím nechávám spíše vyvinout, pak už jen záleží, do čeho se vyvine, a podle toho budu přemýšlet, jak s ním nakonec naložím. Další věcí je, že firmy na vás rozhodně jinak koukají, když jste podnikatel a umíte jednat, pak není problém sehnat či domluvit nějaký ten sponzoring vaší hře.





Vy máte krásné motto, můžete jej říci, aby si čtenáři udělali obrázek, jak moc Vám záleží na kvalitě Vašich produktů. Jak jste vlastně přišel na takové motto?




Freeware neznamená odpad :) Není to ani tak moto jako spíš reakce na dnešní smutnou (obvzláště českou) situaci na freeware scéně. Dneska už díky gamemakerum a podobným programům si každý myslí, že zvládne hru dělat ve dvou a přitom myslí na to, jak podrazit toho druhého, aby byl v credits jen on sám. Tohle je ta nejčastější chyba nováčků, maj houby nahráno a neuměj se chovat.




Máte zkušenosti s free hrami, povězte mi, co Vám v současné době na free hrách vadí a co naopak obdivujete?




Abych řekl pravdu, tak mě za poslední dobu nenadchla žádná freeware hra, a to je velice smutné. Všechno je to pořád okolo toho samého a chybí nějaký ten netradiční děj či aspoň pokus o profesionalitu. Takže abych zmínil nějakou hru, co obdivuju, tak jsou to rozhodně klasičtí Bulánci :) A co se týče dnešní scény, tak i přes velmi ortodoxní přístup má svojí myšlenku série ZNK od jednoho nejmenovaného českého tvůrce. Když pominu obsah násilý a vulgarismů, tak ta série má něco do sebe, je totiž silně neobvyklá a stala se doslova kultem.




Máte nějakou svoji oblíbenou free hru?




Jak jsem již řekl, jedinou freeware hrou, která svojí trvanlivostí předčila všechny ostatní ze svého žánru, jsou rozhodně Bulánci. Pak je tu ještě jedna hra, která i přes svou obrovskou jednoduchost (a to ve všech aspektech) je snad celosvětově rozšířená ve školních učebnách počítačů, a to je takovej ten motorkář jak nesmí spadnout na helmu, myslím, že nějak Elmo racing nebo tak nějak :)




Jak jste se dostal právě k free hrám? Je přece mnohem výnosnější tvořit hry komerční.




Samozřejmě, že mnohem výnosnější je tvořit komerční hry, ale proč tvořit něco co si jen každý vypálí a neuděláte si v podstatě na tom jméno? Takhle si vaši hru stáhne třeba 10 000 lidí z Česka, když by byla komerční, tak si ji koupí v nejlepším max 500 lidí. Navíc dělat komeční hru je už jistý závazek, prostě bez sponzora či distributora se nehnete nebo rychle zkrachujete. Takhle si do freewarovky můžete dát třeba sponzora nevím koho a hlavně i více jak jednoho. Navíc se dá i udělat domluva, že vám vyplatí nějakou cenu za určitý počet stáhnutí (z legitimních zdrojů) produktu, což je asi má osobní vize jak podělit nějak členy teamu, aby se na mě nevykašlali a měli nějakou malou motivaci :)




Na čempak si Vaše společnost zakládá nejvíce, pokud mluvíme o hrách. Kladete důraz na grafiku, na taktiku nebo dáváte raději přednost zajímavému příběhu?




Tak přesně na všech těch třech bodech, příběh může být kvalitní, ale koho bude na to bavit koukat, když to bude ošklivé nebo to bude mít jen myšlení typu: “Jdi jen dopředu“ :) Takže rozhodně to musí mít všechny možné aspekty kvality, jinak to ven nepude :)




Vy právě teď pracujete na třech projektech, můžete čtenářům prozradit, o co půjde a jaké lahůdky jsou pro ně připraveny?




