článek

Filip Kraucher

Filip Kraucher

S Fiolou jsem si povídal převážně o serveru Velkej Chytrák. Došlo však ale i na ostatní témata; za všechny například vývojářský tým Fiolasoft. Zajímá vás víc? Pak čtěte dále...


Ahoj Fiolo, nejdřív se nám prosím představ…




Ahoj, jmenuji se Filip Kraucher alias Fiola, jsem normální šestnáctiletý kluk, který má rád techniku a práci s počítači, který rád podniká nové věci, tvoří nové projekty a zabývá se game-designem.




Na internetu toho děláš poměrně dost – vedeš server Velkej Chytrák, zabýváš se webdesignem, máš vlastní vývojářský tým FiolaSoft, píšeš pro freewarovou sekci Hrej!, zapomněl jsem na něco?









Nezapomněl, to je vlastně vše, kam se moje úsilí v tuto chvíli orientuje.




Sama se vnucuje otázka jak to všechno vlastně stíháš? Máš čas i na ostatní aktivity, nebo pořád jenom dřepíš před monitorem? :-)




Poslední dobou opravdu nestíhám. Ona práce při tvorbě hry, organizace redakce a do toho psaní článku je opravdu v celku dřina plánovat. Nejdříve jsem nestíhal, ale člověk si po čase zvykne a vytvoří si na to řád, takže po půlroce, co takhle funguji můžu říct, že už zvládám vše najednou tak nějak kombinovat.




Něco jiného jsou už aktivity mimoškolní a mimo počítač. Když už je tak málo času na PC, skloubit ostatní aktivity je dost problém, ale snažím se PC kompenzovat. Rád chodím ven a tancuji společenské tance – tedy jsem v tanečních.




Která z tvých aktivit je pro tebe prvořadá a proč?




V tuto chvíli škola. Opravdu jsem si vybral školu, kterou chci studovat a pro kterou nyní udělám maximum. To ale neznamená, že mi nezbývá čas na Velkýho Chytráka a nebo na Fiolasoft – naopak :).




Velkej Chytrák





Jak si se vlastně dostal k Velkýmu Chytrákovi? Pamatuji si, že to kdysi vzniklo ze serveru GM týmů, nebo se pletu?




Vše se stalo a odehrálo takovou náhodou, které snad nikdo neuvěří. Velkej Chytrák existoval od roku 2003 a byl i úspěšný a sledovaný - stále tomu ale chyběla podle mě ta prává šťáva, byl to skvělý server s překlady, pár tutoriály, ale především s hezkými Game Maker hrami právě od týmu Velkýho Chytráka - Vojty Michka a Lukáše Pikory.




Když se Velkej Chytrák v roce 2005 změnil na nový design a vše se začalo orientovat na miniserver, který už vypadal více k světu - dostal jsem se v tom samém okamžiku k serveru dříve známém jako GM týmy - Aktuálně. Jakožto Fiolasoft jsem v té době měl pouze jednoho člena v týmu a tak práce na tomto projektu šla dost pomalu.




Přitom nápad vytvořit z Velkýho Chytráka redakci a server, který sdruží všechny GM týmy jsem měl v hlavě už od chvíle změny designu Velkýho Chytráka. Jako správný projektant jsem se snažil několikrát kontaktovat Lukáše Pikoru a nebo Vojtu Michka, bohužel - bezvýsledně.




Když jsem si myslel, že vzdám i znovuzrození GM týmů aktuálně a že nápady, které jsem měl a kterým jsem pevně věřil nedokážu realizovat, ozval se díky fóru Velkýho Chytráka Vojta na moje ICQ. Reagoval tehdy na to, že bydlím v Chabrech a on taky. Když jsem zjistil, že je to ten Vojta Michek z Velkýho Chytráka - neváhal jsem ani vteřinu a vystřelil na něj všechny ty nápady. Od té doby vedu spolu s nimi server Velkej Chytrák k stále novým věcem. A snad se to i daří :)...




Co všechno obnáší vést server Velkej Chytrák? Jaká je tvoje každodenní práce?





