článek

LitrSoft

LitrSoft

Léto je v plném proudu a proč si nezpříjemnit chvilku jedním pěkným rozhovorem? Čas si tentokrát na nás udělali kluci z LitrSoftu a pokud mezi vaše oblíbené žánry patří adventury, nebo zajímají vás nějaké nové informace o jejich připravovaném Frantovi Skálovi, pak určitě čtěte dále.

Patříte-li mezi pravidelné čtenáře našeho serveru, jistě vám neunikly novinky o připravované adventure hře Franta Skála. V úplně prvním představení jsme se mohli seznámit se základní kostrou příběhu a s informacemi, které se týkaly zahajovacích prací. Příznivce hudebních soundtracků naopak jistě potěšila oficiální ukázka. Po nějakou dobu byly pochyby, jestli ještě vůbec Franta skála žije? Ty se pokusil vyvrátit minirozhovor s autory a následné doplňkové info.



Bohužel tyto informace jsou staré více než dva roky a tak nejen mě napadlo, zda-li se na projektu stále pracuje a pokud ano, kdy bychom se mohli dočkat? Poslední novinka na homepage autorů naznačuje, že práce ještě probíhají, ale než žít v nejistotě, rozhodli jsme se oslovit samotné autory a zeptat se jich, jak se vlastně věci mají. Příjemné čtení.



Zdravím vás pánové, můžete se nám na začátku osobně představit a říci několik slov o vašem týmu?



Ivan: Náš tým se skládá ze mě a Tondy, oběma je nám 18. Víc než vývojářský tým jsme ale dva kamarádi. Známe se už hodně dlouho a hry děláme jenom pro zábavu, když se nám chce, do ničeho se nenutíme.



Tonda: To je pravda. Ve vývoji nám tak vzniká plno hluchých míst, když nemáme čas kvůli škole, jiným koníčkům, lenosti a podobně. Pokud už se ale dostaneme do pracovního tempa, tak se dost často osobně scházíme (bydlíme ulici od sebe) a když se nám podaří odtrhnout od hraní, skutečně celkem tvrdě makáme.



Jste spokojeni s aktuálním stavem nebo plánujete do budoucna nějaké posily?


Tonda: Jde o to, že náš tým funguje specifickým způsobem – nehrajeme si na žádný profíky. Jasně, mohli bychom do týmu vzít někoho, kdo se opravdu zabývá grafikou, dabingem nebo psaním scénářů. To by ale nebyl náš styl.








Ivan: My se toho snažíme dělat co nejvíc sami, protože nás to baví. Děláme i věci, o kterých víme, že nám úplně nejdou, ale zlepšujeme se v nich. A o tom to podle nás je – o získávání nových, zajímavých zkušeností. Osobní kontakt se navíc kladně projeví na výsledné kvalitě hry.



Kdo vás přivedl na myšlenku tvořit hry?


Ivan: Mistr Yoda.


Tonda: (smích)



Když se člověk podívá na vaši stránku, http://litrsoft.wz.cz, pravděpodobně ho nejvíce zaujme rozpracovaná gameska Franta Skála a několik informací k němu. Pokud jsem se dobře díval, zbytek tvoří jen nějaké obecné informace kupříkladu na první a druhý díl Křižáků. Máte z dřívějška něco hotového, anebo máte stále na kontě tři nedokončené hry, z nichž se aktivně pracuje pouze na té jedné, tedy Frantovi Skálovi?



Tonda: Jenom abych uvedl věci na pravou míru – první díl Křižáků jsme dodělali. Ale to už je přes pět let zpátky, radši se budeme bavit o našem současném projektu - Frantovi Skálovi.



Ivan: Franta Skála je náš zatím největší projekt. Je to komiksově laděná adventura s nevybíravým humorem. To zní sice jako klišé, ale nám je opravdu jedno, jestli někoho urazíme nebo pohoršíme. Hru děláme tak, aby připadala zábavná nám, ne pětiletejm dětem, ženskejm v přechodu a fanouškům adventur s minimální hustotou pět veverek na lokaci… (oba se zuřivě smějí).



Tonda: Kromě humoru, který je pro tento typ hry nejdůležitější, bude hra obsahovat slušnou grafiku, původní hudbu (od Ivana, pro kterého je hudba koníčkem číslo jedna), kompletní dabing (který je pro správně vyznění vtipů důležitý), absenci pixelhuntingu, několik miniher a alternativních řešení adventurních problémů.



Osobně mám adventury velmi rád a na Frantu Skálu se celkem těším. Poslední aktualizovaná informace z vývoje této hry je ale z konce léta loňského roku. Jak jste tedy na tom s vývojem nyní? Blížíte se k dokončení anebo je v současné době tvorba spíše na mrtvém bodě?



Ivan: Mrtvých období máme ve vývoji hodně, každopádně teď jsme ve fázi, kdy se konečně opět dáváme do práce, to znamená sejít se a zorientovat se, kde jsme skončili a co je potřeba udělat. Vývoj jde velice pomalu, protože ke každé složce hry se po čase vracíme, hledáme na ní nedostatky a ty odstraňujeme. Nejvíce je to znát na grafice, kde každá lokace je minimálně ve své desáté verzi, ale to samé se dá říct i o textech a hudbě.



Tonda: A stránka není aktualizovaná, protože nemáme potřebu tam za každou cenu něco psát, když se ve vývoji neděje nic neobvyklého. My na hře dál pracujeme, jenže koho zajímá, že jsme udělali jedenáctou verzi lokace Před domovem důchodců nebo že jsem doscriptoval rozhovor s Frantovou mámou. Až hru předěláme do nového super vychytaného 3D enginu s poslední verzí per-pixel lightingu, tak o tom napíšeme. Ale zatím se nic tak převratného neděje.



