recenze
Red Dragon 2: Návrat legendy
|| První část článku
|| Druhá část článku
|| Třetí část článku
Zejména mezi staršími online pařany není snad nikdo, kdo by tuhle pramáti všech českých webovek neznal – Red Dragon – jméno, při jehož vyslovení utichne celý lokál a pohledy všech přítomných začnou probodávat původce tohoto sousloví. Jeho historie sahá nějakých deset let nazpět, kdy internet byl ještě v plenkách a všichni zuřivě pařili Settlers II :-). Tehdy přišel Rudý Drak a zem se jen chvěla pod jeho mohutností. S první verzi RD začala u nás v ČR ta pravá doba online hraní a dlouho trvalo, než se dostavila nějaká větší konkurence. Upřímně řečeno, RD dělal vlastně konkurenci jen sám sobě – po nějakých čtyřech letech jeho existence jej totiž pozvolna nahradil jeho klon, RD2. Ten s sebou nesl řadu nových prvků a vylepšení a znamenal teprve ten pravý boom – tou dobou již bylo online hraní vcelku populární zábavou a RD2 si lehko vydobyl mezi prohlížečovkami monopol. Netrvalo však příliš dlouho a RD2 si sám vychoval mocné soupeře – někteří z jeho předních hráčů odešli splnit si svůj sen, vytvořit vlastní onlinovky. Do té doby tak můžeme zařadit vznik WebGame a Dark Elfa, tedy dvou z největších českých webových strategií. Ve stejné době, ale tak nějak nezávisle na celé téhle RD anabázi, také začal vzkvétat Melior Annis. Za zmínku rozhodně stojí, že právě tvůrci WebGame (Alpaka) a Dark Elfa (Lord Pletron) byli spolu v jedné alianci. Inu, RD2 byl jak vidno nejen kolébkou většiny starší generace online hráčů, ale také rodištěm nastávajících webovek, podobně jako je tomu dnes v případě WebGame či Duny Online. Brzy se však provoz RD2 jeho tehdejšímu majiteli, kterým byla společnost Cenega, přestal vyplácet a následovalo velice radikální řešení, které pro mnohé online hráče znamenalo šok – ledovce se pohnuly, Red Dragon 2 byl zpoplatněn, tisíce hráčů přešly ke konkurenci, přísun nováčku se zastavil a RD2 začal pomalu upadat v zapomnění... Zvrat však nastal na sklonku roku 2005, kdy RD2 přešel pod nového majitele, a spolu se spoustou změn v herním systému se hra stala opět neplacenou s příjmy pramenícími z kreditového systému (nákupu herních výhod a užitečných funkcí za reálné peníze, jedná se tedy o obdobu DEKů z Dark Elfa, případně Gold/Silver statutu WebGame). Vy všichni tedy můžete směle sáhnout k registraci, RD2 už opět nabírá obrátky, počet hráčů se začíná opět zvyšovat a vše se jak vidno vrací do starých dobrých kolejí, kdy byl RD2 bezplatným králem české internetové zábavy.
Celý princip hraní RD2 je v jádru jednoduchý, nicméně platí zde natolik složité vztahy a principy, že neexistuje žádná ideální herní taktika a popsat to také věru není jednoduché. Vše je spojeno se vším, každé procento bonusu je krizové, každá skupinka vojáků může znamenat rozdíl mezi prohrou a výhrou ve válce. Je mimo rozsah tohoto článku se tím vším zabývat podrobně, pročež se pokusím podat to stručně takovou populárně-naučnou formou. Základem úspěchu jsou pozemky, které váš gubernát (=vaše říše) vlastní. Územní rozloha určuje počet obyvatel a maximální počet budov, obyvatelé mohou zastávat funkci v armádě nebo být přiděleni k některým profesím, profesní dělníci zpravidla vyrábějí některou surovinu, budovy ovlivňují maximální počet dělníků v profesi nebo zvyšují jejich výkon (pak jsou zde ještě jiné typy budov, například manufaktury, které vyrábějí samy o sobě suroviny dle rozlohy vašeho gubernátu, případně další, ještě zvláštnější typy budov), krom běžných budov je možno stavět jedinečné speciální monumentální budovy, které vám po postavení (každou je možno postavit pouze 1x) dávají automatický bonus k určité vlastnosti (zisk, efektivita profese, vojenské výhody...), a to všechno je vlastně jen přípravou na válku, která