recenze

Nadace a Říše

Nadace a Říše

Netradiční flashová strategická online hra z prostředí mrazivého vesmíru! Další řádná webovka je tu a my jsme ji pro vás jako vždy důkladně zmapovali. Kromě jiného najdete v samotném článku rozhovor s autorem a adminem Colem a jedním z nejzkušenějších veteránů a učitelů Jurandem ze Spychova. A jaká že ta hra vůbec je? Inu, ve stručnosti – dynamická realtimová válečná vesmírná strategie s důležitým prvkem obchodu a spolupráce mezi hráči.

Trochu se nám tu už mísí žánry, viďte? Webovka ve flashi... dáte mi jistě za pravdu, že na české poměry je to přinejmenším neobvyklé. Jak však naznačuje trend v západním světě, bude takovýchto technicky netradičně zpracovaných online her přibývat. Před samotnou charakteristikou hry bych rád věnoval slov právě technické stránce. Faktem je, že to vypadá více jako hra. Zarytým webgamerům to už asi ani nepřijde, ale faktem je, že ony klasické prohlížečovky spíše než jako hry vypadají jako několik oken, posuvníků a tabulek s desítkami nápisů a čísel. V tomto ohledu tedy flashové ztvárnění rozhodně exceluje – pěkně se vám otevře herní okno, jehož obsah je kompletně ve flashi, a můžete se tedy těšit na unikátní hezky zpracovaná tlačítka, příjemný vizuální styl a mnoho vkusných ozdobných prvků. Na druhou stranu jsem ovšem nucen říci, že z hlediska užitečnosti a efektivity použití flash dost pokulhává. Z Opery i Firefoxu jsem zvyklý používat klasické zkratky a myšová gesta prohlížeče (přinejmenším Zpět a Dopředu), což je i u hraní webovek znamenitým pomocníkem. Tato možnost však v případě flashového zpracování odpadá a vy se tak musíte spokojit s klikáním na tlačítka, která pro vás připravil autor hry.


Nyní k samotnému NaR. Herním světem je jakási výseč vesmíru, v níž se nalézá mnoho pestrobarevných hvězd a jim přidružených planet. Vy sami do začátku vlastníte planetu jednu a takovým prvotním cílem je rozšířit svou moc, zprvu jak jinak než získáním dalších planet. A válčení zatím nemáte ani pomyšlení, proto volíme osidlování. Ve vesmíru je volných planet habaděj, proto není problém nějakou takovou vám vyhovující najít (je nutno vybírat podle rasy – některé rasy preferují planety skalnaté, jiné vodnaté...). A tak to pokračuje dál a dál, osidlujete jednu planetu za druhou a stavíte na ní základní struktury (nejprve nějaké ty obytné a zábavní komplexy spolu s elektrárnami, později těžební mašinérie). Jednoho dne pak zesílíte dost na to, abyste stanul bok po boku ostatních vesmírným vládcům, přestane na vás působit „lamí protekce“ a můžete útočit na jiné vládce, zatímco i oni mohou útočit na vás. Brzy si najdete spojence i nepřátele, možná se dokonce stanete členy nějakého sdružení (obdoba aliance z jiných online her). To vše za neustálého válčení, osidlování, kolonizací, stavění, budování sítí hvězdných bran a flotil mocných vesmírných lodí a zkoumání nepředstavitelných technologií.


V první části našeho článku pro vás máme rozhovor s Colem, adminem a autorem NaRu.


Cole - tvůrce Nadace a Říše


Začneme univerzální zahajovací otázkou - mohl by ses nejprve představit našim čtenářům?


To je složitější, jsem si jist, že ostatní mě vidí jinak, než já sám sebe, a tak jen stručně: Jmenuji se Milan Trunda a mým zájmem je hlavně programování a to především her, jenže skutečnost je taková, že zas těch hotových her moc není. Snad se to časem zlepší.




Mluvíš tu v množném čísle - kolik herních projektů máš tedy vedle NaRu na svědomí a jak dlouho se programování vůbec věnuješ?

To množný číslo není úplně přesné :) Prakticky jde o pár her ve flashi, který lze najít na stránce mojehry.cz a jinak v současnosti jde veškerý volný čas na vývoj hry Nadace a Říše. To je webová hra z daleké budoucnosti, a to celá ve Flashi. Dříve tu byly i nějaké pokusy o klasické počítačové hry, ale ty nakonec skončily na vyhořeným HDD před doděláním. Nicméně jsem dostatečně nezvládl DirectX, a tak jsem se dal radši na Flash a tedy hry pro internet a vypadá to, že tohoto vývoje se budu nějakou dobu držet..



