článek

Marek Mojzík

Marek Mojzík

Dnes zpovídaný jedenadvacetiletý programátor stál před pár lety za zrodem Hafíka a jeho komunity, nedávno zkoušel štěstí na Becherovce se svým Becher Zenji, ale přesto mu podle jeho slov nejvíce času spolyká webdesign. Jak to s Hafíkem vypadá do budoucnosti, jak je spokojený s bramborovou medailí za Becher Zenji a proč je jeho vztah k alkoholu takový jaký je se dočtete dále...



O sobě



Na Freegame si s tebou vykládáme poprvé. Můžeš lidem v kostce říci, kdo vlastně jsi, za jakého člověka se považuješ a kam míříš?



Lidem v kostce i těm mimo ni zpravidla říkám, že jsem naprosto obyčejný programátor. Mé sebevědomí mi nedovolí, abych toto tvrzení považoval za pravdivé, ale zbytek světa se s ním zpravidla překvapivě klidně smíří. Kam mířím? Nevím, nechám se překvapit a doufám, že nebudu překvapený sám.



Je pravda, že na svých projektech pracuješ z 90 procent sám, jako vlk samotář?



Ano. Mám-li projekt pod kontrolou jen a pouze já, doplácím jen a pouze na své vlastní chyby. Na cizí pochybení totiž člověk nadává, ze svých se poučí.



O projektech



V běhu let za tebou zůstalo hned několik (občas dokonce i dodělaných :-)) her. Kterého kousku si ceníš nejvíc a proč?












Toho nejznámějšího, Hafíka. Potěšil mnoho lidí a ve své době byl tím nejsložitějším, co jsem stvořil. I v současnosti mi čas od času přijde pochvalný mail.



Vždycky jsem měl rád Hafíka, aniž bych znal původní Boulder Dash. Přišel jsem snad trestuhodně o něco? :-)



Ani ne. Prohlédnu-li skrze mlhu nostalgie, původní Boulder Dash měl jen kvalitní nápad a na svou dobu i poměrně kvalitní zpracování. Hratelnost ovšem nebyla neomezená, končila s poslední komnatou. Bylo to stejné, jako když dokoukáš poslední díl oblíbeného seriálu. Třebaže děj možná skončil i dobře, máš smůlu, toužíš-li po pokračování. V Hafíkovi si díky editoru komnat může pokračování navrhnout každý. Vzniká nekonečný seriál - hratelnost je neomezená.



Do hry dodnes vycházejí nové komnaty, sám jsem se kdysi o pár kousků pokoušel, ale skončilo to neslavně spolu s uvařeným HDD. Vzhledem k tomu, že ses dost udřel s editorem, je pro tebe takový zájem hráčské obce asi potěšující událost…




Je i není. Nové komnaty mi sice na e-mail chodí, nicméně nemám čas je zkoušet a zařazovat na web. Takže výše zmíněný nekonečný seriál nechtěně brzdím :-). Čte-li tato slova nějaký ochotný a pokročilejší hráč Hafíka, nechť se mi ozve, zaúkoluji ho.
K propracovanosti editoru bych chtěl podotknout, že po Hafíkovi 2 chystám i vydání nového a mnohem lepšího editoru.




Plánuješ i druhý díl se psem. Hodláš ten výsledný guláš okořenit něčím „zaručeně svým“, nebo se vrhneš na „klon, který klonuje klon, jenž kdysi taky klonoval klon“, který si našel cestu do domácnosti všem vrstev a složení…



Ačkoliv u několika prvků přiznávám inspiraci z jiných klonů Boulder Dashe, nejvýznamnější novinky budou mé vlastní. Do hry vstoupí Kočka - prvek, který bude programovatelný autorem komnaty. Jednou může být Hafíkovým spojencem, podruhé nepřítelem. Potřetí zabijákem, počtvrté sebevrahem. Může i tlačit kameny a sbírat drahokamy. Její a Hafíkovi možnosti budou totožné.



Další unikátní novinkou bude Blecha - tvor stejně omezený v pohybu jako světlušky a motýli (rovněž kontakt s amébou je pro něj smrtelný), ale ovladatelný hráčem. Na Hafíkově webu je popis ostatních novinek.



