článek

J.Haž & D.Kafka o soutěži BG 2005

J.Haž & D.Kafka o soutěži BG 2005

Tak a je to tady, přinášíme vám slibované překvapení. Přímo na místě konání letošního ročníku této soutěže se nám podařilo vyzpovídat samotné pořadatele. Technika naštěstí neselhala, takže se nám podařilo rozhovor dovést díkybohu do zdárného finiše. Máte-li chuť se dozvědět něco více o soutěži, přečíst si několik zajímavostí z historie, zjistit plány do budoucna a mnoho dalšího, pak neváhejte. V následujícím článku se totiž můžete dočíst vše podstatné.


V první a druhé části článku, věnované letošnímu ročníku soutěže Becherovka Game, jsme si postupně popsali všechny hry, které se zúčastnili. Podařilo se nám i vyzpovídat absolutního vítěze soutěže, tým Dataweb, lépe řečeno jeho leadera Radoslava Veselého. Dnes budeme v rozhovorech pokračovat. Jak jsem již v perexu zmiňoval, přímo na místě konání letošního ročníku BG se nám podařilo vyzpovídat pořadatele. Chtěli bychom jim tímto ještě jednou poděkovat. Slova díku patří ale i mým kolegům, Hynku Žalčíkovi a Janu Jirkovskému, díky kterým jsme toto interview dotáhli do zdárného konce. Pojďme tedy bez zbytečných řečí rovnou na věc.




Na začátek by se myslím slušelo nějakým způsobem představit se?




JH: Tohle je Doktor Jekyll a já jsem pan Hyde.




Můžete být trošku konkrétnější? :)




JH: Mé jméno je Jaroslav Haž z firmy Jan Becher, mám na starosti internetovou strategii.




DK: Já jsem z firmy První multimediální, Dan Kafka, obchodní ředitel, organizátor a technické zabezpečení celé akce Becherovka Game.












Kdo vlastně přišel s tím nápadem propagovat Becherovku tímto způsobem, tedy touhle soutěží?




JH: Tohle už je šestý ročník a já jsem ve firmě už šestým rokem, takže to muselo být někdy v ten moment, kdy jsem já nastoupil a pokud si dobře vzpomínám, tak tenkrát to byla idea komunikačního manažera generálního ředitele.




DK: Snažili jsme se najít něco, co by bylo pro mladé lidi, bylo pro lidi co sedí v kancelářích a nudí se. Inspirovali jsme se Moorhuhnem nebo nějakou takovou podobnou hrou. Chtěli jsme, aby vzniklo něco velmi hratelného, malého, co by prostě ti lidé mohli posílat mailem, popř. stahovat. Chtěli jsme prostě, aby se to dostali mezi lidi. Přáli jsme si udělat jednoduchou hratelnou hru s motivem Becherovky a přemýšleli jsme, co s tím. Jestli si zaplatíme nějakého vývojáře nebo to budeme dělat my, jakožto firma. Napadlo nás vlastně, že bychom mohli udělat nějakou otevřenou soutěž, kde bychom dali šanci začínajícím týmům, čili těm vývojářům počítačových her, což byl vlastně takový základ toho, jak to celé vzniklo.




JH: Samozřejmě dalším cílem bylo nejenom vypomoci těm začínajícím vývojářským týmům, ale získat co největší množství freeware her, pomoci kterých bychom mohli propagovat Becherovku mezi mladé lidi.




Takže z toho důvodu jste zvolili těch 6 MB, že?




JH: No ono to původně nebylo ani těch 6 MB, původně to bylo tuším tři?




DK: Původně to byly 3 MB, pak 5 a teďka jsme se domluvili na šest jako základ.





JH: Jak už jsem vlastně říkal během tiskovky, lidé mají stále lepší připojení a fungují stále rychleji, takže myslím nemá smysl se nějakým způsobem „uťáple“ brzdit a dělat nějaký menší limity.










Tipuji, že to byl důvod ke vzniku kategorie XXL? :o)




JH: Přesně tak.




DK: Měli jsme spoustu dotazů od vývojářů, že je pro ně těch šest mega příliš limitující, byť já si myslím, že je jasně vidět, že i do šesti megabajtů se dá dostat super hra. Přesto jsme v letošním roce otevřeli tu novou kategorii XXL, která právě nemá žádnou takovou hranici dané velikosti a do těch 100 MB se dá dostat už prakticky cokoliv.




Letos v té kategorii byly pouze simulátory, ale jistě v té kategorii mohou být libovolné žánry, že?





DK: Ano.




BG běží už šestým rokem. Předpokládali jste na počátku takový úspěch, že se to bude opakovat rok co rok? Nebo to ze začátku byla vlastně idea jedné soutěže, jednoho roku?





