recenze

Život, Vesmír a Vůbec

Život, Vesmír a Vůbec

Život, Vesmír a Vůbec je jednou z mladších českých online her. Stylem trochu připomíná třeba Dunu Online - jednoduchý herní a soubojový systém, důraz na spolupráci a komunikaci mezi hráči, nízké časové nároky na odehrávání. Zajímá-li vás více, pak čtěte náš obsáhlý článek obsahující jako zatím pokaždé dva rozhovory - tentokrát s adminem a autorem funousem a zkušeným hráčem Lojzou.


Život, Vesmír a Vůbec je strategická webová hra lehce připomínající Dunu Online zasazená do světa knih Douglase Adamse (Stopařův průvodce po galaxii etc.). Co všechno toto dílko nabízí? Především je to konflikt dvou frakcí s naprosto odlišným stylem hry – farmáři X žoldáci. Farmáři kolonizují, objevují a zastavují planety a jejich cílem je dovést jejich společnost (sdružení, uskupení, něco na způsob aliance) k velkému finančnímu zisku a posléze také k vítězství dokončením projektu, který ukončí věk a může se začít odznova. Žoldáci pak představují hybnou sílu celého vesmíru, kdy mohou rabovat a dobývat planety, zatímco si je některé farmářské společnosti mohou najímat na svou ochranu nebo na drancování společností nepřátelských. Jak je patrné už ze samotného rozdělení, vlci samotáři nemají moc šancí a členství v nějakém pěkném uskupení spolu s pečlivou diplomacií je jedním ze základních pilířů úspěchu. Pokud máte po tomhle popise pocit, že to trochu zavání Dunou, pak vám to mohu jen potvrdit – ostatně ve ŽVAVu je poměrně silná komunita dunařů a i samotní autoři se Dunou inspirovali. Rozhodně však nenabývejte dojmu, že by se jednalo o nějakou pouhou kopii – spíše se jedná o podobné pojetí, tedy jednoduchý herní systém a důraz na komunikaci a spolupráci mezi hráči.












Funous - admin a jeden z autorů ŽVAVu



Opakování matka moudrosti, pročež i tentokrát zahájíme rozhovor klasickou otázkou - představil by ses prosím našim čtenářům?



Tak na internetu jsem známý jako funous, v reálném světě pak jako František Skála, studuji na Gymnáziu v Dobrušce předposledním rokem (snad). Je mi 17 a ostatní číselné údaje nesdělím ;-).




Kam až sahají kořeny ŽVAVu - kdo, kdy a jak jej vymyslel a jaké byly počáteční kroky?

Pokud si dobře pamatuju, tak počátky sahají přes dva roky zpátky, kdy HemeDroid vymýšlel nějakou online hru, v základu na obdobném principu jako má duna. Ve škole (Hem je můj spolužák) mě do toho zainteresoval, protože věděl, že taky začínám s PHP. No tak jsme to ve škole nějak probrali a pustili se do práce. Ještě pamatuju, že jsem mu moje prvotní scripty nosil na disketách :). Po napsání a přepsání základní verze jsme našli hosting, tenkráte webzdarma, a zprovoznili náš výtvor tam. Pak zejména HemeDroid sehnal pár lidí, aby to hráli a hra mohla běžet, někdy po Novém roce. Tenkrát to mělo opravdu hodně prvků Duny, ale bylo i několik vlastních nápadů, které hru činily ŽVAVem.



Proč jste se inspirovali právě Dunou Online?

Oba jsme ji hráli, přišla nám jako dobrá hra, ale chtěli sme napsat vlastní. HemeDroid hrál ještě několik jiných her, odkud čerpal inspiraci, ale Duna pro nás byla toho času nejlepší online hrou, hratelný systém a spoustu dobrých hráčů.


Teď bych tě požádal o takovou stručnou "definici" ŽVAVU - čím se vyznačuje, co nabízí a v čem se odlišuje od podobných her?