Vést server jako je Velkej Chytrák není rozhodně až tak jednoduchou záležitostí, jak se může na první pohled zdát. Prošli jsme si za celý ten první rok pořádnými změnami a vývoj není ještě zdaleka u konce. Redakční systém i fórum neustále vylepšujeme a zkvalitňujeme nabízené články tak, aby všem lidem různých věků vyhovovali a měli radost a chuť náš server sledovat.




Má každodenní práce? Na VCH teď funguje něco jako rozvrh, kdy každý redaktor, který je v redakci má na starosti jednu nebo více odvětví, které se věnuje. Já mám na starosti například Novinky z GM scény (české i zahraniční), Letem GM světem, tématické články a nově také VideoRecenze. Více se ale věnuji dohledu nad celou redakcí a spolu s Vojtou a Lukášem vymýšlíme, tvoříme a organizujeme nové nápady nebo soutěže.




Jak se server vyvíjel? A jaký na něj máš názor teď?




Nejdříve jsme v tom neměli žádný systém. Respektive, vše vypadalo tak, že jsme nabrali hromadu lidí, kteří psali recenze a články. Postupně však zájem a nadšení odpadlo a k dnešnímu dni zůstali v redakci jen opravdoví stoupenci.












Poučili jsme se a vymysleli jsme tzv.: rozvrh, kdy redaktoři vědí jak psát, jak hodnotit a hlavně mají všichni zodpovědnost za to, že na VCH se bude pořád něco dít. Máme články naplánované téměř na každý den, kromě víkendu... Musím taky říct, že obdivuji všechny, kteří s námi táhnou za jeden provaz, neboť naše články ani práce nejsou placené a vše děláme pro zlepšení serveru a pro vlastní zkušenosti. Všichni doufáme, že se třeba jednou dostaneme na takovou úroveň, kdy budeme moci vydat první autorský honorář :).




A co plány do budoucna, můžeš nějaké prozradit?




Minulý týden se pár plánů povedlo. Například Letní vývojářská soutěž má přes 20 her, což je pro nás neskutečný úspěch a tak se nám podařilo dokončit poslední etapu soutěže. Dalším plánem byla soutěž o dovolenou zdarma, která v tuto chvíli probíhá a doufáme, že se bude lidem líbit.




Dalších plánů do budoucna moc není. Teď se zaměříme hlavně na doladění redakčního systému a další plány vyniknou sami.




Návštěvnost Velkého Chyráka není nejmenší, počítáte v budoucnu i s komerčním zaměřením stránek nebo budete i nadále dělat web hlavně pro zábavu?




Od začátku nové éry Velkýho Chytráka je možná každému jasné, že se chceme stále zdokonalovat. Nyní web a všechny články děláme pro zábavu a také pro prestiž serveru. Jak se říká, vše má svůj čas – nicméně nemohu vyloučit, že nemáme v plánu se chytit s Velkým Chytrákem i v komerční „reprezentaci“. V tuto chvíli ovšem mluvím hodně do budoucna a nikdo neví co se může stát za měsíc, za rok a nebo za dva dny...




Pověz nám něco také o vývojářské soutěži Velkého Chytráka, která právě teď vrcholí…




Komunita kolem programu Game Maker je dnes už dosti veliká. Je mnoho týmů a spousta jednotlivců, kteří se nebojí tvořit právě v takovém programu jako je Game Maker. Letní vývojářská soutěž měla poskytnout prostor pro všechny začínající i profesionální programátory. Díky soutěži mají vzniknout hezké hry na téma „Vynálezy kolem nás“. Soutěž zaznamenala velký ohlas - přihlásilo se neuvěřitelných 104 lidí. Odevzdat hru však ale dokázalo pouze 22 z těch všech, což je sice škoda, ale myslím si, že z těch 22 her se najdou opravdové pecky Game Maker scény.




Nyní je soutěž v úplně poslední fázi, kdy přichází na řadu hodnocení poroty. Každý z porotců (Porota se pro zajímavost skládá z Vojty Michka, Lukáše Pikory, Tomáše Krajči, Ladislava Nosákovce a ze mě) si zahraje dotyčné hry a ohodnotí je na stupnici od 0 do 100. Vítězná hra je ta, která dostane největší průměr bodů.




Fiolasoft




V neposlední řadě vedeš také vývojářský tým Fiolasoft, který mnozí považují za jeden z nejlepších na GM scéně. Jak si se k tomu dostal?