JH: Upřímně řečeno, já nevím jak to bylo plánované, kolik her se vlastně objeví v tom prvním ročníku (DK: Byl to jako takový pokus.). Já předpokládám, že tenkrát se myslelo, že se objeví 2 – 3 hry a my si z nich vybereme a pak se jich objevilo myslím 19 nebo 29?





DK: Poměrně dost jich bylo, určitě to bylo něco přes 20 her.




JH: Tenkrát se tedy objevilo, že ten potenciál tady je a proč by se to nemělo využít i do dalšího ročníku. Pro nás samozřejmě čím dál tím lépe, protože her je stále více a jejich kvalita roste.




DK: Máme pocit, že to bylo dobře přijmuto tou vývojářskou komunitou, že se jako Becher Game etablovala jako nějaký etalon jako v těch soutěžích pro vývojáře freewaru a je to určitě něco, co pomáhá těm týmům, kteří se umístí na těch prvních místech, v nějaké další profesionální kariéře.




JH: Já to hlavně vidím jako šanci pro nezávislé, mladé vývojové týmy, protože samozřejmě není problém, když budu mluvit jako zástupce společnosti, vymyslím si, že bych chtěl mít propagační hru, budu na to mít dejme tomu 100 000 korun. Najdu si nějakou herní společnost, nechám si to udělat na zakázku, rozešlou to do světa a bum, do měsíce je hra mrtvá a už mě to nezajímá. Takhle samozřejmě můžu fungovat, ale pro mě je daleko příjemnější, dát šanci těm mladým lidem, kteří se snaží (a je to mnohdy vidět na těch hrách) něco dokázat a my jim dáme šanci ten jejich pokus ukázat profesionální porotě, jež to nějakým způsobem zpracuje a dá jim vědět, jak vůbec vidí jejich šance na to, aby se s tím mohli případně živit.









Zmínili jste, co dáváte účastníkům soutěže. Jak je to vlastně úspěšné pro samotnou Becherovku? Přináší to dostatek nových konzumentů? Jestli se to dostává do povědomí těch lidí tak, jak jste očekávali?




JH: Tohle to myslím, že není zásluha jenom Becherovky. Becherovka totiž před třemi lety začala měnit svoji strategii a snaží se odpíchnout od toho vnímaní, že to jsou obyčejné žaludeční kapky, protože ten nový trend je, že je to prostě nápoj, který se dá prakticky míchat do koktejlů, a to že se přiblíží mladým lidem, takže to jde prostě ruku v ruce, nedá se to vyloženě „stáhnout“ jen na Becherovka Game. Zase máme ale představu, že jako kolik her se stahuje z našich stránek, jaký je o to zájem, odkud ti lidé, co to stahují, jsou. To už je jedna z věcí co jsem zmiňoval, že to začíná mít význam, udělat překlad té stránky i do angličtiny a pokusit se využít i naše exportní země, kde vyvážíme alkohol, protože my v rámci skupiny Pernod Ricard máme x-desítek poboček a už se několikrát stalo, že nás v rámci Pernod Ricard kontaktovalo několik desítek poboček a chtěli nějakým způsobem využít naše hry. Předevčírem to byli myslím Bělorusové. :)





Ještě předtím jste zmínili, že někteří z těch vývojářů se dostali na profesionální úroveň po té Becherovce a že se tomu teda věnují profesně, můžete jmenovat tedy nějaký konkrétní příklad?




JH: Konkrétní příklad Enteron a další momentálně nemám v hlavě. Já si vzpomenu na Enteron, protože byl hojně účasten v těch minulých ročnících a potom, jak jsem už i dneska říkal, nám dali košem, protože už toho měli tolik, že neměli čas ani vyvíjet pro nás hry.




DK: Minimálně ten Enteron, ale je samozřejmě spousta lidí, kteří chtějí nastartovat svojí profesionální kariéru. Prostě jsou tady ti vývojáři hodně silní a do budoucna žádání hlavně v kategoriích flash a mobilních hrách. To je také důvod vzniků těchto kategorií. Nyní řešíme, co s těmi hrami uděláme, kdo odstartuje zdárnou kariéru ve vývoji Java her. Myslím si, že to určitě má smysl, že vítězství v Becher Game je brána jako určitá záruka kvality, že to něco znamená a právě takhle to vnímáme.






A plánujete nějaké změny do budoucna?




JH: No takhle, příští ročník určitě bude a musíme se zamyslet nad tím, jakým způsobem to budeme řešit, jestli neuděláme nějakou jinou kategorii nebo jestli sesekáme kategorie. Vlastně defakto každý rok byly nějaké kosmetické změny, tak uvidíme, co se stane. Teď jsme prostě byli ve víru příprav této tiskové konference, takže jsme neměli moc času s tím něco udělat, ale prakticky stejně jako loni se v nejbližší době ukážeme s pravidly Becherovka Game pro rok 2006.


