článek

Karel Štěpka - tvůrce A.N.T.Z.

Karel Štěpka - tvůrce A.N.T.Z.

Pojďte si přečíst rozhovor s autorem úspěšné logické gamesy A.N.T.Z., která si vybojovala první místo ve své kategorii v letošním ročníku soutěže Becher Game 2004. Zajímá vás, jak tato hra vznikla a chcete se dozvědět něco o jejím vývoji? Chcete věděť, jak autor naloží s výhrou a co plánuje do budoucna? Máme pro vás odpovědi na všechny tyto a mnohé další otázky!


Není tomu příliš dávno, co jste u nás mohli vidět recenzi na zbrusu novou logickou hru
A.N.T.Z., která se dočkala celkem velkého úspěchu. Dnes máte možnost přečíst si u nás rozhovor s Karlem Štěpkou, jejím autorem. Domovskou stránku naleznete na http://www.antia.tk. A teď už přejděme k otázkám...



Byli A.N.T.Z. už od začátku určeni jako hra do soutěže Becherovka Game, nebo ses rozhodl přihlásit až později v průběhu vývoje?



Byli určeni přímo do soutěže. Jednou asi ve dvě hodiny v noci přišel nápad, že mravenci budou strkat kapky Becherovky, a ten se už nezměnil. Vlastně si už ani nedokážu představit, že by toho mravenečníka ukecávali nějak jinak.



Očekával jsi takový úspěch, tedy první místo ve své kategorii? Jaká byla vůbec tvá reakce, když ses dozvěděl, že jsi první? A jak plánuješ naložit s výhrou?



Po pravdě? Hodně jsem v první místo doufal. Že mravenci vyhráli, jsem se dozvěděl z mailu během semináře z programování. Nechtěl jsem uprostřed hodiny vyvádět, tak jsem si jenom v duchu řekl: páni!, uff..., nebo něco takového... Co ale bude s výhrou, to skutečně netuším. Třeba si koupím hoboj...



Řekl bys nám něco málo o vývoji? Kolik času ti vše zhruba zabralo?



Byl jsem na tvorbu víceméně sám, takže je docela zázrak, že se to za toho třičtvrtě roku všechno stihlo. Mělo to ale i své výhody když mě přestalo bavit programování, šel jsem kreslit, když nebylo co kreslit, mixoval jsem zvuky nebo vymýšlel místnosti; s těmi byla vůbec sranda, ty složitější vznikaly i několik dnů, a pak se navíc muselo zkontrolovat, jestli jdou doopravdy vyřešit. Takže hrála celá rodina.



Na jakých technologiích je hra postavena?



Technologiích? Myslíš programovací jazyk a tak? Hra byla napsaná v prostředí Delphi, což má tu výhodu, že se z něj snadno používají doplňkové knihovny. V mravencích to byly komponenty Asphyre pro DirectX grafiku a populární FMOD pro práci se zvuky a dabingem. Akorát to přehrávání hudby bylo potřeba napsat od nuly. A pak taky celý zbytek enginu... Grafika vznikala na papíře a v programech CorelDRAW a Corel PHOTO-PAINT, což byla se stádečkem několika tužek, dvou myší a jednoho tabletu učiněná radost. Tužky taky vydatně pomáhaly při programování.















Teď trochu odbočíme od A.N.T.Z... Kolikrát ses vlastně Becherovka Game účastnil a jak ses umístil?




Celkem to letos bylo potřetí. Předloni jsem posílal jakýsi ping pong, za který se doteď stydím. Tehdy jsem už ale pracoval na dalším projektu, a hru jsem poslal spíš abych si vyzkoušel, co a jak. Nakonec neskončila úplně poslední, takže vlastně zabodovala na celé čáře. Loni jsem dokončil ten rozpracovaný projekt a pod názvem bECHOES 2492: Conquest of Paradise ho odeslal do BG. Byla to taková akční hra s vrtulníkem, a nakonec si sáhla pro druhé místo, což taky nebylo špatné.



Co říkáš na konkurenci? Hraješ vůbec freeware hry?




