článek

SG Software

SG Software

Po krátké pauze vám přinášíme další rozhovor z českých luhů a hájů. Tentokrát si na nás udělali čas autoři z týmu SG Software, kteří se u nás prezentovali výborným Arcanoidem 3D. Rozhovor je tentokrát trochu delší a vyčíst z něj lze například, jaké má tento tým plány do budoucna, jak tráví tvůrci svůj volný čas, v čem tvoří jejich tituly či třeba zjistíte jejich oblíbené hry. Máte-li tedy chuť, tak směle pokračujte ve čtení.

Když jsem před nedávném dělal menší sérii rozhovorů se zahraničními tvůrci, napadlo mě, že jsem vlastně ještě nedělal rozhovor, kde bych zpovídal našince a rozhodl jsem se proto tento nedostatek napravit. Poprvé je to vždycky nejhorší, říkám si vždy, ale osobně mám rád výzvy, které mě do budoucna dokáží vždy motivovat. Zejména proto jsem neváhal kontaktovat poměrně zkušené vývojáře z týmu SG Software, kteří sice zatím na svém kontě nemají nějaký přehršel titulů, přesto svým Arcanoidem 3D dokázali, že kvalitní hry rozhodně dělat umí a že v budoucnu s nimi rozhodně můžeme počítat. Tentokrát na mé otázky reagoval eMan a James.Pond, které spousta z vás jistě moc dobře zná. Než se ale vrhneme na samotný rozhovor, rád bych jen dodal, že eMan byl původně členem týmu 2k-soft, který se ale později spojil s již existujícím SG Software. Úvodem jsem myslím řekl vše podstatné, proto zanechejme těchto slov a pojďme konečně položit týmu několik otázek.


Mnozí čtenáři vás jistě znají, přesto by se na začátek slušelo, abyste se nějak ve stručnosti představili?


eMan: Já jsem eMan a studuji 3. ročník na střední škole v Brně. Programovaní se věnuji několik let, myslím že od svých dvanácti. Začínal jsem asi jako většina u Qbasicu, potom jsem udělal několik malých her za team 2K-soft. Momentálně dělám v teamu SG Software a programuji za pomoci C/C++ a OpenGL. Jinak jsem ale úplně normální kluk, chlastám, kouřím, občas si jdu zahrát fotbálek, atp.


James.Pond: No tak já se jmenuji Jakub Straka, je mi 22 let a tvorbu her beru jako koníček. Dříve jsem se o to zajímal ještě na Atari :), ale to mi bylo kolem třinácti let. K tvorbě her na PC jsem se ale dostal asi před rokem, když jsem se doma občas nudil. I když musím přiznat, že takovým tím startovacím zlomem byl projekt Ambrosie, který jsem si strašně přál převést na PC.


Zmínili jste dvě technologie, v čem vyvíjíte hry (C/C++ a OpenGL). Zkoušeli jste i něco jiného? Nebo vám to takhle vyhovuje?


eMan: Zkoušel jsem několik jazyků, mezi něž patří např. Qbasic, Pascal (Delphi), Java, HTML, php, atp., ale nejvíce jsem se spřátelil právě s C++. Dělal jsem i v DirectX 7.0, ale jeho používání mně vůbec nesedělo a nemůžu si tak vynachválit jednoduchost OpenGL.


James.Pond: Co se programování týče, tak mám jisté zkušenosti s jazykem Visual Basic + DirectX, v němž dělám již zmiňovanou Ambrosii.












Než přejdeme k dalším tématům, můžete nyní říci něco málo k vašemu týmu SG Software? Kolik má např. v současnosti členů, jestli nehledáte nějaké posily, co vlastně znamená ta magická zkratka SG ve vašem názvu, atp.? ;)


eMan: Tohle je otázka spíše pro Jamese.Ponda.


James.Pond: Náš tým se skládá ze čtyř aktivních členů. Samozřejmě by se další posily hodily, ale nejprve si musíme zvyknout sami na sebe, protože rozložení práce (grafiky) tak, aby vše sedělo, nebylo ze začátku vůbec snadné. Zkratka SG jsou iniciály zakladatelů týmu :).


V úvodu byla zmínka o projektu Ambrosie. Můžete naším čtenářům v kostce říci, o čem následující projekt bude?