Tak prvním projektem je neobvyklá adventura Iluze, která si vzala za vzor únikvé hry. To by samozřejmě byla nuda a velice neoriginální, kdyby tam nebylo v zápletce něco navíc, co si zatím nechám pro sebe, ale ve zkratce to doufám nebude žádná nuda, protože, co se vtipnosti týče, tak se snažím vycházet z filmů „Hele vole, kde mám káru“ a „Zahulíme uvidíme“. Druhou hrou je StarSHIP Trip, která se bude snažit pokořit legendární vesmírnou arkádovku „Jets n Guns“, a to jak množstvím subquestu, tak i například vedením možných dialogů. Opět to bude funny jako jeho kolega „Jets n guns“, samozřejmě více funny :) Třetí hrou je pokus o áčkový titul, který kapinku bude vycházet z Falloutu, ale rozhodně to nebude žádná jeho blbá kopie, kterých jsou na internetu tuny. Prsotě postapokalytpické RPG se vším všudy, ovšem nečekejte děj posazený do období po atomové válce atd., bude to hodně neobvyklé. Bohužel více o tomto titulu nemohu prozradit, scénáristi pořád dělají na scénáři, protože to má být vrcholové dílo celého našeho studia, a dokud to nebude promyšlené do sebemnšího puntíku, tak to ven nepude :)




Jak velký je Váš tým? Určitě mezi nimi máte specialisty? Představíte nám je?




Tým se v současnosti skládá z devíti lidí. V současné době probíhá pořád ještě takové to velké sýto, kdy si pečlivě vybírám, kdo dál zůstane a kdo ne. Zatím bych rozhodně nerad někoho jmenoval nebo nejmenoval vzhledem k tomu, že nevím, kdo nakonec zůstane na áčkové tituly a kdo ne. Uvidíte po prvních dvou projektech Iluze a StarSHIP Trip. Každopádně musím velice pochválit hodně aktivní členy, kteří maj i vlastní inciativu a to jsou: programátoři - Radim "Cutler" Vajchr, Marek "Nathaniel" Raclavský, scénáristi - Juraj "m@F!a" Maťaše Michal "Herly" Roch. Samozřejmě, že si cenním všech ve svém teamu, ale prostě tyhle lidi jsou ochotný dělat bez výmluv a to mám rad.




Prozraďte mi, Vy máte nahráno hodně her, čím jste začínal, které hry Vás v průběhu Vašeho herního života upoutaly nejvíce a jakou největší hrůzu, ať už si pod tím představíte cokoliv, jste si zahrál?




Mno takže nejdřív prozradím všechny ty mašiny, na kterých jsem kdy hrál :) Takže uplně jako malej klučina jsem se poprvé k joysticku dostal u Didaktika, pak následovala Amiga, chvilku Mac a nakonec slavný Personal Computer :) Kdykoliv někde vidím vystavené třeba ZX Spectrum, tak si na něj pokaždý musím sáhnout a prohlídnout si ho, takové věci dokážou zahřád na duši :) Ale to dnešní kluci nepochopí :) Co se týče her, tak těch je vskutku nespočet, ten kdo má nahráno přes tisíc her, nedokáže říct, která byla nejlepší, protože každá v něm něco zanechala. Co se týče největších hrůz, tak jejich názvy si ani nepamatuji :) Ale mezi námi, nikdy jsem například nepochopil Turoka a AvP jedničku :) Tím neříkam, že jsou špatné :)




Jak se Vaše společnost dívá na brutalitu v současných hrách? Odsuzujete ji, nebo Vám to připadá v dnešní době jako standard? Snažíte se tvořit hry prosté tohoto nešvaru nebo se násilí ve Vašich hrách kombinuje tak, aby nešlo jen o střílení a zabíjení?




Násilí je násilí, život je život. To je těžký, když je brutální hra dobře udělaná, tak si ji lidé budou pamatovat a řeknou si:: „Jo to bylo maso!“ Když je brutální hra udělaná stylem, že spoléhá jen na krev, tak je to zaručený propadák. Třeba „Vzpomeňtě si na Postala“, ta hra je legenda, hlavně i díky brutálnímu humoru. U takové hry se na brutalitu musíte koukat s nadhledem, ten kdo to nedokáže, tak by neměl hry hrát. Takže nakonec říkám, brutalita ano ale musí se to umět.




V jakém vývojovém prostředí hry tvoříte? Máte nějaké oblíbené, nebo se řídíte podle toho, co zrovna potřebujete?