je hlavním zdrojem nových pozemků, tedy hlavního ukazatele mocnosti. Boj probíhá krom ekonomiky na třech frontách – základem je vojenská síla, tedy armáda, s níž prostě zaútočíte a uzmete protivníkovi nějaké to území, případně suroviny. Armádu je pak vhodné podpořit buď zlodějskými akcemi k podlomení obrany a hospodářské stability soupeře, případně magií k devastaci a oslabení nepřátelské země. Za účelem většího úspěchu a možností specializace se jednotliví hráči sdružují do uskupení zvaných aliance (až 16 hráčů). Ultimátním cílem hry je pak vedle zvyšování rozlohy postavení Paláce Posledního soudu – ten staví celá aliance a po jeho dokončení je uzavřen věk, vyhlášeni vítězové a může se začít znovu od začátku. Málem bych ještě zapomněl zmínit, že vše probíhá na tahy a na rozdíl od některých webovek se všechny nepřátelské akce vyhodnocují až při půlnočním přepočtu. V praxi to vypadá tak, že není důležité, v jakou herní dobu se přihlásíte, odtaháte své tahy (tahů bývá na den něco přes 15 dle různých faktorů a postavených speciálek a střádají se až po dobu tří dnů) a vyšlete vojenské, zlodějské a magické útoky. Ty se totiž pouze zařadí do jakési fronty a vyhodnotí se vždy v noci při nočním přepočtu. To mně osobně připadá jako velké plus, neboť stačí denně třeba půl hodiny a nemusíte si zoufat, že o něco přijdete. Třeba v takovém WebGame je bohužel podmínkou úspěchu pravidelná kontrola vaší země, protože na vás může kdykoli kdokoli zaútočit...
Pro lehké zpestření tohoto mého povídání tu máme malou vložku aneb Co o dráčkovi říká jeho admin a programátor Frost:
Jak bys stručně charakterizoval RD2 - čím se vyznačuje, co ty považuješ za jeho největší klady a čeho si na něm hlavně cení hráči?
Frost: „Na RD se mně líbí hlavně to, že si může člověk užít duelové války dvou aliancí, kdy se proti sobě mezi TOP aliancema staví na obou stranách spousty zkušeností a vytříbené taktiky. Prostě válka proti kvalitní alianci je výzvou a zábavou v odhadování, co asi udělá soupeř a co mám použít já. Způsob válčení přes zloděje, magii a armádu se navzájem doplňuje a dává spousty možných kombinací, co zkoušet a dělat. Dál se mi líbí, že RD je týmová hra a ne hra na jednotlivce. Člověk si může se spoluhráči pokecat, společně vymýšlet taktiky atd. A výhodou z mýho pohledu je i jednodenní cyklus té hry (na rozdíl třeba od těch onlinovek, kde tahy přibývají v řádech minut). Tedy jednou za 24 hodin je výpočet a je jedno, kdy svoje tahy hráč během dne použije, stejně se akce proti soupeřům vyhodnotí ve 4 v noci. “
A jak se můžete dostat do světa Red Dragona? Je to jednoduché – stačí se zaregistrovat na jeho stránkách a můžete začít hrát. Před tím bych vám opravdu doporučil přečíst si nápovědu nebo alespoň sekci věnovanou nováčkům a radám do prvních dní. Zde bych si opět dovolil ještě jednu vsuvku a sice rady pro začínající hráče od odborníků na slovo vzatých – Master Dark Mila je veteránem a nejdéle hrajícím hráčem RD, Darquest je zkušenou a mocnou imperátorkou už od počátku RD2 no a admin a programátor Frost nesmí opět chybět :) Všem třem jsem položil prakticky totožnou otázku:
Co byste poradili začínajícím hráčům, kteří si teprve chtějí vybudovat ve světě Rudého Draka slávu a prestiž? Jak do něj mohou proniknout, nač se mají připravit a jak je výhodné odehrávat během řekněme prvních pár dní?
Master Dark Mila: „Začínající hráč má dvě možnosti – buď se přihlásí do aliance Škola, což je seskupení úplných nováčků pod vedením zkušených hráčů. Ukazují se tam první krůčky, jak vydělávat nejlépe peníze, co stavět an koupeném území, co dělat, když lidé ve vaší zemi začnou umírat nedostatkem jídla, jak moc jsou lidé spokojeni a kolik jich do vaší země dobrovolně přijde, jak nalákat svého prvního draka, co s armádou atd.