James.Pond: No tak bych docela rád zdůraznil, že celý svět, který se v Ambrosii odehrává, mám na svědomí já. Nejprve jsem si vymyslel svět jako takový a až poté jsem ho teprve převedl do podoby stolní deskové hry. V té době jsem ještě grafiku nedělal (pouze programování), a tak jsem potřeboval dobrého grafika. Tím byl a je Georgin, s nímž jsem dal dohromady podobu světa Ambrosie. S přestávkami trvalo vytvoření mapy (tedy světa) něco okolo půl roku :). Nyní je Ambrosie někde na 75 procentech, času na ní ale bohužel moc není, protože se věnuji hlavně Hradům, kde se snažíme tvořit 3D grafiku. Jinak grafika do Ambrosie je téměř hotová, takže nebude po dokončení Hradů takový problém dokončit i toto rozdělané dílko.


Dobře, když už jsme u těch projektů, můžeš opět tebou zmíněné Hrady trochu více přiblížit?


James.Pond: Jasně, na Hradech se pracuje, tento projekt je ale velikým žroutem času. Na druhou stranu je to ale také projekt, na němž jsem se naučil zdaleka nejvíce, zejména co se týče 3D modelování objektů a následného finálního otexturování. To vše jsem díkybohu zvládl během vývoje tohoto projektu. Jinak se samozřejmě čtenáři mají na co těšit, protože eManovy programovací schopnosti jsou již dost dobré! Odrazí se to hodně na hratelnosti a vizuálních efektech a když k tomu přidáme líbivou grafiku, je skutečně nač se těšit :). Vydání nijak neplánujeme, byla tady zmínka o 1. červenci 2005, ale to se asi nestihne, tak předpokládám nejpozději do konce prázdnin.


V čem zkoušíš 3D modelování?


James.Pond: Nejprve jsem zkoušel modelovat v Cinemě 4D, kterou mám legální verzi. Nakonec jsem ale skončil u 3D Studia Max, protože Cinema neuměla exportovat do formátu *.ASE, na němž je částečně postaven eManův engine.


Pojďme se nyní věnovat Arkanoidu 3D. Na vašich stránkách jsem se dočetl, že to měl být původně projekt do jedné soutěže, ale že z jistých důvodů jste to nestihli dokončit, takže jste se potom v klidu soustředili na pozdější "mimosoutěžní" dokončení. Vím, že to možná bude znít jako otřepaná fráze, ale proč jste se rozhodli právě pro arkanoid, když je jich na světě tisíce? Nezvažovali jste i jiné alternativy?


eMan: Zvažovali, ale já jsem to chtěl hlavně na test enginu a nechtěl jsem se pouštět do nějakých velkých projektů, už jenom kvůli časové tísni, kdy jsme na to měli zhruba necelý měsíc. Navíc se spousta free vývojářů pouští do velkých projektů, které nakonec nedodělají nebo je vydají, ale s děsným množstvím bugů a hra se tak bohužel stává na mnoha počítačích nehratelná.


James.Pond: Arkanoid 3D byl náš první společný projekt, na kterém jsem spolupracoval s eManem. Myslím, že to byl dobrý počin na to, že nám to trvalo asi 15 dní :). Když tedy nepočítám eManovu 10-ti denní dovolenou uprostřed vývoje (to byl taky důvod, proč jsme tu soutěž nestihli).


Dobře, když už jsme u těch soutěží, byla to vaše první účast nebo jste se již dříve něčeho podobného zúčastnili?


eMan: Ona to spíše byla neúčast, než účast, ale žádných jiných soutěžích jsme se zatím nezúčastnily a asi ani nezúčastníme.


Takže nezvažujete účast ani na prestižní Becherovka Games? Myslím, že s takovými Hrady či Ambrosií byste jistě měli šanci.


eMan: Na tu soutěž jsem již dělal 2 hry a bohužel ani jednu z nich jsem nedokončil, i když po programové stránce byly hotové. Skončily na nedostatku grafiky a hlavně na jednom teamu, který měl jen plnou hubu keců, jak budou známí, ale bohužel nedokázali pro mě udělat žádnou kvalitní grafiku. To jsem ale ještě nebyl v teamu SG Software, tehdy jsem bohužel spolupracoval s Krokrem a jeho teamem. Díky tomuhle teamu jsem ale potkal Jamese.Ponda, takže to nakonec mělo i kladné stránky. Do BG zatím žádné hry nepřipravujeme, ani jsme o tom neuvažovali, i když nějaký ten alkohol by se hodil :). Až doděláme Hrady, tak budeme přemýšlet co dále, teď se ale hlavně soustředíme na vývoj těch Hradů.


James.Pond: Já mám především rád pohodlí (nerad s něčím spěchám). Když vezmu v úvahu to, že tvorbu her mám jako koníček, tak asi ne :). Navíc kdybych do nějaké soutěže šel, tak jenom s tím, že bych na 100% vyhrál a tak moc si zase až tak nevěřím (prozatím!). I když den ode dne sleduji stále se zdokonalující tým jménem SG Software :).