Programování mě chytlo tak nějak kolem roku 1988, kdy jsem se dostal k prvnímu PMD85. Od té doby mě to drží a stále se snažím něčemu naučit.










Kam až vůbec sahají kořeny NaRu - kdy tě napadlo udělat takovouhle online hru? Jak se rodil samotný herní princip? Vypůjčili jste si základ z nějaké konkurenční gamesy a pak jej jen upravovali nebo vše vzniklo na zelené louce?






Nápad na NaR byl spíše takovým bleskem z čistého nebe. Již několik let jsem přemýšlel o webové hře, ale původně se mělo jednat spíše o herní simulátor fantastických sportů budoucnosti. Rozhodujícím okamžikem ale bylo to, že jsem začal hrát SG a u toho se pak zrodil i nápad na NaR. Osobně bych řekl, že NaR je dostatečně odlišná od SG, ale některé principy se tam dají rozeznat jako podobné. Prakticky bych to datoval tak, že nápad vznikl v červenci 2004, pak následovalo spousta poznámek na papír a v září 2005 se NaR začala opravdu rodit ve své digitální formě. Dnes sice ještě není úplně dodělaná, ale její dokončení je již na dohled.
A když jsem tu zmiňoval ten herní simulátor, tak bych k tomu rád dodal, že se ve své pozměněné formě nakonec objeví i v NaR jako její jedno z budoucích rozšíření.




Online hry ve flashi jsou vcelku časté, nikoli však v případě webových strategií. Jak se na to ty sám díváš - jaké jsou výhody a nevýhody zpracování ve flashi oproti klasickému webovému rozhraní? Jaký názor na to mají vesměs hráči? Třeba já jsem zvyklý používat různé klávesové zkratky a myší gesta (Opera), což výrazně urychluje prohlížení stránek - v NaRu tohle prostě nemůžu použít a musím se vždy proklikávat skrze menu.

Ano, co se týká webových strategií, tak je tu Flash spíše vyjímkou, ale mě se to tak líbí, proč bych to jinak dělal :-).


Z pohledu programátora je to opravdu celkem pracný, protože každá změna je celkem dost složitá a u rozhraní v čistém html by to bylo podstatně jednodušší a rychlejší. Na druhou stranu pak Flash umožňuje větší možnosti grafiky a ta se bude v blízké době vylepšovat. U grafické části by se pak měl všechen ten čas navíc vrátit i s úroky.


Myslím, že hráči berou Flash jako zajímavou možnost webovky a nesetkal jsem se, že by to nějak zavrhovali (což neznamená, že nezavrhují, jen o tom nevím :o)). Co se týká nutnosti proklikání, tak se pomalu přidávají různá tlačítka, která umožní rychlejší zadávání a sníží nutný počet kliknutí - jednou to bude prostě blesk oproti jiným řešením.





Jaký byl vlastně záměr při vymýšlení NaRu - chtěl jsi prostě udělat "nějakou" hratelnou webovku a doufal jsi, že se to časem prostě nějak vyvine, nebo již od začátku byl daný plán a bylo jasné, nač by měl být kladen důraz? Jak bys vůbec NaR dnes stručně charakterizoval a čím myslíš, že nejvíc přitahuje hráče?

Nemyslím, že by šlo původně o udělání "nějaké" webovky, ale záměr byl celkem jasný: udělat hru bez omezení. Jenže problém byl v tom, že jen málo lidí umí být poctivých a hrát slušně, což mělo za následek celkem dost změn, které nebyly hráči přijímány zrovna kladně. Ještě jsou ve hře pamětníci, kteří tu byli od počátku a tu první verzi "bez omezení" považují za nejlepší. Ty změny ale byly opravdu nutné a vypadá to, že NaR už je celkem stabilní už budou následovat spíše kladné rozšíření.


Kromě toho původního záměru "bez omezení", který už tu není, je ještě jeden podstatný záměr, a to je udělat z NaR kompletní svět budoucnosti s mnoha možnostmi. V brzké době tedy budou přibývat i rozšíření o sport a kulturu, možná ještě další. Hodně je toho na papíru ještě z doby před NaR,
Základním heslem, který by mělo NaR charakterizovat, je "Sám nejsi nic" - tedy NaR by měla být hlavně o spolupráci a komunikaci. A pokud se podívám na úspěšné hráče, tak nejlepší jsou samozřejmě ti, kteří ve hře komunikují a spolupracují s ostatními. Tady se, myslím, původní záměr vydařilo naplnit.
A co hráče nejvíc přitahuje? Tak to bych taky rád věděl :-)






Říkáš hra "bez omezení" - mohl bys to nějak podrobněji rozvést? Čím se tedy přesně lišila ona prvotní verze od té současné?