ŽVAV je v základu jednoduchá online hra situovaná do prostředí knih Douglase Adamse. Je tu možnost hrát jak za usedlého farmáře, tak za nájemného žoldáka, nebo si i založit vlastní společnost. Cílem hry je postavit projekt, což vyžaduje nejen farmářskou práci, ale i dotování žoldáků na ochranu svých planet a dobývání planet ostatních společností, což nabízí spoustu možností hry. Oproti ostatním hrám zde má hráč možnost výběru své frakce, zdali chce "farmařit" a jen vydělávat peníze, nebo naopak chce víceméně bojovat a rozhodovat o osudu ostatních.


Z jakého důvodu jste zvolili zasazení do světa Stopařova průvodce galaxií, kterým je ŽVAV opravdu skrz naskrz prosáklý?

Knížky Douglase Noela Adamse jsou prostě výborné a hlavně umožňují spoustu volnosti a přitom se dají využít na mnoha místech. A taky šlo o to najít prostě něco, co by mohlo být prostředím hry a HemeDroid tenkrát řekl, že Život, Vesmír a Vůbec by se dalo použít. Začali jsme dělat základní principy a mezi tím jsem si ty knížky i přečetl :) To, že je ŽVAV Stopařem prosáklý je dost nadsázka, čas od času řešíme, co tam přidat, aby to mělo s těmi knihami vůbec něco společného, svého času to snad byly jen názvy národů... Ale jak přicházejí další a další nápady, dají se prvky Stopaře použít. A protože prostředí těch knih nijak nesvazuje a neomezuje, tak je možné opravdu všechno.





Už několikrát jsi zmínil HemeDroida - z kolika členů se vůbec skládá celý tým kolem ŽVAVu? Pomáhají vám se správou či v jiných ohledech také někteří hráči?

Tým adminů se skládá ze 3 lidí - já, HemeDroid a Nípal. S HemeDroidem máme na svědomí vlastně většinu hry, avšak Nípal krom několika scriptů udělal třeba i externí mapu galaxie ŽVAVu (v C++). Dalším člověkem potřebným pro chod hry je multikiller, nechvalně proslulý Gorre (nechvalně proslulý na více místech, ale na žvavu dělá přesně to, co má, a dělá to dobře, takže si nikdo nestěžuje, ba naopak - pro adminy je neocenitelný). Co se týče ostatních věcí, tak máme spoustu hráčů, kteří přispívají svými návrhy, které ženou hru kupředu. Návrhů je dost a docela propracovaných, na to by admini sami nikdy nepřišli :-). Jinak vlastně celý chod hry obstarávají admini, ale v současné podobě na tom moc práce není.





Na čem pracujete teď - chystáte nějaké revoluční změny, nové části hry nebo jen upravujete a lehce vylepšujete stávající verzi?

V současnosti děláme jen ty drobné úpravy, aby se hra dala hrát a vyladily se prvky, na které si hráči stěžují. Revoluční změny chystáme, ale zatím převážně jen na papíře. Až se domyslí celý koncept, začneme to i programovat. Rozpracovaných konceptů je hodně, stačí se podívat do sekce "Nové koncepty" v dokumentaci hry (http://zvav.eldar.cz/doc/doku.php). Já osobně doufám, že je všechny (pokud se domyslí a schválí) doděláme, doladíme a spustíme během letoška, protože příští rok už asi moc času nebude. Rok se může zdát jako dlouhá doba, ale je toho opravdu hodně a některé věci totálně změní hru, a admini, což sice někteří hráči těžko chápou, nemají na starosti jen tvorbu svých her.






Kolik času tak běžně trávíte u ŽVAVu - jak je náročná práce admina a co všechno ve vašem případě obnáší? Máte mezi sebou nějak rozděleny pravomoci nebo každý dělá, co je zrovna potřeba?