Můžete se nyní pochlubit, kde berete inspirace pro své hry? Zejména jak vás napadla myšlenka vytvořit již zmíněné Hrady a Ambrosii?


eMan: To je opět spíše otázka spíše pro Jamese.Ponda!


James.Pond: Máme takové nepsané pravidlo. Jednou vymyslím hru já, podruhé zase eMan a takovýmto způsobem se vlastně střídáme. Já vymyslel Arkanoid 3D a on zase Hrady :). Ambrosie je nádherný fantasy svět, který se v mojí hlavě rýsoval něco přes rok a to jsem původně vůbec nemyslel, že bych to někdy chtěl udělat jako hru na PC.


Není tomu tak dlouho, co u nás vyšla hra Weilwinders. V diskuzi si svým názorem jasně naznačil, že něco takového, co udělali její tvůrci, rozhodně netoleruješ. Byl bych rád, kdybys to tady trošičku rozvedl. Vím, co autorům může hrozit, ale nemyslíš, že je to mnohem menší zlo, než kdyby vzali a začali svoje dílko prodávat?


James.Pond: No...Weilwinders...to je téma samo o sobě :). Nevím...můj názor na vykradače grafiky jsem již řekl. Navíc hra, která je takto vytvořená, nemá v podstatě co nabídnout, o čemž se ostatně hráč může u tohoto titulu sám přesvědčit. Navíc růst týmu, který se vývojem her zabývá, jde většinou lineární cestou a to tak, že se neustále jeho členové zlepšují. To v praxi znamená, že pokud je pěkná grafika, kterou ten daný tým dokáže vytvořit, je zde předpoklad, že tyto kvality budou mít i jeho ostatní členové (programátoři, zvukaři, atd.). Weilwinders je ale přesně ten případ, kdy je použita profi grafika (i když starší) a program jako takový je na nic.


Hodláte se v budoucnu tvorbou her živit nebo to berete pouze jako výbornou zábavu?


eMan: Je to zábava, ale určitě bych se tím chtěl někdy živit jako většina vývojářů. Ale když třeba hledám dva dny v kuse chybu, tak mám chuť s tím seknout a jít třeba kopat kanály (alespoň bych se opálil a měl svaly, ale zase neříkám, že je nemám! No dobře nemám je, ale to nevadí). Začátky vývoje každé hry mě baví, ale ty konce už jsou spíše dřina, než zábava, ale to prostě musí každý team vydržet a dovést svoje dílko až dokonce. Většina vývojářů tento tlak ale nevydrží, a proto je tolik nedokončených projektů. Není to žádná sranda několik hodin doma programovat, chodit do školy, chlastat a mít třeba ještě k tomu holku nebo jiný koníček.


James.Pond: Nejprve to byla čistě zábava, teď zjišťuji, že jestli můj osobní růst půjde stále stejným směrem a rychlostí, kterým se ubírá, je zde velmi reálná možnost, že se v budoucnu budu snažit jako grafik prosadit. Ale nejdříve tak za 5 let. Doufám, že se ze mě do té doby stane profesionál.


Máš nějaký herní žánr, který vyloženě preferujete?


eMan: Já osobně ne, můžu dělat logické hry, akční, strategie, 3D FPS, prostě cokoliv. Poslední dobou se ale hodně zajímám o online hry.


James.Pond: Tak asi nejvíc jsem si oblíbil strategie. Noci strávené u Heroes of Might and Magic 4 se zapomenout nedají, ale nejvíc mě v poslední době potěšila starší hra jménem Original War, na kterou může být po právu firma Altar Interactive pyšná! Novější hry mě moc netáhnou, protože se z nich vytratila hratelnost na úkor stále se zdokonalující vizuální stránky (samozřejmě to neplatí o všech hrách).


Stačíte při vašem vytížení sledovat, co se děje na freewarové scéně, zejména té české a myslíte si, že české hry v současné době dokáží konkurovat titulům zahraniční produkce?


eMan: Tak já sleduji českou free scénu celkem pravidelně (hlavně freefoto.cz :) - hlavně to tam nedávej :)). Zahraniční scénu už moc nesleduji, ale české hry určitě můžou konkurovat zahraničním a některé už i konkurují. Myslím si, že v Čechách/Slovensku je dost schopných free vývojářů, kteří se dokáží na tu zahraniční scénu probít a hlavně zinkasovat i nějaké ty peníze.


