článek

František Fuka

František Fuka

Obrovský přehled, pracovitost, zkušenosti. Tak to jsou jen jedny z mnoha vlastností, kterými oplývá tento člověk a právě s ním vám dnes přinášíme krátké interview. I když jsou v současné době jeho aktivity obrovské, my jsme se víceméně zaměřili na jeho tvorbu z let minulých, kdy se mu podařilo vytvořit několik úspěšných textových her. Ošizeni nebudete ani o jeho pohled jak na dnešní, tak i na historické adventurní kousky.


Pokud jste v posledních několika letech nebydleli někde na zcela pustém ostrově, s největší pravděpodobností vám jméno František Fuka neuniklo. A ostatně se není ani čemu divit. Tento člověk se totiž již řadu let svou kreativní činností snaží proniknout do mnoha oborů lidských činností a nutno podotknout, že se mu to doposud daří velmi dobře. Tak kupříkladu jeho psaný projev. Můžete ho najít jak v mnoha prestižních magazínech, tak i třeba při návštěvě kin. Pro ně se totiž snaží překládat titulky z angličtiny. Příznivci comicsu Red Meat ho naopak mohou znát díky tomu, že toto skvostné dílo překládá do našeho rodného jazyka. Pamětníci si možná vzpomenou na jeho textovky ještě z dob ZX Spectra, kde ostatně tvořil i melodie, což jste se mohli částečně dočíst i v našem článku, věnovanému hudebním SID čipům. Aktivity Františka Fuky jsou opravdu převeliké a jmenováním všech bychom tu strávili ještě pěknou chvíli. Mile rád vás proto odkážu na jeho oficiální stránku, kde můžete najít veškeré detaily. Nyní se raději vraťme k našemu hlavnímu tématu, kterým je právě rozhovor s tímto člověkem. Většina otázek je směrována pouze na oblast adventur. Důvod je prostý. Tento rozhovor je pouze takový předkrm toho, co pro vás v nejbližších týdnech chytáme. Doufáme tedy, že se vám tento rozhovor bude líbit, stejně jako v budoucnu naše překvapení. Přejeme příjemnou zábavu!




Vaše jméno je nejen v herním světe doslova pojem, proto si myslím, že možná nějaké představování je zbytečné, přesto bych Vás chtěl požádat, zda-li tak přesto můžete učinit a nějak stručně se představit, zejména čtenářům, kteří o Vás třeba slyší poprvé?


František Fuka: Pokud o mě čtenáři vašich stránek slyší poprvé, tak je pro ně asi nejdůležitější ta skutečnost, že jsem kdysi dávno dělal jedny z prvních českých her pro osmibitové počítače (PMD85, VIC 20, ZX81, ZX Spectrum).









Jste velmi aktivní člověk a Vaše tvorba je opravdu pestrá. Vzpomenete si ovšem, kdy jste se dostal poprvé k počítači a kdy poprvé jste pronikl do tajů programovaní?


František Fuka: Poprvé jsem viděl počítač na „Výstavě úspěchů sovětské techniky“ a když si na to zpětně vzpomínám, tak to PRAVDĚPODOBNĚ byla kopie počítače Apple II. Tam jsem viděl svou první počítačovou hru, klasické „přistání na Měsíci“ bez jakékoliv grafiky, jenom se zadáváním čísel. To se mi okamžitě hrozně zalíbilo, a jakmile to šlo, tak jsem si začal půjčovat od strýce programovatelnou kalkulačku TI-58 a začal jsem chodit do „Městské stanice mladých techniků“, kde jsem se naučil programovat (začal jsem na ZX 80).


Zaměřme se ale více na adventury. V osmdesátých letech jste vytvořil sérii úspěšných textovkářských adventur, které Vás dostaly do povědomí mnoha lidí. Můžu se zeptat, jak se na tyto své počiny díváte zpětně?


František Fuka: Z dnešního hlediska jsou ty hry samozřejmě k smíchu, ale tehdy jsem na ně byl hodně pyšný.. Poslední moje textovka pro Spectrum (Indiana Jones 3) měla být dvakrát rozsáhlejší, ale bohužel došlo k tomu, že mi už nestačila paměť - vyplácal jsem na ni celých 48 KB (a to bylo tenkrát hodně!).