Když mi bylo 10 let, představoval jsem si, jaké to je asi tvořit hry. Tehdy jsem ze stránek nejrůznějších herních časopisů hltal každé slovo o hrách, game-designu a jako správný fanoušek počítačů prostě u mě hry nemohly chybět. Bohužel, zrození Fiolasoftu se dosti protáhlo, neboť až do roku 2002 jsem neměl pořádný počítač. Mé umění programování ve 12 letech bylo horší než-li otřesné. Uměl jsem základy Q-Basicu na své 486 a to bylo vše. Když jsem v roce 2002 dostal nový počítač a k němu jedno číslo Počítače pro každého, na kterém byl Game Maker verze 5.0 nevěřil jsem vlastním očím. Díky němu jsem se začal orientovat a když jsem v roce 2004 dostal přístup k internetu, dostal jsem se na pomyslný start. Vzhledem k tomu, že jsem do té doby neměl ani internet, vše jsem se učil samoukou a překládal jsem si Help, který Game Maker nabízí, takže po odstartování Fiolasoftu jsem uměl velice slušně programovat právě v tomto nástroji. Nakonec jsem až na jaře 2006 nasbíral celkem 7 perfektních členů a začali jsme konečně pořádně tvořit, bohužel, poté se objevila nová divize zvaná Advanced Developers a já na vstup do tohoto nového týmu kývnul. To byl konec Fiolasoftu na jaký si možná vzpomenete.




Fiolasoft je nyní tedy pozastavený, resp. převtělený do Advanced Developers. Začíná to být trochu zamotané, můžeš proto prosím vše uvést na pravou míru?




Vše to bylo v době, kdy jsem si nevěděl moc rady s časem, neboť jsem měl moc práce s VCH, dostala se mi nabídka od Hrej.cz a do toho jsem chtěl programovat, ale když tomu všemu přidáte vedení týmu – je to téměř jako časovaná bomba. Kývnul jsem tedy na nabídku, že půjdu na post leadera Advanced Developers s tím, že když nebudu mít čas, povede vše kolega Jirka Hrad. Vše ze začátku fungovalo, ale později se objevili první chyby – já stále neměl čas a členové týmu se nudili, ale málo kdy pomohli. Když jsem nakonec na všechno zůstal sám, rozhodl jsem se s tím skoncovat a řekl jsem, že odcházím... všichni si už asi domyslíte, kam jsem se vrátil :). Takže Fiolasoft už není pozastavený, ale rozlišuje se Fiolasoft a Advanced Developers jakožto dva rozdílné týmy.




Kolik vás je nyní v týmu Fiolasoft? Jsou nějaké změny?




V týmu je mnoho změn. Prakticky zůstali jen dva členové z minulého Fiolasoftu a přišli dva. Celkem je nás 5; Radek Jakl - grafik, Jakub Miřejovský - skladatel, Vojta Stránský - programátor, Zbyněk Krátký - grafik a já. V týmu jsme nyní tak, že každý má o práci postaráno a vzájemně se ctíme, práce nám tak odbíhá od ruky – což je pro tým skvělé.




Co chystané projekty, budete v nich pokračovat? Například PacIna by byla škoda…





V minulém týdnu jsme pro hráče přinesli dvě nové hry. Obě dvě jsou zařazeny do soutěže Velkýho Chytráka a tak jsem se na nich osobně nepodílel. První hrou je Device of Divinity od Radka Jakla, je to velice těžká logická hra, kde musíte posílat šipky tak, abyste uvolnili cestu hlavní šipce. Druhá je hra SUNbulbZ od Vojty Stránského – v této hře musíte přesouvat žárovky tak, aby se zapojili do elektrického obvodu a svítili.












Připravujeme, jak jsi se ptal, také zcela nové hry. První je hra SlimeWorld – je to akční RPG plné efektů, bojů a kouzel proti zlým koulím slizu. Na první pohled směšné, ale musím říct, že se bude jednat o dost propracovanou hříčku. Druhá hra, která zatím není ohlášená, ale která je ve vývoji, se jmenuje X-Race: Underground – jedná se o pekelně rychlou vesmírnou závodní hru.




A pro fanoušky PacIna dobrá zpráva – PacIn bude! Jenom škola mi teď trochu brzdí plány, ale práce brzy opět začnou, slibuji.