Teď něco k ještě teplému BecherZenji. Jak je možné, že dokážeš dát během dvou dnů dohromady něco, co se posléze stane jedním z nejlepších výkonů na letošní Becherovce?





Stačí pár let praxe s programováním a zvolit v dané situaci vhodný přístup. Cílem není megalomanské dílo typu Hafík, cílem totiž není něco si dokázat, není to výzva. Mým cílem bylo pouze něco vyhrát. Zamyslím-li se nad zbytkem své dosavadní tvorby, byla tato laťka položena proklatě nízko. Vím-li, že mám na projekt jen dva dny, můžu oželet spoustu detailů, které hratelnost neovlivňují a kterých si řadoví hráči (ani recenzenti) běžně nevšímají. Má představa o výsledku snažení byla 29. září úplně stejná jako 30. září - neprocházela složitým vývojem „tohle nebyl dobrý nápad, tohle bych ještě mohl dodělat, tadyto upravit“.
Je fakt, že pár nápadů na vylepšení hry mě hned další den napadlo. Takže se asi za necelých osm měsíců pustím do BecherZenji 2.














Nemyslíš, že ta věc měla v rámci svého žánru na víc než na bramborový post?




Pohlédnu-li na práce ostatních účastníků, sám bych se zařadil na čtvrté místo. S pány porotci bych se neshodl asi jen ve třetím a pátém místě - prohodil bych je.



O životě



Jak bys ty osobně zhodnotil českou freeware scénu, je vše na svém místě? Nebo to vidíš na šaškárnu podobnou tuzemskému fotbalu…



Tuzemský fotbal nesleduji, českou freewarovou scénu také moc ne. Mohu tudíž s klidným svědomím prohlásit, že je vidím asi tak stejně. :-)



Pět let na scéně je dlouhá doba. Je Ti jedenadvacet, neřekl sis někdy, že je čas s tím prásknout a jít o dům dál?



Věřím, že je možné jít o dům dál a zároveň zůstat jednou nohou (či rukou či jiným údem) v domě předcházejícím. Ostatně, za poslední dva roky jsem klasické programy/hry programoval jen na soutěžích (BecherGame, Mistrovství ČR v programování). Jinak mi většinu času požírá webdesign (čímž nemyslím grafiku).



Uvažoval jsi někdy o developingu jako o zaměstnání? Už samotné slovíčko „freeware“ říká, že se tím asi bohužel neuživíš…



O kariéře profesionálního vývojáře her jsem nikdy nepřemýšlel. Nyní jsem zaměstnán jako řadový programátor a tato pozice mi vyhovuje.



Přímo na svém webu uvádíš, že nemáš rád lidi, kteří ti „opakovaně nabízí alkohol předpokládajíce, že zrovna oni mě přemluví“. To seš tak zarytým odpůrcem živé vody? A víš třeba o tom, že někteří umělci dodnes tvoří výlučně například na Absinthu? :-)



Pro pití alkoholu jsem nikdy nenašel žádný rozumný důvod. Jsem rád plně při smyslech a chci-li se bavit, spoléhám raději na svůj rozum než na chemii. Kdysi jsem býval zarytým odpůrcem alkoholu, nyní jsem již více tolerantní. Zmíněná poznámka z mého webu naráží na ty, kdo naopak nejsou tolerantní k mému postoji.












Co je pro tebe vůbec v životě nejdůležitější? Čím se v tom každodenním blázinci řídíš?



Jsem odporný optimista, věčně spokojený. Za důležitou považuji pravdu. Vhodnější konstantu jsem zatím nenašel a je pravda, že ji ani nehledám. :-)



Myslím, že už jsem tě potrápil dost. Jestli máš chuť něco říct směrem k lidem nebo třeba udělat něčemu malou reklamu, máš možnost právě teď. Hodně štěstí do dalších let a do vývoje druhého Hafana…



Smím-li se pochlubit, nedávno jsem za originalitu zpracování internetové knihkupectví vyhrál 19" LCD displej. Rovněž přeji mnoho úspěchů a děkuji za příležitost promluvit na tomto webu.




Jesterka

autor
/ Jesterka

Publikováno: 03.02.2006


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 5 + 4 =


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Sponzoři ligy

inzerce