Je něco, co se Vám na nich líbilo nejvíce?


František Fuka: Já už tehdy jsem měl moc rád filmy, a proto se mi líbilo, že ty adventury jsou trochu jako film, ale můžete to ovládat. Tehdy to byla dost okouzlující představa.











Adventury jako žánr se v průběhu osmdesátých let začal velice pěkně rozvíjet. Společnost Sierra On-Line převedla celý koncept do grafické podoby a Ron Gilbert z Lucas Arts díky SCUMM systému vše ještě vylepšil a otevřel cestičku zlaté éře adventur, v níž se objevilo několik nezapomenutelných kousků. Přínos je jistě všem jasný, přesto se zeptám, jak tuto dobu vidíte Vy? Na mysli mám zejména textové hry. Myslíte, že jim tyto nové adventury nějak výrazně oslabily jejich slušnou pozici?


František Fuka: Samozřejmě, grafické adventury byly pro hráče mnohem atraktivnější. Navíc většina textovek stejně měla jen velmi omezený slovník, takže s příchodem grafiky hráči o moc nepřišli. I když, vlastně přišli o tu fantazii, kterou museli u textovek používat, aby si představili to, co bylo na obrazovce popisováno. Ještě bych podotknul, že grafické adventury od Sierra On-Line se mi nikdy nelíbily a připadalo mi, že jsou „zlé“ a zbytečně hráče trápí – na rozdíl od adventur Lucas Arts.


I když tato zlatý éra je už dávno pryč, přesto i dnes se objevuje spousta zajímavých titulů, zejména pak na freeware scéně, kde se autoři ve většině případů snaží dělat vše pro zábavu. Ne každému se sice podaří vytvořit nějakou super hru, přesto je téměř u všech znát nadšení a zápal pro věc. Otázka možná bude znít ohraně, přesto by mě zajímal Váš názor i na tohle, tedy jak vidíte dnešní adventury? Jestli se kvalitou mohou rovnat těm z let minulých?


František Fuka: Musím přiznat, že se mezi současnými freeware adventurami moc neorientuji, takže na tohle nemohu odpovědět. Na hrách Lucas Arts se mi líbilo, že v nich hráč většinou nemohl nijak zemřít a stále se jen bavil a hledal řešení, aniž by byl trestán za to, že chce vyzkoušet něco neobvyklého. Tohle jsem viděl ve velmi málo jiných adventurách (ať už komerčních nebo freewarových). Bavit se o grafice a zvuku asi nemá moc smysl (freewarovou hru nebudou dělat „umělci“, kteří tvořili pro Lucase), ale je hezké, že díky těm současným kitům „udělej si vlastní grafickou adventuru“ to dneska může zkusit každý, komu se chce, i když není programátor.










Máte Vy sám i dnes nějakou oblíbenou hru či hříčku z řad adventur?


František Fuka: Ze všech, co kdy byly? Z čistých textovek ty od Level 9 (např. Worm in Paradise), z grafických většinu od Lucas Arts přibližně po The Dig a Full Throttle, pak už to začalo jít z kopce i s nimi.


Než se rozloučíme, chtěl byste vzkázat něco našim čtenářům?


František Fuka: Freeware je fajn!


Děkuji za Váš čas a hlavně za tento rozhovor, hodně štěstí do budoucna!


František Fuka: Až na věky.




artman

autor
/ artman

Publikováno: 11.09.2005


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 1 + 3 =

JYupWMLW

JYupWMLW | 08.04.24 v 20:23

1

Mintaka | 15.09.05 v 00:29

Každá doba má své hrdiny. I ta doba černobílých Excaliburů, kdy jsme znali nazpaměť jména snad "všech existujících" her a snili o tom, že si je někdy zahrajeme.

Buď zdráv kamaráde ze starých časů.

XOXO | 12.09.05 v 18:46

No jo, jak rád vzpomínám na dobu, kdy jsem díky Františkovi Fukovi na svým Didaktiku hrával Rychlé šípy a Indiana Jonese. Dokonce jsem mu i volal na číslo (byť bezvýsledně), který měl uvedený u hry, jen abych zjistil, jak dál... fňuk :o)


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Nejlepší hráči dne

Sponzoři ligy

inzerce