článek

Tomáš Jecha - autor Becherátoru

Tomáš Jecha - autor Becherátoru

Přinášíme ván rozhovor s Tomášem Jechou, vítězem Becherovka Game 2005 v kategorii her Logických, autorem skvělého Becherátora, který zaujal porotce i hráče svým propracovaným systémem, spoustou nelehkých úkolů a samozřejmě také celkovým dojmem a hratelností. Příznivci celého žánru a zejména původního Incredible Machine by se rozhodně měli dát do čtení!


Jako obvykle nemá cenu zdržovat, vrhněte se rovnou na samotný rozhovor s Tomášem Jechou, zaměřený mimo jiné na výtečnou gamesku Becherátor, jejíž recenzi si ostatně můžete u nás také přečíst.




Začneme jako vždy - mohl by ses nejprve našim čtenářům představit?




Jmenuji se Tomáš Jecha, je mi 17 let a studuji druhý ročník na průmyslové škole v Liberci (obor počítačové systémy). Programování se věnuji už od sedmé třídy základní školy.





Jak ses dostal k počítačům a konkrétně k programování?




Asi v páté třídě základní školy se mi dostal do rukou tehdy už prehistorický počítač ZX Spectrum. Moje kolekce 3 her, kterou jsem k počítači dostal, mi brzy přestala stačit, a tak jsem se pustil do programování vlastních kousků. Docela mě to chytlo, a proto jsem si pořídil PC a pak to šlo ráz na ráz..





V čem jsi programoval tehdy a v jakém jazyce programuješ dnes?




Programoval, programuji a asi ještě dlouho budu programovat v Basicu. Konkrétně Becherátor byl napsán v Visual Basicu 6, i když teď už přecházím na verzi 7, kterou jsem nepoužil kvůli zpětné kompatibilitě se staršími OS. Zkouším se učit C#, ale bude ještě chvilku trvat, než si Basicu odvyknu.




V Becherátoru jsi zastával snad všechny funkce v týmu - čemu všemu z oblasti vývoje PC her se věnuješ a ke které z nich inklinuješ nejvíc? Kdo s tebou na Becherátoru spolupracoval a jak jste se dali dohromady?




Nejraději programuji. Ale baví mě i grafika, level design a prostě kompletování celé hry. Becherátora jsem chtěl udělat celého sám, ale pak mi došlo, že nemám šanci za 3 měsíce takový projekt zvládnout, a proto jsem požádal o pomoc hlavně dva lidi - Ondřeje Vacka a Michala Vanera.




Michal Vaner mi první měsíc pomáhal s fyzikálním modelem a později sepsal kompletní překlad do Angličtiny.




Ondřeje Vacka jsem k projektu přizval až poslední měsíc před uzávěrkou soutěže. Pomáhal mi hodně s betatestingem, vytvářením levelů a prostě všeho, co jsem nestíhal.




Michala jsem poznal poprvé přeď několika lety na soutěži v programování. Od té doby se "vídáme" vlastně jen přes internet. S Ondrou chodím už druhým rokem do třídy. Osvědčil se jako někdo, kdo umí vzít úkoly zodpovědně do rukou, na rozdíl od jiných lidí, kteří se chtěli na projektu zpočátku podílet.












Konečně se dostáváme k Becherátoru - jak vůbec vznikl nápad udělat právě takovouhle hru - řadíš se mezi zaryté fanoušky Incredible Machine? Počítal jsi již od začátku vývoje s jejím určením do BG?





Když mi asi před půl rokem Karel Štěpka (vítěz BG 2004 v logických hrách) o Becherovka Game řekl, začal jsem vymýšlet, s jakou hrou bych mohl zkusit bojovat o umístění. Pak jsem si vzpomněl na fantastický Incredible Machine a nápad byl na světě. A mezi zaryté fanoušku Incredible Machine se řadím, byla to dokonce myslím první hra, kterou jsem si koupil.





Jak to bylo s nápadem na hru - měli jste od začátku vývoje vše sepsané a nalinkované nebo jste měli pouze základní představu (á la Incredible Machine) a další prvky jste přidávali průběžně? Dopadl vývoj nakonec podle tvých představ nebo jste kvůli uzávěrce něco nestihli, nedodělali..?