Poslední dobou, abych pravdu řekl, na vývoji žvavu nedělám v podstatě nic. Jen občas, když je potřeba vyřešit nějakou chybu, ale jinak mám (vlastně všichni admini) od žvavu trochu pauzu. Ale zase jsou doby, kdy využívám každou volnou chvíli k psaní žvavu, což je dost únavné. Hlavně to bylo před Festivalem Fantazie, kdy jsme chtěli dodělat některé koncepty a hlavně jsme komplet přepisovali žvav. To bylo opravdu dost dlouhé období, kdy nám to bralo většinu volného času. Ale na vývoji bude potřeba zase začít dělat, hráči už říkají, že to jsou jen pořád samé sliby :-). V současnosti sleduju dění na žvavu, což ale zabere chvilku, protože příspěvky na systémových fórech čtu přes RSS, pak ještě vyřizuju některé věci po ICQ a "sedím" na IRC kanále žvavu, kde se poslední dobou dost probírají navržené koncepty.





Jaká byla vaše původní vize v době plánování podoby ŽVAVu a jak to nakonec dopadlo - drželi jste se plánu nebo se všechno předělalo, změnilo? Jak jste se současnou podobou spokojeni?

No, vize průběhu vývoje byla taková, že "uděláme tohle a tohle, támhleto se dořeší časem", takže žádné moc konkrétní věci, prostě fungující, hratelná a zábavná hra... Vlastně nápady adminů se povětšinou nestřetávají s nápady hráčů, a naopak. Takže od původní verze se žvav změnil hodně, použily se všemožné nápady, žvav se podle mého jen zlepšuje. Co ho trochu sráží jsou někdy proluky, kdy hra neběží a vyvíjí se, někdy si řekneme, že něco uděláme do příštího věku, jenže se to o hodně protáhne a hráči odcházejí. V současnosti však žvav běží už pár věku v kuse, takže jsme my a snad i hráči spokojeni. Na nás je dopsat naplánované koncepty, které hráči tak očekávají, potom bude žvav zase o dost lepší hrou.


Jak to ty sám vidíš se zábavností a interaktivností - mně třeba připadlo, že řadový hráč toho nemůže moc dělat, jakožto obchodník (v případě farmáře) jen kupuje a zastavuje planety dle rozkazů vedení a politiky ani válčení se v podstatě neúčastní?

Bohužel, to je současný problém. Hra za farmáře může být opravdu trochu nudná, protože farmář se vlastně jen stará o svoje planety a smlouvy mu zajišťujě velení. Avšak i každý farmář má možnost založit svoji společnost, leč to zase zabírá vícero času a znalostí. Ono to bylo myšleno tak, že hráči, kteří opravdu nemají čas, jen chtějí přijít, odehrát a odejít, budou řadoví farmáři, aktivní budou žoldáci a ti nejaktivnější budou mít svoje společnosti. Leč jak se zdá, není mnoho hráčů kteří by chtěli jen odehrávat pár kliků za den, ono kdo ještě v dnešní době má modem a musel by šetřit každou minutu :-). Právě kvůli tomu máme ty koncepty jako jsou obchodní lodě, farmářům to přidá možnosti jak hrát, což je snad uspokojí. Však tohle je třeba návrh převážně vymyšlený hráči.





Měli jsme tu rozhovory se Zerem i happzem a oba se zmínili, že spolu různě spolupracujete - mohl by ses k tomuhle i ty nějak blíže vyjádřit a podat nám to svými slovy? Na čem třeba právě teď spolu děláte?

S Dunou (happz), CW (The Zero) a IW (gimli2) jsme s vytvářeli hru Kámen, Nůžky, Papír (dříve známo jako The Ultimate Game), což byl podle mého velice povedený projekt :). A vlastně spousta hráčů to stále ještě hraje, což sem já osobně ani moc nečekal. Dále je naplánovaný koncept jakési centrály online her, na vývoji pracuje zejména happz, když má čas a až to bude v nějaké lepší fázi vývoje, tak se určitě připojí i CW, IW, ale i jiné online hry. Ale podle všeho to bude ještě trvat.



Jak je na tom ŽVAV s komunitou hráčů kolem něj sdružených - kolik lidí dnes ŽVAV hraje? Pořádáte nebo chystáte třeba také nějaké srazy?

Hráčská základna není moc široká, co se týče počtu, tak aktivně jich hraje něco přes 150, přičemž každý den odehrává kolem stovky. Srazy moc nepořádáme, jen jeden "minisraz" se odehrál na Invexu, kde jsme se poprvé potkali všichni admini a nechyběl ani MK (Multikiller - Gorre). No a na Festivali Fantazie sme potkali pár hráčů, když sme tam měli přednášku...




