recenze

Insect World

Insect World

Tentokrát se náš zrak obrátil k české webové hře Insect World. Grafická mapa lehce připomínající Dark Elfa, novátorský přístup a jednoduchý herní princip spolu s obrovskými taktickými možnostmi jsou tím, co od ní můžete očekávat. Zajímá-li vás něco bližšího, pak vězte, že v našem článku je pro vás opět připravena tučná porce informací - rozhovory s adminem a autorem IW zvaným Gimli2 a zkušenou hráčkou Majkou. Pohodlně se usaďte, jdeme na to!

Insect World (IW) je webová hra založená na jednoduchém principu – po grafické mapě složené z čtvercových políček různých typů (louka, bažiny, skály) přesouváte armády, dobýváte neutrální pole a snažíte se co nejvíce rozšířit své území na úkor území protivníkova. Samozřejmě zde platí, že čím větší rozlohu vaše říše má, tím větší jsou příjmy v podobě nektaru, za který můžete mimo jiné nakupovat další bojové jednotky – hmyzáky. Ti se sice až na jednu výjimku liší jen svou cenou a obranným a útočným číslem, nicméně i tak je pečlivý výběr typu použitého tvora dosti důležitým taktickým prvkem. Pravidelně v určitém časovém intervalu (např. jednou za hodinu) získáváte dané množství nektaru a nové „akční body“ použité pro manipulaci s jednotkami (přesuny, útoky). V jednom momentě na rozdíl od ostatních onlinovek nehrajete se všemi hráči na severu – hra je totiž rozdělena do jednotlivých „místností“ nebo chcete-li partií, v nichž spolu bojují třeba 2 hráči na každé straně (hmyz z louky X z lesa). Cílem je vždy pomocí různého taktizování a spolupráce s ostatními hráči vaší strany eliminovat soupeře dobytím jeho velitelství (speciální políčko). Krátké počáteční povídání máme za sebou, tak se pojďme mrknout na to, co o IW říká samotný jeho autor Gimli2.



Gimli2 - admin a autor IW


Začneme jako vždy - mohl by ses nejprve představit našim čtenářům?



Mno, jako představení bude muset postačit nick Gimli2. Jsem autorem a adminem IW v jedné osobě. Nyní studuji prvním rokem na FEL-ČVUT.




Jak bys stručně představil IW těm, kteří jej neznají? (a nekopíruj sem pls ofic. Hlášky. :o))



IW je česká online hra ze světa hmyzu. Postavte se buď
na stranu lesa nebo louky a rozhodněte jak se bude dál vyvíjet situace na jedné
zapadlé louce kdesi daleko v horách... Bojujte s komáry, hovady a dalšími hmyzáky. Cílem vaší operace je dobytí soupeřova velení. A současně ubránění toho svého. Pokud máte rádi trhlé nápady, strategii, taktizování, je pro vás IW ideální.



Jak se vůbec zrodil nápad udělat něco takového - myslím teď jak co se originálního herního principu týče, tak tématu války hmyzáků?



Téma vesmírných bojů o planety, obchodů atp. mi přišlo vyčerpané. Přítomnost ani blízká budoucnost typu WG mě nelákala. A z fantasy tu byl Dark Elf... takže moc oblastí nezbývalo. Možná mě taky dost ovlivnila stará dosová hra Battle Bugs. Navíc tomu nehrozila větší konkurence – bylo to něco nového, co mohlo oslovit. Aktivní mapa herního pole byla v té době tuším jen na Dark Elf, a to ještě poněkud jednodušší.



Tehdy jsem také sekl s Dunou. Né že by mě nebavila, byla jednoduchá, ale vadil mi přístup tehdejších správců. Inu, není v čechách hra, která by mě bavila, tak si napíšu novou a rovnou se na tom naučím PHP. Chtěl jsem zachovat jednoduchost, ale mít interaktivnější ovládání než formy a tabulky výsledků.




