recenze

Command & Conquer: Tiberium Alliances

Command & Conquer: Tiberium Alliances

Command and Conquer se řadí mezi nejslavnější herní značky a snad každý si zahrál jednu hru z celé této strategické série. Webovka v tomto universu je ale něco kompletně nového. Jak si vede?
Začátek hry je přesně to, co očekáváte. Výběr ze dvou stran a úhlavních nepřátel. Máme tu GDI (Global Defence Iniciativ) a NOD (Broderhood of NOD). Osobně jsem se vydal cestou GDI. Rozhodnutí je čistě na vás, ale pamatujte, každá strana má své vlastní budovy a jednotky, které se značně odlišují. Už tento fakt umožňuje znovuhratelnost při otevření nového serveru. Pokud jste ve světě CaC kompletně noví, projeďte si určitě pár stránek zabývajících se tímto tématem, je to zajímavé počtení a pomůže vám pochopit některé souvislosti.

A jde se budovat
Začínáte s jednou základnou, na hodně a hodně dlouho, kterou musíte vybudovat. K tomu vám poslouží hned několik důležitých zdrojů. To, co vám bude vždy chybět, je Tiberium, poté jsou to krystaly (oboje se těží na speciálních políčkách), energie a kredity. Vše se hodí na něco jiného. Tiberium, kterého je opravdu hrozný nedostatek (nebojte, ještě to zmíním aspoň jednou), a krystaly jsou určeny převážně pro budování různých objektů, sběračů, jednotek a jejich vylepšování. Energie se bude spotřebovávat hlavně pro upgrade budov a opravy. A nakonec kredity, ty se hodí hlavně na výzkum. Command & Conquer: Tiberium Alliances je totiž rozdělena na tři části, ale o těch dalších až později.

Budovy pro produkci materiálu tvoří více než polovinu z nabídky. Jsou zde sběrači, sila, elektrárny, rafinérie, akumulátory. Ty zbývající jsou poté určeny na tvoření jednotek, obranných struktur a podpůrných zbraní. No a nakonec se podíváme na základní budovu, „Construction Yard“. Čím vyšší level, tím více budovy můžete postavit. Ze začátku to jde, ale později jeden upgrade stojí celé jmění a dá vám akorát možnost postavit jednu budovu. Ne že by jich byla potřeba celá hromada, ale pro zvýšení produkce se hodí každý kousek, poměr možnosti rozšířit základnu k zisku z produkce je neskutečně krvavý, hlavně z důvodu nedostatku Tiberia (už jsem to zase řekl).

Útok a obrana
Vaše základna je dále rozdělena na dvě další části. Obranná zóna, kde stavíte a vylepšujete obranné objekty, jako zdi a věžičky. Spíše taková přímočará TD hra, jestli ale budete opravdu silný hráč, moc na vás lidi nebudou útočit. Většinu času tedy strávíte v útočné zóně.

V té budujete nejdříve základní jednotky, a až proniknete výzkumem hlouběji, otevřou se vám jiná vozítka, pěší jednotky nebo létající plechy. Různorodost je příjemná, ale popisky velmi stručné a vy se dozvíte pouze něco o bonusu, který mají vůči jiným jednotkám. Čísla, hodnoty a další neexistují nebo jsem je neobjevil.

Než se vydáte dobývat jiné hráče, strávíte malou věčnost ničením neutrálních táborů a základen (ochranná lhůta je tu týden a věřte mi, je to tak akorát). Každý útok probíhá rozmístěním jednotek, je tu tedy prostor pro strategii a plánování, můžete dokonce vysílat několik vln. Pokud budete chtít minimalizovat ztráty, určitě se vyřádíte. Po zahájení akce už však všechno probíhá automaticky a jednotky útočí, dokud nejsou zničeny nebo je nevyzvedne transport. Občas jsem byl zmaten, proč byly odneseny z bojiště předčasně, ale tuto fázi opravdu nemůžete ovlivnit.
Jestli jste vy pod útokem, pak se role otáčí a vy spoléháte na svou obranu (tato situace nastane pouze v PvP případě). Po ukončení bojů můžete provádět opravy. Akce je asi nejlepší část hry, hlavně v momentu, kdy proti sobě jdou samotné aliance. Má to ale háček.