Pokud myslíš konkurenci v BG, tak musím (jako asi každý) uznat, že Becherov, tedy letošní vítěz, byl technicky zpracovaný na 99%, a Plane Arcade taky vypadal(a/o/i?) velice dobře. Já mám ale rád trochu jiný druh her, a tak mě letos naprosto dostala dvatisícečtyřka, Vesmírná Becherovka. Myslím, že by se u ní Lucas s Kubrickem nestačili divit. Naposledy jsem se u adventury takhle bavil, když jsem si koupil Dračí Historii nebo Gooku. Freewarovky jsem hrával docela často, teď už na to ale nezbývá tolik času. Bohužel.



Máš nějaký oblíbený freeware vývojářský tým?



U spousty her si řeknu, že jsou skvělé, ale pak si za nic na světě nedokážu vzpomenout, od koho vlastně vůbec jsou. To je případ starých českých pecek, jako třeba Plponie, Zombíci, Saboteur a další. Jediný tým, na který si teď vzpomínám, jsou finští tAAt, kteří prorazili se svým poněkud ulítlým simulátorem padání ze schodů a ještě ulítlejším pokračováním, ve kterém hráč nechával ubohého figuranta havarovat v náklaďáku. Nejoblíbenější ale stejně zůstanou ti neznámí hrdinové, co vypouštěli do světa perfektní textovky za časů DOSu.



Prozradil bys nám, na čem teď pracuješ nebo co plánuješ? Zúčastníš se příští BG?



Zjistil jsem, že Becherovka Game poměrně pravidelně vyhrávají hry s ponorkami (Penguins, SubHunter), takže ode mě můžete čekat taky něco podvodného (pochopitelně myslím podvodního). Zároveň mám ale ještě rozjeté projekty maturita a přijímačky, se kterými do Becherovka Game nejspíš neprorazím. Takže raději přece jen nic nečekejte, třeba nebude čas...









Chtěl by ses programováním/tvorbou her v budoucnu živit?



Hm... to zní lákavě... Začnu o tom uvažovat, hned jak u Altar Interactive udělají nějaké volné místo.



Kolik času trávíš u počítače? A kolik z toho obětuješ programování?



Na letním soustředění programátorů jsem prošel kurzem Jak vydržet u počítače co nejdéle, takže se to teď snažím zužitkovat. Když nepočítám kroužek DDM, kde programování učím, strávím u počítače něco mezi dvěma a čtrnácti hodinami denně (ale to už je skutečně extrém). A kolik toho obětuju programování? Já bych neříkal obětuju, když chci akci, střílím mutanty nebo pořádám tajné závody. Když chci detektivku, spustím Delphi...



Co bys na závěr vzkázal našim čtenářům?



Páni, to je zodpovědnost! Asi bych všem vzkázal, aby tolik nevysedávali u počítače, nekazili si oči a šli si ven zaběhat. I když teď mě tak napadá, že je tam zrovna pěkná kosa... Tak ať raději sedí doma a naučí se žonglovat, nebo třeba dělat pizzu. Bohužel musím přiznat, že to žonglování je snazší... :-]




Sosol

autor
Jan Jirkovský / Sosol

Publikováno: 15.01.2005


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 1 + 1 =

Sosol | 12.06.05 v 12:24

Bummer: Na Asphyre bohužel moc tutoriálů a podobných věciček není (pár jich je polsky, jinak nic moc), budeš se to muset naučit z těch přiložených zdrojáků (kterých je naštěstí dooost). V případě zákysu se stačí zeptat na fóru na ČH (www.ceskehry.cz)

Bummer | 09.06.05 v 19:04

Zdravim.
Autor ty hry pise, ze ji delal pres komponenty Asphyre. Ja si je ted stahnul a chtel bych se s nimi naucit. Nevite nahodou, kde bych na ne sehnal napovedu nebo neco podobnyho?

Bummer

C&C | 21.01.05 v 14:23

Bylo to poucne...

TNX

ahoj jak se máš, | 17.01.05 v 14:58

Zde napiště svůj příspěvek..


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Nejlepší hráči dne

Sponzoři ligy

inzerce