Vše se vyvíjelo ze dne na den. Nejdůležitější bylo napsat fyzikální model. Když byl hotový, začal jsem pracovat na grafickém pojetí hry a až těsně před uzávěrkou jsem přidával objekty a levely. Určitě jsme měli spousty nápadů na nové funkce, vylepšení fyzikálního modelu atd., ale bohužel deadline byl neúprosný, a tak jsme leccos nestihli.




Plánujete ve vývoji Becherátoru ještě nějak pokračovat (patche, nové mapy?) nebo to s uzávěrkou BG zkrátka skončilo? Pracuješ na něčem teď a prozradil bys nám, co chystáš?





Chystám patch, který by měl do hry přidat relativně velké množství objektů, spousty nových map a také má za úkol opravit nějaké ty chybky, ale není na to bohužel moc času. Mimo to taky dělám na projektu s pracovním názvem Online World. Mělo by se jednat o strategii kombinovanou s RPG. Víc ale zatím neprozradím :o).












Čekal jsi vítězství v BG? Jaká byla tvoje reakce, když ses dozvěděl, že byl Becherátor první mezi logickými hrami?





S Becherátorem jsem byl spokojený, ale vítězství jsem opravdu nečekal, protože jsem byl přesvědčen, že vyhraje buď Becher Barrels nebo Chess.





Když jsem se dozvěděl, že Becherátor vyhrál, byl jsem celkem v klidu. To, že jsem zvítězil, jsem si opravdu uvědomil až na vyhlašování.




Jak hodláš naložit s výhrou, která byla ostatně díky velké zaplněnosti sekce Logických opravdu tučná? Taky si chceš koupit hoboj...? :o)




O tom jsem hodně přemýšlel. Někdo mi radil, ať si koupím 6 tun brambor, ale nakonec jsem se rozhodl investovat většinu do výpočetní techniky. A pak se také blíží vánoce a ty mě tento rok nevyjdou zrovna nejlevněji.





Chtěl bys být profesionálním herním vývojářem?




Chtěl bych se živit jako profesionální vývojář běžných aplikací. Když už se pustím do nějaké hry, tak ve volném čase a jako freeware.




Ty sám dnes ještě hraješ PC hry?





Občas si rád něco zahraju, ale už na to není moc času. Je pravda, že když je hra dobrá, tak se do ní dokážu zabrat natolik, že nevnímám okolní svět. Například kvůli Half Life 2 jsem pár dní nespal. Asi nejdůležitější je pro mě, aby hra měla dobrou atmosféru a hratelnost - na žánr pak nehledím.




Sleduješ českou freeware herní scénu?




Českou freeware herní scénu jsem začal sledovat až nedávno, právě díky Becherovka Game. Rád si občas zabrouzdám a postahuju několik freewarovek. Ale jak jsem už říkal, není na to poslední dobou moc času.




Máš mezi českými freeware týmy nějaký vzor, případně zaujala tě nějaká konkrétní gameska?




Zatím jsem nenarazil na tým, který by mi nějakým způsobem uvízl v paměti. Je ale pravda, že čas od času se mi do rukou dostane zajímavá hra, kterou si rád zahraju a popřípadě si pořádně zavařím těch několik málo mozkových závitů, co mám (třeba hra A.N.T.Z. od Karla Štěpky).











Kolik hodin prosedíš u PC a jaké máš jiné koníčky?



Kolik hodin? Hodně, jde to těžko odhadnout. Záleží na situaci, kolik mám práce atd... A jiné koníčky? Přátelé, kolo, poctivý spánek a tak, co se kdy naskytne. Nic zajímavého ;o)






A klasická závěrečná otázečka - chtěl bys tímto něco vzkázat našim čtenářům? :)




Bite my shiny metal ass. ;o) (Futurama rulez!)




Díky ti za rozhovor a přeji hodně vývojářských i životních úspěchů!






Sosol

autor
Jan Jirkovský / Sosol

Publikováno: 23.12.2005


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 2 + 5 =

? ? | 24.12.05 v 21:11

?


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Nejlepší hráči dne

Sponzoři ligy

inzerce