Řídíme se podle toho co zrovna potřebujeme :) Když je potřeba použít nějaký engine, použijeme engine. Když je potřeba udělat něco čistě vlastního, tak to uděláme posvém :)




Kromě počítačových her, zabývá se Vaše společnost ještě něčím jiným?




Jak jsem již řekl v první otázce, tak vše okolo SW a HW problematiky.




Povězte mi, proč právě Vaše produkty jsou ty, které by si měli čtenáři zahrát? Co je na nich specifického a zajímavého?




Tak teď bych mohl použít nějaké reklamní finty, že naše hry jedou nejlíp a jsou zaručeně nejlepší, ale takový postup je vždy blbost. Ten, kdo si hru vychvaluje, tak jeho hru ani nestahuju. Já například osobně se snažim řikat jen fakta. Co se týče toho proč by měli hráči hrát naše produkty, tak na to je jednoduchá odpověď: My děláme hry s citem a od hráčů, pro hráče, ne pro prodej nebo pro zaplnění trhu.




Jsou Vaše hry inspirovány jinými a pokud ano, prozradíte kterými?




Jediná inspirace je kapku ve StarSHIP Trip, mým osobním cílem je pokořit slavný „Jets n Guns“ :) Jinak ostatní připravované tituly maj svoje charakteristické vlastnosti.




Jaké máte plány do budoucna? Vaše společnost je velice výjimečná tím, že propaguje free hry, což je v dnešním světě, kde se platí za všechno, obrovská zvláštnost.




Do budoucna plánuju vydávat dále free hry a samozřejmě k tomu současně pracovat vždy i na jednom komerčním titulu. Bohužel, aby to někam směřovalo, tak nejde jen vydávat free ale samozřejmě free tituly budeme vydávat vždy. Další věcí, kterou plánuju rozjet, je například online web hra, travian a spol jsou totiž silnej odpad, nechápu jak u toho může někdo zůstat. Jinak zatím neplánuji do budoucna toho víc, než by se nakonec nedalo unést :)




Chtěl byste, aby se v současných free hrách něco změnilo?




Přál bych si, aby hry dělali zase lidi, co maj o tom kapku šajna a ne děti gamemakerů a velice (ne)inteligentních fór typu www.velkejchytrak.cz. .Tyhle lidi a jejich stupidní názory bych nejradši vymazal ze světa internetu a her vůbec. Nechápu, kam se poděl klasickej duch dělat po nocech u rozsvícený lampičky v tmavém pokoji, aby výsledkem snažení byl jen obdiv lidí. Dneska chce jen každej prachy a nemá na to.



P.S.: Kdo má zájem se přidat do teamu kde tvoje snaha bude zaručeně využita ať se mi ozve! Hledáme ale pouze SPOLEHLIVÉ lidi! A pokud chceš peníze, tak jdi na úřad práce.



Margueritte

autor
Lenka Skanderová / Margueritte

Publikováno: 24.09.2008


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 3 + 2 =

Drticka

Drticka | 09.05.18 v 10:21

velmi dlouhé počteničko

Axer | 25.04.10 v 01:12

Já tedy v gamemakeru už asi 6 let nedělám, hry (pokud) programuju především v C++ .. a vážím si snažení pana Tomáše Sudíka - i jeho zapálení. Přesto si myslím, že má názory tříletého dítěte.
On si myslí, že u dělání her v gameeditoru se nemusí přemýšlet a vyhne se u kvalitního produktu použití kódu (špatně).
Dále... proč programujete při rozsvícené lampičcce ? Potřebujete si svítit na písmenka (lol). Dále: když už, tak proč by tvůrce v gamemakeru nemohl pracovat při rozsvícené lampičce v temném pokoji ?

Travian je odpad ? Nehrál jsem ho a ani nebud. Ale pokud tvůrci docílili toho, že vydělávají a sedí u toho stovky děcek deně, tak to si odpad nebude. Můžete říct to samé o Vašich produktech ?

S Vámi bych v týmu rozhodně být nechtěl, nehledě na Vaše schopnosti, Vaše názory jsou velmi jednoduché a kontaminované Vašim nezměrným egem. Přeji Vašim spolupracovníkům hodně trpělivosti.