Prakticky asi největším rozdílem je omezení útoku a dobývání planet. Ve verzi bez omezení bylo celkem běžné, že jste se ráno podíval na svůj nick a neměl jste vůbec nic, protože se na vás jiní domluvili a kompletně vás dobyli. Jistě, že byli vládci (tedy hráči NaR), kterým to nevadilo a začínali znovu a tento systém se jim i líbil - nakonec právě z takových jsou dnes ti nejlepší. Nyní jsou tu různý omezení na útok, který by měly chránit slabé vládce, ale rozhodně to začátečník ještě nemá lehký. Ono těch omezení není zas tak moc a tedy možnosti jsou stále široké.







Kolik hráčů dnes vůbec aktivně hraje NaR a jak to vidíš do budoucna - je počet ustálený nebo se spíše stále zvyšuje? Jak snáší tuto zátěž server - počet online hráčů je v jednom okamžiku omezen a i tak se v některých chvílích zdá, že má ta mašina opravdu napilno. Chystáte se v brzké době na nějaký upgrade železa nebo jste se současným stavem spokojeni?


Tak tedy trochu té statistiky: počet hráčů se pomalu zvyšuje, bohužel, pomalu. Počet registrovaných hráčů je nad 1700 a aktivních je několik set - přesně se to těžko určuje, ale těch 300 aktivních tam bude.


Do budoucna se bude jistě limit on-line hráčů zvyšovat, jak už se několikrát stalo a v brzké době dojde i k nárustu počtu aktivních hráčů - věřím tomu.


Co se týká zátěže serveru, tak NaR běží na vlastním serveru, o který se dělí pouze s mojehry.cz a zatížen je v průměru tak na 8% svýho výkonu, takže upgrade železa se neplánuje. Občas se projeví nějaké větší zatížení, které způsobí na krátkou dobu zpomalení, ale to je způsobeno spíše tím, že na něm běží neustále nějaké přepočty hry, a pokud se setkají ve složitějších výpočtech, tak dokáží krátkodobě server zatížit.







Teď něco o finanční stránce celé věci - kolik zhruba stojí provoz serveru a další náklady se hrou spojené? Dotuješ hru z vlastní kapsy nebo je více méně soběstačná a vydělá si na sebe z registrací bonusových účtů? Mohl bys nám tyto registrace do speciálních "klubů" nějak podrobněji přiblížit - co nabízí oproti běžné free registraci a jak se k nim staví hráči? Zvažujete umístění nějakých reklamních bannerů či jiné "komerční" vychytávky nebo zůstane v tomto směru NaR stejný jako nyní? Myslíš, že je u nás možné na webové hře i vydělat nebo se spíše jedná o zajímavý koníček, který se přinejlepším sám zaplatí?




Finanční náklady na provoz této hry se nedají přesně vyčíslit, ale vezmeme-li v úvahu přímé náklady, jako jsou náklady na provoz serveru plus připojení k internetu a to ponížíme, protože na tom serveru jede ještě jiný projekt a připojení se používá snad na všechno, tak se dostanem na hodnotu, která je v současné době již nižší, než jsou příjmy z registrací do bonusových klubů. Pokud k tomu ale přidáme ještě pořizovací náklady na server samotný a pořizovací náklady na potřebný software pro vývoj hry, tak už to nevypadá tak růžově a v současné době, když to všechno sečteme, se dostanem do malého mínusu, který se snižuje a pravděpodobně již ztráta zmizí. Jenže je potřeba nový software a už vůbec do toho všeho nemohu započítat nějakou vlastní mzdu.
Když to shrnu, tak pokud budu dělat zadarmo, tak bude NaR soběstačná ale nikoliv zisková.


Registrace do bonusových klubů je tu dvojí: pomocí SMS se zvláštní tarifikací nebo přímou platbou. Vzhledem k tomu, že z takové SMS mě dojde jen cca 30% a z přímé platby prakticky 100%, bylo nutné tyto možnosti od sebe odlišit. Členstvím v klubu vládce nezískaní nic, co by nemohli mít i ostatní, jen je tu „zvýhodnění počtem“, z nichž bych jmenovat hlavně možnost mít více hrdinů, o jeden výzkum více a o něco vyšší upgrady.


