recenze

Jak se dělala grafika k Dark Elfu

Jak se dělala grafika k Dark Elfu

Rozhovor s Celegornem, grafikem Dark Elfa, aneb povídání o tom, jak se maluje pixel-art grafika k internetové hře, jak vzniká herní mapa a o fantasy světě vůbec. S Celegornem udělal rozhovor samotný Zdeněk Pletka. Články jako je tento nejsou zrovna časté, tak si jej rozhodně nenechte ujít! Kromě běžných otázek a odpovědí tu máme také krok za krokem rozebranou tvorbu obrázků do DE. Krása! ;)


Chtěl bych vám představit mě velice blízkou osobu, člověka, který je neuvěřitelně pracovitý, a který má velké srdce – grafika Ondřeje Mertu. V Dark Elfovi vystupuje pod přezdívkou Celegorn. Je to autor většiny grafiky v internetové hře www.darkelf.cz, kde momentálně dokončuje monumentální dílo - ohromnou herní mapu (zde je ukázka). Pojďme ho nyní vyzpovídat.









Ahoj Ondro, můžeš se čtenářům nejprve představit?



Hráči Dark Elfa mě znají pod herním nickem Celegorn. Všeobecně se o mě ví, že maluji grafiku této hry. Jsem autorem více než 150 obrázků, které se ve hře používají. Rozsah mé práce je od obrovských obrázků map, na kterých se odehrávají urputné boje, až po malinké ikony staveb. Navíc mám ještě minimálně dalších pár stovek obrázků v rukávu a nesmím o nich mluvit, dokud nebudou hotové.




Jak to všechno začalo? Kdy jsi začal pracovat pro Dark Elfa?



S autorem hry jsem začal spolupracovat asi tak po roce hraní, a od té doby maluji vše, co je potřeba. Přes den pracuji jako učitel, a po večerech maluji. Jsou to již více než tři roky malování, někdy sním o tom, že ležím v rakvi a ještě na víko zespoda vyškrabávám ikony…



Trochu bizarní představa… Co tě na malování nejvíce baví? Koukal jsem na mapu a je opravdu ohromná, kde na to bereš energii?



Malování je doslova můj život. Nepřeháním, když řeknu, že kreslení mi pohltilo veškerý volný čas. Můj způsob odpočinku obvykle bývá ten, že začnu malovat jinou sérii obrázků. Například mapu maluji již rok, co měsíc, to jedna oblast mapy. Energii a chuť do malování mi hodně dávají samotní hráči, poskytují mi motivaci do další práce i zpětnou vazbu na to, které obrázky se jim líbí. Moc mě potěší, když mi někdo napíše, jak se mu to či ono líbí. Někdy mě hráči dokáží svou kritikou rozladit a to pak mrzí, ale snažím se o tom uvažovat a brát si z toho ponaučení.



Na co se hráči nejvíce ptají? Co chválí a co kritizují?



Mapa se jim hodně líbí, jedinou kritiku mají k tomu, že takto detailní mapa je trochu nepřehledná, a hráči hrající roky na původní mapě mají problém si zvyknout. Také dostávám takovéhle otázky „Jak to, že kreslíš takové obrázky?“, nebo „Řekni mi, jak mám nakreslit svojí mapu?“. Snad tím, že v tomto rozhovoru trošku poodhalím roušku tajemství mé dílny, uspokojím některé zvědavce (nebo tím spustím lavinu :-)).








Kdo vymýšlí herní svět? Například to, jak bude vypadat město nekromantů, nebo třeba močál…



Každý obrázek promýšlím, jako součást světa Dark Elfa. Každý i sebemenší obrázek ve hře musí mít souvislost s ostatní grafikou a musí na sebe navazovat. A to jak provedením a stylem grafiky, tak volbou barev, ale hlavně obsahem. S tím souvisí i fakt, že za nakreslením každého obrázku je i odpovídající studium podkladů. Než jsem například nakreslil močál v Říši bažin (je to jedna z devíti oblastí mapy), věnoval jsem se na internetu několik dní studiu bažin. Zajímalo mě jak vypadají, jaké tvary mají stromy, které tam rostou, jakou barvu má tráva na jejich povrchu atd.. Pak následovalo několik cvičných pokusů a teprve poté co jsem byl spokojený s dojmem, který dílčí pokusy vyvolaly, jsem se pustil do kresby velké bažiny.



Máš nějaký svůj rituál při malování? Myslím třeba oblíbenou hudbu?



Součástí mého stylu malování je to, že se ve chvíli kdy maluji stanu součástí světa, který tvořím. Navenek se to většinou projevuje tak, že když se mi daří a práce mi jde od ruky, tak vydávám veselé zvukové efekty a pozpěvuji si. To vždy hodně pobaví ty, kteří je náhodou zaslechnou. Ale v tu chvíli jsem opravdu v místě, které maluji, a tak mi to nevadí.



