článek

pierre.cz & Czech F1 Manager
Autoři
Já osobně si s tebou na Freegame povídám úplně poprvé, takže – mohl bys letmo představit sebe, tvé dva kolegy, vaše počátky, sny a podobně…
Pierre: Mé reálné jméno je Petr Egreši, je mi 20 let a jsem student UJEPu. Studuji podnikovou ekonomiku a management a cílem je to dostudovat :). Počátky na freeware scéně začínají cca před 3 roky s dílem Superball, Octopus, Rybník. Poté následoval FIA F1 Manager, který byl po půl roce ukončen, protože se dostal do fáze, kdy s ním už nešlo hnout z důvodu chaotičnosti kódu.
PepiCzech: Jmenuji se Josef Bělehrádek, na Internetu vystupuji pod nickem PepiCzech, je mi 23 (na free scénu starej pardál :)), v současnosti působím ve FiolaSoftu (jsem zatím na zkoušku). V projektu CzechF1Manager mám na starosti grafickou podobu manažeru.
MilanF1: (vl. jméno - Milan Krejčík). Jsem studentem Obchodní akademie v Lysé nad Labem. Zajímám se o sport (především formule 1 :o). Jinak klidně zhlédnu cokoliv ze sportu. Mojí zálibou jsou auta, rád si prohlížím novinky na světové scéně a všechno možné okolo aut. Sleduji ekonomickou a politickou situaci u nás v zemi, ale i jinde ve světě. Rád poslouchám hudbu (Dance) - s tím souvisí i zvuk, to je oblast, kterou mám rád. Dobrá hudba a kvalitní repro, to jde dohromady. Navíc, zvuk, to je věda. Nechci svoje uši okrádat o ten báječný požitek ze zvuku.
Dle mě dostupných informací pracujete na manažeru pouze ve třech. Kdo je za co zodpovědný?
Pierre: Historie týmu: rozhodl jsem se začít znovu dělat na manažeru úplně od začátku. Asi po 2 měsících, kdy jsem věděl že to půjde a neskončí to jako první projekt jsme na internetu vyhledal Milana, který je plně zodpovědný za veškeré informace z oblasti formulí , které ve hře najdete. Po dalších dvou měsících následovalo vydání první (ehm) hratelné verze, která sklidila neuspokojivé ohlasy co se týče grafické stránky. Ozval se mi PepiCzech, prezentoval se výbornou prací a proto je v týmu a plně zodpovídá za veškerou grafiku, jenž tam je. A nakonec já mám na starost tu „programovou stránku“ a spojení veškerých materiálů od kolegů.
Necháváte si otevřená vrátka pro potenciální nové tváře, nebo považujete jádro teamu za uzavřené? Je všeobecně známo, že mrňavý team má někdy své výhody, zvláště pokud chcete dosáhnout opravdu přesného a precizního výsledku.
Pierre: Počet lidí v týmu považuji za uzavřený, pokud se někdo z týmu rozhodne s prací skončit, samozřejmě budu hledat náhradu, ale to se doufám nestane. Na práci týmu si nemůžu stěžovat, vše klape tak jak má, dokonce termíny úkolů jsou přetažené maximálně o týden, což je na freeware scénu výborně. Máme ovšem pár testerů, protože já osobně nemám čas hru dělat a ještě neustále hledat chyby.
Czech F1 Manager a formule vůbec
Tradiční dotaz na začátek – proč zrovna hra z prostředí rychlých kol? Seš velkým fandou? Nebo šlo jen o nějaké momentální vnuknutí, které ti přišlo zajímavé, a odborné F1 reálie řeší teprve přizvaní spolupracovníci…
Pierre: Proč právě formule? Kdysi jsem velmi hrál F1 2002 a marně jsem se snažil najít nějaký manažer (jsem čistě manažerový typ). Nikde žádný nebyl, proto jsem se rozhodl takovýto vytvořit. Nicméně o zákulisí formulí nevím nic, to co je ve hře se teprve dozvídám tzv. „za pochodu“ od Milana. Dalším faktorem bylo nutkání napravit si reputaci z FIA F1 Manageru, který sám o sobě byl děsivý.
CFM, ač dělaný v GameMakeru, rozhodně vypadá jako ambiciózní projekt. Formule 1 posledních let jsou ovšem velké šachy, lidé jako Jean Todt by mohli vyprávět. Nebojíš se, že se to jednoduše nepovede? Spousta nejrůznějších volně šiřitelných managerů ostatně na podobný faktor nemile doplatila.