Co se týká propagace, pak je zatím jen několik bannerů na herních stránkách. Do budoucna se plánuje ještě výměnný systém bannerů, ale zatím se o nějaké placené a masivní reklamě neuvažuje.



Už jsi to sice již dříve částečně zmínil, nicméně teď bych na to rád navázal - jakým směrem by se měl NaR vyvíjet v budoucnu? Jaké vychytávky máš teď zrovna rozpracované, co chystáš v horizontu několika málo měsíců a jaká by měla být ona vysněná "dokonalá" podoba řekněme za pár let? Zamýšlíš nějaké razantní změny ve stylu hry nebo se jedná spíše o úpravy, doplňky a větší možnosti (více lodí, výzkumů, ras?)? Dost mne například zaujala ona vize volného sci-fi světa bez větších omezení a jsem si jist, že naši čtenáři by v tomhle ohledu také uvítali detailnější info :-)




V současné době se právě přidává nová rasa. Jde o UI, androidy s opravdu odlišnými možnostmi, a tedy i jiným způsobem hry. UI jsou životně závislí na energii, kterou získávají odlišným způsobem a to pomocí lodí, dále pak tím, že se u nich nijak nemnoží obyvatelé, což je u ostatních ras jeden z nejdůležitějších faktorů. Do budoucna je již naplánovaná další rasa, která bude opět opravdu odlišná od všech existujících, ale její zrození bude až tak koncem roku. Co se týká nových ras, pak je zde kladen důraz právě na jejich odlišnost a to jak svou povahou, tak hlavně na jiný způsob hry.


Následovat bude "nový kabát". Celá NaR se předělá do nové grafiky a hlavně do nové verze Flashe, který toho, už konečně, umí podstatně více. S tímto upgradem by mělo přijít i již zmiňované podstatné zjednodušení ovládání, protože konečně je ve Flashi použitelné objektové programování.


To nějakou dobu zabere a asi tak po letních prázdninách by hráči měli ve hře najít nové rozšíření: sportovní svět. Tedy do hry se přidají různé sporty jako např. závody vesmírných lodí, gladiátorské souboje nebo kolektivní hry, které současný svět ještě nezná. Do hry to přinese možnosti sportovního simulátoru od získání sportovce přes jeho výcvik až k vítězství v nejvyšší lize. Vše bude napojeno na již existující základ hry hlavně přes herní měnu Latinium. Sporty však ještě přinesou možnosti sázek a malého hazardu - samozřejmě pouze o herní měnu. Po sportu přijdou na řadu ještě kulturní záležitosti a po těch zas další rozšíření a pak zas další a vlastně NaR nebude nikdy hotová... Cílem těchto rozšíření je přidání dalších možností tak, aby se ze hry stal virtuální svět a aby se dala hrát co největším počtem způsobů.

Daleká budoucnost a spíše sen, je překlad do angličtiny a otevření světu. Možná, že na tak daleká. A samozřejmě se budou přidávat další výzkumy, upgrady, budovy a podobně, ale to postupně od teď až po vždycky.




Teď trochu ke stinným stránkam věci - na co si hráči nejčastěji stěžují? Zmínil jsi omezení a nepříliš vítané změny... setkáváš se z pozice admina často s odporem hráčů vůči tvým rozhodnutím, novým herním změnám, případně vůči rozhodnutím jiných adminů?



Nemyslím, že by to bylo nějak tragický. Samozřejmě ne všechny změny jsou vítané, ale k těm méně oblíbeným patří spíše omezení, které bylo nutné zavést, ale v současné době to vypadá, že omezení jsou již dostatečná a další nebudou zapotřebí. Dokonce se uvažuje i o mírném uvolnění některých současných omezení a vlastně se s tím již i začalo. Tak doufám, že neoblíbeným změnám už odzvonilo.

A jinak NaR hrají lidi a tak se nikdy nikdo nezavděčí všem. Obecně bych řekl, že kladných reakcí se ke mně dostane více než záporných, a to bych považoval za úspěch, protože někde něco pochválit je pro dnešního člověka celkem obtížná věc.




Kolik krve a potu si vývoj NaRu doposud vyžádal a jak je to s intenzitou práce dnes? Kolik času ti tak zabírají povinnosti admina? Kdo všechno krom tebe stál u samotného zrodu NaRu a kdo ti dnes různě vypomáhá s nelehkými úkoly spojenými s provozem a správou takové online hry?