Kdo s tebou na hře spolupracoval a kdo ti dnes vypomáhá například se správou nebo programováním?



Na hře se začalo pracovat ve 2, ale druhý člověk to brzy vzdal. Veškeré programování je tedy mým dílem. Je tu pár výjimek jako například přehrávače záznamů her nebo editory map - světů. Největší podíl mají asi The Zero (offline přehrávač a editor map) a Yarosh (online přehrávač záznamů). Nyní se správou vypomáhá několik lidí, rozřazených podle pravomocí do 4 skupin. Starají se o diskuzní fóra, herní světy, hlídají dodržování podmínek atd...




Mimo jiné je o tobě také známo, že se znáš s adminy několika dalších webovek - mohl bys nám to nějak blíže popsat? Spolupracujete třeba spolu na něčem?



Osobně se znám se Zeroem (CW), Hemedroidem (ZVAV) a Funousem (ZVAV). Známe se z Festivalu Fantazie 2005. Obvykle si různě vypomáháme v oboru a nyní je v plánu jeden projekt, na kterém s námi bude spolupracovat ještě Happz (Duna). Ještě není čas na zveřejnění, o co se jedná, ale mělo by se to týkat českých online her.












Kolik měl IW historicky hráčů - jaké byly počty v začátcích, jaké dnes?



První publikovaná (a zcela nehratelná) verze měla tuším 12 hráčů. Databázi se snažíme udržovat aktuální a nyní je registrováno zhruba 2900 hráčů. Týdně přibývá zhruba 80 nových registrací, ale spousta lidí to jen vyzkouší, takže zůstává daleko méně. Denně aktivně odehraje zhruba 200 lidí, týdně se ukáže okolo 430 a měsíčně přes 700. Navíc je několik desítek loginů dlouhodobě zmraženo na počest svých majitelů.




Jak je to se serverem - snáší tuto zátěž dobře nebo plánujete nějaký upgrade železa?



IW začínalo na webzdarma a pak se ještě stěhovalo na chvíli na slovenský host.sk. Předloni jsme již hostovali na placeném (vyhýbám se slovu profesionálním) hostingu u pipni.cz, odkud jsme utekli k banan.cz, což se brzo ukázalo jako krok minimálně stranou, ne-li zpět. IW jsem si prosadil i jako maturitní práci a nyní se z toho stává i Strahovský projekt. Před vánocemi se začaly konat potřebné formality a po novém roce realizujeme přesun na páteřní síť Strahovských kolejí (Cesnetu), prozatím na již běžící server, později patrně na samostatný HW.




Prozradil bys nám něco bližšího o finanční stránce věci? Jaké jste měli náklady na webhosting/server, kolik přispěli hráči a kolik jste vydělali na reklamě?




V dobách toulek po freehostinzích celkem bezpředmětné. Na hosting na pipni a vlastní doménu iw.cz se složili hráči (díky). Na letošní hosting a prodloužení domény si IW vydělalo samo a navíc několik hráčů přispělo. Příjmy plynuly z reklamy - ano, byly to ony, tolikrát probírané textové odkazy na casina. Každovodopádně, jak říká Hemedroid, účel světí prostředky. Pak ještě využívám pro své weby a projekty Google AdSense a výtěžek věnuji IW, ale není to prakticky vůbec účinné. Už aby bylo Google AdSense pro obsah v češtině.




Uvažoval jsi někdy o zpoplatnění IW, případně zavedení nějakých bonusů pro platící hráče („Gold status“ apod.)?




Zpoplatnění IW v současné podobě v žádném případě nehrozí. Co se týká bonusů považuji to za jednu z možných alternativ, jen mě příliš nenapadá co. Ze stránky uživatelského komfortu je na tom IW už hodně dobře a ony výhody nesmějí mít vliv na šance na umístění se hráčů. Snad jedině by to mohlo být vyhledávání na fóru.