A plány do budoucna? Počítáš ve svém dalším životě s Fiolasoftem?




Plánů do budoucna? No přeci vydávat skvělé freewarovky, které si lidi rádi zahrají! O tom sním už od malička.




Po tom všem, co jsem si prožil a co jsem v tuto chvíli Fiolasoftu obětoval, už ho nebudu nikam přeřazovat – prostě i kdybych měl zůstat v týmu sám – tak si Fiolasoft nechám. Je to můj splněný sen a ten jen tak už nerozváženě neopustím.




Ostatní




Pořád slýchám o tom, že zrovna děláš na nějakém webdesignu. Děláš to pro peníze nebo zkušenosti? Případně; chceš se tomu v budoucnu věnovat naplno?




Webdesign dělám rád, vymýšlet vkládání textu a obrázků aby vše vypadalo hezky je zajímavá práce – ale nejsem v tom opravdu zas tak dobrý a tuhle práci rád přenechám kvalifikovanějším. Občas si ale takto přivydělám jako brigádník, takže to dělám jak pro peníze, tak i pro zkušenosti, například abych uměl tvořit web do budoucna.




A co novinařina? Jak se ti pro Hrej! píše a co všechno tam děláš?




Na Hrej.cz píšu novinky z freeware scény a píšu recenze na plné hry zdarma – tedy freeware. Práce v Hrej.cz mě baví, hlavně v tom smyslu, že tam mám prostor se realizovat a učit se na chybách a díky tomu se zdokonalit jak ve psaní tak i ve způsobu pozdější prezentace.





Jaký máš názor na Game Maker? Proč zrovna on – nechceš vyzkoušet nějaký jiný program?




Můj názor na Game Maker je kladný. Zejména proto, že to je v současnosti můj jediný nástroj, díky kterému mohu tvořit a vyjádřit svou fantazii ve hře. Díky němu mohu tvořit kvalitní hříčky – i když program mnoho lidí pomlouvá, já jsem zastáncem toho, že v Game Makeru lze vytvořit téměř vše a když už jste na hranici sil, stačí si vytvořit vlastní dynamickou knihovnu s novými funkcemi.




Měl jsem možnost vyzkoušet i jiné programy pro „snadnou“ tvorbu her, jako je 3D Game Maker nebo Game Creator a ty se ani zdaleka nevyrovnají tomu, co dovede Game Maker. Už vůbec nezmiňuji moje pokusy v jazyku Petr...




Spíš než program se chci naučit naprogramovat si vlastní hru od základů sám v nějakém šikovném programovacím jazyku – zároveň ale cítím, že na to zatím nejsem připraven.




Je něco, co by si chtěl čtenářům Freegame vzkázat?




Chtěl bych jim vzkázat za celý tým Fiolasoft, že děkujeme za podporu, kterou od leckterých cítíme a která nám pomáhá tvořit pro vás stále lepší a lepší hry. Také chci říct, ať se nikdo nevzdává svých snů a toho čemu věří, protože když uděláte chybu a zjistíte to, někdy je už pozdě to vrátit tam kde to bylo dříve. Chci také říct, aby měli radost z každého činu, který se povede a udělá druhým radost – jako to je v případě Velkýho Chytráka.




Nosi

autor
/ Nosi

Publikováno: 07.10.2006


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 3 + 3 =

Dany | 14.11.06 v 18:27

sry oprava:Fiolu znám(ách jo!)
jo a ještě něco:
ó FREEGAME rulez!sry za sprostý slova jen jsem žertoval :D

Dany | 14.11.06 v 18:25

Fiolu znám(spratku!).Dělám líp i když to není vidět...
{
{
if Fiola make BAN for Danz then Dany make comeback
}
comeback=object_Dany move_towards_point(VCH,VCH,+99999)
}
else
Dany inctance_create(x,y,dobra_hra)

Adamer | 16.10.06 v 18:43

len tak dalej fiolasoft ;-)

DaveCZ | 07.10.06 v 14:27

Fiola rulz :-) Kdy bude PacIn? Btw. jsem rád, že je v tom html kodění vidět nějaký rozdíl od minulého roku. :-)


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Sponzoři ligy

inzerce