Tak to bych tě chtěl také slyšet! Co děláš kromě Dark Elfa?



Kromě tvorby počítačové grafiky maluji i klasickým způsobem perokresby a oleje. Přiznám se, že některé techniky při tvorbě grafiky jsou velmi podobné těm, které používám při olejomalbě. Jedná se hlavně o práci s vrstvami a stínování polygonů. Pro větší názornost vám zde popíši tvorbu jednoho malého obrázku.







Zvětšíme-li část mapy, pak zjistíme, že se nám z kresby hradu vytvořila mozaika různobarevných kostiček. Mnozí jsou přesvědčeni, že obrázky kreslím čtvereček po čtverečku. Je to částečně pravda, ale pomocí jiných technik si práci velice ulehčuji. Pokud by to tak nebylo, pak by mé obrázky byly co do pracnosti podobné sixtinské kapli.







Můžeš nám na nějaké ukázce předvést, jak obrázek vzniká úplně od začátku?



Většinu větších obrázků začínám kreslit jako klasickou skicu tužkou. Je to rychlé, a tak můžeme donekonečna s LP (autor Dark Elfa) konzultovat její použití ve hře. Jen pro titulní stranu jsem musel nakreslit čtyři takové návrhy, než byl LP spokojený.



Při tvorbě obrázku obvykle stačí jednoduchý nákres, ale někdy je dobré obrázek „zažít“ a vypilovat tak, aby jeho pozdější „digitalizace“ byla snadnější. Pro příklad jsem vám zde nakreslil skicu trpasličího lehkooděnce. Je to oskenovaná kresba velikosti malé čtvrtky, takže jsem vám jí poněkud zmenšil.







Při práci v Photoshopu, který je mým zamilovaným nástrojem, je velmi silnou technikou práce ve vrstvách. Funguje to jako byste měli několik průsvitných papírů s částmi obrázků na sobě. Na tu nejspodnější vrstvu vložím obrázek původní skicy, a nástrojem, který se jmenuje laso, postupně ohraničuji a vybarvuji plochy obrázku barvou. Prostě takové dětské omalovánky. Výsledek této fáze vidíte obrázku. Někdy lze s úspěchem použít i předem definované struktury a vybarvovat vzorkem. Na mapě jsem si například vytvořil a použil nejrůznější textury země.








Typickým rysem darkelfovské grafiky, který byl na obrázcích od samotného začátku, je použití černé kontury. Proto vytvořím nejvyšší vrstvu v celém sloupci, kterou nazvu kontura (každá barva má vlastní vrstvu). A v této vrstvé poctivě otrocky vyčtverečkuji kontury hlavních barevných polí. Zpočátku mi to zejména při zvětšení obrázku dělalo potíže, ale dnes nakreslím většinu tvarů po paměti.



Je dobré, když je většina barevných polygonů kompletně ohraničená tak, aby se nástrojem „kouzelná hůlka“ dala označit pouze určitá část, na které chceme pracovat.








A tím se dostáváme k další a závěrečné části prací. Podobně jako u olejomalby začínáme stínovat barevné polygony.



Kouzelnou hůlkou si vždy určím část, na které chci pracovat, a pak vrstvu, kterou si vytvořím a která je určená pro stíny. Pak začínám stínovat. Také si musím nastavit průhlednost štětce. Podle potřeby používám škálu od průhlednosti 5% do 10% na většinu lehkých stínů a 30-90% na stíny hluboké. Jak ví každý, kdo podobnou techniku používá, tak černou je nutné vždy doplnit i bílou barvou pro zvýraznění kontrastu (to je důležité zejména u zbroje a jiných kovových součástí, viz obrázek trpaslíka). Trpaslíka ještě pro zvýšení plasticity doplním stínem. A je hotovo. Celý obrázek jsem namaloval za dva dny.



Díky za rozhovor, teď již mám lepší představu o tom, jak maluješ. Chtěl bys něco vzkázat čtenářům?



Rád bych vás pozval ke hraní Dark Elfa, uvidíte tam mé obrázky takříkajíc „in action“ a to je to, co si každý autor nejvíc přeje. A možná tam narazíte i na jednoho přisprostlého a ukecaného trpoše Gunillu – to jsem také já. Ahoj Ondra alias Celegorn.



Celegorna zpovídal Zdeněk Pletka, autor a admin Dark Elfa



diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 5 + 3 =


galerie

Jak se dělala grafika k Dark Elfu Jak se dělala grafika k Dark Elfu

naše databáze obsahuje: 26 944 her

Nejlepší hráči dne

Sponzoři ligy

inzerce