Myslíš, že se v dnešní době může webová hra nejen sama zaplatit, ale také, že se na ní dá vydělat? (jak to vidíš ve světě a u nás v ČR?) Jaké podmínky by musela taková hra splňovat?



Budu mluvit u webbased hrách, protože na jejich scéně se orientuji, na rozdíl od MMORPG.



ČR: Myslím si, že hra je schopná si na sebe vydělat. Ale majitele (admina) neuživí. (nevím o takové, co by to dokázala)



Svět: ČR má 10 miliónů lidí. Část světa, kde je rozšířený internet, plácnu, třeba 1.5 miliardy. Hry mohou mít mnohem širší hráčskou základnu, ale hlavně lidé mají jinou morálku. Tady v čechách pořád nejsme zvyklí za něco nehmotného virtuálního platit. Takže soudím, že v celosvětovém měřítku jsou webbased hry, které uživí své majitele.











Zpátky k vývoji - na čem v IW teď pracuješ? Prozradil bys nám, co do budoucna chystáš?



Nyní je IW víceméně soběstačné. Jsou implementována nouzová řešení kryjící více či méně dobře technické chyby hostingu. Poslední čtvrt rok jsem tomu již mnoho nedal. Ale každopádně to stále ještě neposílám zcela k ledu, i když je pravda, že mám snahy to zakonzervovat, odladit a zkusit něco navazujícího, rozšiřujícího...



Konkrétní dlouhodobější záměry ohledně IW neprozradím. Čeká nás společný projekt s Dunou, CW a ŽVAVem.






Průběžně na přání hráčů realizuji drobnosti a dodělávám, co ještě není. Větší zásahy do konceptu se v této verzi/podobě neplánují. Mám sice jistou vizi, ale je předčasné o tom mluvit... nejsem politik.



Jak je na tom IW s komunitou hráčů? Pořádají se i nějaké srazy/kalby, má IW nějaký větší "fanklub"?




IW dlouho mělo problém "dokopat" se ke srazu. Nyní je jsou srazy tím, co drží oldies (=dlouho hrající hráče) aktivní. Není nad to se v hospodě neshodnout a spor řešit s tisícovými armádami komárů na bitevním poli. Fotky ze srazů jsou k dispozici zde: http://foto.iw.cz. Spousta hráčů IWčkem žije. Například logo na mobilu s tématem IW, při srazu měl nejmenovaný dotyčný jakoby "stopařskou" cedulku a mával s ní na nádraží, případně i pokročilá stádia insekticidnosti: "letěl okolo mě sršeň a já si pomyslela: Ten bude mít útočný číslo jako prase..."



Na IW se také v průběhu roku konají různé turnaje. Zatím se stihly všeho všudy 3, z nichž jeden byl turnajem dvojic. Další hmyzí událostí bývají WW (world wars), jedné se o velké světy v nichž hraje okolo 20 hráčů na každé straně (louka / les) a jsou to prestižní bitvy. Generálové obou stran mnohdy nespí několik nocí a regulují své strany ku vítězství. WW je vždy pořádným náporem pro server a bohužel ne vždy to probíhá hladce.




Kolik času zabral vývoj IW a jak je to pro tebe time-demanding dnes?



Na IW mám v tuto chvíli okolo 2500 hodin práce, ale musím říci, že jsem se na tom PHP učil, spoustu částí nejednou předělával či opravoval. Adminováním IW strávím průměrně tak 5-10 minut denně. Někdy si na tom hraju hodinu, jindy tam 3 dny nejsem. IW je skutečně hodně sobestačné a taky mám velmi schopného vrchního multikillera (díky Agente). IW beze mě vydrží většinou bez problémů klidně 14 dní.