Co bys doporučil tomu, kdo by chtěl ŽVAV vyzkoušet - co je dobré udělat na začátku, co by měl každý udělat třeba během prvního dne/týdne?

Úplně první věcí by mělo být vyřízení formalit jako je registrace a hlavně si přečíst help, alespoň sekci Jak začít. Z toho by měl i zběžně pochopit, že má vlézt do hlavní ligy a vybrat si frakci. Pak se nejvíce hodí najít si nějakou společnost, na vlastní pěst toho hráč moc nezmůže. No a ve většině společností nováčkovi ochotně poradí, co dělat dál, takže by se už měl chytit. Farmář by si měl ještě začít zastavovat planetu (průmyslovýma blokama), třeba i před tím, než najde společnost. Žoldák zatím může šetřit...



Jakou radu bys měl pro ty, kteří touží po vlastní online hře - nač by se měli připravit, co všechno je potřeba udělat, než se vůbec z nápadu a snu stane hra?

Pro začátek se hodí nějakou tu hru hrát, aby člověk věděl, co všechno tam musí být. Pak se vyplatí nakoupit nějakou literaturu o PHP či aspoň přečíst pár článku o něm. Hodí se taky mít nějaký projekt za sebou, aby věděl, co se naprogramovat dá. Podle toho je třeba přizpůsobit svoje původní nápady a pak už stačí psát a psát. Admina to hlavně musí bavit, jinak hru nikdy nenapíše, což pozná během vývoje :-). Ale když ho to chytne a hru opravdu napíše, určitě najde pár lidí na testování, nahraje ji na nějaký freehostingový server (webzdarma nebo tak něco) a může se hrát.



Chtěl bys něco závěrem vzkázat našim čtenářům?

Určitě bych jim vzkázal, že jestli dočetli až sem a zaujalo je to, tak by měli ŽVAV alespoň zkusit. A jestli je to nezaujalo, tak taky, protože ve hře je to určitě chytne :-)


Děkuji za rozhovor a přeji mnoho úspěchu se ŽVAVem i budoucími projekty!

Také děkuji a přeji mnoho úspěchu s dalšími články a rozhovory.












Lojza - zkušený hráč (nejen) ŽVAVu






Mohl by ses nejprve představit našim čtenářům?

Ja se jmenuji Martin Filo, avšak má zažitá přezdívka je Lojza. Mám velmi rád online hry a i přes to, že jsem v maturitním ročníku, vyhradím si dost času i pro zábavu.

Jak ses k online hrám původně dostal a která webovka byla tvoje první? V čem se ti líbí více než klasické PC hry?

K webovkám jsem se dostal jako slepý k houslím. Potkal jsem svého dlouholetého kamaráda a zjistil jsem, že má podobné hobby jako já a jen tak prohodil, že hraje onlinovky. Mě ta myšlenka tenkrát zaujala, protože jsem měl net jen chvilku.


Mojí úplně první online hrou byla a stále ještě je Duna Online. Jako fanoušek světa Duny jsem si to nemohl nechat ujít. Avšak v průběhu hraní jsem zjistil, že hrát jednu hru jednoduše není ono.


Pokud bych měl srovnat online hry s klasickými, tak musím jednoznačně říct, že onlinovky dělají lidé, co je hrají. Zde se nemůžu spoléhat na tvůrce, a když mi něco nejde, nemůžu použít žádný "cheat". Myslím si, že to pravé kouzlo tkví v tom, že se hráči mohou pasivně či aktivně podílet na vývoji hry, což klasické PC hry nabídnout nemohou. Spousta „živých“ hráčů také nabízí mnoho faktorů a nečekaných zvratů, které hru ovlivní.








Jak dlouho jsi hrál DO a jak ses dostal k samotnému ŽVAVu? V čem se ti právě on tak zalíbil?