DK: Čím dál tím více se snažíme poslouchat názory vývojářů, určitě to otevřeme na nějakém diskusním fóru, kde se budou moci vyjádřit jak výrobci, tak i novináři, kde by tu soutěž chtěli oni směrovat. Rozhodovat bude samozřejmě Jan Becher, ale jsme tu od toho, abychom naslouchali. Nejsme ti, kteří diskutují. Snažíme se vytvořit platformu pro to, aby vznikali kvalitní hry, samozřejmě s motivem Becherovky.


JH: Hlavně musíme naslouchat jak to bude vypadat, protože jsme staří „pardálové“ a už vůbec nemáme přehled, jak by to mělo vypadat. :o)


DK: Je to zajímavá věc, jak se jen samotné preference přelívají. Kategorie, které byly v minulém roce hojně obsazené, tak najednou letos nic a některé jsou na tom naopak mnohem lépe. Předpokládám, že příští rok budou v kategorii, která je letos plná, tak 3-4 hry. Někdy je skutečně lepší přemýšlet až dvakrát, třikrát dopředu a ne se podívat, že teď tam bylo deset her, tak do toho nepůjdu.










Plánujete třeba i podporu nekomerčních operačních systémů, jako třeba Linux?




DK: Já předpokládám takhle…(JH: Upozorňuji, že mluví obchodní ředitel společnosti První Multimediální, já se od tohoto distancuji, my nemůžeme. :). Pokud bude hra, která bude duální, jako že poběží i na Windows i na Linuxech, není problém, abychom dodali instalační balíčky pro Linux.




JH: U nás je problém v tom, že my jako korporace prostě fungujeme na Windows a v podstatě bychom neměli živnou půdu pro to.




DK: Asi nebudeme vyhlašovat speciální kategorii Linuxové hry, to ne.





JH: Může být nějaký bonus, třeba nějaká extra flaška.


DK: Jako takhle. Myslím, že teď tady na to není prostor, vyhlašovat nějakou speciální Linuxovou kategorii.




Do budoucna to ale nezatracujete?




DK: To určitě ne.




JH: Jako defakto proto jsme letos zkusili kategorii XXL, jako že jsme si řekli, že to zkusíme, nastřelíme 100 MB a uvidíme co se stane a myslím, že výsledek za to fakt stojí. Každopádně je taky překvapivé, že se čtyři, tři nebo dva týmy prsili tím, že to letos jen tak zkusili a už jsou výsledky. Začínám se děsit toho, co budou vyrábět za pět let.




DK: Uvidíme no, můj poznatek je ten, že poměrně hodně u těchto her rozhoduje hratelnost, že to grafické zpracování, ten první dojem, který my bychom chtěli, aby u některých her byl ještě lepší, jak je u některých na světové úrovni. U některých her to sice není tak dokonalé, ale věříme prostě odborné porotě, která ví co dělá, která prostě ví jak ty hry ohodnocovat. Pokud se prostě 12 odborníků shodne na tom, že tahle hra má nejlepší bodové hodnocení, tak to respektujeme.




Kdybyste měli nyní velmi rychle vybrat jednu hru z celé série Becherovky, jež se vám nejvíce vryla do paměti, která by to byla?




JH: Wolfenstein 3D. :o)




DK: Určitě ty první adventury od Enteronu, které si myslím, že i teď jsou na světové úrovni. Tenkrát prostě byly daleko před těmi ostatními hrami. Teď jsem ale nadšený z těch lodních simulátorů, které si myslím, že vypadají opravdu špičkově.




JH: Mě oslovil Becherov. Hned jsem naočkoval všechny kolegy, kteří to okamžitě museli hrát a všichni splňovali level jeden za druhým, a pak, co si ještě vzpomenu, že vyšel speciální Xmas Edition, což hodnotíme velmi kladně.




A Criss Cross? :o)


DK: Criss Cross hodnotíme taky velmi dobře, výborný.


JH: U nás ve společnosti je také velmi populární Becher Logical, ti lidé si prostě najdou pět minut a hned hrají.




Ještě jedna otázka - při hodnocení poroty jsou některé hry označeny klidně čísly kolem 150, přičemž ale tolik titulů vůbec v soutěži není. Vy některé vyřazujete průběžně a k porotě jde pouze jakýsi výběr?




JH: To jsou registrace, slepé. To jsou prostě lidé, kteří se zkoušejí registrovat, nevyšlo jim to, a tak to zkoušejí znovu. Nevyřazujeme ani jednu, defakto všechny hry, které přijdou, putují k porotě a ta rozhodne, která vyhraje.









Tak jo, děkujeme za tento rozhovor.


DK: Game.becherovka.cz :o).


Hodně štěstí do dalších ročníků!


JH + DK: Díky…




artman

autor
/ artman

Publikováno: 06.12.2005


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 3 + 5 =


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Nejlepší hráči dne

Sponzoři ligy

inzerce