Pierre: Game Maker je výborný program pro lidi, kteří se nechtějí učit programovat. Ale i přesto se základní principy naučíte, bohužel jeho pověst je pošramocena „rychlokvaškami“ nevalných kvalit, okopírovaných nápadů apod. Ambiciózní možná je, ačkoli zprvu to tak vůbec být nemělo. Nebojím se, že se to nepovede, hra je v nynější fázi vcelku hratelná a pokud by mne to přestalo bavit vyvíjet dále může být do dvou týdnů vydána, ale bez širších funkcí. CF1M je primárně určen na tuto sezónu, takže snad tolik změn se během ní nestane.
PepiCzech: Uvidíme. Uděláme všechno pro to, aby se hra "chytla", nakonec na stránkách hry, sbíráme v knize návštěv podněty a připomínky, na jejichž základě doopravujeme hru, tak, aby si v ní fanoušci našli "to svoje".
Na webu ses rozepsal o poměrně širokém sortimentu možností míchání karet z tepla boxů. Co ale třeba taková motivace hráče spojená s nereálnými cíli? Mám na mysli situace typu „fandím Minardi a chci s ním udělat mistra, i když mám ve srovnání se stájí se vzpínajícím se koníkem v erbu sotva dvacetinový rozpočet…“
Pierre: Samozřejmě, že hráč nemůže se špatným týmem vyhrávat každý závod. Pokud si vyberete nějaký z těchto týmu musíte k tomu přizpůsobit styl hraní. Například s RedBullem pro vás a vedení týmu bude úspěch bod. Pokud si vyberete naopak Ferrari nic než vítězství není přijatelné. Hra bude na několik sezón, takže vývojem komponent se můžete dostat na vrchol s každou stájí.
K motoristickým sportům bohužel patří i nehody. Jak se popasujete s tímto choulostivým prvkem? Počítáte třeba i s teoretickým rizikem smrti na dráze? V zámořské obdobě – INDYCAR – se pach smrti naneštěstí až tak úplně nevytratil…
Pierre: Pach smrti zní hezky, již mám v hlavě možnost zranění jezdce, nebo onemocnění a smrt mezi nimi bude také.. problém bude nastavit vše tak aby zbyly na konci sezóny ještě nějací jezdci :), ale to už je jen otázka testování.
Co říkáš na současnou situaci na tratích? Který jezdec / stáj současného pole / historie je tvou srdcovou záležitostí? Kvituješ s odchodem mistra Schumachera?
MilanF1: Nyní se nám pole velice vyrovnalo, alespoň mezi Ferrari a McLarenem. Nyní se o první příčku dělí tři jezdci, ale ani Felipe Massa není pozadu – ztrácí jen pět bodů. Čeká nás zajímavá sezona. Já jsem fanda celé formule 1, nemám pilota ani stáj, které bych neměl rád. Nicméně když se mám k někomu přiklonit, tak to je Ferrari. Z jednoho pohledu je škoda, že “Schumi” odešel, nicméně měl již pokročilý věk a jeho odchodu se nedivím, ale zasloužil si odejít jako mistr. No, je pravdou, že v posledním závodě jel jako mistr. Start až z 11 pozice – kolize s Fisichellou, ale nakonec ho ještě předjel – celkově čtvrtý – fantastický závod z jeho pohledu.
PepiCzech: Odchodu Schummachera je škoda... poslední sezóny byly dobré, po letech měl v Alonsovi rovného konkurenta. Přál jsme mu v poslední sezoně titul. Jinak nejsympatičtější stájí je mi Mercedes-Benz-McLaren-Vodafone, z jezdců pak nováček Hammilton.
Spousta pamětníků – včetně samotných mistrů volantu – se několikrát vyjádřila ve smyslu, že závody se dávno rozhodují mimo trať, současné prostředí jim přijde „příliš umělé“. Co ty na to jako divák…
MilanF1: Z mého pohledu jako diváka i toho, kdo píše reportáže z Grand Prix na net, je to vskutku zajímavé. Já oceňuji práci stratégů, že dokáží to tak parádně vymyslet. Nicméně z pohledu “klasického” diváka je to nuda, žádné předjíždění, jen “nesmyslné kroužení”.
PepiCzech: Nezbývá než souhlasit... občas mi připadá jakoby F1 požírala samu sebe. Ale beru to jako normální vývoj - postup vpřed, někam dál... škoda technických omezení a přísných limitů, bylo by zajímavé sledovat, kam by se závody ubíraly, pokud by se nechala inženýrům "volná ruka" :).