Herly | 08.10.08 v 15:44

Chm chm. Dělám u SComputers a to co se tu píše...dost mě udivuje jak hodně lidí může takhle nadávat ačkoliv ví naprosté hovno.

Já v týmu sem, vím jak to u nás chodí a za sebe můžu říct že děláme. Nestojí se na mrtvém bodě a to je možná problém některých týmů. Přesto s Tomášem zrovna moc nesouhlasím a naopak se přikláním k těm kteří tvrdí že je až moc namyšlený. Říkám to pořád a říkat to pořád budu už jenom proto že se to dotklo i mě. dost mě překvapilo když byl na mě Fiola naštvaný za to že s SComputers dělám, když Tomáš prezentuje své názory tak že je všichni chápou jako názory celého týmu a odnesou to i ostatní. V tomhle s ním za jedno nejsem a určitě si s ním o tom promluvím. Vždyt lidi co dělají v GM to dělají pro zábavu tak co je vám sakra do toho že jim to trvá. Platíte jim za to? Nebo jim snad dáváte za vinu svoji nedočkavost? At si každý dělá jak chce když je to baví je to jejich věc. GameMaker je program pro začátečníky to je jisté ale určitě se v něm dají dělat i kvalitní hry (sám vím některé z nich sem sám recenzoval). Rozhodně se to ale nedá srovnávat a tak bych to ani nesrovnával. VCH a scomputers je uplně něco jiného. Už jen proto to podle Tomáš přehnal když se tu naváží do ostatních týmů. Skromnost především. Co je komu do toho že někdo dělá špatné hry. Pokud umí lepší tak at je udělá. Ale není to důvod shazovat ostatní.

A abych trochu obhájil i nás...dost lidí tu vykládá jak máme velké kecy ale děláme hovno...a kdo z vás co má tenhle názor ví co vlastně děláme? Dovnitř týmu nikdo z vás nevidí tak tu nevařte z vody. Za sebe musmí říct že máme rozdělaný dobrý kousek a že se na něm skutečně ĎĚLÁ a to se vším všudy. Děláme to pořádně a děláme to do detailů. Neříkám to proto že v tom týmu sám sem ale proto že to tak opravdu je. Jasně že nám za to nikdo neplatí a není to vždy uplně růžové ale nápady sou dost dobré a já si od toho slibuju kvalitní kousek. Možná z toho sejde možná ne, když to ale neskusíme nikdy se to nedovím.

Martin | 07.10.08 v 16:41

supr logo... to je ta kvalita o ktere mluvis?? hodne stesti u rozsvicene lampicky a preju hodne problemu se hrou to je jedine co si zaslouzis.. burn in hell man!

Michal - Sgames | 04.10.08 v 23:58

Rozhodně se zde nechci hájit, proč hra není hotová, už takovou dobu, určitě si zasloužíme kritiku typu:" těm lidem to trvá už snad věčnost, nebo už je načase, aby to vyšlo" já říkám ano to je pravda, ale proč ty vulgarizmy ze strany některých lidí?
Každopádně bych rád řekl pár slov hejkalovy. To že si takhle sprostý, jen svědíš o tvém vychování, a to že umíš zanadávat na fóru neznamená, že umíš říct svůj názor. Lide co tohle umí, nevolí takovéto směšné urážení.
Hru nevyvíjíme 8 let, ale 3,5 a to protože se asi tak 3x předělávala, a protože nejde o malí projekt, který vytvoříš za jednu noc u rozsvícené lampičky, ale to by si určitě věděl, kdyby si měl o hrách alespoň trochu šajnu. Her jsme už pár vydali, ale to by si také věděl, kdyby si o nás alespoň něco tušil. Také bych rád řekl, že obdivuji klidnost projevu Filipa Krauchera, který v tomto fóru nepoužil ani jedno sprosté slovo.
Také bych rád reagoval na článek, který je zde napsán. Pan Tomáš Sudík, a že mu přeji, aby vyrobil hry podle jeho představ, si myslím že mohl volit také jiný typ projevu, něž urážet Béčkové freeware hry či gamemaker. Osobně si myslím, že každá freeware, ať už dobrá či špatná je projevem snahy lidí a měli by být po zásluze alespoň přijaty. A ne být kritizovány někým, kdo si myslí, že je něco víc. Pokud se mu hry nelíbí, tak ať je nehraje.