Pro každý útok potřebujete určitý počet speciálních bodů, které se docela rychle doplňují, pro blízké cíle není problém. Jenomže přes čtvrt mapy nebo dokonce půlku bude potřeba například 200+ těchto bodíků, přičemž jich skladem můžete mít pouze 100. Ať počítám, jak počítám, nikdy jich nemůžete dosáhnout, jenom když si zaplatíte jejich rozšíření.

Výzkum nikdy nebyl tak drahý
Ano, výzkum. Pro různé nové jednotky je potřeba provést patřičné bádání, a to za kredity, a pak další speciální „research“ za body. Ty ale dostanete jenom v boji, a to kapátkem. Pro samotné jednotky to není špatná zpráva, prostě chvilku budete shromažďovat. Jenomže pro novou základnu musíte mít provedený speciální výzkum a ten stojí majlant. Během prvních 3 týdnů rozhodně počítejte pouze s jednou základnou.

Nevyužitý potenciál
Po skoro měsíci hraní Command & Conquer: Tiberium Alliances odcházím mírně roztrpčený. Hra vypadá úžasně, animace jsou perfektní a samotný obsah velmi bohatý. Jednotek je jako much a samotný útok dává určité možnosti pro strategicky smýšlející hráče. Jenomže extrémně drahý výzkum, pomalý vývoj a naprosto šílený nedostatek Tiberia (už je to naposledy, slibuji) hře velmi podrážejí nohy. Jestli si budete chtít ve hře zaplatit, bude postup mnohem rychlejší a dobrá zpráva nakonec, speciální měna není zas tak drahá. Je to na vás.




diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 2 + 3 =

Laugher

Laugher | 02.04.16 v 00:41

Začátek hry je přesně to, co očekáváte

Zabyjak | 14.03.14 v 19:15

Super hra. Po pochopeni systemu hry (staci jeden zkusebni svet, kde se to naucite) se budete bavit do aleluja. Hrajeme s cechama na svetovem serveru a jsme druha ali na serveru. Nechapu zapory v recenzi. Hraji rok a prijde mi to vyvazene: -neostatek prostredku = kdyby jich byl nadbytek, tak by to bylo o hwnu, ne? -limit utoku je vyvazen limitem obrany -drahy vyzkum = alespon je se porad na co tesit. -pocit nevyuziteho materialu = co to mele? Jaky pocit?

madbaker | 23.06.13 v 16:16

Chapu, ale ja jsem nepsal, ze by neco opravili, ale ze na to mam jiny nazor. Hraji hru tri a pul mesice a mam osm zakladen. Nedotuji a mam s hospodarenim na zakladnach dost prace. Bylo li by to nastaveno snadneji, vneslo by to jen chaos. To proste neni hra na tyden.

Twister

Twister | 21.06.13 v 12:38

Hru jsem hrál během Open beta testu, což už je fáze hry, kterou autoři vydávají pro veřejnost a možnost zrecenzovat. K vychytání chyb toho největšího zrna slouží Closed beta. V té době, co jsem Command & Conquer Tiberium Alliances byly všechny chyby mnou napsané zcela relevantní a dost nepříjemné. Pokud se jim vše časem podařilo vyladit, pak jenom dobře a k dobru hry. Přesto psát připomínky k více jak půl roku staré recenzi na webovku, kde se změny mohou udávat velmi často a po delší dobu nemá moc smysl. Spíše vypsat všechny věci, které už jsou dobře, by pomohlo i čtenářům. Díky

madbaker | 21.06.13 v 07:10

Hra prosla beta testem a vsechny prvky, ktere autor oznacuje za nevyrovnane a neprimerene, jsou naopak dokonale nastavene. Vzdyt hraci, dobyvajici stred maji vyzkoumano kolem 25 zakladen (drahe?). Autor chtel asi hru vyhrat behem prvnich dvou dnu :)


galerie

Command & Conquer: Tiberium Alliances Command & Conquer: Tiberium Alliances Command & Conquer: Tiberium Alliances Command & Conquer: Tiberium Alliances Command & Conquer: Tiberium Alliances