O krev a pot tu naštěstí nešlo, ale nervy dostaly opravdu dost zabrat...
S časem je to různé, protože ještě musím být z něčeho živ, a tak nemohu všechen čas věnovat jen NaR. Prakticky ale trávím u NaR několik hodin denně a snažím se ji vylepšit a rozšířit. Z těch několika hodin denně mi ale celkem dost často zabere řešení různých stížností vládců na sebe navzájem nebo řešení multiloginů a na vývoj již nezbude. Kdyby nebylo dalších adminů, kteří se o hru starají, tak bych se ani k vývoji novinek nedostal. V současné době mně ale dost pomáhají a NaR jde konečně zase dopředu. A nejsou to jen admini, kdo se hrou pomáhá:


S wizardem jsme se poznali již na SG, a tedy od samotnýho počátku NaR je tu jako admin, který má na starosti příběh hry. Hlavně jeho zásluhou jsou ve hře téměř všechny texty a celý příběh (příběh měl malou pauzu, ale již zas bude pokračovat). Později jsme přizvali do týmu Arbitara, který měl dost nápadů na vylepšení a byl tu třetí admin, z jehož dílny nyní pochází hodně vylepšení včetně nové rasy UI. Posledním a tedy čtvrtým adminem (ten první jsem já:-) je Hokus, který se nyní nejvíce stará právě o vládce a jejich problémy.


Další velmi důležitou skupinou lidí, kteří se hrou pomáhají, jsou učitelé - ti odpovídají na rady nováčků a snaží se je vést. Bez jejich pomoci by byla adminská pošta zavalena dotazy, jak NaR hrát.


Poslední zajímavou skupinou jsou hráči, kteří pouze z vlastní aktivity dělají něco navíc a patří jim zvláštní poděkování. Jde o vydavatele a redaktory novin, pisatele různých příběhů pro vydání v kronice hry a také o výtvarníky, kteří dodávají různé obrázky jednotek a budov z vlastní tvorby.



Jak moc soudržná je komunita kolem NaRu - pořádají se třeba nějaké srazy po hospodách, vznikají stránky aliancí (resp. sdružení) nebo jiné projekty o NaRu?




O několika malých srazech jsem se už doslechl a jednom trošku větším i byl. Velký celoNaR sraz ale ještě nebyl a asi by bylo dobré ho v létě udělat, ale kdo ví...
Stránky aliancí snad i nějaké vznikají, ale zatím bych neřekl, že se jedná o nějakou významnou NaR mánii. Spíše v oblastu webu jsou zajímavé dvoje noviny, které fungují samostatně a přináší svůj pohled na dění ve hře a celkem příjemně ji rozšiřují. Dokonce tam probíhají i některé soutěže s NaR spojené.




Jaké jsem nejčastější chyby nováčků a na co by si měli dát začínající hráči pozor? Co bys doporučil tomu, kdo se právě chystá začít NaR hrát a co je dobré udělat během řekněme prvních pár dnů hraní?

Tak to je otázka pro učitele, já se osobně už k vlastnímu hraní ani nedostanu. Asi nejdůležitější je přečtení pomoci a změn. Pak bych doporučoval kontaktovat některého učitele (jsou tam proto, že rádi poradí). A s jejich pomocí by už neměl být problém. Mezi nejčastější chyby patří asi to, že se prakticky okamžitě utratí všechno počáteční Latinium a zjištění, že se měna „netěží“, přichází zpravidla pozdě. Ale nakonec i z toho se dá dostat, ale už to není jednoduché.

Jsme už na samotném konci a na řadě je tedy tradiční uzavírací otázka: vzkázal bys něco našim čtenářům?

Myslím, že jak vaši čtenáři tak hráči NaR chodí na tyto stránky za zábavou, takže "příjemnou zábavu" a taky trochu toho štěstí. Bavte se.

Díky tedy za rozhovor, přeji úspěšné ztvárnění všech snů a vizí nejen spojených s NaRem!