James.Pond: Jistě že ji sleduji, musím přeci vědět, co se kolem děje :). No české hry versus zahraniční...Jak v čem. Ještě jsem třeba neviděl pořádnou hru typu automatového letadýlka, kdežto třeba v Japonsku je to na denním pořádku a to na velmi vysoké úrovni. Ale na druhou stranu jsou zde jiné žánry, jako třeba StarShip Trooper (nebo jak se přesně jmenuje), která dle mého názoru si může dovolit konkurovat zahraniční freeware scéně. Ale jinak jich moc po pravdě není, bohužel.













Co v životě považujete za váš největší úspěch?


eMan: Největší úspěch? Heh, no dokázal jsem za jednu noc vypít 18 desítek a několik panáků zelené. Kolik jich bylo přesně, si už bohužel nepamatuji.


James.Pond: No asi to, že jsem se vůbec narodil. Někdo to bere jako samozřejmost, ale já to tak nevidím.


Máte nějaký vzor mezi tvůrci freewarovek či komerček?


eMan: Tak určitě obdivuji pana Vochozku a team Ilussion Softworks, jak se dokázali probít na zahraniční scénu. Mafia byla podle mě jedna z nejlepších her toho roku. Já sám jsem ji dohrál už asi tak 4x a vždycky mě to baví. Koupil jsme si dokonce i originálku. Tím jako nechci říct, že si vypaluji hry nelegálně. Heh trošku se do toho zamotávám :).


James.Pond: Jelikož mě naprosto uchvátila již zmiňovaná gameska s názvem Original War, tak asi Altar Interactive. Jinak z freeware scény asi ne :).


Zmiňovali jste již mnoho her. Máte ale nějakou vyloženě oblíbenou?


eMan: Mafia, CS, Civilization I (hraji dodnes), AOM, Max Payne a hlavně onlineovku webgame.


James.Pond: Oblíbených jich mám víc: Transport Tycoon Deluxe, Heroes of Might and Magic 4, Age of Empires 2, Chaser a abych nezapomněl, tak už i Original War a StarCraft.


A jsou naopak hry, které rádi nemáte?


eMan: Hru kterou rád nemám nehraji, odinstaluji a zapomenu, ale pamatuji, že bývalka pořád u mě doma hrála takovou tancovačku s Lunetikama a to jsem nenáviděl.


James.Pond: To se takhle říct nedá...nemám spíš rád hry typu skvělá vizuální stránka a hratelnost nulová. Myslím, že tyto hodnoty musí být vyrovnané, jinak je to vždy průser hrát :).


Chcete něco na úplný závěr vzkázat našim čtenářům? :)


eMan: Všem bych chtěl vzkázat, že je i mnoho důležitějších věcí, než jen hraní her. Třeba je důležité zachránit vysídlování velryb obecných a tučňáků z jejich přirozeného lovného teritoria, kterým je Antarktida. Hlavně se tedy podívejte na: SG Software a na stránku Greenpeace.


James.Pond: Asi jen to, ať mají vždy svůj vlastní názor na danou věc :). A taky ať prožijí dlouhý a šťastný život :).


Dobře, chtěl bych vám poděkovat za váš čas a za velmi příjemný rozhovor. Do budoucna vám nejen za sebe přeji hodně úspěchů, ať máte na svém kontě spoustu kvalitních titulů ;).


eMan: Taky moc děkujeme.


James.Pond: Moc dík, taky se mi s tebou pěkně povídalo :).





artman

autor
/ artman

Publikováno: 19.06.2005


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 2 + 1 =

eMan | 24.06.05 v 15:59

Mániac: ten děšt už máme mnohem lepší než tady na obrázcích, bude se tam střídat počasí a taky noc a den.

Jinak hru pro 2 hráče boužel nechystáme, bude možnost jenom proti počítači a bude tam možnost nastavit jsi obtížnost.

Mániac | 24.06.05 v 11:25

Huste! Novy obrazky sou supr. Moc se na to tesim... bude se to dat hrat jen proti PC nebo planujete treba hru ve dvou???

James.Pond | 24.06.05 v 08:51

Pro ty co mají zájem o projekt Hrady tady mám dobrou zprávu :) Na domovských stránkách SG Softwaru jsou nové obrázky týkající se tohoto projektu.

Mániac: jo pršet tam bude, bude se tam měnit počasí, jako je třeba mlha atd.

Mániac | 23.06.05 v 14:59

Nejvic se tesim na hrady!!! Bude tam prset, jak to vypada na screenshotu?

DaveCZ | 19.06.05 v 11:31

Greenpeace? Wow.. takže volíte zelený? :D


naše databáze obsahuje: 26 937 her

Nejlepší hráči dne

Sponzoři ligy

inzerce