článek

Martin Henzl - autor Bechtora

Martin Henzl - autor Bechtora

Přinášíme vám další rozhovor s některým z autorů vítězných titulů v Becherovka Game 2005 - tentokrát jde o Martina Henzla, tvůrce nejúspěšnějšího díla v žánru Akčních her, výtečného Bechtoru. Chcete se dozvědět něco bližšího o autorovi, průběhu a způsobu samotného vývoje nebo zkrátka něco o tom herně vývojářském řemesle obecně? Pak se rychle dejte do čtení, naše interview je tu jen pro vás!


Jako vždy se pokusím úvod neprotahovat a pospíšíme rovnou k jádru věci - na hře Bechtor (můžete si přečíst naši recenzi, pokud jste tak ještě neučinili) spolupracovali Martin Henzl a Miroslav Němeček. My jsme pro vás vyzpovídali "leadera týmu", Martina Henzla.





Začneme osvědčenou otázkou, která nesmí nikdy chybět - mohl by ses našim čtenářům stručně představit? ;)




Jsem Martin Henzl, je mi 17 let a studuji 2. rok na Gymnáziu v Mostě. Mezi mé zájmy patří hraní a programování počítačových her, akční filmy a fantasy knížky. Taky rád poslouchám rockovou hudbu.










Kdy ses poprvé dostal k vývoji her a co tě k tomu vedlo?



Začalo to asi před rokem, kdy mi Mirek navrhl vyzkoušet si programování her.









Jak jsi již dříve řekl, na projektu jste spolupracovali dva - jak jste se dali dohromady, proč jste se rozhodli udělat takovýto titul?




Mirek je známý mojí mámy, a protože je programátor a já se o tvorbu her zajímal, nabídl mi výuku. Název Bechtor napadl Mirka, vzpomněli jsme si na DOS verzi Raptora a tak jsme chtěli vytvořit vlastní verzi s 3D rozhraním.







Jak jste měli rozdělené úlohy v týmu?




Já jsem dělal grafiku a design scén, spolu jsme vymýšleli koncepci hry a strukturu programu, programovou část jsme tvořili spolu a měl jsem to i jako výuku programování.















Jaké byly tvé první kroky - jaké programovací jazyky jsi zkoušel, jaké byly tvé první projekty a kdy jsi začal se samotným vývojem Bechtor?



Na začátku jsem zkoušel VC++, to bylo celkem pracné, a tak jsem zkusil Petra, který je hodně zaměřený na tvorbu her. Bechtor je můj první projekt a jak jsem již řekl, Mirek mi s ním hodně pomáhal. Bechtora jsme začali uprostřed prázdnin.









Uprostřed prázdnin - na celém projektu jste tedy pracovali jen dva měsíce do uzávěrky BG? To je celkem krátká doba na to, že se jedná o opravdu dost kvalitní dílo




Ano, vývoj trval pouze 2 měsíce, šlo to celkem rychle, protože jsme měli mezi sebou rozvrženou práci, oba jsme věděli, co máme dělat a za jak dlouho to musíme stihnout. Díky Petrovi jsme nemuseli dělat 3D herní engine, ten je tam už zabudovaný, to nám ušetřilo hodně práce.






Jak vznikal nápad na hru - bylo to nějaké úplně spontánní s tím, že jste v průběhu vývoje přidávali další prvky a nové vychytávky nebo jste si hned na začátku udělali přesnou představu o budoucí podobě hry?




Základem byly budovy, ty jsem dělal jako první. Možná to bude tím, že se zajímám o architekturu. Další věcí byl návrh scén, většinu jsme měli navrženou už na začátku. Zbraně postupem času přibývaly, stejně jako nepřátelé. Mezi poslední věci patřilo dolaďování zbraní, životů a síly nepřátel, obdržení určitého počtu kreditů a rozmístění objektů. Z časových důvodů jsme museli trošku slevit - z původních deseti scén na pět.







Čekali jste vítězství v akční kategorii na BG nebo vás to spíš překvapilo? Jak na vás zapůsobil celkový úspěch hry - na BG, ohlasy recenzentů?




Já jsem vítězství určitě nečekal :-). Viděl jsem to spíš na 3. - 4. místo, šlo mi hlavně o to zúčastnit se. Reakce na Bechtora jsou lepší, než jsem očekával.





Jak naložíte s finanční výhrou ze soutěže?




Část výhry chci dát na PC tuning (udělat ze své bedny neónový kanón), něco půjde na dárky k vánocům a zbytek do kasičky. Alkoholová část - musím si počkat do 18ti :-).













Plánujete ještě nějak ve vývoji Bechtoru pokračovat - třeba nějaké nové mapy, opravné patche... nebo je verze Bechtoru z BG již finální a hotový titul?



Zastáváme názor, že "v nejlepším skončit", proto považujeme Bechtora za finální verzi. Ale mohu prozradit, že připravujeme mini-verzi Bechtora pro mobilní telefony.






Když už jsi to nakousl - pracujete na něčem teď nebo alespoň něco chystáte? Mohl bys nám prozradit něco o vašich plánech do budoucna? :)




Kromě mini-Bechtora dále připravujeme akční hru podobnou Serious Samovi (s názvem Big Bad Joe) a plánujeme RPG hru s tématem Atlantidy.






Plánuješ přejít na nějaký "běžný" programovací jazyk nebo chceš i nadále tvořit v Petru? Uvažuješ třeba o kariéře herního vývojáře nebo to bereš čistě jako koníček?




Zatím zůstanu u Petra, alespoň v případě 3D her. Kromě Petra zkouším Javu. Ohledně mé programátorské kariéry - kdo ví, co se ještě může stát :-), zatím je to pouze koníček.






Kolik času průměrně denně strávíš u PC? Kolik hodin denně třeba zabral vývoj Bechtora?




U počítače jsem 4-5 hodin denně. Většinou hraju nějaké hry nebo poslouchám hudbu. U programování bechtora to bylo různé. Občas jsem si vytvořil model, podle nálady, o víkendu jsme s Mirkem pracovali na programové části.












Jaké žánry her máš ty sám v oblibě? Hraješ i freewarovky a sleduješ nějak české nebo zahraniční nezávislé vývojáře?




Dříve mě bavily strategie, například AoE nebo State of War, nyní převažují RPGčka. Gothic I, II a Ultima Online. Při UO si rád zahraju nějakou freewarovku.





Můžeš být trochu konkrétnější - zaujala tě třeba v poslední době nějaká, kterou bys chtěl tímto doporučit hráčům?




Nic konkrétního, jednou hraju tohle, příště támhleto. Většinou jsou to logické nebo karetní hry jako poker nebo různé druhy scrabble.





Chtěl bys něco vzkázat našim čtenářům?



Programujte hry, je to skvělá zábava a velké dobrodružství, na jehož konci nikdy nevíte, co vás čeká. :-)





Tak moc díky za rozhovor, přeji vám oběma spoustu splněných (nejen vývojářských) snů a hodně úspěchů do budoucna!




Sosol

autor
Jan Jirkovský / Sosol

Publikováno: 14.12.2005


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 2 + 2 =


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Nejlepší hráči dne

Sponzoři ligy

inzerce