Je toho prostě spousty, co se nováček musí naučit, aby nebyl pouze tzv. "dobrovolný dárce země". Druhou možností je, že se bude po založení země okamžitě snažit dostat do nějaké aliance skutečných hráčů a vše se učit průběžně. Tuto druhou verzi však moc nedoporučuji, není sice problém najít alianci, ale je problém přesvědčit imperátora té dané ali, aby vás něco naučil a aby měl trpělivost sledovat, jak se ve válce trápíte. Je třeba si uvědomit, že aliance mají 16 členů nebo méně a když se jedna země bude totálně motat v zoufalosti nezkušeného tahání, tak se značně oslabuje celá aliance v jakékoli válce. RD je o umění klikání... člověk se to neučí dva měsíce, ale většinou roky. Tudíž schopnosti jednotlivých hráčů jsou značně odlišné! To je zásadní věc v RD. “
Darquest: „No, úplně nejlepší je mít kamaráda, který bude takovému nováčkovi několik dní koukat přes rameno, a vysvětlí mu, co by udělat měl (nebo naopak neměl), a proč.... Nebo alespoň někoho, kdo si kvůli vám založí speciální alianci, a bude mít trpělivost dávat dobré rady na dálku. Pokud nikdo takový není, existuje specializovaná aliance Škola, která dá alespoň takový základní přehled, oč jde (manuál je sice napsaný hezky, ale je tam "příliš mnoho" informací). Samozřejmě, že vždycky lze najít pár podobně "postižených" kamarádů, a protloukat se tím vším metodou pokus-omyl, a možná je to i to nejkrásnější období objevování :)
A asi bych nedoporučovala na začátek rasu Br-Oughů, ona je dost výjimečná, a spousta takových těch základních věcí, které jsou všem ostatním společné, u nich neplatí.... (na druhou stranu, takový Brouček je příjemná změna ve stereotypu odehrávek, a docela mocný univerzál - ale přeci jen na rozkoukání to asi není).“
Frost: „Výhodou nováčků je to, že můžou objevovat spousty nových věcí. Pro zkušený hráče už je RD vymýšlení kvalitních taktik a strategií, který použít na soupeře. Pro nováčky může být velkou výzvou už jen to, naučit se něco líp či posunout se v pozemcích a statistikách o kousek nahoru. Nesmí se zaleknout prvních neúspěchů ani pravidel. Pravidla se postupně hraním zažijí, až je člověk zná nazpaměť.
Určitě se musí připravit na jednu věc - na to, že se budou zlepšovat dlouho. A že by bylo dobrý zpočátku si hodně číst manuál - z něj se naučí co jak funguje. Bez toho se těžko dá zlepšovat ve válečných schopnostech. RD je kvalitní hra a tedy ne nějak extra jednoduchá. Nikdo nemůže čekat, že bude patřit mezi špičku za měsíc ale spíš tak za rok či víc. Ale na té cestě nahoru se dá užít spousta zábavy a je dobrý učit se zpočátku od zkušenějších. Ti dobří často nakonec svý učitele časem předčí :-). “
Slovo závěrem
První část našeho článku je již u konce, avšak nebojte se – máme pro vás přichystány ještě další dva díly o Red Dragonu – unikátní rozhovor s jeho správcem a programátorem Erwinem a dále kompletní rozhovory s již výše zmíněnými veterány, tedy s Master Dark Milou a Darquest. Povídali jsme o historii RD, o jeho tehdejší a současné podobě, o náturách dnešních hráčů, light & dark stylu hraní, práci admina, fantasy světech a o mnohém dalším. To si přece nenecháte ujít ;)
Užitečné odkazy
www.rd2.cz - domovská stránka hry
redzine.rd2.cz - magazín ze světa RD2
Herní nápověda
Rady do začátku
První část článku || Druhá část článku || Třetí část článku
- vydáno:05.02.2006
- jazyk:-
- požadavky:
- platforma:Nezáleží
- status:Freeware
- zahráno:26656
- multiplayer:Po internetu
- velikost:0MB
diskuze
clever21 | 18.01.15 v 09:06
Red dragon jsme hrával jedničku před cca 10 lety a bylo to super:)Vzpomínky zustanou :)