zoomfire | 03.10.08 v 15:33

Nebylo tu řečeno nic víc, že Sudík se nepřesně vyjádřil (což i Nathaniel potvrzuje), proto jsem se to taky snažil vysvětlit (je to někde dole). Ostatní už jen navazovalo, jinak mi je trochu proti srsti přát štěstí někomu, kdo se naváží do ostatních vývojářů a komunit, navíc takovým způsobem, o nic víc tu vážně nejde.

Nathaniel | 03.10.08 v 15:05

Pratele patrim k tymu a kdyz si to tak ctu tak jen nevericne kroutim halvou co tu nekteri dokazete zplodit. Nebudu se tady zabyvat VCH komunitou, to si kazdy preberte sam. Sudik to nemyslel uplne tak jak jste si to prebrali a ja s nim docela souhlasim. Misto abyste nam poprali hodne stesti (dekuji tem co to udelali) jste se chytly jedne vety a pak uz jste se vezly na vlne vulgarismu...

Rozum do hrsti pratele...

Dospelak | 03.10.08 v 13:46

Amen :D

Hejkal | 03.10.08 v 13:42

*viz. VCH.cz ... btw.. přesně o tomhle je psáno v rozhovoru... chováte se jak malý frackové a přitom umít hovno..

artman | 03.10.08 v 10:49

Dovolím si ocitovat jeden pěkný příspěvek: "Takový je holt život. Stejné to je i všude v přírodě, i mezi buňkami: Některé tvoří mozek, jiné kruhový svěrač".. Myslím, že na jisté nejmenované hejkaly v diskuzi to platí bezezbytku....

Hejkal | 03.10.08 v 09:23

Každý soudný dospělý člověk si domyslí že si jen děcko co neuneslo když někdo řek pravdu o trapnym webu VCH... na ofic webu zrovna sgames nemaj moc her... že by se stiděli? Ani bych se nedivil... osm let a neprrazili ani s hovnem.. ale ona se tu vlastně projevuje VCH komunita teĎ mi to došlo... ani se tomu už nedivim... všechno retardi mladí co si hrajou na profíky... určitě jsou itm odkojený i SGAMES SUX... koukně te se taky na uroveň for Ceske hry.. a vůbec celkově for co se zabývá tematikou... ne jen sračkama pro děti co neumí počítat nic.. cha cha cha... VCH komunita xD

Fiolax | 02.10.08 v 23:53

Hejkal: No tak tohle už trochu přeháníš ne? :) Za prvé, můj nick je Fiola - jmenuji se Filip Kraucher. Nejsem žádná Fialka, a dokonce nejsem ani fialový. SGAMES tvoří jednu hru možná 8 let, ale v průběhu celé jejich tvorby - mají na svém kontě něco kolem 60 her.

Žádal jsem tě, abys mě nechal na pokoji. A pouze se tady ztrapňuješ před čtenáři svým arogantním přístupem a chvástáním se sám nad sebou. Na druhou stranu, proč ne :)? Když ti to dělá dobře. Posluž si.

V této diskuzi s Hejkalem končím. Doufám, že každý soudný čtenář si domyslí, jak by to pokračovalo a také, co by měl Hejkal udělat.

Ikkju | 02.10.08 v 23:34

"Tyhle lidi a jejich stupidní názory bych nejradši vymazal ze světa internetu a her vůbec" - těším se až nás oblažíte svým inteligentním duchem a sehraným týmem nějakou originální peckou... Zatím nemůžu hodnotit nic jiného než velkou hubu a docela tvrdý kopanec do vch; rád bych věřil že jej kvalitou svojí práce obhájíte...
Osobně to brát nebudu (jsem z komunity) protože si myslím že jste jenom tak neuváženě vypustil prd...