DO již hraji od jejího třetího věku, teď je 15. věk, tak počítám, že to táhne na 3 roky, ale ta doba už zkresluje. Ke ŽVAVu jsem byl pozván jako pomoc - několik kamarádů z DO chtělo vyhrát a potřebovaly nového hráče, tak jsem nebyl proti. Říkal jsem si, že když mě baví DO, proč by mě neměl bavit ŽVAV.


ŽVAV se mi zalíbil hlavně v přístupu adminů k hráčům, ale také v přístupu hráčů mezi sebou. Krom toho nabízí některé věci, o kterých se debatovalo i v DO kruzích, že by je nebylo špatné zavést, což se však stalo pouze na ŽVAVu. Stále je to méně známá hra, tudíž i naše vztahy jsou volnější a přátelštější než na zalidněnější DO.




Jak bys stručně charakterizoval ŽVAV a které jeho vlastnosti (kromě zmíněných domáčtějších vztahů) považuješ za kladné a co se ti na něm naopak nelíbí?

ŽVAV je hra, založená na nejlepší knize Stopařova průvodce po Galaxii od Douglase Adamse. Nabízí nám možnost kooperace mezi dvěma frakcemi farmářů a žoldáků, kteří musí kooperovat, aby zvítězili. Jako člen frakce si můžete založit vlastní společnost a vést členy ke svému ideálu - projektu. Hra je to jednoduchá, jen zprvu zahltí technikami, které však velmi rychle přejdou do krve. K jejímu hraní není třeba více jak pár minut denně.



Mezi kladné vlastnosti bych připsal vztah mezi adminem a hráčem, kdy admin naslouchá hráčovým prosbám a věnuje se jim. Také se mi líbí volnost a politika, která je třeba k úspěšnému hraní.



Nelíbí se mi, že se začínají objevovat první náznaky podrazů na ostatní společnosti, které by mohly vést až k znechucení hry, což se naštěstí zatím ještě plně neděje. Občas se také stane, že server eldar.cz vypadne v tu nejhorší možnou dobu. Ale je to již spíš výjimečná věc odehrávající se 1x do věku a je nutné s ní počítat.









Ty sám se na vývoji ŽVAVu nějak podílíš? Toužil jsi někdy po udělání vlastní online hry?

Já osobně spíše patřím k těm pasivním pomocníkům, kteří objeví někde nějakou chybu, kterou nahlásí nebo se zapojí do diskuze o systému nebo jen upraví help, kde jsou ještě staré informace (samozřejmě po souhlasu adminů). Avšak žádnou práci jako zásahy do kódu nedělám.




Já jsem měl sen, kdy DO začalo procházet krizí, že si udělám svoji vlastní onlinovku. Dokonce jsem ji i začal dělat, ale už půl roku jsem s ní nehnul. Na webu existuje jako můj pokus, který není téměř nijak funkční. Možná se k ní někdy vrátím.

Jak vypadá tvá běžná odehrávka na ŽVAVu - kolik času s ní tak denně strávíš, z jakých činností sestává?

Hezká otázka. Jako vůdci společnosti je mou povinností se přihlásit tak brzo, co to jen jde. Zde zkontroluji, co se za dobu mé nepřítomnosti stalo u nás ve společnosti, podívám se, co se děje mezi ostatními a pak musím reagovat. Já pracuji podle předem stanoveného plánu a cíle, kam se chci dostat. Tipnul bych si, že na ŽVAVu strávím denně i přes hodinu, někdy i dýl. Je to tím, že chci okamžitě reagovat na události a vyskytne-li se nová duše, chtěl bych se jí ujmout. Každý den se také nevyhnu vyjednávání mezi ostatními společnostmi, abych si dokázal zařídit blaho společnosti. Občas zažiju i perné chvilky, kdy je třeba vyjednávat s více lidma najednou a přecijen mít kontrolu nad tím, co komu můžu či nemůžu říct, je občas dosti složité.

Za co vlastně ve ŽVAVu hraješ (frakci), jakou společnost vedeš?