Neoficiální pokec s adminem Hokusem


Následující úryvek začíná po mé otázce, kterého zkušeného hráče by mi admini doporučili pro druhou část rozhovoru. Můj text je tučně. Jen upozorňuji, že se jednalo opravdu o nezávazný pokec a ani jsem se to nesnažil dodatečně moc upravovat :)


...ale jinak já bych dal hlas asi Jurandovi ze Spychova... Fajn kluk, má to v hlavě v pořádku a o NaR toho ví dost :)



„má to v hlavě v pořádku“, to si dám zarámovat :D



no, ono to možná zní blbě, ale je jeden z mála :D

to tu hru hrajou samí magoři nebo co? :o)))



no, popravdě... kdo normální by seděl celej den u pitomý webovky? :D



NaR má (ne)výhodu, že není tah jednou denně a tak tě to k ní táhne pořád... a je nehorázně návyková... :)

jj, realtimovost je zrádná :)



hrál sem to docela naplno a o vánocích jsem v sobě našel odvahu a rozhodl se dát si od NaR pokoj... no a pak mi napsal Cole jen tak mezi řečí, zda bych nechtěl adminovat... a je to zase v háji - ještě že má slečna pochopení :D

je spousta historek o závislosti na NaR :S, to jsou věci co ti, Cole neřekne :-D

no jestli máš ještě nějakou opravdu zajímavou … ;)

třeba mě pobavila prosba:
Zdar, prosím můžete mi nějak zablokovat vstup do NaR na 8 dní? Vím že je tu zmrazení, ale to mi dovolí se přihlásit dříve... A já mám poslední pokus na zkoušku a vím, že nemám tu vůli nehrát a nic bych se nenaučil... Jinak mě vyhoděj ze školy... Prosím!



mno a stejně mi pak psal, že se nalogoval u kámoše na jeho login, aby se kouknul, jak to v NaR vypadá :-)


Nebo další klasický jev je to, že se některý hráč vymaže s tím, že končí a za dva dny je zpátky s jiným loginem... A to jeden expert udělal několikrát po sobě :D


nebo ještě hustý bylo, když si mi jeden nejmenovaný hráč stěžoval, že se už týden pořádně nevyspal, protože na něj útočej, a tak musí být v noci vzhůru, aby nepřišel o planety... (tipuju, že vstával každou hodinu :D)









Jurand ze Spychova - legenda NaRu


Představil by ses prosím nejprve našim čtenářům?




Jmenuju se Vlastík a je mi 20 let a nějaký ten týden k tomu. Studuju na MFF UK fyziku, jelikož jsem ve druháku, tak mi to zabírá dost času a většinou mám pocit, že mi to bere i inteligenci. NaR jsem začal hrát na popud kámoše asi před rokem za nick Jurand ze Spychova.

Je NaR tvou první webovou gamesou nebo jsi už někdy předtím něco zkoušel? Jaké byly tvé začátky a čím tě právě NaR tolik zaujal?



NaR byla mojí první onlinovkou, začal jsem ji hrát chvíli potom, co jsem dostal vlastní počítač s připojením na net :))
Začátky byly naprosto úžasný, v tý době to byla úplně jiná hra než teď. Skoro žádný omezení, komorní atmosféra a jelikož tu převládali lidi, co měli za sebou aspoň střední školu, tak se diskuse vedly na celkem intelektuální úrovni. Na úplným začátku jsem byl hrozná lama, dvakrát mě sesvačili, ale asi jen díky tomu jsem se naučil hrát. Poznal jsem tu dost zajímavých lidí a to mě tu pořád drží.... :))

Jak bys srovnal současný stav na NaRu v porovnání s tím, jak hra vypadala v počátcích? Myslíš, že změny byly spíše k lepšímu nebo bys uvítal návrat ke starým dobrým obyčejům?


Těžko oddělím vývoj, který proběhl ve hře od pokroku, který jsem učinil jako hráč. Dřív byla hra jednodušší, teď se snažím postavit výkonnější a výkonnější systém infrastruktury na svých planetách, taková snaha dostat z každý planety všechno, co jde :))

Většina omezení přišla z důvodu zneužívání a obcházení systému, v NaR bylo dřív možné snad úplně všechno, což ale nebylo pokaždé dobře. Proto se postupem času začali objevovat nová a nová omezení. Některá byla dobrá, některá nebyla až tak dobrá. Přesto hodnotit omezení nebo pravidlo je dost subjektivní. Pokud ti omezení zabrání pokračovat v určitém navyklém způsobu hry, tak ho nikdy nepřivítáš s otevřenou náručí. Já jsem se s většinou omezení smířil. NaR tvoří určitý prostor a má svoje pravidla, někdy se daj využít, někdy se daj obejít, ale už se nedá udělat úplně všechno.
Dřív byla hra o dost jednodušší, protože spousta věcí nebyla zakázaná, ale zase jejich zneužívání ničilo hru... teď jsou rasy dobře oddělený a celkem vyrovnaný, i když na jejich vyvážení se pracuje dál.