K těm 5-10 minutám musím ale připočíst čas strávený hrou a diskuzí na systémovém fóru. Když už jsem si IW napsal ku obrazu svému, tak si ho i hraju. Sice jen občas a vyloženě předem dohodnuté zápasy a neotáčím světy jako jiní, ale hraju... když člověk ví, co a jak, a spoluhráči dobře komunikují, nezabere to víc jak půl hodiny denně. K tomu to systémové fórum.... vejdu se s klidem do hodiny denně. (Kromě WW, tam se hraje prostě furt ;))




Co bys doporučil těm, kteří teprve s IW začínají? Jaké jsou třeba časté chyby nováčků?



Pokuď hráli například Heroes M&M1,2,3, nebo zkrátka mají logické myšlení a taktické schopnosti, tak aby napsali někomu zkušenému a požádali ho o souboj a výkladem. Na tom se toho naučí nejvíc, i když velmi pravděpodobně první svět prohrají. Ti lepší to však již v druhém svému učiteli vrátí. A pak věčný apel všech adminů: aspoň prolítnout nápovědu. Teď se připravuje FAQ pro nováčky, po opakovaných stížnostech, že to, co je, je nedokonalé.




A chyby nováčků? Hlavně nekomunikativnost. Dost možná se zdá, že to není potřeba, ale kdykoli se nehraje vyloženě souboj 1vs1, je to sakra nutné.










Jaké máš ty sám jiné koníčky kromě IW a programování - hraješ třeba jiné onlinovky, případně klasické PC gamesy? Čím se zabýváš mimo počítačů?



Z programování se zajímám skoro o všechny oblasti (nejen web - PHP). Co se online her týče, tak si občas zahraju nějaký věk na Zeroově Coldwaru, kterému jsem kdysi pomohl z plenek. Z PC her u mě nemají konkurenci staří Wormsíci Armageddoni, Age of Empires 2 a Elastomania. Ale poslední zhruba dva roky není na hry moc času - rozuměj žádný. Občas to proloží ale nějaká LAN party na kolejích na Strahově, např. GTA1.



Mimo PC například běhám orienťák, jezdím na kole a vůbec jsem asi na "admina" až příliš aktivní - například letos jsem se zúčastnil outdoorového závodu 88. (http://velkyvuz.adam.cz/88/)




Lákala tě někdy tvorba nějaké offline freeware hry? Píšeš, že se z programování zajímáš skoro o všechny oblasti, mohl bys to trochu specifikovat?




Freewareovku jsem kdysi i s kamarádem psal, ale nějak to vyhnilo. Měla to být recesistická akční adventura z prostředí sovětského svazu. Kromě toho jsem napsal pár blbostí jako Miny, Had, Set (hledání trojic s určitými pravidly svázaných obrazců na nějakých hracích kartách) a nyní jako semestrálku v Javě jsem napsal Logik (Mastermind).



V PHP dělám prakticky cokoli. Od nějakých tvrdě jednoúčelných aplikací, jako například pomocného parsování nějakých logů, přes nesmysly, jako generování souborů o dané velikosti, rozšiřování IRC bota, k reportům nad MSSQL databází, online transportu naměřených dat z Meteostanice (http://pocasi.barak.cz) a třeba ještě zmíním různé utilitky jako hromadné stahování jízdních řádů ze serveru MHD, kde to jde tahat jen po 1. A pochopitelně i běžné weby, za což jsem i placený... ;)




Mimo PHP dělám nyní hlavně v Javě, kterou se ale pořád ještě učím. Pak abych nezakrněl, tak sem tam hodim něco ve VB, případně nahlédnu na C a když už fakt nevím coby (což už nepamatuju kdy naposled), pustím si pro pobavení Prolog.




Co bys závěrem vzkázal našim čtenářům?



Hm, tak třeba, ať si zahrají IW a když už to zkusí, ať si PŘEČTOU NÁPOVĚDU!!! A jinak ať taky kromě hraní vypadnou na chvíli ven, či když je takhle hnusně, tak aspoň od kompu.



Děkuji za rozhovor a přeji tobě i IW mnoho úspěchů v nadcházejícím roce!