Ještě na starém ŽVAVu jsem byl jako řadový hráč Kultu Velkého Zarquona pouze první ŽVAVerský věk. Od druhého věku až do dnešního osmého věku jsem na postu vůdce. V Kultu Velkého Zarquona jsme stále soupeřili s ostatními, abychom postavili projekt, avšak stále se nám to nedařilo. Vždy se něco pokazilo. ŽVAV pak prošel inovací a od šestého věku jsem vůdce společnosti PNJ (Problém Někoho Jiného) a jako spojenci skvělé žoldácké společnosti Alpha Squadron se nám podařilo vyhrát i věk. Za celou dobu jsem ochutnal mnohokrát chuť prohry i výhry, ale to ke hře patří. Pokud by měl někdo zájem detailněji si přečíst naši historii, vše nalezne v helpu ŽVAVu.


Na starém ŽVAVu se neodlišovali farmáři a žoldáci, to rozhodovaly až interní záležitosti a rozmístění podpůrných bodů.




A dnešní stav ti připadá lepší?

Zprvu to vypadalo, že by mohla být větší kooperace, ale dle mého názoru je lepší, když tyto frakce vzniknou v rámci společnosti. Nemáme přesný poměr mezi žoldáky a farmáři, takže někteří musí hrát dvojí hru.


Co bys doporučil začínajícím hráčům ŽVAVu - jaké jsou chyby nováčků, čemu se mají vyhnout, co mají udělat nejdříve?

Každý začínající hráč by si měl vyjasnit, zda-li chce svoji hru zaměřit na boj nebo na farmaření. Prvním krokem, co by měli udělat, je přečíst si nápovědu. Ta je velmi dobře napsaná, a pochopí tak základní principy hry. Pak již následuje vybrání si společnosti. Asi nejlepší je ozvat se na babylónskou rybku (komunikační nástroj mezi hráči všech společností), že by chtěli pomoct. Pak můžou zkontaktovat na ICQ nebo do interní pošty svého "vysněného" vůdce a ten jim s radostí pomůže. Rozhodně by neměli zakládat své vlastní společnosti, neodehrají-li alespoň jeden věk jako řadoví hráči. Měli by se vyhnout zbrklému nakupovaní planet či armády. K těmto činnostem je nainstruují zkušení hráči.




Chtěl bys závěrem něco vzkázat našim čtenářům?

Rozhodně bych čtenářům doporučil hru vyzkoušet. Stále je na ŽVAVu málo lidí a kvalitní a čestní hráči jsou pořeba. Jen bych doporučil vstupovat do menších společností, aby hra byla zajímavější. Boj mezi dvěma velkými společnostmi není to pravé. Více kvalitních hráčů je více zábavy a více strategie. Pokud rádi hrajete v týmu hurá na ŽVAV.


Díky ti tedy za rozhovor a přeji hodně zábavy nejen se ŽVAVem!









Slovo závěrem




Jaký máte z toho celého po všem to čtení dojem? Alespoň z mé strany je verdikt celkem jasný – ŽVAV rozhodně nemá tak nápaditý, komplexní a propracovaný systém jako někteří velikáni české online herní scény. Přesto má co nabídnout, a to zejména určité skupině hráčů. Pokud nechcete denně věnovat hodiny sezení u PC a spravování vaší zemičky, ale přesto byste něco rádi po webu pařili, pak jste možná na správné adrese – hraní ŽVAVu vyžaduje skutečně jen chvíli (a ani ne nutně každý den), takže by vás v tomto ohledu mohl uspokojit. Pro zkušenější hráče pak nabízí mnoho možností diplomacie, založení a vedení vlastní společností a mnohé cesty ve vyjednávání spolupráce s protichůdnou frakcí. V případě, že se pro ŽVAV rozhodnete, doporučuji co nejdříve po registraci kontaktovat nějakého velitele, protože sami těžko pochopíte některé principy a členství ve společnosti je zde zkrátka nutností. Nemusím snad také podotýkat, že byste si měli přečíst nápovědu :-).




Odkazy




diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 3 + 3 =


galerie

Život, Vesmír a Vůbec Život, Vesmír a Vůbec Život, Vesmír a Vůbec Život, Vesmír a Vůbec Život, Vesmír a Vůbec

naše databáze obsahuje: 26 944 her

Nejlepší hráči dne

Sponzoři ligy

inzerce