recenze

New 1000 AD

New 1000 AD

Jakmile si dáte od textových webovek delší pauzu, může být problém se k nim vrátit. Proč nás ale stále tyto skoro bez grafiky hry přitahují? Odpověď se nalézá v New 1000 AD.
Je skvělé vědět, že se ve světě objevují tvůrci, kterým nevadí návrat ke kořenům webových her a staré školy. Osobně mi kdysi sláva tohoto druhu her poměrně chybí, ale vývoj jde prostě kupředu. Naštěstí se ale občas objeví právě kousek, který by se klidně mohl datovat několik let zpět.

Výběrem z desíti národů se vám otevírá cesta k vytvoření velkého národu, který bude vládnout ostatním. Země jsou různé, můžete hrát za Japonce nebo spíše západní kulturu. Každá má nějaké výhody nebo nevýhody, plus speciální jednotky. Poté by si měl člověk přečíst přehledný tutorial, protože jinak vám hra radit nebude, prostě stará dobrá klasika.

Různé druhy obyvatelných ploch a zajímavý management

Jak vás baví stavění, tak vás bude bavit celá hra. Tato část je pro textovky obzvláště důležitá, protože musíte mít pocit, že opravdu něco budujete a tvoříte. Výsledky totiž kromě pár čísel a slov neuvidíte, takže nutnost vyvažovat potřeby vašich lidí, pracantů, vojáků, průzkumníků, apod. je jádrem rozvrhování a plánování, co vybudovat. To se v New 1000 AD naprosto fantasticky povedlo.

Místa, kde můžete stavět, jsou rozděleny na hory, lesy a pole. Každá budova je stavěna jinde a také za určitý počet zásob (dřevo, kámen, železo, zlato, jídlo). Většina budov také potřebuje obyvatelstvo, které zase potřebuje jídlo a dřevo a většinu času, než naleznete vybalancování, budete opravdu virtuálně plánovat a doslova makat, aby se vám království nerozdrolilo pod rukama. K tomu si ještě připočítejte potřeby vojska, kdy se musíte starat o výrobu zbraní, místo pro vojáky, jejich žold a dostatek jídla a také útoky a obranu. Pak je tu v neposlední řadě výzkum a průzkum okolí při hledání nových ploch kde stavět. To vše je protkáno různými budovami, které jsou na tu či onu činnost potřeba, a zde začíná celé management kolečko znovu. Pro každého strategického hráče zde čeká mnoho a mnoho času zábavy a řešení problému. Z mé strany naprostá spokojenost a radost z hraní.

Samotné boje už tak zajímavé nejsou. Většinou platí, že větší armáda vyhrává, ale výzkum může občas leccos změnit. Vše ale probíhá ve stylu vyslání armády tam, kam zadáte, a pokud obránce nemá slušnou zeď a pár dobrých jednotek, prohrává a přichází o vojsko, obyvatelstvo, zásoby nebo obyvatelné plochy – prostě textovka.

Svět se točí po kolech.

Jak vlastně v New 1000 AD plyne čas? Jedno kolo je zde reprezentováno jedním měsícem. Celý jeden věk, tedy doba, než se hra restartuje, se počítá na jeden měsíc a doba hájení je zde 320 kol. Zní to jako pomalé tempo? Vůbec. Už po takové hodince se můžete pustit do útočení a obrany. Skvělá je také rychlost doplňování kol 1 = 9 minut, tedy 180 kol na den – opět dobrá volba.

Jediné zklamání, které ovšem nelze hře vyčítat, je opravdu minimální grafika. Jedná se prostě o textovou webovku a tím to hasne. Přesto bych uvítal nějaký ten obrázek třeba jednotky nebo budovy, u konkurence se to většinou najde. Možná by také nebylo od věci vytvořit větší počet druhů jednotek.


diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 2 + 1 =

Laugher

Laugher | 24.08.17 v 23:42

Stavění ujde


galerie

New 1000 AD New 1000 AD New 1000 AD New 1000 AD New 1000 AD New 1000 AD