Návrat všech pravidel do původního stavu bych už nechtěl, hrozně to oddělovalo TOP hráče od lam. Buď si triky znal a využíval a byl jsi v TOP nebo jsi je neznal nebo nepoužíval a skončil jsi jako něčí svačina... Naštěstí je spolupráce mezi Colem a hráči hodně vysoká a celkem kvalitní. Nic proti Colovi, ale protože nemá žádný aktivní login, tak nemá kontakt s hrou, a proto musí hodnotit situaci jen podle dtb, ale z toho nikdy nemůže vyčíst úplně všechno...
Poslední dobou jsou pravidla a omezení hry ovlivňována i hráči, kteří hrají hodně dlouho a hru mají zažitou snad až do morku kostí :)) takže pravidla a omezení jsou jistým kompromisem, který se snaží vymýtit nebo podstatně omezit zneužívání a zároveň udržovat dobrou hratelnost a nechávat možnosti hry.

Pověz nám také něco o své hráčské kariéře - jak dlouho už vůbec hraješ, jaký je tvůj oblíbený herní styl a rasa a jaké jsi zaznamenal větší úspěchy? Zajímavý je jistě také tvůj post učitele - jak ses k němu vůbec dostal a co vše tato práce obnáší?

Hraju už asi rok - to je až neuvěřitelný, kolik času dokáže tahle hra člověku ukrást. Už jsem prošel všechny rasy a se všema jsem hrál na vysoký úrovni, ale tak nějak jsem skončil u Terranů, ale v tom, jakou budu mít rasu další věk, jsem dost nepředvídatelný, řídím to taky podle potřeb sdružení, ale většinou mám volnou ruku, protože se u mě s jistou neurčitostí prostě počítá :))
Styl hry je u mě podřízen cíli věku a potřebám sdružení, takže každý věk hraju trochu jinak. Navíc ho neustále přizpůsobuju vyvíjejícímu se prostředí NaR, takže de facto neustále improvizuju :))


Největším úspěchem, kterýho jsem v NaR dosáhnul, je asi ten, že jsem tu potkal spoustu zajímavých lidí a přátel :)) To jsou přesně ty lidi, který mě u týhle hry drží. Občas se zapíšu do tabulky cíle věku, ale to je taky celkem závislý na tom, o co se zrovna hraje. A pořádná válka, dobře vytrénovaný hrdina nebo pěkná planeta taky člověka dokáže potěšit :))


Svého času jsem byl asi nejkontrovernějšim učitelem, protože jsem tenhle post vzal na nabídku Cola někdy...asi v 5. věku. Protože jsem vlastně před svým zvolením neprošel žádným konkurzem, a navíc jsem byl nejmladší učitel v NaRu, tak to vyvolalo u některých hráčů různé otázky... Budu se trochu chlubit, ale podle několika průzkumů, které se dělaly, jsem dnes nejoblíbenější učitel NaRu :))


Obnáší to přesně to, co plyne z názvu - učit. Prostě odpovídám na otázky, které mi chodí do pošty, na icq nebo které najdu na diskusích.

Když už jsme u těch ras - je opravdu herní styl za každou rasu naprosto odlišný nebo se spíše jedná o jemné rozdíly ve zvýhodněních k různým činnostem? Máte ve vašem sdružení nějak přesně stanoveno, že jedna rasa pouze válčí, jiná pouze buduje ekonomiku atd.? Jak vůbec funguje taková organizace v rámci sdružení pokročilejších hráčů?

Co se týče základních ras tj. Krchové, Whoové, Terrani, tak tam se nejedná o nějaké obrovské odchylky, pokud umíš hrát za jednu z nich, neměl by být problém hrát za jinou. Nekroni už jsou poněkud odlišnější, to, že likvidují svoje planety, je nutí neustále shánět nové, na druhou stranu mají obrovský ekonomický potenciál, ale také drahé zbrojení, takže už nejsou tak jednoduchý. A teď se objeví ještě UI, což je neuvěřitlně odlišná rasa od všech předchozích, tady už se jedná o celkem velké změny v herním stylu.


Ve sdružení se hlavně nedělíme na rasy, ale na hráče. Snažíme se využívat maximum výhod každé rasy a to částečně ovlivňuje i rasové složení sdružka. Zahrát si chce každý, ale každý chce hrát jinak, to se snažíme respektovat, a tak přizpůsobujeme hru členům sdružka a cíli věku. Obecně není žádným tajemstvím, že Nekroni jsou ekonomickým pilířem, Krchové a Whoové válečným a Terrani výzkumným a obranným.