Majka - zkušená hráčka IW



V této části článku použiji opět svou obvyklou hlášku - rozhovor s adminem už máme za sebou a můžeme se vrhnout na pařanku a veteránku IW Majku.




Představila by ses prosím našim čtenářům?



Jmenuji se Mája, z čehož vychází i můj herní nick na IW - Majka. Jsem studující (informatika) a zároveň si přivydělávám nějakou tou prací, když se namane.



Jak ses k IW dostala?



K IW jsem se dostala přes spolužáka, který ze začátku hru velmi prožíval, odbíhal odehrávat o hodinách a podobně :-). No a když jsem viděla nesrozumitelné barevné čverečky, tak mi prostě nedalo se ho nezeptat, co je příčinou jeho silných emočních reakcí, které u něj tato hra vzbuzovala.



Hrála jsi /hraješ i nějaké jiné onlinovky? Čím tě IW tak zaujal a jak dlouho už jsi na něm "závislá", dá-li se to tedy tak říci.




Žádné jiné onlinovky nehraji, prostě mě žádná natolik nezaujala... IW mě okouzlilo jednak svou jednoduchostí, krásou nápadu, možností i v rámci tak jednoduchého nápadu taktizovat a rozpracovávat komplikované strategické plány, teamovost, která je u IW výrazným nosným prvkem - hráči pokud nespolupracují, tak se prosazují velmi těžko... a v neposlední řadě samozřejmě také příjemná, komornější komunita než je zvykem. Jsme taková hmyzí rodinka, poměrně dobře se známe, organizujeme srazy a podobně. K mnoha hráčům mám vybudovaný poměrně slušný citový vztah, nejsou to jen anonymní identity..



IW hraji k dnešnímu dni přesně 341 dní - a prošla jsem různými stadii od skutečné závislosti až k dnešní velmi mírné závislosti, která je hodně ovlivněná spíše láskou ke komunitě (pokecat na fórech, dát pár světů, nějakej ten srazík... prostě druh zábavy)




Je něco, co se ti na IW přímo nelíbí nebo co ti tam chybí (ať již ohledně samotného systému hry nebo jen nějakého okrajového prvku)?




Jelikož se sami hráči velmi angažují ve vývoji hry prostřednictvím systémového fora, tak prakticky co hráč, to názor. Pochopitelně se často vyskytovala situace, kdy byl můj názor (či názor více hráčů) v rozporu s názorem admina. Tyto spory se točí například kolem vlastností jednotek, a prostě prvků ovlivňujících hru jako takovou. Já osobně mám velmi vyhraněné názory na vystupování některých administrátorů v některých situacích, ale na druhou stranu si cením jejich osobnějšího přístupu :]



V podstatě mi ze začátku chyběla stmelenost hráčů na osobní rovině, ale myslím, že v tomto ohledu se to změnilo k lepšímu.



Na IW proběhly i velmi dramatické spory, vrcholené odchodem některých hračů, stávkama... ale jak říkám - prostě rodinka :)




Zapojuješ se ty sama nějak do vývoje a správy IW? Dočkaly se třeba tvoje nápady a návrhy realizace?




Samozřejmě :], jsem holt takové povahy. Pokud by mi nebylo něco takového dopřáno, asi by pro mě nebylo atraktivní v takové komunitě figurovat, nemám ráda pasívní přístup k věcem.




Jak moc a jak často je potřeba se hře v případě boje o vítězství věnovat? Jak je tomu v tvém případě?



Záleží na kvalitě soupeře, na rozehrání hry, na zvolené taktice, na vlastních schopnostech... ale určitě je IW obecně časově náročnější. U mě je to těžké, já mám přístup k internetu v podstatě skoro pořád.




Mohla bys to trochu upřesnit?



Byly i doby, kdy jsem byla kvůli IW schopna vstávat několikrát v průběhu noci (odehrát) a v podstatě i nyní jsem toho schopna, když "o něco jde".