Hejkal | 02.10.08 v 23:22

Hele ty Fialko fialová... svůj přístup si ukázal ty tady a sgames trapka... to že za 5 let vývoje VCH vypadá tak děsně je jen tvá vizitka ty se tim chlubíš ještě... to že sgames sux za 8 let ještě nedodělala ani hru je tak vizitka.. hlavně že buzerujete někoho kdo napsal normální názor... no.. ty a sgames sux ste v podstatě ten názor potvrdili..

Fiolax | 02.10.08 v 22:15

Hejkal: A ty jsi jako kdo, že si dovoluješ vůbec mě takto napadat? Za prvé: neumíš psát česky, nauč se to ;), v životě se ti to bude hodit. Za druhé: urážíš mě. Rád bych se obhájil, že jsem ti nic neudělal. Ani náznakem jsem se nedotknul tvé osoby. Za to ty ano. Ani náznakem jsem se svou prací o tvůj názor neprosil. VCH je výsledek mé pětileté práce a jsem na ní náležitě hrdý. Jsi frajer - víc se toho říci už na tebe nedá. Doopravdy tě obdivuji.

Také bych rád řekl, že se mi klidně kdokoliv může vysmát do "ksichtu", ale podotýkám, že se mě to nedotkne.

Mě jenom udivuje, že můžeš být tak sprostý, hnusný a brát si do huby přímo mou práci, a prostě to napíšeš a ještě si to obhajuješ, jakou správnou věc jsi teď neudělal. Nemáš žádné zkušenosti, žádné reference, žádný záchytný bod...

Ano a vadí mi takové jednání. Jednal jsem s tebou jako s člověkem. Ty semnou jednáš, jak s kusem hadru. Přesně,- co fakt nemusím, je internetová pakáž s rádoby dospěláckým názorem, která si myslí, že si z dotyčného sedne na zadek. Nevím, proč se tak chováš. Možná byses mohl příště zamyslet, co vůbec píšeš.

Takže pro jistotu: říkej si co chceš, máš na to právo a neberu ti ho. Vynechej ovšem urážky na mou osobu a komunitu o které nevíš nic. To je zase mé právo. Buď takovej frajer, jak tady vystupuješ a respektuj to. Pak se můžeme vůbec o něčem bavit.

Hejkal | 02.10.08 v 21:48

Osobně mi je jedno co psal kdo v rozhovoru je to jeh onázor stejně jako názor ostatních v jinejch rozhovorech... to že ty a trio gejů z sgames ste připosraný z toho že někdo na to má správnej názor a že to skutečně všude stají za hovno je jen váš problém... můžete na to ledatak reagovat ale nic víc... už se fakt těšim na jejich první projekty a doufam že poserou všechny takový sráče jako ste vy.. a taky doufám že vám to daj všem sežrat a vysmějou se vám do ksichtu.. fakt moc věcí co nemusím je internetová pakáž s rádoby dospěláckym názorem... ty taky nemusíš souhlasit třeba s policajtama když tě vemou za pití alkohu na veřejnosti.. spousty lidí to třeba is ere ale ve výsledku je to správná činnost... stejně taková jako že VCH smrdí...

Fiolax | 02.10.08 v 21:29

Hejkal: Vůbec jako první tady začal brečet Tomáš Sudík v rozhovoru. Jestli bude SCS dělat kvalitní hry - tak to nijak neomlouvá jeho chování. A tvé taky ne. Osobně si troufám tvrdit, že ty víš o hrách leda to, jak je stáhnout, rozbalit a spustit, ale vývoj neznáš. A o tom to je. Diskutuje se tu o chování Tomáše Sudíka, ne o tom, kdo jak zvládne udělat kvalitní hry.

Hejkal | 02.10.08 v 20:51

pokud vim tak tu první začalo brečet sgames.. a co když právě SCS bude dělat kvalitní hry? Nevíte ani hovno a smrdíte na diskuzi klasika..

artman | 02.10.08 v 14:15

Asi si žádnou z her od Sgames nehrál a jen se tu do nich tupě navážíš...Škoda mluvit, naprosto souhlasím s Fiolou a Alešem (sgames)...Hloupé řeči umí dělat každý, ale něco udělat pořádně už tak snadné není...

Hejkal | 02.10.08 v 09:24

pokud vim a vyčet sem to tak řek jen svuj názor co ne každej umí

* - ...tak řek jen svuj názor NE co každej TÝM umí nebo neumí...

