článek

Jiří "Fila" Filipovič a ČeskéHry.cz

Jiří "Fila" Filipovič a ČeskéHry.cz

Přinášíme vám důkladný "výslech" jednoho z adminů serveru ČeskéHry.cz pro nezávislé herní vývojáře a všechny, kdo se o vývoj her trochu hlouběji zajímají. Slyšíte o něm snad poprvé? Pokud ano, pak vězte, že snad nic nehnulo za posledních pár let českou freeware herní scénou tak, jako právě tento server a komunita kolem něj sdružená. Dnešní, trochu netradiční článek, se vám pokusí ukázat trochu jiný pohled na freeware - poučte se trochu a pronikněte opět o něco hlouběji do tajemství herních vývojářů!

Nebudu to zbytečně protahovat, úvodník jste si snad přečetli, takže se hned vrhneme na samotný rozhovor, během něhož se již dozvíte vše potřebné přímo od té nejpovolanější osoby, tedy od našeho dotazovaného.



Začneme zcela tradičně – mohl by ses stručně představit našim čtenářům?



Jmenuji se Jiří "Fila" Filipovič. Pro čtenáře je zřejmě podstatné, že se prakticky od základní školy zajímám o vývoj her, což vyústilo v práci v týmu PUPworX (známé především hrou Trabi II a nedodělanou Monarchií), jsem jedním z adminů serveru ČeskéHry.cz, který sdružuje komunitu nezávislých i profesionálních vývojářů, a aby toho nebylo málo, studuji ještě informatiku na FI MUNI.




Jak ses vlastně dostal k programování a následně i vývojařině?



Od malička jsem byl technicky zaměřený typ. Jako dítě jsem nejraději modelařil nebo si stavěl z Lega. Zhruba okolo deseti let jsem si uvědomil, že je konstruktérský koníček poměrně nákladný a nikdy nebudu mít tolik kostek nebo materiálu, abych mohl postavit vše, co mě napadne. Přemýšlel jsem tedy o vhodné alternativě. Ani nevím jak, ale podařilo se mi uhodnout, že by mě mohlo bavit programování (v té době jsem příliš netušil, v čem spočívá) a že by mi stačila jednorázová koupě počítače k tomu, abych se dokonale zabavil :-).




Cítíš se dnes spíš jako herní vývojář nebo čistokrevný programátor / vědec? Ke které variantě máš blíž?



Tak to je docela těžká otázka. Rozhodně znám z vývojářského hlediska nejlépe onu herní problematiku a pokud bych měl dělat čistě programátora, programoval bych hry. Hodně mě ale fascinuje výzkum - je to práce ještě kreativnější než vývoj her a pokud na to budu mít, budu se zřejmě rozhodovat mezi prací ve výzkumu a herním vývojem... A nebo se odstěhuji do lesa, pryč od všeho digitálního :-).



Pomalu se už přesuňme k samotným Českým hrám... co si pod tímto názvem má vybavit řadový návštěvník našeho serveru, tedy hráč, nikoli vývojář? Myslíš, že i jemu mají ČH co nabídnout?



České hry jsou serverem určeným pro herní vývojáře. To, co mohou nabídnout hráčům, je tedy poměrně okrajové - pokud se o herní vývoj zajímají aktivně, mohou si např. pročíst, co právě řeší vývojáři jejich oblíbené či očekávané hry, na GDS vyslechnout postmortemy vydaných her či pokecat s vývojáři na IRC kanálu...



Je ale důležité uvědomit si, že prakticky každý herní vývojář se rekrutuje z hráče, zde je tedy úloha ČH evidentní :-).











Kdo přišel s nápadem udělat „server sdružující komunitu českých nezávislých herních vývojářů“? Jak jste se vůbec dali dohromady a uskutečnili takovýto projekt?



Ten nápad koloval po více týmech, také ještě dnes zaznamenáváme iniciativy udělat "něco jako České hry". První, kdo se toho nějak chopil jsme byli my, PUPworX, a Ignitron. Postupně jsme zprovoznili fórum a magazín a jak server získával popularitu, bylo čím dál více lidí, kteří byli ochotni připojit ruku k dílu...




Vyplnila se vaše očekávání, co se kvality, funkce a komunity kolem ČH týče?