Copak bylo vaší inspirací pro vývoj? Jak vás vůbec napadlo jméno Franta Skála?









Tonda: Tohle je otázka pro Ivana, který s myšlenkou na vytvoření hry přišel.



Ivan: Já jsem chtěl adventuru dělat vždycky. Konkrétní inspiraci pro vymyšlení základní zápletky hry nedohledám, ale určitě mě ovlivnila každá hra, kterou jsem kdy hrál. Každý film, každá knížka, vlastně úplně všechno. A co se týče jména hlavního hrdiny, to jsem vybral, protože krásně vyjadřuje jeho hlubokou osobnost.



V čempak hru tvoříte?



Tonda: Veškerá programová část je tvořena ve Wintermute Enginu, grafická stránka v Macromedia Flashi, hudba v FL Studiu a Sony Acid a dialogy vznikají převážně v Microsoft Poznámkovém bloku.



Zvažovali jste i jiná prostředí k vývoji?



Ivan: Ne.



Tonda: Vážně jsem zvažoval tvořit hru v YoYo Games Game Makeru ™®©, ale zalekl jsem se nabušené konkurence (např. „Daikatana 2: Nermessova pomsta“) a skončil jsem u WME.



Myslíte si, že má Franta Skála šanci mezi ostatními adventurami, zejména těmi českými? Pokud vím, veřejným tajemstvím je, že bude k dispozici i poměrně rozsáhlý dabing postav. Bude podle vás právě tohle ten klíčový faktor, jenž bude takříkajíc vyčnívat nad ostatními?



Tonda: Určitě má šanci, už jenom kvůli tomu, že je to podle nás jediná hra ve svojí kategorii. České freeware adventury bych rozdělil na dvě skupiny. První skupinou jsou komediální adventury, které snad ani jejich vlastní vývojáři neberou vážně a podle toho také pak vypadají. To, že hra není vážně laděná, ještě neznamená, že se nemusí brát vážně její vývoj. Druhou skupinu tvoří seriózní poloprofesionální adventury typu Until I’m Gone.



Ivan: Frantu bych v tomto směru přirovnal k Gillette Fusion – to nejlepší z obou světů. (smích)



Jak dlouho předpokládáte, že bude průměrnému adventuristovi trvat, než Frantu Skálu dohraje?



Tonda: Pokud uvažujeme průměrného adventuristu jako člověka, který neodklikává rozhovory, prozkoumává předměty, nevyřeší každý problém ihned, ale zároveň je aspoň trochu inteligentní, počítám tak okolo dvou hodin. Ale je těžké toto odhadovat, dokud hra není hotová.









Máte po dokončení Franty skály nějaké plány do budoucna?



Ivan: Pokud se dokončení Franty dožijeme, chceme už se věnovat jenom menším projektům. Tím zase nemyslím, že začneme dělat klony Moorhuhnu a Arkanoidu. Zkrátka už nechceme na žádné hře dělat tak dlouho, jako na Frantovi.



Stíháte sledovat nezávislou herní scénu a jaký je vlastně váš nejoblíbenější žánr?



Tonda: Čas od času si projedu novinky a pokud mě nějaká hra zaujme – což se moc často nestává – tak si jí zahraju. Z žánru mě zajímají hlavně adventury a několikaminutové oddechovky (např. Icy Tower?).



Ivan: Já taky sem tam prohlídnu novinky, ale téměř žádná hra mě nezaujme natolik, abych si jí stáhnul.



Zvažujete přihlášku pro Frantu Skálu do nějaké soutěže, například pro Becherovka Game?



Tonda: Ne.



Máte nějaký vzor mezi vývojáři? A nemusí to být jen ti z freeware scény.


Ivan: Konkrétní vzor nemám. Obecně kdokoliv, komu se podaří vytvořit originální, zábavnou a dobře udělanou hru.



Tonda: Nemám co dodat.



Co považujete v životě za váš největší úspěch?


Tonda: Oba očekáváme, že ty největší úspěchy teprve přijdou.



Je něco, co chcete vzkázat našim čtenářům?


Tonda: Franta Skála je pařba! Franta Skála je pařba! Franta Skála je pařba! Franta Skála je pařba!
Franta Skála je pařba! Franta Skála je pařba! Franta Skála je pařba! Franta Skála je pařba!
Franta Skála je pařba! Franta Skála je pařba! Franta Skála je pařba! Franta Skála je pařba!



Díky za rozhovor.


Ivan: Neni zač.


Tonda: Franta Skála je pařba!





artman

autor
/ artman

Publikováno: 01.08.2008


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 4 + 2 =

JYupWMLW

JYupWMLW | 09.04.24 v 04:23

1

NS1NO

NS1NO | 31.05.22 v 12:58

text příspěvku

Drticka

Drticka | 14.05.18 v 12:02

pořád je co čist

DoDoTom68

DoDoTom68 | 12.06.14 v 07:36

dobra adventúra, zameraná len na Frantu Skálu©

... | 21.07.09 v 22:29

Už ji mám.

... | 21.07.09 v 19:45

Mě to připomíná hru 6 ženichů a 1 navíc.
A kde prosím STÁHNU KŘIŽÁKY???
Moc rád bych si to zahrál.

qwe | 01.08.08 v 22:36

Článek sem nečetl ale ty obrázky mi připomínají poldu 1