Organizace se snad ani nedá popsat, ale musí se zažít. Jádro našeho sdružka hraje (nejen spolu) už takovou dobu, že už každý ví, co má dělat. Když se něco děje, tak dáme na diskusi hlavy dohromady a rozhodneme, co dál. Je celkem zajímavý, že většinou jen odsouhlasíme návrh, holt jsme dobře sehraný :))

Podělil by ses s námi o nějakou zajímavou či ještě lépe vtipnou historku s NaRem související?

Tahle otázka mě trochu dostala, protože si historky a ftipy o NaRu zas tak moc nepamatuju, přece je to hra a tak si z toho děláme srandu skoro pořád :)) Problém je v tom, že místní humor se mimo NaR nedá skoro pochopit. Historky se točí většinou okolo závislosti na hře nebo toho, že z někoho uděláš vola jeho vlastní vinou :))


Pokud chceš zažít ftipný historky tak sleduj diskuse ve hře nebo ještě líp dostaň se na nějaké setkání hráčů nebo nějaké uspořádej, když se sejdou dobrý lidi, tak je to hodně v pohodě :)) Poslední velký sraz vypadal jako skupinová terapie pro lidi závislý na hraní NaR a nakonec to skončilo tahem po Praze asi do 3 nebo do 4 do rána :))

Jak se ty sám stavíš k současnému a budoucímu směru vývoje NaRu? Snažíš se tento vývoj nějak ovlivňovat (jakýmikoli dostupnými prostředky :o)), zasahuješ pilně do flejmů a diskuzí ohledně změn a novinek nebo jsi v tomhle ohledu prostě jen hráč, který respektuje rozhodnutí velkých mocných adminů?

Já jsem přesně jeden z těch, co dělaj největší bordel :)) Každý věk sepíšu několik dokumentů nebo návrhů k vývoji, do diskuse návrhů píšu skoro neustále, i když většinou kritizuju nebo vysvětluju, proč něco nebude... Myslim, že už si můžu udělat pár zářezů za změny, které jsem podnítil, podpořil nebo jim odporoval :))









Měl jsi někdy zálusk na vytvoření vlastní onlinovky, případně láká tě něco takového udělat dnes? Jaký postoj zaujímáš obecně k jejich autorům - posvátná bázeň, respekt a obdiv nebo poklepání na čelo? :)

Na jedný onlinovce už mám dohodnutou spolupráci, jen čekám, až se rozhoupe programátor a dodělá technický zázemí, aby jsme mohli začít konstruovat svět. K autorům zaujímám všechny stanoviska, takže si s posvátnou bázní klepu na čelo :))




Teď trochu offtopic - co je to vlastně ten Spychov a kde to leží? Proč sis to zvolil za součást svého nicku - to jsi takový patriot? :)

Spychov, správně Spychow, je (nebo byl) polský hrad, sídlo Juranda ze Spychova/Spychowa. Kde leží, určitě najdeš na mapě, pokud si to pamatuju dobře, tak Spychovské panství bylo na hranicích s Východním Pruskem. Nick jsem si vybral v době, kdy jsem četl Křižáky od H. Sienkiewicze (vřele doporučuju) a postava Juranda ze Spychova se mi holt líbila víc než hlavní hrdina :))





Jaké jsou nejčastější problémy nováčků a jaké dotazy jsou z jejich strany nejčastěji pokládány (předpokládám, že se ptají na to, co je doslovně napsáno v nápovědě, ale nechci odpovídat za tebe :))? Co bys doporučil těm, kteří se chystají začít NaR hrát a jak by měla jejich odehrávka vypadat během prvních pár dní?




To máš pravdu, nejčastěji se ptají právě na otázky, které jsou zodpovězeny v pomoci, přestože pomoc neni úplně aktuální, není problém tam cokoliv najít. Doporučený počáteční postup jsem už s Hokusem sepsal a až dokončíme aktualizaci zbytku pomoci, tak nahradí současnou Počáteční strategii, která byla aktuální naposledy ve 2. věku... Přesto je nutné, aby si začátečníci, nejlépe ještě před registrací, přečetli CELOU POMOC. To je asi ta nejdůležitější rada do začátku.




Chtěl bys něco závěrem vzkázat našim čtenářům?

Přijďte si zahrát a nenechte se odradit počátečními neúspěchy :))



Homepage: www.nadacearise.cz



diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 5 + 2 =


galerie

Nadace a Říše Nadace a Říše Nadace a Říše Nadace a Říše Nadace a Říše