Pokud uvažuji původní očekávání, tak se spíše několikrát překročila! Když jsme zakládali fórum, nečekali jsme, že budeme organizovat konferenci se statisícovým rozpočtem, zvát na ni profesionály z herních studií, že budeme pořádat soutěže, kam budou lidé zasílat relativně velmi kvalitní hry, nebo že se po celé republice i na Slovensku budou organizovat všemožné kalby ČH...




Bylo někdy období, kdy jste s tím třeba chtěli seknout a na celé adminování se vykašlat? Například zpočátku nebo v nějakých krizových chvílích?



Co se mě osobně týče vždy poslední týden před GDS. Velká část zodpovědnosti za tuto akci padá na mou hlavu a není snadné organizovat konferenci, jejíž rozpočet stonásobně přesahuje částku na mém osobním účtu... :-)



Zmínil ses o GDS, mohl bys ho nějak pár slovy popsat těm čtenářům, kteří nevědí, oč jde?



GDS, z anglického Game Developers Session, je konference českých a slovenských herních vývojářů. Přináší návštěvníkům představení aktuálních herních projektů (především z hlediska jejich vývoje), přednášky na odborná témata, setkání s lidmi z oboru aj.




Máte v rámci ČH nějak speciálně rozdělené pravomoci a „sféry vlivu“ s ostatními adminy?



Ne nijak striktně, víceméně každý dělá co je třeba. U GDS jsem se zhostil manažerských funkcí, tzn. starám se především o finanční a organizační část konference. Dříve jsem se hodně zabýval i skladbou programu, ale u GDS 2005 bylo tolik práce, že má téměř celý program na svědomí Alien. Není to ale tak, že bych si tuto činnost nějak usurpoval, mám v ní kontakty a zkušenosti. A tak je to u ČH asi všude...



Jaká je vlastně historie a počátek GDS? Kde se vzal ten prvotní nápad něco takového pod křídly ČH pořádat?



Když již bylo poměrně dost lidí na fóru, vznikaly pochopitelně myšlenky na nějaký sraz. Původně nám nebylo jasno, jestli uděláme bečku nebo konferenci, nicméně při organizaci jsme začali zjišťovat, že je spousta lidí ochotna něco odpřednášet a myšlenka srazu přešla v konferenci... Tak jsme se složili, zarezervovali v Uherském Hradišti kulturní dům Mír, vydali tiskové zprávy o konferenci, zaspamovali uživatele fóra a ukecali pár lidí z Illusion Softworks a Altar Interactive, aby jakožto hlavní lákadlo GDS také něco odpřednášeli... Úspěch GDS 2003 byl takový, že jsme získali základnu návštěvníků i sponzory pro další ročník.













V poslední době stále více spolupracujete s Microsoftem – jak jste se k nim „dostali“ a jaké výhody to vůbec oběma stranám přináší? Nemyslíš, že zrovna tato firma je pravým opakem toho, co chtějí ČH podpořit - tedy nezávislých vývojářů? Podle reakcí na vašem fóru je snad i nějaký problém s články o konkurenčních technologiích - Delphi, OpenGL...



Microsoft nás kontaktoval již díky GDS 2003, kde nám nabídli sponzoring dalšího ročníku. Nám přináší nespornou výhodu ve finanční podpoře - můžeme pořádat velkou konferenci ve velkém městě, což dříve nebylo absolutně možné. Microsoftu náš server naopak přináší možnost informovat herní vývojáře o svých produktech.



Že by byl MS pravým opakem toho, co ČH podporují, si nemyslím. Naopak, umožňují díky cenám do našich soutěží i nezávislým vývojářům vyvíjet s relativně drahými technologiemi. Krom toho naprostá většina her vzniká pro systémy Microsoftu, tak nevidím nic špatného na tom, když informují vývojáře o svých technologiích...



Co se článků týče, toto je jedna z iniciativ, která nám bohužel pro malý zájem autorů nevyšla. Články by byly určeny pro MSDN, tudíž je pochopitelné, že bychom tam nemohli umístit články o konkurenčních technologiích. Takovéto články bychom museli platit z vlastních zdrojů, které jsme neměli jisté, proto jsme nemohli jejich rentabilitu slíbit...