Hejkal | 02.10.08 v 09:23

pokud vim a vyčet sem to tak řek jen svuj názor co ne každej umí... a jak sem už řek tak doufam že jejich produkty budou mnohem kvalitnější a budech jich víc než polovičatej jeden za 8 let... neni třeba chodit na invexy atd když budou hry uspěšný i bez toho... jen doufám že to co z nich vyleze bude kvalitní a tim jednou pro vždy potopí takový ty sračky jako sgames apod...

Fiolax | 01.10.08 v 23:22

Původně jsem se zde nechtěl vůbec k ničemu vyjadřovat. Ze strany Scomputers zřejmě k vyjádření nedojde. Což se jim nedivím, protože bych se osobně také nechtěl vyjadřovat zpětně k tomu, co "jsem" tak hloupě napsal.

Zásadně nesouhlasím s tím, co Tomáš Sudík napsal ohledně komunity VCH a přijde mi to od leadera týmu naprosto nezodpovědné a fádní. Zároveň mi to přišlo líto. Osobně bych mohl vyjmenovat nejméně 50 lidí z fóra, kteří by dokázali navrhnout hru naprosto skvěle - ať už bez Game Makeru nebo s Game Makerem. Je to totiž fuk. Preferuji to, že je jedno, co používáte za nástroj k tvorbě, důležité je, co to dá vám, jako autorům a potom hráčům samotným. Páč hráče vůbec nezajímá v čem to je vytvořené... ale to, že ho hra zaujme, pobaví a bude ho bavit.

To si pan Tomáš Sudík (a nejenom on, ale také spousta dalších lidí) neuvědomuje a velice lacinným způsobem se naváží do něčeho, čemu nerozumí. Nerozumí zatím tvorbě her a je nováčkem v této oblasti, takže to lze přehlédnout. Zbytečně si tak ale pobouřil pár komunit. Jak říkám, podobné týmy se rychle založí a rychle zchladnou :).

Zajímalo by mě, jak se k tomu Tomáš Sudík staví. Myslím si, že sám zatím nezažil "dělat hru u rozsvícený lampičky". Co třeba dělat hru v týmu, s někým - s kým máte radost tu hru dělat, s někým - kdo cítí to samé při tvorbě, co vy. To je podle mě mnohem víc, než ledabylé kecy a kidy. A je to mnohem víc, než si dokazovat, kdo je lepší anebo jak jsem jim to natřel - když řeknu, že každý chce dnes jenom prachy a nemá na to... :)

S pár lidmi od Sgames jsem se již viděl (zdravím ;). Povídali jsme si například na Invexu. To, jakým způsobem mi ukazovali průběh vývoje Air Captains stojí za těch 8 let čekání. Byť by to ještě mělo být více let, je to fuk, jsme na freeware scéně! Ty lidi to baví dělat! Proč by to nemohli dělat třeba i 10 let? A proč to nutně musí být naivní debilové? Proč hloupí? Jsou to lidé, kteří mají sakra velké zkušenosti a mají nárok hodnotit celou situaci MNOHEM více, než nějaký Tomáš Sudík, který nemá zatím naprosto nic o co by se mohl opřít.

Howgh! :) Scomputers tímto ovšem přeji hodně štěstí do tvorby. Jsem vážně moc zvědav, na co se můžeme těšit :).

zoomfire | 01.10.08 v 21:23

přístup shazovat ostatní lidi a projekty tu má spíš scs než sgames

Hejkal | 01.10.08 v 16:39

a porč myslíš trubko že hovno z toho? to že neprezentujou svoje věci před vydáním? no sem zvědav co z nich vyleze a doufam že to bude lepší než sračky z sgames abych se vám pak moh vysmívat jak ste byli hloupí a naivní debilové co nic nezvládli za osm let.. jo no holt závist a internetová buzerace..

zoomfire: přistup můžou mít jakej chtěj když jim to pude a o to de.

sgames | 01.10.08 v 15:20

presne, zazemi nezazemi .. zijeme uz 8 let,a pokud rikas neuspesnym projektum treba ex nebo sh,tak pak ano .. jsme pridilove,ale pak je za nama asi 95% ceskeho freewaru.