Odehrání zabírá samo o sobě velmi málo času - pár minut. Jde o to, že je výhodné odehrávat často, čili člověk se snaží přistupovat k internetu co nejčastěji. Na IW jsou hráči, kteří tam tráví celý den, ale v podstatě by se dalo říct, že k úspěchu stačí odehrávat párkrát denně. Těžko se mi to srovnává, jelikož já osobně mohu trávit u internetu velmi mnoho času.



Jak jsem tedy řekla, samotné odehrání je záležitost chvilky, jde spíš o možnost odehrávat často.




Co bys poradila těm, kdož se teprve chystají začít hrát IW? Na co se mohou těšit a čeho by se měli obávat? Jaké by měly být jejich první kroky ve světě hmyzu?




Nejlepší je buď skutečně důkladně si pročíst nápovědu - to teda můj případ nebyl, nebo se rovnou zeptat zkušenějšího hráče... tak jsem to udělala já.




A taky si určitě vyhradit čas na hraní (zajistit přístup k internetu), obzvláště na dobu 24 hodin po startu světa - to je důležitý okamžik, začíná boj :). Pokud totiž jsou ve světě neaktivní, kazí hru ostatním spoluhráčům a není to příjemné.




Těšit se určitě můžou na bezva zábavu, napětí, odhalení svých taktických a organizačních schopností a příjemnou komunitu.




Není příliš časté, že se online hrám, počítačům a informatice obecně věnují ženy - jak je to v tvém případě? Čím tě počítače a hry tak zaujaly a jak reaguje tvé okolí?



Inu, v mém případě je to záliba od malička, vystudovala jsem střední se zaměřením na informatiku, a teď studuji stejně zaměřenou vejšku, kdysi jsem velmi intenzívně hrávala Quaka, pracuji v IT. Mé okolí reaguje pozitivně, jelikož jsou to většinou chlapci, kteří nejsou na podobné věci zvyklí, takže odmala pociťuji výsady tohoto postavení :]



A čím mě zaujaly hry? To je hloupá otázka, kdo si hraje nerad? :)




Chtěla bys něco závěrem vzkázat našim čtenářům?




Co tak ženská může vzkázat... Chlapci, počítač je sice pěkná věc, ale nezapomeňte na to, že je na světě plno krásnějších věcí, které stojí za ten čas a vnímavost. A přeberte si to po svém :]]]]]]




Díky za zajímavý rozhovor, přeji spoustu úspěchů v oboru a když už jsme u toho, tak i veselé Vánoce a šťastný Nový rok ;-)









Slovo závěrem


A jsme zase na konci. Co se mě osobně týče, tak musím říci, že mne IW zaujal hlavně svým originálním nápadem a pojetím, které se od ostatních webovek dost liší a vzdáleně připomíná snad jen Dark Elfa. Pařani zmlsaní klasickými web-based strategiemi tedy mohou zajásat a IW vyzkoušet, třeba jim právě on padne do noty. Na druhou stranu jsem nucen konstatovat, že mi jeho přílišná real-timovost moc do oka nepadla – jak je ostatně zmíněno i v textu výše, úspěch je z nemalé části ovlivněn frekvencí odehrávání, což opět jen zdvihá onu závislost, kdy kvůli hře spěcháte na net několikrát denně. Je však pravda, že při velkých ambicích a snahách o dobré umístění v žebříčku/síni slávy je takovýto přístup nutný prakticky u každé onlinovky a to často i ve větším měřítku...



Doufám, že se vám i dnešní díl našeho seriálu líbil, za týden se můžete jako vždy těšit na pitvu další webovky!





Odkazy





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 3 + 2 =

JYupWMLW

JYupWMLW | 09.04.24 v 10:39

1


galerie

Insect World Insect World Insect World Insect World Insect World

naše databáze obsahuje: 26 944 her

Nejlepší hráči dne

Sponzoři ligy

inzerce