Na fóru se sem tam objevují hlasy, že ČH nějak upadají – žádné rychlosoutěže, málo nových článků. Jaký je tvůj názor? Chystáte v budoucnu nějaké novinky či rozšíření služeb? Plánujete v brzkém době zase nějakou tu soutěž?



Spíše než o úpadku bych mluvil o stagnaci. Okolo GDS 2005 bylo soutěží až příliš, musíme tedy nechat komunitu trochu vydechnout :-).



Každopádně chystáme velmi výrazné změny - krom lepší integrovanosti webu, změn na fóru i v soutěžích bychom rádi nabídli vývojářům možnosti komerčního uplatnění či spolupráce s ČH, ale je ještě příliš brzy na to, abych byl v této otázce konkrétnější...



Už se pomalu chýlíme ke konci, zase trochu změníme téma - jistě ty sám sleduješ českou freeware herní scénu. Je nějaký projekt, na který se těšíš? Zaujala tě v nedávné době nějaká ta freewarovka, kterou bys tímto chtěl doporučit hráčům?



Abych byl upřímný, zajímám se více o algoritmy, nežli o samotné hry, nemám tudíž takový přehled, jak by se dalo očekávat... Každopádně podle prvního dílu se hodně těším na pokračování Plane Arcade.



Najdeš si vůbec při svém vytížení ještě čas na paření? Máš nějaký oblíbený žánr?



Téměř vůbec, dalo by se říci, že si o hrách spíše čtu a čas od času si zahraji demo, ať vidím, jak která hra vypadá. Práce a studium mi spolkne tolik času, že jeho zbytek věnuji raději přítelkyni nežli hraní her...









Myslím, že už je čas na tradiční otázku - vzkázal bys něco našim čtenářům? :)




Tak s touto otázkou mám vždy největší problémy :-). Buďte aktivní, všímejte si všeho krásného kolem vás, hrejte hry a nevolte levici! :-)



Na úplný závěr otázka z úplně jiného soudku - na fóru si u tvého podpisu nelze nevšimnout LaVeyova citátu:



"Ten, kdož váhá uvěřit všemu, je obdařen značnou inteligencí, neboť víra v jeden falešný princip je počátkem vší pošetilosti."



doplněného o "(jinými slovy, false implikuje cokoliv :-))"



Řadíš se nějak mezi vyznavače této filosofie nebo se ti pouze líbil tento konkrétní výrok či snad ta výsledná matematická přesmyčka? (Já satanista rozhodně nejsem, jen se shodou náhod trochu zajímám o filosofii, takže mě to docela jakožto podpis zaujalo)



Je mi sympatický LaVeyův humanismus, ale za satanistu se také nepovažuji. Spíše jde o zaujetí tímto citátem, do značné míry vystihuje můj přístup k myšlení o světě. Matematická přesmyčka je zde pak od programátora programátorům :-).



Tak díky za příjemný a zajímavý rozhovor a přeji tobě i celým Českých hrám mnoho úspěchu!




Sosol

autor
Jan Jirkovský / Sosol

Publikováno: 14.11.2005


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 1 + 2 =

Fila | 16.01.06 v 13:56

Je fascinujici, ze na stranky o hrach chodi lide, ktere hry vubec nezajimaji, nicmene maji potrebu kritizovat odivani jejich tvurcu :-))).

Alena Oteklá | 12.01.06 v 00:26

Nikoli slečna ale paní.

Ad BTW
Ne

Ad BTW2
Je, ve skutečnosti jsem článek ani nečetla, protože mi hry nic neříkají.

DaveCZ | 21.11.05 v 08:09

Te slecne to asi nedoslo...

Pan Filipovic | 20.11.05 v 09:24

Hm, co komu slusi je zrejme veci subjektivniho nazoru, slecno Otekla... kazdopadne ta fotka je tam proto, ze jsem nenasel jinou fotku sve osoby. Tato je z divadelniho tabora, kde je baret snad omluvitelny.
BTW. Nemeli bychom posuzovat, co je a co neni poza u lidi, ktere osobne zname?
BTW2. Naivne jsem si myslel, ze je dany clanek o tom, co delam, ne o tom jak se oblekam... Neni povrchni vsimnout si jen fotky?

Alena Oteklá | 17.11.05 v 23:40

Pane Filipoviči ten baret Vám opravdu nesluší. Prosím ušetřete nás Vaší bohémské pózy...