Máš nějakou oblíbenou závodní trať, kde tě jezdci svou aktivitou pravidelně přivádějí do varu? Co říkáš na Ecclestoneho strategii dobývání finančně zajímavých Asijských trhů na úkor pravidelného škrtání jedné Evropské Velké Ceny za druhou?
MilanF1: Z ekonomického pohledu formule 1 je to dobře, další odbytiště se hodí, nicméně je škoda klasických okruhů – Imola. Moje oblíbená trat je Spa. Belgické lázně – zatáčka Eau Rouge. To mě nenechá klidným.
PepiCzech: Tak se škrtáním evropských závodů jako Evropan samozřejmě nesouhlasím, ale prachy jsou prachy, o nich je z větší části celá F1 a peněz má Asie víc než dost.
Co CFM a reálné datum vydání? :-)
Pierre: Na Manageru zbývá ještě velký kus práce. Nyní se díky zkouškovému období práce úplně zastavily. Přibližně na konci června se práce rozjedou znovu, 1-2 měsíce práce + 1-2 měsíce testování.. takže hra vyjde přibližně takže hra vyjde přibližně 3. září 2007 v 8:00 ;),jako dárek školákům, ale možná i o něco dřív :)
Pár střel bokem
Určitě máte všichni rádi hry. Můžeš prozradit jméno tvého konkrétního herního oblíbence / oblíbenců s nějakým krátkým vysvětlením, proč zrovna on?
Pierre: Tak určitě Gordon Freeman a overnight nad Half Lifem 2. Jinak žádný jiný mne nenapadá.
MilanF1: SWAT 3 – klasika, v jednoduchosti je síla, sice není moc velký výběr zbraní, ale hratelnost je výborná, nikdy nevíš, kde jsou soupeři, pořád se “stěhují”.
Project I.G.I. – jedna z nejtěžších 3D akcí. Opět je tu jednoduchost, soupeři jsou však na jednom místě, ale jsou stále pořád zákeřní. A další ...
Je na trhu nějaký herní titul – či dokonce kniha nebo film – kterým jste se nechali hodně ovlivnit?
Pierre: Transport Tycoon :) + všechny ostatní tycoony a fotbalové manažery (hlavně CSM a FM). Jo a nesmím zapomenout na UGH :) a samozřejmě CS. Jinak ostatní hry se u mne dlouho neohřáli.
PepiCzech: Mojí jednoznačně NEJ hrou je stařičký Spellcross: Poslední bitva od slovenského Cauldronu. Moje první originální hra. Kolová strategie s famózním příběhem, parádním designem a pekelnou obtížností. Dohrál jsem ji 12x na všechny obtížnosti. Moje "srdcová záležitost", kterou si občas po nocích střihnu i dneska, pořád ji mám nainstalovanou na disku.
MilanF1: Ne. Mám svoji hlavu.
Je mezi českým freewarem nějaká hra, u které sis říkal „sákryš, tihleti vývojáři jsou fakt machři, ti budou jednou působit na profiscéně…“
Pierre: Nyní se velmi slibuji od hry Bluestorm, která nevypadá ani trochu na to, že je stvořena v GameMakeru. Jinak určitě Petr Vašíček a jeho legendární CSM. Jinak nyní jsem převážně orientovaný na GM scénu a tam se mi nezdá, že by se tím někdo chtěl živit profesionálně (možná FiolaSoft).
PepiCzech: Ještě před nedávnem bych řekl FiolaSoft, ale vzhledem k mojí současné pozici bych označil shareware team Rake in Grass - výhledově mají na to prosadit se mezi naprostou (troufnu si říct i světovou) elitu. Hry jsou dobře zpracovaný, mají nápad, atmosféru, styl a propracovaný gamedesign. A navíc si dokáží dělat legraci sami ze sebe :).
MilanF1: Ne, protože já freeware hry nevyhledávám.
Díky za tvůj čas, za celou redakci Ti přeji hodně štěstí do vývoje a co nejvíc spokojených hráčů, ať už se vrhnete po čemkoliv. Jestli chceš za sebe nebo tým vzkázat nějaké poselství lidem, kteří navštěvují Freegame, udělej to právě teď…
Pierre: Tak začnu tradičně: neházejte všechny GameMaker hry do jednoho pytle :) Dále navštěvujte herní servery a hlavně čím dál víc hrajte freeware hry, protože právě pro Vás je děláme. Nezapomeňte také navštívit stránky projektu http://f1manager.unas.cz. Mějte se moc fajn.
PepiCzech: Děkujeme za přízeň a sledujte nás :)
Díky za rozhovor.
Náš tým také děkuje :)
další články této kategorie
diskuze
standa | 15.02.08 v 17:10
super hra