jenze tu jde o ten pristup,je tu vytrubovano neco extra hyper,a hovno z toho. kecy umi kazdy.

zoomfire | 01.10.08 v 15:00

tady nejde o zázemí, to si schopný tým umí najít vždycky, tady jde o přístup

Hejkal | 01.10.08 v 13:43

A sgames co má za sebou jen neúspěšné nedokončené projekty xD Závist je hrozná věc když někdo nemá prachy a známy pro svoje projekty... SCS možná ještě nic nevidali ale maj zázemí... což z vás jentak nikdo nemá.. P.S. Nepatřím do SCS.

sgames | 30.09.08 v 10:44

no uz podle loga mi bylo jasne,co to bude za rozhovor, ale po par radcich jsem byl velmi prekvapen jak muze nekdo tak ohrnovat nos,a nemit zadne reference na to,co dokazal,udelal, naprogramoval ....

zoomfire | 26.09.08 v 18:54

Perfektní rozhovor, odpovědi a prezentace týmu Tomáše Sudíka dokáže vykouzlit úsměv za každého počasí. Ale abych to nepřehnal s chválou, musím bohužel zareagovat poněkud méně pozitivně a upřesnit věci tak jak jsou, protože z rozhovoru si může nezasvědcený udělat trošku jiný úsudek, který nebude vypovídat realitě.

Celkově se mi zdá že Tomáš Sudík nemá žádný kloudný přehled o freeware, takže jeho komentování fw by bylo zcestné. Dále pak subjekt nepochopil význam komunitního sdružení VCH, které se orientuje jako jediné v čechách a na slovensku na začínající vývojáře, kteří hledají realizaci (tj. není vyjímkou začátečník ve věku jedenácti let) a na druhé straně pomáhá prezentovat se vývojářům pokročilým.

Dále pak nevím, kde tázaný vzal názor, že vývojáři na VCH a podobných forech nemají onoho "šajna", pokud nebudeme brát nováčky (které by rozumný člověk nikdy nemohl dávat dohromady s klasickými vývojáři), nebo názor že za hry chtějí všichni prachy. Je to zmatený rozhovor, otázky pěkné, odpovědi zcestné a nepřímé.

Nicméně přeji hodně štěstí a míň nenávisti. http://www.fiolasoft.cz/blog/nezarazene/so-please-dont-stay-in-touch .. enjoy.

Pigwick | 26.09.08 v 18:38

Právě jsem vymyslel hru kterou asi brzo začnu tvořit :D Bude to o třídění odpadu :) Papír, plast, sklo, Sudík :D

Adamer | 26.09.08 v 18:34

Jeste bych se chtel zasmat nad blbosti onoho Pana Sudika... Freegame hostuje www.velkejchytrak.cz ;)

Adamer | 26.09.08 v 18:29

Nevim jestli se mam smat nebo bracet... Pan Sudik pravdepodobne nehral zadnou hru tvorenou v Game Makeru... Prosimte? Najdi mi jeden komercni projekt na foru VCH... Odkud jsi nabral proboha ze na VCH se delaji komercni projekty? ja teda nevidel zadnej, sam v nem totiz tvorim nekomu znamou (a myslim i originalni) hru... Ach jo, kam ten svet jen speje...

9638527410 | 25.09.08 v 21:44

Pan Sudík má frňáček trochu nahoru. I ti lidé na "blbým" Velkým Chytrákovi toho dokázali víc než on. Myšlenka je to pěkná, ale nakonec z toho bude - podle mě - stejně prd! ;)

Glorin | 24.09.08 v 15:00

Pan Tomáíš Sudík má na hry stejný názor jako já. Moc se těším na jeho free hry.

Naex | 24.09.08 v 08:14

Těším se až uvidím to násilý. Doteďka jsem ve hrách viděl jenom násilí. Možná že až bude jakákoliv viditelná prezentace, tak tam nějaké násilý bude.

Jinak, je to od pana Sudíka docela husarský kousek, takhle se vyjadřovat o VCh a zároveň se pokoušet tam verbovat čerstvé maso :)


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Nejlepší hráči dne

Sponzoři ligy

inzerce